hoe naar minder flessen???

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door danielle2911, 31 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. danielle2911

danielle2911 Bekend lid

6 dec 2007
    511
    0
    16
    leerkracht basisonderwijs
    Hai,
    Onze zoon is nu 6 maanden en dus zijn we overgestapt op Nutrilon standaard 2. Nu krijgt hij echter nog steeds 5 flesssen (en wil het liefst s nachts ook nog een fles). Daarnaast krijgt hij fruit en een klein potje groenten. In zijn fles van 19:00 doe ik rijstebloem en hij krijgt slapend nog een fles om 23:00. Alle flessen zijn 150+5. Hij wordt elke nacht rond 3:00 wakker en lijkt dan honger te hebben. Hij weegt intussen ruim 8 kg dus heeft het qua gewicht volgens mij niet nodig (?). Hoe ga ik naar een mooi schema van minder flessen?

Groetjes
    Daan

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Beste Daan,

Bedankt voor jouw vraag via het forum! Gezien zijn gewicht en zijn leeftijd, zou hij inderdaad lekker mogen doorslapen in de nacht. Jammer dat hij dit nog niet doet. Als hij wakker wordt, mag je hem op dat moment altijd even wat water geven. Door hem in de nacht een flesje water te geven wordt zijn dorst gelest en wordt even aan zijn zuigbehoefte voldaan. Aan een flesje water wennen kindjes niet, aan een flesje melkvoeding wel. Hierdoor kan hij zich ook blijven melden.

Vanaf 6 maanden mag je in plaats van de rijstebloem ook de fijne granen gebruiken. De fijne granen bevatten meer vezels en helpen dus ook meer te verzadigen. Voeg 2 - 3 volle eetlepels toe aan de fles.

Gezien zijn leeftijd en gewicht, mag je uiteindelijk ook toe naar 4 voedingen van 200cc. Dan start je de dag rond een uur of 7 - 8 en eindig je de dag ook rond 19 - 20 uur. Je blijft dan om de 4 uur een voeding geven. Hiertussen geef je fruit, de warme maaltijd en een boterham.

Als hij zich meldt op andere tijdstippen, geef hem dan het slokje water of slappe thee met evt. een klein tussendoortje.

Succes en een fijne jaarwisseling :)!

Groetjes, Karin - Nutricia voor jou.

3. danielle2911

danielle2911 Bekend lid

6 dec 2007
    511
    0
    16
    leerkracht basisonderwijs
    Hai Karin,

Bedankt voor je advies. Ik heb alleen nog een vraagje over welke pap ik het beste kan kiezen. Het schema van mijn zoontje ziet er nu als volgt uit:
    7:00 fles 180+6
    9:30 fruit
    11:30 broodje met 100 cc roosvice
    14:30 fles 180+6
    17:15 groente
    18:30 fles pap
    nu heb ik het slaappapje van Bambix gehaald. Dat is 170-190 cc warm water en daar 50 gram pap aan toevoegen. Opvolgmelk schijnt hier al in te zitten.
    Ik weet alleen de hoeveelheid melk nu niet. Krijgt hij wel genoeg? Of kan ik beter de gewone fijne granenpap gebruiken?

We zijn dus van 5 naar 3 flessen gegaan door een fles te vervangen voor een broodje met sap en de laatste fles van 23:00 weg te laten. Qua slapen is er niet veel veranderd.
    Hij krijgt nu dus ongeveer 600 cc opvolgmelk (dan fa ik ervan uit dat er in die papfles ook zoveel melk zit).

Groetjes,
    Danielle

4. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Hi Danielle,

Bedankt voor je reactie. Het dagmenu van je zoontje ziet er netjes uit! Je bent alleen wel van 5 naar 3 flessen gegaan. Het kan zijn dat dit misschien een te grote stap in één keer is geweest waardoor hij even moet wennen. Mooi zou zijn om bij de boterham nog een fles aan te bieden en dan om 15.30 uur nog een fles. De fles van 15.30 uur laat je dan vervallen wanneer het doorslapen goed gaat en hij deze fles niet meer leegdrinkt. Je kan dan in plaats van deze fles ander drinkvocht aanbieden met een tussendoortje.

De pap waar je alleen water aan toe moet voegen bevat al een opvolgmelk met granen en is ter vervanging van een fles. Merk je geen resultaat met deze pap dan kan je altijd de fijne granen eens proberen. Deze pap voeg je op dezelfde manier als de rijstebloem aan de opvolgmelk toe. Zo kan je de hoeveelheid zelf doseren.

Kijk daarom even wat voor jullie het prettigst werkt en mooi aansluit.

Groetjes,
    Samara - Nutricia voor jou

Deel Deze Pagina