Gezonde Broodbeleg?

Discussion in 'Voeding' started by piccolina, Dec 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ilse73

Ilse73 Actief lid

Jan 9, 2013
    208
    0
    0
    NULL
    NULL

Ik heb het hele topic gelezen en moet eerlijk zeggen dat ik wel dacht dat er wel erg overdreven met eten wordt omgegaan maar toen ik bovenstaande las van Piccolina schrok ik toch wel eigenlijk. Ik wist echt niet dat er zoveel zout in brood zat en dat je door het geven van 2 boterhammen per dag al aan je tax zit v.w.b. zout. Smeerkaas geef ik 1 keer in de week en ik koop jam light maar volgens mij kan ik beide dus beter niet gebruiken. Ook eet onze dochter weleens met ons mee, aardappels en groente en in de aardappels doe ik altijd een kleine beetje zou bij het koken. Ik geloof dat ik toch wat beter op moet gaan letten.

2. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

Sep 27, 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is idd beter om geen zout toe te voegen aan het eten. En ook kant en klare sausjes vermijden.
    Maar wat betreft dat brood, dat is iets dat wij Nederlanders sowieso veel eten. En als het echt heel schadelijk voor een kind is, zou het voedingscentrum of het cb dan brood adviseren? Lijkt me niet, dus nogmaals...ik geloof absoluut dat er in brood (en dan in bijna alles wat we eten) dingen zitten die niet zo goed zijn, maar als het met mate gegeten wordt zal het allemaal wel meevallen.

3. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Paar maandem geleden was het zelfs op het nieuws dat voedingsadviseuren zeggen dat brood is helemaal niet gezond zoals idereen denkt hier te denken.
    Het is inderdaad iets wat iedereen doet en normaal word gezien maar brood is niet gezond.
    Er is wel gezonde brood zonder suiker en tarwe etc.
    Vries drissen bakker bijvoorbeeld. Ik geef enkel speltbrood en als we eten dat ook dat maar daar zit geen zout in.

In andere landen wordt brood nooit aanbevollen voor babys en kinderen.
    Is betet 2x warme maaltijd geven per dag dan brood

4. adi

adi Niet meer actief

Ik zou echt niet vanuit gaan dat CB zoveel kennis heeft over de voeding om je van goed advies te kunnen voorzien. En ik bedoel het niet cycnisch, maar ik heb destijds eerlijk gevraagd waarom zij smeerkaas en smeerworst adviseren voor baby's. En weet je wat ik als antwoord kreeg:
    'omdat het makkelijk smeerbaar is en fijn plakt aan de boterham'.
    Zover de toegevoegde waarde op voedingsebied :(

Daarnaast is zoveel brood eten echt een Nederlandse traditie. In de meeste andere landen eten mensen veel meer gevarieerder en 2-3x per dag warm (met brood als een beetje toevoeging).
    Daarnaast wordt vooral in Nederlands brood zout en melk toegevoegd. Turks en Italiaans brood bijv. bevat amper toevoegingen, daarom blijft het maar één dag lekker (maar is daartegen meestal niet volkoren)

5. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Mijn dochter eet soms 3 boterhammen op een dag... moet ik haar dat ook verbieden dan? In brood zit zout...
    Ik heb echt liever dat ze een gezonde boterham met beleg of boter eet dan dat ze snaait aan de koekjes.

6. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

Sep 27, 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Idd, zo denk ik er ook over. En ja in brood zit zout, maar wat gebeurd er dan op lange termijn als ze toch brood eten?
    Ik weet niet beter dan dat ik, mijn zusjes, neefjes, nichtjes en eigenlijk iedereen om me heen is opgevoed met brood en ze mankeren allemaal echt niets.
    Dus ook al zit er zout in, dan vraag ik me af of het echt zo enorm slecht is. 2-3x warme maaltijd per dag? Dan worden we volgens mij veel te dik

7. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Onze kinderarts gaf aan dat kinderen wel suikers mogen hebben maar met mate. Sterker nog dat hebben ze nodig zei ze. Dus jam, appelstroop ed kan prima.
    Chocolade hagelslag ed af en toe maar dat gaf ik pas na de 1e verjaardag af en toe.

8. adi

adi Niet meer actief

Denk jij echt dat je van soep, stoofschotels ed dikker wordt dan van brood + beleg?

9. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ligt er aan hoeveel je neemt en hoe het klaargemaakt is.... maar dat is denk ik wel met alles zo... ;);)

10. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

Sep 27, 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou als ik elke dag als lunch een stoofschotel wegwerk en met diner een warme hap, dan word ik wel een stuk dikker ja.
    Het maakt allemaal ook niet uit, meningen zijn verdeeld. Net zoals dat is met fles en borstvoeding. En zo zal het altijd blijven.
    Ik geloof er alleen niet in dat 2 boterhammen per dag voor een kind slecht is.

11. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Bevat speltbrood echt geen zout? Dan kopen we dat vaker, vind ik namelijk heerlijk.

Vet is erg belangrijk voor kinderen en baby's. Dat hebben ze nodig voor de hersenontwikkeling. Boter op een boterham is dus juist een goed idee. Uit een Engels onderzoek bleek dat kinderen tegenwoordig teveel suiker en te weinig vet eten.
    Wij geven verder zonnatura jam en wat banaan. Soms wat appelstroop. Af en toe geef ik wel wat kaas. Niet op de boterham, maar uit het vuistje. Gewoon een plakje. Ik weet dat er zout in zit, maar wij eten verder zoutloos, dus ik vind het feit dat hij wat vet erbij krijgt wel weer prima.

12. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0

Lijk mij prima oplossing dat zoutloos eten rn kaas af en toe.
    Brood: hangt af van de bakker. Loop maar binnen en vraag het gewoon.
    Ik geeft speltbrood vind zelf ook lekker en het is gewoin super goed spul. Zonder zout en andere dingen.
    Vanaf morgen ga ik ook havertarve brood geven is ook zoutloos en echt iets vanaf 6mnd. Vries Drissen bakker verkoop het als baby brood :)

Share This Page