Gezond koolhydraatarm

Discussie in 'De lounge' gestart door Warboel, 9 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Antje88

Antje88 Bekend lid

8 mei 2013
    859
    13
    18
    Kijk eens naar het ketogeen dieet. Een koolhydraatarm dieet welke uit vet en eiwitten bestaat. Het is de bedoeling dat je lichaam, doordat je bijna geen koolhydraten eet, je vet reserves aantast en je lichaam in ketose komt. Hierdoor moet je dus wel vet eten. Je lichaam gaat het vet als brandstof gebruiken. Eigenlijk eet je vet om vet te verbranden. Het klinkt erg vaag, maar lees onderstaande link maar eens.

Mijn vriend is sportman/bodybuilder en doet dit al een tijdje. Hij is bijna 10kg afgevallen en voelt zich zoveel beter! Ik heb me daardoor ook in dit dieet verdiept en ga er morgen mee beginnen. Wilde wachten totdat ik gestopt was met de borstvoeding.

http://www.ketogeendieet.net/

2. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hier probeer ik ook aftevallen. Maar ik merk dat ik de lunch en ontbijt erg moeilijk vind. Ik hou zo van een lekkere bruine boterham. Om op iets anders uit te komen wil nog niet echt lukken. Dus als jullie je dag menu plaatsen zou mij dat echt helpen :)

3. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    O ja ik Had het ook erg moeilijk met brood. Ik eet nu regelmatig een rookkaas cracker met een beetje roomkaas. Of pannenkoekjes van ei, roomkaas, zoetstof en kaneel. Of sla. Een bifiworstje doe ik vaak als ontbijt, vind ik echt lekker.

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dit heb ik dus juist niet gedaan. Ook geen light producten genomen. Om heel die zoete smaak af te leren. Werkte bij mij het beste. Is natuurlijk voor iedereen anders :) Maar vroeger dronk ik graag frisdrank, ranja en vruchtenthee met suiker... nu drink ik zwarte thee zonder suiker en zelfs koffie zwart!

Klinkt goed.

Maar waarom dan dat broodje? Ik eet dan ook mee met het gezin, maar mijn hamburger, met uitjes én mayo (geen curry dan) eet ik zonder broodje. Eet minder makkelijk dan zo uit de hand, maar ik vind dat broodje verder geen toegevoegde waarde hebben. Ik bedoel het niet als kritiek, hè ;) Maar vraag me dan af: Waarom dan toch op een broodje?
    Hier ook. Vanavond ook lekker gewokte groente op. En een stukje vlees. De rest had er tagliatelle bij.

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Uhhh hallo? 10 kilo in 2 maanden is toch best goed? Veel harder moet je niet willen, hoor! Dat is niet goed voor je lichaam ;)

Wel fijn dat je zonder moeite tussen 'snackende' mensen kunt zitten ;) *duim omhoog*

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik drink geen melk, maar alleen omdat ik de toegevoegde waarde niet zie. Ik geloof namelijk niet dat melk zo gezond is. (Ook niet dat het ongezond is trouwens ;))
    Maar ik eet wel elke ochtend een bak van ca. 200 tot 250 ml volvette roomyoghurt. Dat is ook zuivel. En ik drink zo'n 10 bakjes cappuccino per week. Zuivel mijden doe ik dus niet. :D

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Je lichaam (en vooral je hersenen) hebben gewoon kh nodig!
    Dus ik denk dan: Als ik ze toch nodig heb, dan maar uit fruit. Liever dan uit brood of zo. :D

8. Antje88

Antje88 Bekend lid

8 mei 2013
    859
    13
    18
    #28 Antje88, 13 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2017
    Dat is niet helemaal waar! Als je lichaam vet als brandstof gaat gebruiken, worden er ook ketonen geproduceerd. Daarop kunnen je hersenen heel goed functioneren als er geen glucose beschikbaar is.

Om ff terug te komen op het ketogeen dieet. Het is als je net begint wel ff pittig en soms krijgen mensen een dip en voelen zich moe (dit is vaak het punt dat mensen ermee stoppen of denken koolhydraten nodig te hebben) maar als je lichaam eenmaal is gewend en optimaal vet aan het verbranden is, zul je merken dat je je beter en fitter voelt. Je hebt een constante energie en je hebt geen schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Overigens krijg je bij dit dieet wel iets koolhydraten binnen, uit noten en groentes bijvoorbeeld

9. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    had een vraagje ik eet nu zelf ook zo min mogelijk brood aardappels ed

maar als je dan een klein beetje eet van eten met veel kh wat doet dat dan met je lichaam vraag ik me af omdat ik lees over dat ketone dat als je dat helemaal niet meer eet je lichaam over gaat op vet verbranden maar wat doet je lichaam als je af en toe wel iets 'slechts" eet

10. Antje88

Antje88 Bekend lid

8 mei 2013
    859
    13
    18
    Wat versta jij onder af en toe? 😋
    Stel je doet dat 1 keer in de week en neemt 1 of 2 koolhydraatrijke maaltijden/tussendoortjes op die dag, dan gaat je lichaam uit die vetverbranding status waarin het zat en gaat glucose als brandstof gebruiken. Je lichaam gaat het niet gelijk opslaan als vet ofzo.

Beetje theoretisch, maar je lichaam zal eerst de glycogeen aanvullen (opgeslagen glucose in je spieren en je lever). Pas als die volledig opgevuld zijn, zal je lichaam het als vet opslaan. Een dagje wat meer koolhydraten zal echt geen kwaad kunnen. Je zal misschien de volgende dag wat zwaarder zijn, maar dat is merendeels vocht en glucose die je waarschijnlijk de volgende dag weer kwijt bent mits je je aan je dieet houdt 😉

11. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    owke dat is mooi dan probeer het wel zoveel mogelijk te beperken maar soms wel zwaar vind vers (bruin) brood zo lekker hahaha

lees ook zoveel verschillende dingen op internet ook heel veel tegenstrijdige

dus kijk het nu aan hoe ik het nu doe of dat werkt lijkt wel of ik al beetje cm kwijt ben heb bewust geen weegschaal in huis omdat ik er dan veelste vaak op ga staan

bedankt voor je reactie

12. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Hier een GOK-er ;) dus ik ben benieuwd wat je zo'n onzin vindt aan het kh uurtje en of je wel precies de redenen kent waarom GOK 2 x onder de 5 kh blijft maar wel een kh uur inlast?

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.941
    113
    Vrouw
    #33 Zoe123, 14 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2017
    Same here, ook begin januari begonnen.
    Pas 5 kilo er af, en nu zelfs aangekomen,terwijl ik NIET gesmokkeld heb.
    Begin er echt een beetje moedeloos van te worden :)
    Wellicht heeft mijn leeftijd er mee te maken, ik ben 44.
    10 jaar geleden hetzelfde gedaan.
    Toen ging er in 4 maanden 15 kilo af, moeiteloos en zonder honger

Ik snap het ook niet. Ik snoep niet, geen toetjes, geen aardappel,rijst,pasta.
    Veel groente. Mager vlees. Stukje fruit.
    Her en der wat Atkins producten.
    Als ik ooit op mijn streefgewicht kom, zal ik dus altijd zo moeten blijven eten, anders zit alles er zo weer aan.
    Ieder pondje gaat door het mondje,maar eerlijk waar, de ene stofwisseling is de ander niet. Als ik zie wat mijn beste vriendinnetje bijvoorbeeld naar binnen werkt, daar kan ik echt jaloers op zijn...Dan was ik allang totaal dicht gegroeid!

14. Kellebel1987

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    kh arm is tussen de 20-25 gr kh blijven.. ik persoonlijk vind dat veel te weinig om levenslang vol te houden.
    Op gobento.nl kun je voorbeeldmenu's vinden, maar dat zijn dus kh arme menu's! Maar je kunt hier wel inspiratie opdoen voor lekkere recepten.
    Ik eet zelf volgens Grip op Koolhydraten en ben 7 kg afgevallen. Het gaat niet heel snel, maar GOK is ook geen crash dieet. De bedoeling bij Gok is dat je 2 x een maaltijd eet waarbij je onder de 5 kh blijft.. je lichaam gaat namelijk rond een inname van 5 kh insuline aanmaken.. Insuline wat niet verbrandt wordt wordt opgeslagen als (buik)vet. Door langdurig geen insuline aan te maken gaat je lijf dus je eigen vetreserves gebruiken als verbrandingsbron. Het kh uur is er om wel voldoende kh binnen te krijgen zodat je kunt blijven functioneren ;). Je hebt namelijk minstens 20 kh nodig. Dit betekend niet dat je dan een bord friet kunt eten en dat is het, je verdeeld je maaltijd altijd in 4 componenten: kh arme groenten, eiwit/vet bron, een kh 'rijke' bron (dit kunnen peulvruchten, aardappels, pasta, kh rijke groenten zoals wortels zijn) en fruit.
    GOK werkt met een groene en oranje lijst. De producten van groene lijst mag je onbeperkt eten in je kh arme maaltijd, de producten van de oranje lijst bewaar je voor je kh uur. Je kh uur bestaat dus uit 2 groene componenten
    wat bijv een goed kh uur zou zijn als je die voor je diner gebruikt: Bloemkool (groene lijst groenten), tartaartje (eiwit/vet) een kleine opscheplepel aardappels (oranje lijst) en als toetje gebakken appeltje met ongezoete slagroom. Maar als je echt geen afscheid kunt nemen van je bruine boterham, mag je dus ook je kh uur gebruiken om daarin je boterham te eten, maar dan moet je daar nog wel groenten van de groene lijst bij eten (een salade bijv ernaast) en je fruit erbij nemen.. je uurtje moet dus altijd compleet zijn.
    Met GOK kom je per dag ongeveer uit op 70 gr kh. Maar dit kan per dag wisselen. Ik vind GOK een makkelijke manier van eten.. je hoeft niks te tellen, je kijkt alleen naar de lijsten. Verder kun je gewoon normaal met je gezin mee eten (met misschien een kleine aanpassing) en je hoeft je niet schuldig te voelen als je eens wel zin hebt in iets wat meer kh bevat en zogenaamd 'verboden' is.. niks geen streng gedoe.

15. Kellebel1987

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je te weinig vetten eet.. misschien kun je eens op keto buddy kijken hoeveel kcal je binnen krijgt.. rond de 1500 is prima.
    En van atkinsproducten met zoetstoffen kan je ook stil gaan staan...

16. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    O maar ik heb ook stilgestaan hoor. En weleens gehad dat er een volgende dag 2 kilo bijzat.
    Maar gebruik dan geen atkins producten. Vetter vlees. En geen fruit, je vitamines kun je ook uit groente halen en als je trek hebt in fruit, gebruik dan rood fruit.

17. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Aangezien er minimaal 50 kilo af moet, was het natuurlijk lekkerder geweest al het sneller ging. Maar ik heb er vrede mee zo.
    Het knopje ging eindelijk om in de kerstvakantie toen ik niet in de achtbaan durfde met mijn zoon en hem alleen heb laten gaan.:(
    Dus in de zomer ga ik in heel veel achtbanen met hem heb ik besloten.

18. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Ik doe dit ook sinds bijna 4 weken. Gister op de weegschaal was er 4,4 kg af. Ben er helemaal blij mee. Het is me jaren niet meer gelukt om af te vallen, ik kwam alleen maar aan. Ben veel en veel te zwaar (morbide obesitas) maar wil er nu wat aan doen.

Het valt me allemaal reuze mee. Ik eet geen aardappels (en dus ook geen patat en zo), pasta, rijst en brood, wel koolhydraatarm brood. Daarnaast natuurlijk ook geen suikers, en dat zit in zoveel dingen, zelfs in fruit, wat ik ook niet meer eet, alleen roodvruchten mogen. Maar daarentegen wel veel groente, en vlees en ei. Bevalt prima zo. Ook aangemeld bij de sportschool waar ik 2 of 3 keer in de week wil sporten. Dus goed bezig... Op fb vind ik het leuk om te lezen op die sites, ook voor ideeen voor recepten en zo. Ik ga lekker zo door. :)
    succes voor iedereen die ook bezig is!

19. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Oja, het leuke is dat mensen het nu al aan me zien (ondanks dat 4,4 kg nog niet veel is). Dat geeft me heel veel zelfvertrouwen, die complimentjes. :)

20. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    O wat leuk dochters, zo ervaar ik het ook. Die min 10 kilo nu geeft mij ook meer zelfvertrouwen. Alhoewel niemand het zo ziet, zie ik het op foto,s wel vooral mijn gezicht. En idd op facebook als je al die foto, s van mensen ziet geeft mij dat een enorme stimulans.

Deel Deze Pagina