Hier boven bij gezonde tips staat: Tandarts: Vertel je tandarts dat je zwanger bent. Een plaatselijke verdoving voor boren of een andere behandeling kan beter worden uitgesteld tot na de zwangerschap. ________________________________________________________ Vorige week heb ik een stuk van mijn kroon afgebroken, en oh oh dat deed pijn! Nu moet ik een nieuwe kroon hebben. Maandag krijg ik eerst een noodkroon voor 3 week. Ik heb verteld dat ik zwanger ben en daarom geen verdoving mag hebben. Waarop de tandarts zei dat je wel een verdoving mag hebben als je zwanger bent. ?! En nu? Wat moet ik nou? Ik wil niks verkeerds doen omdat ik zwanger ben maar ik wil wel graag een nieuwe kroon, omdat de verzekering van het werk deze nu gaat betalen omdat het een bedrijfsongeval is. Dus dat zal ik denk ik niet heel lang uit kunnen stellen.. En als ik dat met mijn eiegn verzekering doe krijg ik waarschijnlijk net de helft vergoed... o o zo moeilijk,... weten jullie hier meer over of ik nou wel of niet verdoofd mag worden? Misschien is er geen veroving nodig omdat die zenuw toch al dood is maar me tandvlees zal het toch wel voelen lijkt mij. De vorige keer heb ik heel wat afgejankt in die stoel omdat het zo'n pijn deed! O ik ben hierdoor helemaal gestrest en slaap zo slecht hierdoor.. Dat is natuurlijk ook niet goed,maar ja ik krijg het niet uit mijn hoofd. Weet iemand meer hierover?
Ik kreeg ook n noodkroon toen, maar moest niet verdoofd worden dus.. Gewoon zeggen dat alleen als de tandarts t echt zeker weet, dán verdoven. Of de vk hierover bellen morgen.
volgens mij -wat ik hier gelezen heb tenminste- zit er verschil in het middel dat ze gebruiken bij de verdoving. En zijn er dus middeltjes die wel geschikt zijn als je zwanger bent...
verdoving kan echt geen kwaad hoor, heb het zelf ook gehad 2 weken geleden.... bij ons in de praktijk (ben zelf tandartsassistente ) wordt er alleen de eerste 12 weken uit voorzorg geen verdoving gegeven (als het niet hoeft...), maar het is niet bewezen dat het kwaad kan! Succes!
hoi ik ben zelf tandarts: inderdaad zijn er een paar verdovingen die je in de zwangerschap beter niet kunt gebruiken, maar deze worden niet standaard gebruikt. articaine (ultracaine) is degene is standaard wordt gebruikt en geeft geen complicaties. citanest (wordt vaker bij patienten met hartproblemen gebruikt), is beter van niet, ivm kans op bloedstolseltjes in de placenta. verder heb je lidocaine, die de kans op weeen kan versnellen, maar zover ben je nog niet en deze wordt eigenlijk zover ik weet niet/weinig gebruikt. als je tandarts articaine gebruikt, kan dit zonder problemen! en misschien is dat ook beter, want met stress in de stoel liggen is ook niet bevoordelijk... ik hoop dat je er wat aan hebt. groetjes
oke heel erg bedankt, ik ben nu heel wat rustiger! ik zit er al een week mee en dat voelt ook niet lekker! Hoop dat ik nu weer wat rustiger kan slapen. Komt ook omdat ik de vorige keer zo'n pijn heb gehad, ben nu gewoon bang voor de tandarts zeg maar..pff en dan maar even doorzetten ik moet 3 week met die noodkroon lopen(voor in me mond nog wel grrr) en dan moet ik weer heen.
Nog even iets belangrijks! Mocht een een tand/kies of tandvleesontsteking hebben, wacht dan niet tot na je zwangerschap met naar de tandarts gaan. Een ontsteking is 1000 malen schadelijker voor je baby, dan een verdoving! Bij een ontsteking krijgt je baby allemaal afvalstoffen in zijn bloed....
Ik moest een verstandskies trekken, geen probleem, maar het bleef pijn doen. Dus ik weer terug, bleek het gat veel te diep te zijn, waardoor m'n zenuw bloot lag, dus die moesten ze 'opvullen' . Heb ik toen ook een verdoving voor gehad, en heb ook nog 2x gevraagt of hij het wel zeker wist, haha.
Hoi, Ik heb met dikke 7 maanden een kies laten trekken bij kaakchichurg en heb er 3 weken lang last van me tandvlees gehad omdat het lang nodig had om te genezen, heb ook wel verdovingen gehad, heb ook daarna heel veel paracetamol ingenomen voor de pijn. Ik had zware ontsteking wat ook niet zo gezond zou zijn voor de baby.
Sommige tandartsen gebruiken bij het verdovende middel ook een toevoeging adrenaline of epinerfine, dit kan je ook beter vermijden omdat als ze het per ongeluk in een vaatje spuiten (niet altijd te zien en komt gelukkig maar zelden voor) je hier direct op reageert met een versnelling van je hartslag en een stijging van je bloeddruk waar je lijf weer op reageert door alles omlaag te gooien (flauwvallen) en die schommelingen zijn niet heel positief voor de doorbloeding van de placenta. Maar zeker niet de tandarts vermijden, wordt het niet beter van. Zelf heb ik het vullen van een gaatje maar even uitgesteld tot het 2e trimester, heb er geen last van en was een toevalsbevinding.
hoi de verdoving zonder adrenaline is in principe citanest (dus voor mensen met hartproblemen), deze moet je juist liever niet gebruiken bij zwangerschappen (zie eerdere reaktie). articaine heb je alleen met adrenaline, in verschillende concentraties. dit is nodig zodat de verdoving langer werkzaam is. het beste kan je dus de gene met het minste adrenaline gebruiken. (1:200.000 ipv 1:100.000), en als je tandarts goed aspireert zodat je weet dat je niet in een bloedvat zit, is beter dan citanest gebruiken! daarbij maakt je eigen lichaam zelf die adrenaline aan, mocht je geen verdoving nemen, ivm stress en spanning....
tja de tandarts nou ik heb er een abbonnement lijkt wel heb in dec tot twee keer toe een wortelkanaal behandeling moeten ondergaan, waarvan er een nog afgemaakt moet worden! weet van de vorige dat ik giga veel pijn had en het niet alleen met een parcacetamol afkon. nu heb k het gevoel dat ik nog een keer een wortel kanaal behandeling moet omdat ik er al een vulling in heb en het met koude en warm zeer doet. ik poets goed mijn tanden en doe ook met tandenstokers, snap er niks van wie heeft een goede raad voor me ik wil niet weer zo veel pijn hebben en naar die rot tandarts! xxxnath
Ik heb inmiddels mijn noodkroon erin zitten en het is dan ook echt een noodkijk! Zo'n lelijke kleur! Valt echt op! Schaam me dood! Maar ik heb geen vedoving gehad hij heeft zo de kroon helemaal eraf geslepen en het deed ook echt geen pijn gelukkig! Al was het geluid soms al erg genoeg waar al je haren van overeind gaan staan. Nu moet ik dinsdag eerst weer naar de stad dan gaan ze de goeie kleur weer uit zoeken voor me nieuwe kroon want dat was al weer 5 jaar geleden.(Owat gaat die tijd snel!) En doen krijg ik de 25ste me nieuwe kroon, nou hoop dat die wel weer mooi is. Schaam me nu echt dood!
ben zelf net bij de tandarts geweest... donderdag controle: geen gaatjes niks, breekt vanmorgen m'n vulling af:ahr Dus ik belde, kon direct komen, wel gezegd dat ik zwanger ben, maar welke verdoving ze hebben gebruikt : : Ik hoop de goede: hij was geschikt zei de tandart, dus daar dan maar op vertrouwen, toch? Ik ben een veels te grote angsthaas om het zonder verdoving te doen.