Gezond eten hoeft niet peperduur te zijn.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Huismuisie, 27 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.703
    11.292
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Anniek88, citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  2. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.053
    972
    113
    Vrouw
    Omdat gewoontes aanpassen nou eenmaal niet vanzelf gaat denk ik. Daar moet je je heel bewust van zijn. Bovendien is het in tijden van stress echt makkelijker om toch eens wat makkelijker en ongezonder te eten.
     
  3. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.631
    19.597
    113
    Het wordt de Nederlandse consument natuurlijk ook niet per se heel gemakkelijk gemaakt met zó veel gemaks"voedsel"/bewerkte zooi en andere ongezonde dingen, alles wat in ieder seizoen verkrijgbaar is (al dan niet uit kassen of overgevlogen van de andere kant van de wereld) enz.
     
    femkes, Knuffelmonster, Zuul en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.631
    19.597
    113
    Ik merk ook dat mensen vinden overal altijd recht op te hebben. Dan klagen ze bv over de prijs van vlees, terwijl dat in Nederland juist heel goedkoop is vergeleken met andere landen.
    Maar ja, dan moet men 1 dag per week vegetarisch gaan eten en dat willen ze natuurlijk niet.
     
    Zuul, Huismuisie, evaleana en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.924
    3.491
    113
    En dat is precies de reden dat de overheid veel meer zou moeten doen.
     
    Zuul, Huismuisie, evaleana en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.039
    14.306
    113
    Als je t goed aanpakt wordt t nog niet eens gemist. Met aardappels, groente, vlees valt die groenteburger wel op.

    Maar hier eten ze al tijden vega spagetti, dat er geen vlees in zit heeft nog niemand ontdekt. Dat er een baggerlading aan groente in zit ook niet (gepureerde saus :thumup:)

    De tofu hoek komt alleen mn huis niet in. Vega prima maar dan ook geen "doe als of".

    Slowcooker is hier overigens wel de uitvinding van de eeuw.

    Maak een pan vol spagettisaus en vries t in blokjes in (heb nog 2 van die siliconen bakjes ringen voor babymaaltijden, perfecte maat!). Lading spagettini erbij (gesneden spagetti) 4min koken, saus opwarmen en klaar in totaal 6 min.

    Dat ding had ik moeten hebben toen G mini was en nog in huilbabymodus!!!
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  7. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.631
    19.597
    113
    Tofu lijkt mij helemaal niet zo'n typisch voorbeeld van "nepvlees". Dat werd namelijk al eeuwenlang gebruikt in Azië, en helemaal niet zozeer om smaak of vorm van vlees te imiteren. Maar ik begrijp wat je bedoelt, ik heb ook weinig met de meeste vleesvervangers. Bij vleesloos eten wegewoon peulvruchten in pure vorm.
     
    Huismuisie en evaleana vinden dit leuk.
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.039
    14.306
    113
    Toen ik in mn vega periode pre-puber tijd zat (lang lang geleden) kwam mn moeder dus met tofu aan. Iets wat we anders nooit aten. Die valt daardoor automatisch bij mij in het "doe alsof" hoekje.

    Zal heel veel toepassingen hebben en met ervaring qua bereiding prima eetbaar zijn. Maar bij gebrek aan google en een online recepten valhalla was t ondanks de beste bedoelingen geen succes zullen we maar zeggen.:|

    Dus hier maar gewoon geen vleesvervangers en wel vleesvrij-dagen.
     
  9. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.631
    19.597
    113
    Grappig, ik vond tofu juist het lekkerste van allemaal, in de jaren 90 waren de vleesvervangers namelijk echt vreselijk. Volgens mij zijn ze dat nog steeds, al zullen ze het in de loop der decennia vast iets hebben verbeterd qua smaak en textuur. Sowieso waren er destijds maar 2: de groentenschijf en Javaanse schijf. Daarna kwam Tivall erbij, dat was al wel een verbetering qua variatie, maar het smaakte alsnog niet geweldig. Dus ik was blij met tofu en tempeh. Oh en de "sojabrokken" (klinkt als hondenvoer) van de reformzaak. Maar ik zie het niet zozeer als vleesvervanger (ja voedingstechnisch wel, maar culinair bedoel ik dan).
     
    Huismuisie, evaleana en Bloem2310 vinden dit leuk.
  10. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.631
    19.597
    113
    Oh en nog zoiets: veel mensen denken blijkbaar nog steeds dat diepvriesgroenten minder gezond zijn dan vers. Terwijl het voedingstechnisch niet uitmaakt en voor mensen die weinig te besteden hebben veel voordeliger is.
    Potgroenten trouwens ook, maar dat moet je maar net lusten.
     
    Jo79, mamabri, Huismuisie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.686
    7.436
    113


    Ik vind groenten uit de vriezer ook super smerig, vieze snotzooi. Echt niet te vergelijken met vers
     
    Jackie87, Neuzeke en Zxcvb vinden dit leuk.
  12. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.514
    5.809
    113
    De Jumbo gaat af van de aanbiedingen op vlees. Ik ben benieuwd of dat een verschuiving gaat veroorzaken, vooral als andere supers gaan volgen.

    En verder mogen er ook wel meer regels komen omtrent bewerkt voedsel. Zout zie je al een duidelijke vermindering in, nu nog de suiker.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  13. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.631
    19.597
    113
    Overdrijven is ook een vak hoor :rolleyes:

    Ik vries iedere lente behoorlijk wat tuinbonen en doperwten in, want bij ons doen ze alleen aan verse seizoensgroenten. En de paar dingen die bevroren verkocht worden zijn heel duur.
    Maar ik merk echt geen verschil met wanneer ik deze vers bereid hoor. Wellicht dat ik gewoon niet zo'n fijnproever ben? Of het verschilt gewoon erg per groentensoort. En ja: ik weet dat de bovengenoemde groenten eigenlijk peulvruchten zijn, maar volgens mij gelden ze culinair gezien als groente, vandaar dat ik het toch als voorbeeld aanhaal.

    Maargoed, het ging in deze uiteindelijk om gezondheid en niet om smaak.
    Er zijn natuurlijk meer voorbeelden te noemen waarvan men vaak denkt dat het gezonder is, zoals donkerbruin brood (zit gewoon verbrand moutmeel in), bruine eieren enz.
    Het zou fijn zijn als mensen daar wat meer van op de hoogte zouden zijn.
     
    ClaireDeLune, mamabri en Vulpen vinden dit leuk.
  14. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.924
    3.491
    113
    O echt? Bij broccoli en bloemkool en asperges proef ik geen verschil. Verse erwten ken ik niet dus dat weet ik niet. Rode kool, sperziebonen en spinazie vind ik lekkerder uit de vriezer.
     
    Featherr vindt dit leuk.
  15. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.686
    7.436
    113
    :)
    Nou ik overdrijf niet, ik vind het echt smerig. De textuur is gewoon veranderd. Maar ik heb het over ingevroren uit de supermarkt en jij vriest eigen groente in, daar zal wel een groot verschil in zitten.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  16. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.514
    5.809
    113
    Bloemkool uit de vriezer moet ik ook niet hebben. Wij roerbakken dat vaak en bij het ontdooien wordt het echt papperig. Ik zou het alleen kopen voor in de soep. Erwten en spinazie kopen we alleen maar uit de diepvries.

    @Nellie4, diepvriesgroenten uit supermarkt zijn veel sneller ingevroren. Er wordt ingevroren in een speciale vriezer met veel vrieskracht en ook op lagere temperatuur. Daardoor blijven veel eigenschappen bewaard. Dat het er toch anders uitkomt, komt door het ontdooien. Het beste is heeeeel langzaam ontdooien, maar de meesten laten het redelijk snel ontdooien op het aanrecht. Je zou dan in de koelkast moeten ontdooien, maar dat duurt echt heel lang.
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.631
    19.597
    113
    Dat kan natuurlijk. Ik weet eerlijk gezegd niet of er veel verschil zit tussen zelf invriezen of industrieel invriezen, gevoelsmatig lijkt mij het industriële invriezen juist beter/efficiënter gaan.

    Maargoed, dat is natuurlijk gewoon een kwestie van smaak. Zo vind ik andijvie en grapefruit heel erg vies, maar gezond zijn ze natuurlijk wel. En daar ging het in dit topic om. Maar ik zal nooit voeding "snotzooi" noemen, of andere rare termen gebruiken. Waarschijnlijk zijn veel mensen maar wat blij met die snotzooi.
     
    Vulpen vindt dit leuk.
  18. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.698
    6.404
    113
    Ja idd. Bij sperziebonen heb je ook altijd die uiteinden er nog aan zitten. En het is heel waterig.
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  19. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.686
    7.436
    113
    Nou prima dan toch, ik belemmer niemand om het te eten als ze dat willen. Ik snap niet waarom je zo over die term valt. Is kennelijk maar de mening van een enkeling.
     
    Fruity90, Neuzeke en Zxcvb vinden dit leuk.
  20. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.214
    5.437
    113
    Wij hebben groente uit van die zakken dir gewoon schoon en rauw worden ingevroren, even stomen bv en ze zijn exact hetzelfde als de niet-ingevroren variant. Met uitzondering van spinazie, dat koop ik wel altijd in blad-vorm ipv brokjes in een zak :D
     
    Featherr, Vulpen en spruitje80 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina