Vroeg mij af wanneer iedereen begon met de eerste vaste hap Mijn zoon in nu 3 maanden en 2 dagen Ik merk aan alles dat hij binnenkort er echt aan toe is Cb gaf aan dat het mag vanaf 4 maanden en ik begin ook dan pas. Ik merk steeds meer en meer dat mijn zoon niet genoeg heeft aan zijn melk
4 mnd, maar het is bijvoeding en vervangt geen fles tot minimaal,6/7 mnd. Verder zullen het mss eerst maar paar lepeltjes zijn....
Sterkte met dit topic Dit levert meestal een hoop discussie op. Mijn zoontje kreeg bijvoeding vanaf 6 maanden.
Waarom discussie? Het is heel makkelijk: zonder medische reden is het niet voor 4 maanden en uiterlijk met 6 maanden starten. Kluiven, alles in de mond stoppen etc etc zijn gewone ontwikkelingen voor een kind (mond is de meest gevoelige plek en dus een goeie plek om te leren). En duiden ondermeer op een voorbereiding om te gaan eten maar daar kunnen ze gerust nog tot 6 maanden mee wachten. Niet genoeg aan 1000 ml kunstvoeding? Probeer dan eens een Forte variant. En af en toe een beetje meer is geen ramp. Tot 6 maanden mag bijvoeding geen melkvoedingen vervangen. maar wacht tot minimaal 4 maanden Hier met de jongens begonnen met 5 maanden en met de dame bij 6 maanden.
Kinderarts waar mijn zoon bij komt zei dat ze dacht dat bij 4 maanden mijn zoon wel klaar was voor een klein beetje vruchtenhapje. En dan inderdaad zullen het misschien 3 theelepeltjes zijn over een hele dag meer niet. Ze zei dat we het konden proberen bij 4 maanden , mocht hij nog geen interesse tonen dan nog even wachten
Lijkt me een normaal advies. Persoonlijk zou ik starten met groenten... dat zoete van fruit lusten ze wel.
Ik snap nooit dat je aan een baby van 3 maanden kunt zien dat ze niet meer genoeg hebben aan melk? Begrijp me niet verkeerd ik vind bijvoeding vanaf 4 maanden prima, doe ik zelf ook, maar ook dan zie ik nog geen signalen dat ze te weinig hebben aan melk? Ik voed bij vanaf 4 maanden ivm allergieen en iom dietiste. Dus dat houdt in 1 theelepeltje, 2 theelepeltjes, 3 theelepeltjes en dan weer vanaf het begin met een nieuwe groente...
Ik ben ook begonnen met 4 maanden, maar heb de eerste weken alleen maar groenten gegeven. Had ergens gelezen dat ze dan op latere leeftijd dan beter groente eten en dacht, baat het niet, schaadt het niet. Als je kindje geen allergieën heeft of daar verhoogde kans op heeft kun je met 4 maanden beginnen. Dat zijn ook de nieuwste richtlijnen. Eind februari is er een onderzoek geweest in NL waaruit bleek dat het zelfs kon bijdragen aan het voorkomen van allergieën. Denk dat je idd zoals al gezegd het beste naar je kindje zelf kan kijken en je gevoel volgen. Die richtlijnen veranderen continu dus eigenlijk valt daar geen pijl op te trekken. Ik had ook het idee dat mijn ventje er klaar voor was en dat bleek wel! Hij eet echt alles en heeft geen last van zijn darmen oid. Veel plezier alvast voor over een maandje!
Cb zei ook al dat onze zoon voor loopt op andere kindjes. Hij is snel met de ontwikkeling. Daarom vonden ze het een goed idee om te testen bij 4 maanden of hij interesse toont. maar op dit moment is hij nog gek op zijn melk.
Begonnen met 5,5 maand toen hij er echt duidelijk aan toe was. Wilde eigenlijk tot 6 mnd wachten maar hij was zo op ons eten gericht... was wel maar 25 gr gro er ntehap ofzo wat hij kreeg. Stelt niet veel voor maar ging heel goed met smaken introduceren. Met 6 mnd zijn we ook fruit en brood gaan geven en de porties wat gaan uitbreiden.
Rond de 5,5/6 maanden begonnen. Toen ze een stukje eten konden pakken, het in hun mond stopten en het ook echt soort van opaten. Dat is voor mij een teken dat een kindje klaar is voor bijvoeding, ipv een vloeibaar appeltje naar binnen slurpen. Dus eten volgens rapley. Het cb begon toendertijd bij jongste dochter met 3,5 maand ook over bijvoeding omdat ze "voor" liep. Echt onzinnig. Darmpjes zijn darmpjes en de ontwikkeling daarvan staat los van het snel kunnen zitten/ draaien etc etc. Waarom die haast? 4 maanden is inderdaad de absolute ondergrens
Hier begonnen rond 4,5 maanden. Wij begonnen met bloemkool maar hij vond het walgelijk, daarna banaan geprobeerd en dat vond hij heerlijk. En die bloemkool vind hij nu nog walgelijk, hij moet er echt van kokhalzen Verder eet hij nu het liefst groenten en fruit minder graag. In het begin was het echt heel weinig. 2 koffielepels ofzo maar banaantje vond hij wel lekker Rond 5 maanden begon hij meer en meer te eten en met 6 maanden 2 keer per dag. Daarvoor wisselde ik wat af tussen groenten en fruit
Hoihoi, Wij begonnen nu ons kleintje 4 maanden is. Maar dan 1 keer per week en dan na een borstvoeding. Dan nog even in box en een hapje geven. Nog niet een volle ben bang voor krampjes dus gewoon lekker rustig aan.
Begonnen met vier maanden met verse prakjes. Stoomde en pureerde alles zelf. Begonnen met groente, na twee weken fruit toegevoegd. Hij had het snel door en at na een maand al een flinke hoeveelheid groente. Meer dan wat er in een potje voor 4+ zit. Toen mijn zoontje 6 maanden was begonnen met rapley. Daardoor kreeg hij in het begin weer minder binnen, maar inmiddels is hij volleerd en heeft hij net zo'n vol bord als mama
Een baby is niet toe aan vast voedsel als hij nog geen vast voedsel kan eten (zou evolutionair ook onlogisch zijn dat een baby eten nodig heeft voordat hij uberhaupt kan eten). Alles zo fijn pureren dat het bijna vloeibaar is is geen eten maar gewoon drinken en heeft geen enkele meerwaarde boven de fles of borst. Het vult niet want het zijn maar een paar theelepeltjes, ze halen er nog geen voedingsstoffen uit want dat kunnen de onrijpe darmpjes nog niet en ze leren niet de echte smaken kennen want gepureerd voedsel smaakt anders dan echt voedsel. Ik zie dus de meerwaarde niet van een baby met 4 maanden vloeibaar voedsel geven. Wat is daar het nut van? Veel nuttiger is het om te wachten tot je baby kan eten voordat je hem eten gaat geven en dan gewoon écht eten aan te bieden in de originele vorm en originele smaak. Dat was hier met 5 maanden.
hier met 5 maanden begonnen met vers gepureerd fruit daarna groeten... volgens mij maakt eerst groente of frit niets uit. mijn mannetje van nu bijna twee eet alles! spruitjes, artisjok, wortel, komkommer, boontjes echt werkelijk alles! hij verkiest een wortel boven chips. ik denk dat smaken gewoon verschillen per kind.