Hallo, Ik heb nu al een paar keer de kattenbak schoongemaakt zonder erbij na te denken dat ik zwanger ben. Echt stom! Ik voel me nu enorm schuldig, want stel dat het kindje toch wat oploopt hierdoor, je moet er toch niet aan denken! Is er een manier dat dat getest kan worden of is er weinig aan te doen en moet ik maar afwachten? Vraag me toch wel af hoeveel kinderen ermee besmet worden en wat de gevolgen zijn en van hoeveel er bekend is dat het door die toxoplasmose komt.
ik heb trouwens gehoord dat mensen die katten hebben meestal het al gehad hebben en er dus niets kan gebeuren maar dat als je dus zwanger bent en je neemt een katje je het wel kan krijgen ze zgegen dus dat je het al gehad kan hebben als je al katten heb een tijdje veder kan het getest worden via bloed maar dat doen ze dus niet zomaar omdat het dure testen zijn die ze doen en als ze dat bij iedereen zouden moeten doen het veel geld kost gewoon even navragen dus bij de huisarts en anders de kattenbak vanaf nu met handschoenen aan schoonmaken
Geen paniek! Wat ik eens gehoord of gelezen heb is het volgende: zolang je geen wondjes hebt , de drollen niet hebt aangeraakt en je handen hebt gewassen is er niet veel aan de hand hoor. Het is wel iets dat je goed in de gaten moet houden, maar je moet er ook weer niet te panisch mee om gaan.
Dank je deefdeef, die link van kahrin maakte me al wel bang. Ik was altijd mijn handen na afloop, maar het is toch wel eng. Ik voel me nu ook zo schuldig, dat ik nu al niet goed voor het kindje zorg ofzo. Geen wondjes aan mijn handen, kan de drollen wel eens per ongeluk aangeraakt hebben, maar ik was mijn handen direct. Dus dan mag ik er vanuit gaan dat het nog wel veilig is. Verdorie, er zijn zoveel regeltjes waar je je aan moet houden als je zwanger bent, verschrikkelijk. Ik moet dan ook wel eerlijk bekennen dat ik af en toe wel eens wat 'illegaals' doe.
geen dank. het lijkt mij het belangrijkste dat je Geniet van de zwangerschap en niet constant op de regeltjes, van wat nu wel en niet mag, moet zijn gefocused. Daar wordt je alleen maar gestressed en ongelukkig van en dat is ook weer niet goed voor de ontwikkeling van je kindje.
Toxoplasmose moet je in je krijgen, zoals hierboven ook al gezegd is, dus zoalng je je handen goed hebt gewassen en niet aan je vingers hebt gelikt (bah) dan is er niks aan de hand.
owwwww sorry, was niet de bedoeling om je bang te maken . Ik heb er totaal geen verstand van maar zag dat er niemand had gereageerd, dus d8 'laat ik het eens even opzoeken'.
Toxoplasmose komt eigenlijk alleen voor bij jonge katten en/of katten die buiten komen. Dus als je al een paar jaar oude binnenkat hebt, is de kans kleiner. Je hebt dan eerder kans Toxoplasmose te krijgen van rauw vlees, tuinieren of ongewassen en groenten en fruit.
Dank jullie wel allemaal! Dat stelt me echt gerust. Mijn kat is ongeveer anderhalf jaar oud. Vraag me nu wel af of het schadelijk kan zijn als je het bijvoorbeeld eerder hebt gehad, maar ik neem aan van niet, anders zouden wel heel veel kindjes dat krijgen.
als je het al veel eerder heb gehad dan kan het veder geen kwaad voor jou of je kindje toevallig gister gehoord
Nee, dan is het juist niet schadelijk voor de vrucht en jij kan het niet meer krijgen omdat je immuun bent. Het kan nog wel schadelijk zijn als je het recent hebt gehad. Ik heb al mijn leven lang katten en ook jonkies gehad, maar nu slechts nog een stel ouwetjes en ik laat mijn man de bak doen. Mar de kans is aanwezig dat ik in het verleden toxoplasmose heb gehad. Je kan via de vk een bloedtest aanvragen, maar ik weet niet of die vergoed wordt?