Een vraagje... Ik lees overal dat het zo goed is om vooral in beweging te blijven tijdens je zwangerschap, en dat je je spieren zo verstevigd enzo... Maar wat als je eigenlijk nooit iets aan sport deed? Sinds ik weet dat ik zwanger ben, ben ik meer gemotiveerd dan ooit. Ik zou graag oefeningen doen om mijn buik/rug/dijen te verstevigen. Is dat wel verstandig? Ik ben zo bang dat het dan juist mis zal gaan, dat zou ik mezelf nooit vergeven! Weten jullie hier raad mee? Ik ben wel nog lid van een sportschool, maar niemand weet nog dat ik zwanger ben en dat wil ik graag nog even zo houden, dus het daar vragen is geen optie... Groetjes, Linn
sporten tijdens de zwangerschap kan geen kwaad als je al gewend was om te sporten. Anders beter niet beginnen. Dus ik zou niet gaan fitnessen ofzo (te warm schijnt niet goed te zijn)... maar een paar oefeningen gewoon thuis kan echt geen kwaad (integendeel). Ikzelf doe zwanger&fit en omdat ik niks gewend ben heb ik af en toe wel spierpijn
Oke, dank je! Dus dagelijks wat oefeningen thuis is niet erg maar juist goed? Dacht aan gewoon wat sit-ups enzo... En als ik wat verder ben wil ik inderdaad zwanger-fit gaan doen op de sportschool. Dat is onder begeleiding, dus dan zal het wel goedkomen.
ja dat komt vast goed, als je maar niet super gaat zweten enzo. Maar vooral bekkenbodemoefeningen schijnen belangrijk en goed te zijn.
kan bij sit-ups nou niet meteen zeggen; joh meid dat moet je gaan doen. Het is oke tot een bepaald moment in de zwangerschap, daarna mag je alleen je schuine buikspieren trainen. Ik zou uitkijken met trainen terwijl je dat nooit deed, zwanger zijn is al een hele aanslag op je lichaam. Wat je wel veilig kan doen: - wat vaker een wandelingetje maken, eventueel binnen op de plaats lopen of op een step apparaat. - been spieren trainen door lichte oefeningen - bekkenbodemspieren oefenen - zwemmen - de zwanger en fit cursus volgen met oefeningen onder begeleiding speciaal voor zwangeren. Wil je niet ontmoedigen hoor, ik begrijp je enthousiasme, maar het zou zonde zijn als je jezelf blesseert door nu te gaan sporten terwijl je dat nooit deed. Beginnen tijdens je zwangerschap is eigenlijk geen goed moment. Zorg ook dat je altijd oefeningen doet waarbij je nog kan praten dus niet buiten adem raakt en dat je niet oververhit raakt.
sit-ups worden juist afgeraden als je zwanger bent, dus die zou ik even niet doen. edit: Bloeme was me voor
Oke...haha, geen sit-ups dus En begrijp me niet verkeerd; ik ben echt niet van plan om ineens fanatiek te gaan sporten. Wil gewoon mijn lichaam graag in vorm houden, zodat mijn kindje straks een fitte mama heeft zeg maar... Ik doe nu niet aan sport, maar dat betekend niet dat ik niet fit ben hoor Wil gewoon voorkomen dat ik aan alle kanten ga uitdijen! Wandelen doe ik al wel, zwemmen is een goeie! Hoe doe je bekkenbodemspieren oefeningen dan? Gewoon alsof je je plas ophoud?
Hoi Linn, ik zou niet te fanatiek beginnen, maar naar de sportschool kan prima. Het enige wat heel belangrijk is, is dat je luistert naar je lichaam. Je lichaam geeft snel genoeg aan of iets kan of niet. Er zijn genoeg oefeningen die je kan doen tot ongeveer 20/25 weken zwangerschap. Voordeel in de sportschool is dat je de oefeningen kan instellen op zwaarte. Dan maar iets minder zwaar. Bij mij op de sportschool vertelden ze dat het niet al te handig meer is om bekkenbodem spieren te trainen. Omdat de baby er toch via die weg uit moet is het natuurlijk dat dit allemaal wat weker wordt. Juist niet de spieren aanspannen zoals je je plas ophoudt. Zelf doe ik nog steeds aan pilates. Ik doe de oefeningen wat minder zwaar (bijvoorbeeld bij het uitstrekken van je benen deze wat hoger houden en een bal onder je nek), maar zolang je nergens last van hebt kan je gewoon door blijven gaan. Succes!
Ik doe zelf yoga en dat helpt me om soepel te blijven en geeft me de laatste paar weken ook meer ademruimte. Uitdijen ga je toch niet tegenhouden haha
Idd beter geen buikspieroefeningen, maar verder mag je gewoon sporten. Zelfs fitnessen, maar je moet goed je lichaam in de gaten houden. Hele hoge hartslag en lichaamstemperatuur kan je beter vermijden. Ze zeiden tegen mij, zolang je nog gewoon kan praten (dus zonder hijgen en buiten adem zijn) tijdens de oefeningen is het niet teveel. Hopelijk kan je er wat mee. Bekkenbodem oefeningen kunnen zowiezo altijd goed van pas komen tijdens de zwangerschap.
Pilates en yoga heb ik ook een tijd gedaan, dat zijn inderdaad goede oefeningen. En ik kan ze zo zwaar maken als ik zelf wil natuurlijk Goeie tips dames!