gezond eten tijdens de zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Inger1979, 3 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik krijg nog steeds weinig eten naar binnen, dus mijn eetpatroon ziet er nu ongeveer zo uit.

Sochtends een glas drinkontbijt en een gravitamon pil
    10.30 een halve appel ( zit dan vol)
    12.30 2 bruine boterhammen met smeerkaas
    15.00 1 bruine boterham met smeerkaas + een opkikkertje
    18.00 aardappelen en groenten
    Savonds vla of crackers kaas.

Verder drink ik de hele dag door water ( koffie of thee smaakt me niet meer)
    En een rare tik. Savonds laat een groot glas koud melk. Heb ik opeens zo trek in haha

2. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

26 nov 2007
    302
    0
    0
    kaatje dat had ik ook een tijdje ahahha gek is dat he

3. Mupkuh

Mupkuh VIP lid

10 okt 2007
    6.442
    0
    0
    Mama
    Brabant
    Zo ik zie dat jullie super goed bezig zijn.

Maar.... hoe zit dat met gewone thee? Ik drink dat namelijk best veel!

4. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Ook met thee moet je uitkijken...mag je niet teveel van. (ook uitkijken met bepaalde kruidenthee etc, zit ook theine in namelijk in sommige soorten dus dat kun je dan niet onbeperkt drinken ;)

Heb hieronder de link van het voedingscentrum geplaatst:

http://www.voedingscentrum.nl

Staat wat bij zwangerschap en ook bij cafeine etc. :D

5. Mupkuh

Mupkuh VIP lid

10 okt 2007
    6.442
    0
    0
    Mama
    Brabant
    Dat word overstappen op groene thee dan :D

Moet zeggen dat ik eerst bijna verzoop in de thee en het er nu zuur van krijg.

6. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Ja volgens mij moet je dan wel kijken of er ook weer een bepaalde stof in zit, want in sommige groene thee schijnt net zoveel theine/cafeine te zitten als koffie of cola,was laatst op tv..zucht hahaha daar krijg je toch wat van? ;)

In ieder geval staat op deze site wel info mbt groene thee en hoeveelheid theine:

http://www.pickwicktea.com/NL/FAQ/TeaAndHealth/

Maar zolang je geen liters drinkt valt het wel mee...

7. Mupkuh

Mupkuh VIP lid

10 okt 2007
    6.442
    0
    0
    Mama
    Brabant
    Dan gaan we maar over op de rooibos ofzo. Ik drink denk ik wel een liter per dag. Als het niet meer is :oops:

8. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    smorgens opgewarmde melk (ik krijg sinds kort steevast krampen als ik mn melk zo uit de koelkast neem) En n bruin bolletje of 2 sneedjes bruin brood met gezond beleg (vlees of kaas)

Tussendoortje: fruit met af en toe iets lekkers (stukje chocola of n koekie (meergranen) thee (zonder theine) en of melk (hv)...en melk....en melk (melk tik? nee hoor ben je gek... :p)

Smiddags heb ik tegenwoordig een tomaat met (teveel) mayo op brood tik :) Maar wil ook nog wel eens n eitje bakken op brood. Ben zelfs al zo gek geweest om voor mezelf 3 pannekoeken te bakken (had er zo'n ENORME trek in...kon dr niks aan doen :oops: ) En als t dat allemaal niet word dan gewoon 4 sneedjes bruin met vlees beleg. en n stukje fruit toe. En wederom melk en/of iets fris met fruit zonder bubbels.

tussendoor wil ik me nog wel eens vergrijpen aan n stukje chocola of als ik ineens flauw word een kom instant noodles. en weer melk en/of fris met fruit en zonder bubbels (ik boer zo al genoeg nml :p)

Savonds....ligt er aan wat vriend lief kookt..Doorgaans gezond met de schijf van 5. En weer de fris of melk.

Savonds krijg ik steevast n stukkie kaas van mn vriend...en heb n zakkie popcorn waar ik al n hele week mee doe en soms n handje uit neem. Plus de nodige liters drinken en dat kan thee zonder theine zijn of melk of fris zonder bubbels. Anders hoef ik er snachts niet uit :p

Vroeger dronk ik 2 mokken koffie op n dag. Ben ik erg mee gemindert sinds ik zwanger ben. En mee gestopt toen ik in t nieuws las dat dit een MK kan geven in de eerste weken van de zwangerschap.
    Mis het soms wel....maja das dan ff pech :p

9. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

26 nov 2007
    302
    0
    0
    wilma dat klinkt heel erg goed herinner me nog dat ik 9 weken zwanger was kon niks binnenhouden..

k heb tot nu toe voor
    ontbijt 2 beschuitjes met muisjes gegeten en een grote kop bosvruchtenthee..
    als k trek heb zo dan eet ik ff een appel zo een granny smith ben k gek op..
    op die appel kan ik wel tot 6 uur bouwen dan avondeten en na het avondeten altijd standaard een bosvruchtenijsje en twee danoontjes..

10. kims

kims Actief lid

7 jan 2007
    352
    1
    0
    ik kan op het moment amper wat binnenhouden. Mijn eetpatroon ziet er gemiddeld zo uit:

ontbijt: 1 beschuitje met lightjam of 1 dun plakje ontbijtkoek, glaasje karnemelk

Tussendoor: stuk fruit (appel/peer/mandarijntje)

lunch: cup a soup helder, 2 boterhammetjes met beleg. Op goede dagen 3 boterhammen.

Tussendoor: cracker met smeerkaas, groente&fruitshot (van de AH om toch aan mn vitamientjes te komen)

Avond: Op slechte dagen 1 cracker. Op goede dagen 2 opscheplepels groente (vaak stamppot). Geen of heel weinig vlees. Absoluut geen pasta, vette of gekruide dingen. Zwangerschapsvitaminen.

Tussendoor: op goede dagen iets van een toetje oid (vla, fruitmix) en anders lig ik om half 8 al op mn bed ;)

11. Bubbles

Bubbles Actief lid

26 okt 2007
    259
    0
    0
    smorgens
    2 meergranenboterhammen met beleg waar ik zin in heb en fruit, met een vitaminepil.

uurtje of 10
    sultana/liga/eierkoek, soms ook fruit erbij

smiddags
    3 meergr.boterhammen met gezond beleg.

tussendoor
    fruit en als ik uit mijn werk kom iets van snoep/chocola/chips/fruit

avondeten is heel verschillend, net wat ik heb gemaakt (of soms gehaald)

savonds
    chips/nootjes/zoetigheid/fruit net waar ik zin in heb en wat er is.... maar geen hele pakken ofzo.

Ik drink veeeeel groene en rooibosthee, water, sap en een paar kopjes koffie per dag.

Op z'n tijd een frietje, mac, gebakje of zoiets.....

12. Sousa

Sousa Actief lid

5 sep 2007
    193
    0
    0
    Ik zie dat velen melk drinken (dagelijks)... hoort dat erbij, is dat heel belangrijk?

Thnx

13. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hoi Sousa,

Volgens mij is t wel belangrijk dat je genoeg zuivel binnen krijgt.
    Maar dat hoeft natuurlijk niet alleen via melk te zijn, kan ook met yoghurt,kaas etc.

Kijk anders ook ff op voedingscentrum:

http://www.voedingscentrum.nl

En dan ff bij zwangerschap....daar staat een overzicht van wat je als zwangere "moet" eten.

Succes! :D

14. Sousa

Sousa Actief lid

5 sep 2007
    193
    0
    0
    Dank je Mili, ik ga meteen kijken!

Jij nog succes met je laatste loodjes ;)

15. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

26 nov 2007
    302
    0
    0
    k probeer wel elke dag een glas melk te drinken maar of dat moet?

16. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Dank je wel! T zal wel lukken denk ik, hihi er is er nog nooit 1 blijven zitten immers ;)

17. nathalie25

26 jan 2008
    13
    0
    0
    nou wat een gezonde zwangere vrouwen hier zeg! :) ik ben nu 9wk zwanger en heb de afgelopen weken echt niks binnen gehouden was en werd overal misselijk van!

gewoon eten stond me niet aan alleen chips en zoetigheid hield ik binnen, vraag me toch af of dat niet te slecht is voor me baby? weet iemand dat?
    nu ik minder misselijk ben wil ik graag gezonder eten.

voordat ik zwanger was at ik altijd osseworst, runderrookvlees, rosbief en dat soort dingen...dat kan nu niet meer.
    heeft iemand een andere vlees voor op brood behalve ham en kipfilet?

ook dronk ik altijd veel cola light en spa rood maar dat kan nu ook niet meer (hoorde ik dan van dat cola is niet goed vanwege de zoetstoffen) en spa rood verdraag ik niet, word er misselijk van.

vraag me af of er meer mensen zo vreselijk misselijk zijn en wat ze er aan doen.
    telkens als ik gegeten heb krijg ik het zuur of komt het weer omhoog, bah :(

wie heeft er nog meer tips voor gezonde tussendoortjes.

was ook verslaafd aan drop enzo zwart op wit maar dat kan ook niet meer snik snik

liefs nathalie ;)

18. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    @ natalie:

Heb je hier wellicht iets aan?

rookvlees mag dan dus wel denk ik...

Tegen misselijkheid:

Kleine beetjes per keer eten, liever ff beginnen met crackers of beschuit en dan langzaam uitbouwen naar andere dingen. Lichtverteerbaar en niet te vet.

Tegen maagzuur:
    Gele vla, rennies, of ff bij apotheek iets vragen, je bed iets omhoog doen zodat je met je hoofd iets hoger ligt.

K weet hoe vervelend het is die misselijkheid....gewoon je lijf de tijd geven.

Succes! :D

19. nathalie25

26 jan 2008
    13
    0
    0
    Bedankt voor je reactie!

had de slager gebeld om te vragen of sommige dingen rauw zijn zoals cervelaatworst enzo en hij zei ook van rookvlees dat is rauw en me vk zei het ook weet het nu ook niet meer hoor.

de een zegt dit en de ander dat.

probeer ook gezond fruit te eten maar ik krijg daar zo onwijs veel oprispingen van bah!

liefs mij

20. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hoi,

haha tsja dan weet ik het ook niet meer...hihi ik hou de lijst van de VK aan en die is ongeveer gelijk aan wat hier vanuit het voedingscentrum staat. Nou heb ik de mazzel dat ik niet echt een vleeseter ben, haha dus daar hoef ik al niet steeds bij na te denken. :)

Inderdaad van sommige soorten fruit heb ik dat ook. Met name citrusvruchten enzo..gewoon uitproberen denk ik..t verschilt ook nogal eens per dag bij mij ;)

Succes met de puzzeltocht omtrent rookvlees enzo :)

Maar vooral lekker genieten hoor!

Groetjesss,
    Mili

Deel Deze Pagina