Gezond of ongezond?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ladys1987, 16 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik lees ook wel wat dingen waarvan ik er niet voor zou kiezen;
    - Smeerkaas, smeerworst/vleeswaren. Stroop. Smeerkaas en smeerworst om het afval-vlees en smeltkazen principe en het zout. Stroop is gewone stroop of appelstroop? Wij geven appel/perenstroop zonder toegevoegd suiker, dus alleen appel/peer geen bietensiroop oid. Verder vruchtenspread/jam met minder suiker ( zonder zoetstoffen, bio merk of bv zonnatura ) Honing. Wel veel zoet hier op brood ivm koemelk allergie van zoonlief. Dochter eet graag pindakaas (zonder suiker) ham ( minder als 1 pakje per week voor man en dochter dus erg weinig vleeswaren ) en bij oma of in het weekend ook wel chocopasta of hagelslag hoor.
    - Limonadesiroop. Dochter lust diksap alleen als het vrij zoet is, dat doe ik toch nog liever als limonadesiroop. Ook drinken ze wel appelsap, zoonlief 1/5 sap 4/5 water, dochter ongeveer 2/3 sap 1/3 water. Ook zoet, maar wel alleen fruitsuikers. Zoon lust wel thee, dochter drinkt havermelk ( ipv koemelk ) soms chocolademelk van havermelk met een mini beetje cacao erdoor. Zoon drinkt bij zn middagdut een fles met ca 180 water en 2 schepjes ongeveer, zo drinkt hij zich rustig, krijgt toch veel water binnen en niet al te veel 'melk'.
    - Tussendoortjes; vla zou ik als tussendoortje niet voor kiezen. Knijpfruit ( of appelmoes ) ook niet meerdere keren per week als tussendoortje. Zoon krijgt wel dagelijks een paar hapjes appelmoes bij zn medicatie. Fruit, rauwkost ( wat ze hier niet lusten ) rijstwafel, suikerloos koekje, rozijntjes idd soms.
    - Pakjes en zakjes is inderdaad goed dat je daar over nadenkt. Even wennen maar dan veel lekkerder en gezonder om zelf te koken.

Even kort toegelicht; ja veel gezemel over (toegevoegde) suikers bij ons. Mn dochter reageert heel heftig op "witte" suiker. Fruitsuiker gaat goed als in appelsap en fruit kan ze prima tegen, maar snoep, koek, limonade daar gaat ze van razen en rennen en gillen en vervolgens gaat ze janken van moeheid. Dat geef ik ze dus bewust zo min mogelijk. We hebben nog wel verborgen suikers, bv tomatenketsjup wat ik nog weleens door de pastasaus of chilli con carne doe omdat we het dan gewoon wat lekkerder vinden, daar zit wel suiker in. In het weekend kook/bak ik iets zonder suiker bv bananencake. Op de pannekoeken doen we honing, jam, appelstroop. Dit gaat beter als poedersuiker of schenkstroop.

Slecht eten is vaak een fase... Hier duurde die fase ( Van geen hap, echt geen hap anders als frietjes of gehaktballen ) bij onze dochter ruim 1,5 jaar ( vanaf 1 tot ongeveer 2jaar 8 maanden ) wat echt slopend lang is voor een kind om slecht te eten, maar nu eet ze toch weer matig.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heb m'n toevoegingen en tips even in je tekst getypt, scheelt me een hoop typewerk ;)
    Wat betreft zorgen dat ze goed eet: niet teveel tussendoortjes, niet laten drinken kort voor het eten en verder vooral zelf het goede voorbeeld geven en geen druk uitoefenen. Tussen 1 en 3 jaar eet het grootste deel van de kinderen slecht, en toch groeien ze :) Ze hongeren zichzelf niet uit en meestal gaan ze wel plezier krijgen in eten als ze zien dat jij zelf ook van je eten geniet :)

3. Venne

Venne Actief lid

14 feb 2013
    464
    59
    28
    NULL
    Zuiden van het land

Deel Deze Pagina