Gezond eten hoeft niet peperduur te zijn.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Huismuisie, 27 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.518
    5.809
    113
    Maar natuurkundig gezien kan het eigenlijk niet: de buitenkant ontdooit eerder, gaat eerder koken. De binnenkant blijft langer bevroren. Wil je die ook gaar hebben, dan moet je langer koken, waardoor de buitenkant overgaar wordt.

    Ik ga het in ieder geval niet uitproberen :)
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  2. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.221
    5.443
    113
    Maar de buitenkant gaart bij rauwe groenten op kamertemperatuur toch ook sneller dan de binnenkant?
     
  3. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.221
    5.443
    113
    Ah ik bedenk me nu dat ik die bevroren blokjes wel eens in smoothies gooi, maar gewoon verwarmd vind ik ze te snotterig. Door bv lasagnesaus of curry gooi ik ook wel eens een paar blokjes als extraatje.
     
    Nellie4 en Huismuisie vinden dit leuk.
  4. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.518
    5.809
    113
    Van 20 naar 100 of van -20 naar 100 scheelt nogal. Bovendien krijg het buitenste laagje een warmteshock, waardoor die eerder warm is. Misschien een keer een experiment doen als ik bloemkool moet hebben voor soep :)
     
  5. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.705
    11.293
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik gebruik de spinazie meestal voor een groentetaartje of door de pasta dan is het best te pruimen. Maar neem ook niet die al la crème, die vind ik echt goor en naar condooms smaken :|
     
  6. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.566
    7.562
    113
    Het smaakt echt anders ja, ik vind diepvries groenten ook echt niet te eten. Echt vies gewoon, terwijl ik dol op alle verse groenten ben.
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.051
    14.321
    113
    Met vlees kan je t ook beter niet doen (denk aan rollade etc) ivm bacteriën groei. Nu gooi ik t in mn koelkast (scheelt weer stroom) maar ik ken ook andere gevallen.
     
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.051
    14.321
    113
    Wij groeiden op met tot snot gekookte spruitjes en tot glibberige derrie gekookte witlof. Alleen de gedachte er aan geeft al de rillingen.

    3x raden wat er van de tofu bekwam...

    Brrrrrrr
     
    Huismuisie, Fruity90 en citroenrasp vinden dit leuk.
  9. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.646
    19.628
    113
    Ligt dat ook niet aan de grootte van de groenten? Een bloemkoolroosje is moeilijk te vergelijken met een doperwt bv.
     
  10. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.518
    5.809
    113
    Ja, daarom eten wij wel doperwtjes uit de vriezer :) Daar speelt nog iets mee: buitenkant erwtjes is hard, duurt langer voordat het gaar is. Dus dat komt mooi uit met de zachte binnenkant die later gaar wordt.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  11. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Tsja toch worden veel dingen snot als je ze eerst ontdooit en als je het gelijk in de pan gooit niet…
    Dus of het natuurkundig nou wel of niet kan doet er niet veel toe toch, het gaat toch om de smaak
     
    evaleana, mamabri en Zuul vinden dit leuk.
  12. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.294
    26.673
    113
    Vrouw
    :roflmao:
    Same.
    Diepvries is toch vaak een. Oh vergeten boodschappen te doen wat hebben we nog in huis - dingetje.

    Rode kool spinazie en doperwten heb ik standaard in de vriezer. Al het andere vind ik mwah tot 'snotzooi' .

    Ik zou wel veel meer seizoensgroenten willen eten. En lokaler dan we nu doen. Ik let er vaak wel op in de supermarkt. Maar gebrek aan tijd en inspiratie gecombineerd met slechte groente-etets in het gezin doen me toch te vaak naar toch maar weer een zak roerbakgroenten of tomaten met avocado want dat lusten ze wel.

    En als je echt alleen lokaal/binnen nl wil kopen dan moet je goed zoeken en de leesbril mee. Want echt duidelijk staat het er niet bij o_O

    Ohja... wist je dat de haricots verts in Nederland prima verbouwd kunnen worden. Maar dat ze uit Kenia komen. Omdat het daar goedkoper is om die boontjes zo netjes op een rijtje in de zakjes te stoppen. o_O
     
  13. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.690
    7.455
    113
    Let op je woorden :roflmao:
     
    Neuzeke, Mamafiets en Zxcvb vinden dit leuk.
  14. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.518
    5.809
    113
    Ik kook sinds een paar maanden vnl uit de Allerhande. Ik merk dat we dan veel meer seizoensgroenten eten. Ik koop hele kolen en dat wat over is, vries ik fijngesneden en geblancheerd in.

    @Mamafiets, ik weet niet of het met haricots verts is of met sugar snaps, maar de peulen aan 1 plant zijn niet allemaal tegelijk rijp. Veel handwerk met plukken en dat is in Kenia ook goedkoper dan hier. Hier willen ze het liefst het hele land in 1 keer kunnen oogsten.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  15. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.646
    19.628
    113
    #55 citroenrasp, 3 apr 2024
    Laatst bewerkt: 3 apr 2024
    Edit
     
  16. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.646
    19.628
    113
    Maar er komt toch wel meer uit het buitenland? Ik vind het soms best interessant dat er zo heftig gedacht wordt over groenten importeren uit Zuid-Amerika/Afrika, terwijl we wel eigenlijk zonder na te denken bananen, kiwi's enz kopen. Qua voetafdruk zal daar weinig verschil in zitten, lijkt me. En dan heb ik het nog niet eens over koffie enzo gehad. Zelf doe ik het ook hoor. Ik zal bv niet snel spruitjes of champignons kopen, alleen al om de prijs maar zeker ook omdat het uit Europa komt. Maar thee, koffie, kokos, cacao, rijst enz. kopen we wél weer. Lekker hypocriet.

    Ik denk dat echt overstappen op een locavoor dieet best ingewikkeld zal zijn, helemaal in west Europa. Dan moet je gaan eten zoals ze in de jaren 50 deden, en zelfs toen gebruikten ze koffie, rijst en thee.
     
  17. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.705
    11.293
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Het ligt er heel erg aan of iets met lucht- of zeetransport komt.

    Transport is er hoe dan ook nodig. Maar als ik lees dat er hele schepen vol met koeien vanuit Venezuela naar Iran worden verscheept om daar halal geslacht te worden… dan denk ik wtf, waar zijn we mee bezig. Lekker lokaal geslacht vlees. En dan vond ik het al zielig dat Nederlanderse varkentjes naar Italië gaan om als parmaham terug te komen.
     
  18. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.294
    26.673
    113
    Vrouw
    Klopt.
    Maar dan praat je over het algemeen over groenten die je hier niet kunt telen. Dan zit er wel logica achter om die te importeren. Beter is die groenten nietceten natuurlijk. Maar dat wil niet iedereen.

    Wanneer groenten die je gewoon hier op de koude grond kan telen, zonder kunstgrepen, uit een ver buitenland haalt. Alleen maar omdat daar goedkope arbeidskrachten die groenen zo leuk in plastic zakjes kan stoppen. Dan vind ik dat, zacht gezegd, heel erg raar en onnodig.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  19. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.294
    26.673
    113
    Vrouw
    Over gezond gesproken.
    Ik ben momenteel weer de eetmeter van voedingscentrum aan het invullen. Met als streven 85% schijf van 5 te halen. Is nog best lastig merk ik.

    Zat te denken dat het mooi zou zijn als die ook een indicatie voetafdruk per product kon geven. Flinke aanpassing, want per product in de lijst heb je dan ook gegevens over herkomst etc nodig. En dan moet ie ook rekening gaan houden met de seizoenen (een aarbei in juli zal minder belastend zijn dan dezelfde aardbei in december). Maar als het gerealiseerd zou kunnen worden kan het heel verhelderend werken.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  20. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.646
    19.628
    113
    Helemaal waar, dat gaat idd nergens meer over. Zo las ik laatst dat ze vanuit hier veel tonijn exporteren naar Japan omdat dat zogenaamd lekkerder zou zijn dan Aziatische tonijn. Ik denk dat het al een hoop zou schelen als mensen niet meer zo veeleisend zouden zijn en met (iets) minder genoegen nemen.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina