Gezond tot aan vervelens toe

Discussie in 'De lounge' gestart door lellebel2, 4 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Haha idd, ik reageerde nog op lies daar trouwens, maar duidelijk zo nu! :)

2. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

#422 ShampooL, 8 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jun 2016
    *drinkt een glaasje cola*

@ Bosi333, ik ben het met je eens hoor. Ik vind ook dat veel mensen overdrijven. En dan niet persé met het geven van fruit of groenten en het laten van veel snoepen, maar in het doordouwen van hun eigen overtuiging. De borstvoedingsmaffia vind ik een goede vergelijking.
    We willen allemaal het beste voor onze kinderen, en dat is waar het uiteindelijk allemaal omgaat :)

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja dat denk ik ook...echt ik geloof er niet in dat mensen hun kinderen willen vergiftigen. Uiteindelijk doen we allemaal ons best.

Wat misschien wel helpt is dat als iemand zo overtuigd is van wat ze doen...onderbouw dit dan...met goed gefundeerde argumenten. Dat zou voor mij al echt schelen.

4. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Nou we hadden een paar dagen geleden al een discussie over argumenten. De 1 vind iets wel een goed argument, en de ander niet. Dus dat schiet ook niet op :p

5. tuc

tuc Niet meer actief

Het feit dat ik er zelf achter sta lijkt mij argument genoeg.
    En het simpele feit dat groenten en fruit bewezen gezond zijn.
    Snap de commotie niet.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Het gaat niet over groente en fruit alleen. Want dat weten we toch allemaal...dat is gezond. Natuurlijk ook fruit en groente met mate...maar dat snapt iedereen.

Het gaat meer om het teveel bezig zijn wanneer er wel en niet gezond gegeten mag en kan worden.

Sommige kinderen worden ( onbedoeld) toch van gewoon voedsel gehouden omdat er een hype is dat we vogelvoer moeten eten. Volgens mij was er ooit ook een mevrouw overtuigd dat alleen rauw goed is voor je. Daar stond ze achter...en voor een deel terecht...want groente is toch goed?

Nou dat was toch niet zo goed. En ze was dus aan het overdrijven in haar gezonde manie. Maar zeker niet om haarzelf en haar kind iets verschrikkelijks aan te doen...maar omdat ze er echt achter stond.

Super lastig dus om deze grens goed te bewaken.

Maar wat een forumlid hier ook al schreef...ik bekijk dit met andere ogen. Ik kan me namelijk helemaal indenken dat ook ik te ver zou kunnen gaan als ik mee zou gaan in een hype.
    Ik hoop dan ook dat de meeste mensen wel een gezond verstand houden bij het volgen van een hype.

Overigens is dit niet iets van de laatste tijd..in de jaren 80 en halverwege jaren 90 was iedereen overtuigd van macrobiotisch eten... :D

7. tuc

tuc Niet meer actief

Maar ik heb dit topic ook gelezen en zie niemand die zn kinderen ergens vanaf houdt.
    Ik zie dit overigens ook niet als hype. Bij mij thuis 30 jaar geleden waren de regels ook zo. En ik zie ook geen mama's die hun kind vogelvoer geven.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Die jongen die alleen rauw at is nu 19, eet nog steeds rauw, heeft geen groeiachterstand en geen voedseltekorten trouwens. In de docu's ging het erg over die groeiachterstand; hij zou mogelijk 10cm kleiner worden dan gemiddeld. Echt een ramp ;)

Maar goed, zo extreem is niemand hier.

9. mumija

mumija Niet meer actief

Haha..precies bosi ik ben het met je eens.:D
    Van z´n lang zal ze leven niet, dat ik zo krampachtig over eten ga doen.

We eten hier wanneer we zin hebben en ook waar we zin in hebben. Ze kunnen hier kiezen wat ze willen en heb ook van alles in huis. Ik ga hier in de middag koken en iedereen pakt wanneer ie zin en honger heeft. Ze mogen hier 2 stuks fruit pakken, dat vind ik meer dan genoeg. Dochters eten dat wel, zonen absoluut niet. De kleinste krijgt wel altijd mee naar school om de simpele reden dat hij daar in groepsverband zijn fruit zo op eet, en thuis kom ik niet verder dan een bakje aardbeien. Komkommer lust hij sinds kort en van groenten lust hij alleen spinazie en broccoli dus dat krijgt hij gerust 4 of 5 keer in de week.

Oudste zoon heeft dus wel een eetstoornis, waar hij God zij dank, overheen aan het groeien is.
    Als ik iets geleerd heb van al die therapieën, psychiater, is het wel dat het MAAR eten is, en dat iedereen moet eten in een balans waar die persoon zich prettig bij voelt, en dat ieder dat voor zichzelf uit moet vinden. Nu gaat de zoon van 14 dus ook, net als de kinderen van Lies, graag een frikandelbroodje halen bij de Jumbo. Als dat zijn ding is moet ie dat doen, en dan eet ie dus zijn avondeten wat later. Wat hij 9 van de 10 keer niet lust en dan mag hij gewoon wat anders pakken. Hij groeit op groentesoep, komkommer, paprika en eieren. En gelukkig pakt ie nu soms ook fruit, aardbeien vind hij heel lekker evenals watermeloen dus ja; dan zorg ik dat ik dat in huis heb.
    Soms zitten die 2 jongens een film te kijken en dan hebben ze zo een zak snoep leeg met zijn tweeen. Lig ik echt niet wakker van.
    Ik word er ook doodmoe van, die competitiestrijd over dat eten.

Een gezond en gelukkig leven hangt van zoveel meer dingen af dan zo gezond mogelijk eten.

10. Ellenore

Ellenore Fanatiek lid

13 mei 2008
    2.035
    0
    0
    Sinds we in dit gezin geconfronteerd zijn met kanker is bij ons "biologisch" een begrip geworden. Wij letten absoluut op wat we eten, zijn erg zuinig met suikers (dé voedingsbron voor kankercellen) en kunnen ons tegenwoordig mateloos irriteren aan reclames voor vlees en slechte voeding.
    Het is nou eenmaal een gegeven dat gezond leven minder kwaad doet dan ongezond leven. En ja, het is drastisch, maar geloof me, zodra je de diagnose kanker krijgt sta je heel anders te kijken naar hoe je hebt geleefd. Onze kinderen eten af en toe vlees, niet altijd en snoepen nog wel van chips en snoep. Maar we maken ze we bewust van goede en gezonde voeding. Dus we koken niets uit een kant en klaar pakje, doen boodschappen bij de EkoPlaza en drinken zo nu en dan een wortel- of bietensap. (Dat lusten de jongens uiteraard niet).

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier is het met de kinderen ook zeker zo dat zij zelf moeten bepalen wat ze wel en niet eten als ze oud genoeg zijn om na school nog met vrienden naar bv de snackbar of supermarkt te gaan. Daar ga ik me echt niet mee bemoeien. Ik heb als tiener die periode ook gehad waarin je een hele zak perzikjes van Haribo in 1x opeet, veel cola drinkt, etc etc. En nog meer ongezonde dingen die niks met voeding te maken hebben ;) Dat hoort er gewoon bij, dikke prima!

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier een vergelijkbare reden om zo met voeding bezig te zijn. Ik ben zelf ziek, wat de oorzaak exact is, is nog niet duidelijk. Maar ik kreeg het advies om een bepaald dieet te volgen. Vervolgens ben ik me erin gaan verdiepen en kwam ik eigenlijk op iets anders uit dat gewoon wetenschappelijk goed onderbouwd is. Het boekt enorm goede resultaten bij mensen met hartproblemen, ms, kanker... en ook gewoon bij mensen die geen klachten hebben. Mijn gezondheid is enorm vooruitgegaan. Ik heb bv last van vaatvernauwingen door ontstekingen, en dat gaat nu op dat dieet gewoon beter. Zonder perdnison. Meer kracht in mijn armen en benen. En dat is me heel waardevol natuurlijk.

13. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ah bedankt! Ik ga morgen gelijk even inslaan;)

14. mumija

mumija Niet meer actief

Ik heb een zenuwaandoening, en ik eet sowieso biologische groenten (heb een flinke moestuin inmiddels en een kasje) en ook wat biologisch fruit. Vlees eten we alleen nog van de slager en maar 3 of 4 keer per week, alleen m'n man elke dag. Pakjes kruidenmixen niet meer zoveel als voorheen. Het gaat echt stukken beter!! Heb bijna geen prednisonkuren meer nodig.

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn zenuwen zijn er ook mee gemoeid inderdaad, ik ga nu weer een traject van onderzoeken in om de oorzaak te achterhalen. Maar bv een jaar geleden kon ik vrijwel niet meer lopen, nu wel! Ja, het doet wel nog pijn, dus er zit iets niet goed ergens, maar ik ben gewoon super fit nu en kan gewoon voor m'n kinderen zorgen, terwijl ik een jaar geleden de jongste niet kon tillen bv. Echt super gewoon!

16. lies276

lies276 Niet meer actief

Je zegt niet dat je het niet nodig vindt, maar dat je het niet verstandig vindt.
    Jij vindt het dus niet verstandig dat ik mijn zoon, die geen fruit lust, dagelijks een sultana meegeef.
    Dat vind ik een veroordeling, ja.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik was degene die schreef dat ik vind dat fruit 's ochtends hoort. Heb ook aangegeven dat ik vooral vind omdat ik het fijn vind dat ze met z'n allen in de klas fruit eten, dan hoeft niemand verlekkerd naar een koek te kijken. En had er nog niet zo over gedacht als tuc, maar onbewust wel. Als je moet presteren gezond eten en 's middags als je kan ontspannen iets van koek of snoep.

18. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Het zou eens fijn zijn als er niet zoveel werd geoordeeld en veroordeeld. Ik heb zo'n kind met een selectieve eetstoornis. Officieel gediagnosticeerd en al intensieve behandeling gehad. Nu is hij 5,5 en nog steeds gaan de maaltijden nie vanzelf . Nieuwe dingen proberen lukt niet. Eten op een andere locatie is doodeng en veranderde omstandigheden zoals ontbijt op Koningsdag. Gezien gewicht krijgt hij hier dus wel altijd 2 koekjes. Fruit is alleen appel mogelijk.
    Toch vind iedereen dat ze er een mening over mogen hebben en die ook uitspreken.
    Oordeel niet over het pad dat je miet gelopen hebt

Ik hoop dat school niet nog meer regels gaat opleggen omtrent eten want dat is voor ons niet haalbaar

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    #439 bosi333, 8 jun 2016
    Laatst bewerkt: 8 jun 2016
    Ja ik snap je beweegreden zeker.

Als je het echt goed zou willen doen ;):p dan moet je ze noten geven in de ochtend.

Walnoten: In walnoten kun je stoffen vinden zoals Omega-3 vetzuren, Vitamines en zink. Deze cocktail van voedingsstoffen zorgen er voor dat je beter in staat bent om creatiever te denken.

Maar ook een boterham of chocolade zijn extra goed.

Even snel ergens vandaag geplukt...maar ik heb daar ooit een goed stuk over gelezen.

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #440 SushiLover123, 9 jun 2016
    Laatst bewerkt: 9 jun 2016
    Er is wel grijs gebied, ja. Maar er is ook een duidelijk wit en ene duidelijk zwart gebied. Dan gaat het niet meer over meningen, maar over feiten. Dingen, die bewezen een positief effect hebben op de gezondheid en dingen, die bewezen een negatief effect te hebben. Dit blijven ze continu onderzoeken en daarom worden de voedingsadviezen ook steeds bijgesteld. Dit is nooit zo extreem als: Iets wat eerst echt ongezond was, blijkt nu juist gezond te zijn. Die aanpassingen gaan altijd over de mate waarin iets nog kan zonder ongezond te zijn, of hoeveel je minimaal binnen moet krijgen, om geen risico te lopen op het een of ander.

Deze dingen kun je mensen niet opleggen, althans niet wat ze thuis eten en drinken. Maar bij een instelling kan dat dus wel. Bijvoorbeeld school of (sport)club. Ze hebben niet alleen het volste recht om hun eigen regels op te leggen (als je het er niet mee eens bent, dan zoek je maar een andere school), ik vind dit ook een positief punt. De kinderen, die het van thuis uit al goed doen, die worden er niet slechter van. De kinderen, die anders nóg meer troep naar binnen schuiven, beperk je het in elk geval een beetje. En daarnaast maak je ze een stukje bewuster, wat ze weer helpt om later zelf gezondere keuzes te maken. Althans, als je wel uitlegt waarom dit de regels zijn. Anders steken ze er natuurlijk niks van op. Dit geldt overigens ook voor de ouders. De meeste ouders zullen er geen probleem mee hebben, wanneer gewoon uitgelegd wordt waarom ze voor een bepaalde zienswijze en de daarbij behorende regels hebben gekozen. En dan heb je nog de groep, die gewoon moeilijk doet om het moeilijk doen. Die komen dan met argumenten, die niks meer met gezondheid te maken hebben, maar die puur zijn gebaseerd op hun zin willen krijgen. Dat lees ik in dit topic ook.
    Waarom noem je dan ook niet meteen de flesvoedingsmaffia? Of de kritisch-prikmaffia? Of de thuisblijfmoedermaffia? Of de carrièremoedermaffia? Allemaal onderwerpen, waar het er fel aan toe gaat. Waarbij moeders overtuigd zijn dat hun eigen keuzes de enige juiste zijn. Sorry, maar ik word een beetje kribbig van heel dat gestigmatiserende woord 'borstvoedingsmaffia'. Misschien heb je het niet door, maar je duwt daarmee ook je eigen overtuigind door, en je raakt daarmee mensen, die je helemaal niet bedoelt. Om nog maar te zwijgen van het feit, dat door dat soort woorden een hoop dames niks meer durven te zeggen over borstvoeding. Ik denk niet, dat je dat wil bereiken.

Deel Deze Pagina