Overal jeuk, voedsel intolerantie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Vlinder84, 18 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Normaal neem ik het hele jaar door mijn hooikoortsmedicatie (levocetrizine) maar zaterdagochtend kwam ik erachter dat ze op waren ;) Nu heb ik sinds gistermiddag echt overal jeuk en het is inmiddels gekmakend. Ik heb vanmorgen meteen de apotheek gebeld en vanmiddag om 16:00 uur liggen ze klaar *krabkrab* Ik ben mijn pillen wel vaker vergeten en krijg dan ongeveer een half uur na het eten overal jeuk. Er is geen uitslag oid te zien, echt alleen de kriebels. De ha heeft mij meerdere keren getest op allergieen en verder dan hooikoorts en honden- en kattenallergie kwamen we niet. Huisdieren hebben we om deze reden niet en om nu alle pollen de gaan vermijden is niet te doen :D En nu dus ook het eten erbij. Wie heeft dit ook na het eten? Het maakt niet uit welk voedsel het is, ik heb het met alles! :( Melk drink ik zelden, vlees en vis eet ik nooit, wel regelmatig kaas en eieren, verder vooral de standaard dingen en fruit en groenten. Kiwi's kan ik overigens soms ook niet tegen, maar volgens mij zit daar soms een stofje in die de slijmvliezen van de mond irriteert, net als bij bv ananas. Als kind wilde ik bv nooit fruit eten omdat ik er een zere mond van kreeg, nu valt dat mee, maar bij sommige dingen blijf ik het dus wel houden. Om dingen te gaan schrappen vind ik best lastig, maar ik zie het eigenlijk ook niet zitten om altijd maar pillen te slikken, ik slik al genoeg andere medicatie. Welke stappen hebben jullie ondernomen om erachter te komen welk probleem er speelde?

2. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    dit kan natuurlijk ook volledig los staan van eten.

heb je misschien een ander wasmiddel/wasverzachter dan normaal? of een andere douchegel of shampoo o.i.d.?

ik kan bijvoorbeeld absoluut niet tegen producten waar aloe vera in zit, krijg ik eczeem en ontzettende jeuk van. dacht dat ik gek werd. ben van mn werk naar huis gegaan en heb mn hele kledingkast opnieuw gewassen met spul zonder aloe vera. wat een verschrikking :D

als je eerder niet gereageerd hebt op eten dan lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat je er ineens zo heftig op reageert, maar goed ik ben geen dokter dus geen idee.

wat je eventueel kunt doen is iets als reactine halen bij de drogist, die enkele keer dat ik t moest gebruiken (toen wel galbulten te zien die ontzettend jeukten, dat was wel een allergische reactie op voedsel) werkte het ontzettend snel.

3. Vlinder84

Wasmiddel gebruik ik altijd neutral, want daar reageer ik idd ook op. Wasverzachter is helemaal een hel, dus ook dat gebruik ik nooit. Ik gebruik niets anders, behalve dan dat ik mijn hooikoortsmedicatie nu al 2 dagen niet geslikt heb en na het eten jeuk krijg. Dit heb ik vaker gehad na eten en het vergeten van mijn pillen. Eczeem ben ik ook bekend mee, maar dat heb ik nu gelukkig niet. Reactine is trouwens een heel lichte versie van levocetrizine, dat werkt helaas niet voldoende. Levocetrizine werkt prima, maar ik wil dat eigenlijk niet slikken puur om de jeuk tegen te gaan als ik het op een andere manier kan oplossen. Tegen de hooikoorts zal ik het wel moeten slikken, anders ga ik dood, heel dramatisch haha, maar ik lig anders letterlijk met hoge koorts de stervende zwaan te spelen.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Ik heb verschillende lichte allergieën en ook eczeem.

Met dit weer ( koud en vriezen) heb ik vaak veel jeuk. Ik voel dus ook al van te voren als er vorst aan komt.

Misschien heb je dus wel jeuk van het weer ( droog, kou, vriezen)

5. Vlinder84

Nee, even voor de volledige uitleg: ik heb dit dus het hele jaar door, wanneer ik mijn medicatie niet slik en altijd NA het eten. Dit is al jaren gaande, is al meerdere keren onderzocht bij de ha en hij gaf aan dat het moeilijk is erachter te komen welk voedsel het veroorzaakt dus dat ik beter het hele jaar door levocetrizine kan slikken. En daar wil ik dus juist vanaf. Het lijkt me handiger om wat voedsel te vermijden dat levenslang medicatie te slikken. Of is dat heel gek? ;)

6. pety01

pety01 Actief lid

3 mrt 2011
    434
    219
    43
    NULL
    NULL
    Gezondheidsplein.nl | Alles over gezondheid binnen handbereik
    Gewoon aan je arts een verwijzing vragen, neem ik aan.

Dat je van ananas een vervelend gevoel in je mond krijgt is niet zo vreemd, ananas lost namelijk proteïne op. Stop maar eens een stukje tussen je lip en tandvlees. Geen fijn gevoel. Komt door het stofje bromelaïne.
    Dit geld ook voor kiwi overigens alleen daar zit actinidine in.

7. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Als je wilt achterhalen wat het veroorzaakt zou je een verwijzing naar een allergoloog kunnen vragen. Maar wat schiet je ermee op? Als het met alles is...

8. Vlinder84

Haha dat is dus mijn punt precies. Met een verwijzing zou ik idd weinig opschieten... Maar ik heb mijn pil weer binnen dus hopelijk is de jeuk snel weg. Het gaat alleen heel vervelend worden wanneer ik weer zwanger ben, dan kan ik de medicatie niet slikken en zal ik 8 maanden onder de jeuk zitten :( Dus ik was benieuwd hoe andere vrouwen dit doen, maar blijkbaar komt het niet veel mensen bekend voor. Ben ik weer een geval apart :)

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kijk eens naar onderstaande link. Een nichtje van mij had opeens uitslag en jeuk en is toen histamines een tijdje gaan vermijden. Is best lastig en zeker voor hun omdat ze veganistisch eten, dus er viel nog meer weg. Maar goed, na een tijdje ging het beter en komt je lichaam weer in balans en kan je langzaam weer histamines toe gaan voegen. Hoeft geen sprake te zijn van blijvende allergie volgens mij, maar je immuunsysteem moet weer in balans komen.

www.adviesallergie.nl

10. Vlinder84

Yes, zoiets zocht ik pecies, bedankt! Ik ga eens kijken of ik iets dergelijks vol kan houden.

11. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Het komt me juist heel bekend voor. Ik slik al zo lang ik me kan herinneren fexofenadine. Doe ik dat niet dan...nouja, we doen het maar gewoon niet ;)

Ik heb hooikoorts, heel erg. Zo erg dat ik ondanks medicatie zo'n 4 a 5 maanden per jaar ziek ben. Echt ziek, hele weekenden op bed. Naast het "reguliere" lijstje met klachten heb ik ook een enorme jeuk. Vooral mijn handpalmen en polsen. Ik word er stapelgek van.
    Ik heb ook last van eczeem, in mijn gezicht ;) Lijk wel een pandabeertje soms. En ik heb ook veel kruisallergieën met eten. Fruit is voor mij de belangrijkste, maar ook lactose en champignons verdraag ik niet.
    Omdat dit niet meer houdbaar was en steeds erger wordt (er komt ieder jaar iets bij) heb ik immunotherapie aangevraagd bij het UMCG.

Op basis van de lijsten die ik in moest vullen over klachten kwam ik eigenlijk al in aanmerking. Die had ik dus ingevuld naar de klachten die ik heb als ik medicijnen slik. Later bleek dat ik die in had moeten vullen, ervan uitgaande dat ik geen medicatie zou nemen. Wist ik veel ;):)

Ik heb daar ook allerlei tests gehad, en moest ik dus toch een paar dagen stoppen met medicatie. Blijkt dat ik niet alleen hooikoorts heb, maar hartstikke allergisch ben voor zo'n beetje alles wat je inhaleren kan. Wist ik niet :) Het bleek zelfs dat ik astma heb. Door die uitslagen vielen een heleboel puzzelstukjes op hun plek.

Nu heb ik dagelijks medicijnen gekregen voor de astma met een pufje voor de zware dagen, heb ik me er maar bij neergelegd dat ik de rest van mijn leven aan de fexofenadine vast zit en ga ik vanaf volgend zomer het traject voor immunotherapie in voor de zwaarste allergenen. Als dat aanslaat ben ik hopelijk over een paar jaar redelijk "normaal" :D

12. Pisam

Pisam Niet meer actief

Nee hoor, hier nog zo'n geval apart. ;) ook ik slik dagelijks deze medicatie, geen idee waarvoor ik allergisch ben en zonder pilletje is de jeuk ondraaglijk. Ik slik nu, tijdens de zwangerschap, cetirizine. Iom de huisarts, wel tweemaal daags ipv eenmaal, anders is het nog niet te doen. Jeuk is niet leuk... :(

13. Vlinder84

Brrr ja ik heb ook ventolin en heb ook heel erg hooikoorts, ik ben ooit eens op vakantie geweest in the middle of nowhere, het huisje was omringd door velden met allerlei bloemen. Ik bleef er bijna in, echt een rotvakantie gehad. Ik hou van de lente, maar de hooikoorts die erbij komt is echt vreselijk :( Hoe deed jij dit als je geen medicatie mocht gebruiken tijdens je zwangerschap bv? Heb je er vertrouwen in dat de immunotherapie gaat helpen?

14. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Zwangerschappen waren verschrikkelijk op dat vlak. Ik heb bij beide andere medicijnen gehad van de huisarts, maar daar had ik nog minder aan dan de fexofenadine. Dus niet naar buiten, en als ik dat wel deed met een nat washandje voor m'n mond/neus om doorheen te ademen.

Ik hoop het. Het is het enige dat ik nog kan proberen.

15. Vlinder84

Helpt de cetrizine wel afdoende?

16. Vlinder84

Weet je nog welke meds? En nat washandje is ook mijn masker in het pollenseizoen. Maar echt helpen doet het ook niet. Ik hoop dat de therapie werkt!

17. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik heb alleen ervaring met immunotherapie tegen hooikoorts, dat heeft een hoog slagingspercentage. Ik hoestte me twee maanden per jaar de longen uit mijn lijf en ik heb me zelfs een verzakking gehoest:x. Nu drie jaar injecties gehad en dit jaar" ondanks een blijkbaar heftig allergenenseizoen, nergens last van gehad. Volgens mijn longarts is hooikoorts wel de best behandelbare vorm van allergie. Maar hooikoorts geeft vaak wel kruisreacties met voedingsmiddelen, dus misschien heeft het daar indirect ook wel effect op, dat weet ik niet, want dat had ik niet.

18. Pisam

Pisam Niet meer actief

Het is nodig om tweemaal daags een pilletje te nemen ipv eenmaal daags, dan is het wel te doen. Sommige dagen wel last, maar of dat komt doordat het minder goed werkt of door zwangerschapsjeuk? Ik weet het niet, maar het is te doen zo.

19. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Ceterizine volgens mij... In ieder geval iets wat ook gewoon bij de drogist te koop is...

Ik heb trouwens ook letterlijk een masker geprobeerd. Zo'n stofmasker waar ze in Japan mee lopen. Hielp ook niet, zag er alleen maar belachelijk uit :D

Gitta, dat geeft hoop! :D

20. Vlinder84

Gitta, mijn moeder heeft zich een diastase gehoest! Freaky. Ik heb al een verzakking van mijn babyreus, maar het hoesten houdt de boel ook niet binnen zeg maar ;) Ik ben nu wel heel benieuwd naar die immunotherapie, maar neem aan dat het een hele tijd in beslag neemt en je er geen zwangerschap tussendoor kunt hebben?

Ik ga tegen die tijd gewoon ceterizine halen, want de ha zegt vast dat ik het niet mag. En dan word ik gek van de jeuk en loop ik de hele dag met een natte handdoek op mijn hoofd, dus dat is geen optie. Haha zo'n masker, ja ik begrijp het wel... Mensen denken vaak: oh hooikoorts, beetje tranende oogjes, beetje niezen. Man was het maar zo. Het is letterlijk hooikoorts, een zomergriep, heel naar.

Deel Deze Pagina