Ik heb altijd - gehad. Dat schommelde van -0,75 tot uiteindelijk -2. Laatste meting was -0,50. Ook inclusief prisma inmiddels. Laatste tijd weer hoofdpijn dus nu inmiddels een andere oogcentrum, een optometrist. Hij meette + 0,50 ???? En ook de prisma was niet meer nodig zei hij. Hij beweerde ook dat + niet te laseren is, terwijl de Bergman Clinics gewoon dit dus wel doet. Ik heb nu 2 dagen mijn nieuwe glazen en ik heb een hoofdpijn..... wennen? iets klopt er niet. Hoe kan ik nu ineens + hebben? De optometrist zei dat de + er altijd al heeft gezeten..... Wie heeft ervaring in "schommelende" ogen? Ik vertrouw het niet helemaal....
Als je het niet vertrouwt zou je naar de oogarts kunnen gaan. Mijn man had bij de laatste meting(opticiën) -8. 2 jaar daarvoor -6 en daarvoor -4. Omdat wij het vreemd vonden dat zijn ogen zo achteruit gingen, afspraak gemaakt bij de oogarts. Hij blijkt -5 te hebben.
Van min naar plus heb ik nog niet eerder gehoord, maar ik heb er dan ook geen verstand van Mijn eigen ogen schommelen ook, vooral tijdens en een periode ná de zwangerschap. Onlangs een nieuwe bril gehaald en mijn ogen zijn er wel op vooruit gegaan. Ik had het zelf niet gemerkt en ik merk eigenlijk weinig verschil met mijn nieuwe bril Maar bij elke bril, of het nu slechter werd of beter, ik heb altijd een paar dagen moeten wennen. Het voelt alsof je dronken bent en het schommelt bij je hoofd draaien. Opnieuw focussen met je ogen kan voor duizelingen en hoofdpijn zorgen. Als het goed is (althans, mijn opticien doet dat) kun je na de wenperiode alsnog terug mocht het nog niet over zijn. Ik zou dan een nieuwe bril krijgen, aangezien zij een verkeerde meting hebben gedaan. Je kan natuurlijk bij elke opticien een gratis oogmeting doen, als een second opinion.
Volgens mijn opticien moest ik er rekening mee houden dat mijn ogen alleen slechter zouden worden. Had twee jaar terug links -1.5 en rechts +1. Begin dit jaar was het links -2 en rechts +1.25. Je hersenen corrigeren dit automatisch, maar zodra ik echt last van migraine krijg moet ik terug zodat ik echt een bril krijg. Vond dit wel logisch klinken. Dus of jouw ogen steeds zo'n sprong in sterkte kunnen maken betwijfel ik....
Met zulke verschillen zou druppel ik altijd met cyclogyl om de juiste sterkte te merken. Door je accommodatie kun je (onbewust) zelf je sterkte beïnvloeden en met die druppels leg je de accommodatie plat en meet je de juiste sterkte. Ik zou je aanraden om hiervoor naar een orthoptist te gaan; die zitten soms in ook in de optiek, maar meestal in het ziekenhuis. (En prisma's zou ik helemaal niet zomaar aan laten meten door een opticien, maar dat is weer een ander verhaal )
Ok, maar heb je ze ook echt nodig? Ze worden in de optiek soms (te) makkelijk voorgeschreven. Ik zou je voor de sterkte iig echt een cyclo/druppel meting aanraden. Er wat betreft plus laseren, dat kan wel, maar het heeft meer kans om terug te komen dan bij minsterkte.