Van 'Ria Blom' naar vast schema --> HELP!

Discussie in 'Voeding' gestart door Biejie, 3 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biejie

Biejie Bekend lid

12 aug 2008
    723
    0
    0
    #1 Biejie, 3 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 aug 2010
    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik weet niet zo goed hoe ik dit moet gaan aanpakken!

Vandaag ben ik naar het consultatiebureau geweest, en hebben we het gehad over bijvoeding voor mijn dochtertje van 6 mnd. Ze krijgt inmiddels al groente 1x per dag, maar dat mogen we gaan uitbreiden, naar vaste eetmomenten. Zo vallen langzaam ook de borstvoedingen af...

Maar hoe doe ik dat?
    Nu bepaalt zij nog het ritme, ik voed haar op verzoek volgens de methode van Ria Blom. Dus: wakker worden-eten-knuffelen-zelf spelen-wakker in bed leggen.
    Maar nu moeten we dus over gaan naar vaste tijden??? Hoe doe je die omschakeling dan??
    Iemand ervaring?

Ik denk eraan om het volgende schema te gaan proberen:

06:30 uur - BV
    09:30 uur - fruit (+BV)
    13:00 uur - BV
    16:30 uur - tussendoortje
    18:00 uur - groeten
    20:00 uur - BV

Dan krijgt ze dus nog drie volledige BV, en één keer een beetje.
    En nog een vraagje: wat is een goed tussendoortje voor een tandloos meisje van 6 mnd.???

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp :)

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Waarom moet je over naar vaste tijden? Ik heb altijd op verzoek gevoed, zowel borstvoeding, kunstvoeding als vaste voeding. Je zult zien dan je kindje heel snel gewoon in dat ritme wat het zelf aangeeft om bepaalde tijden gaat komen voor voeding. Als het van een bepaalde voeding minder wil en er steeds minder van eet/drinkt, laat je die vervallen en vaak zie je dat ze op een ander voedingsmoment gewoon steeds meer gaan eten. Kan allemaal goed in combinatie met rust en regelmaat.

Als tussendoortje kun je bijv. een soepstengel, broodkorstje, rijstwafeltje, Ligaatje o.i.d. geven, daar slobberen en knabbelen ze (ze hebben keihard tandvlees, stop je vinger er maar eens tussen) stukjes vanaf.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoe je om moet schakelen van op verzoek naar schema weet ik niet maar ik kan je wel vertellen dat een kindje van 6 maanden wat alleen groenten eet, geen tussendoortjes nodig heeft. Pas als er 3 volwaardige maaltijden worden gegeten zijn tussendoortjes van toepassing. Een slokje bv en fruit kan je ook zien als een tussendoortje

Een aardig schema is:
    ontbijt: bv (met bambix bijvoorbeeld)
    tussendoor: fruit
    lunch: bv en je kan oefenen met brood
    avondeten: groenten + aardappel
    voor het slapen gaan: bv

En je houdt de tijden aan die jij graag wilt. BV kun je trouwens gewoon nog tussendoor geven als ze trek heeft (dus op verzoek). Dan geef je de drie hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch en avondeten + slapengaan) op 'vaste' tijden
    Vaste tijden hoeft natuurlijk niet maar wij vinden het wel prettig en draagt naar ons idee bij aan een gezonde voedingsgewoonte. Wij eten natuurlijk wanneer we trek hebben maar houden ons wel aan die drie eetmomenten.

4. Biejie

Biejie Bekend lid

12 aug 2008
    723
    0
    0
    Gaf je dan bijvoorbeeld het 'avondeten' (misschien alleen groente in het begin?) gewoon rond die tijd als je kindje zelf wakker werd?
    En zo ook met ontbijt en lunch??

Ons meisje doet het zo goed hoe het nu gaat, ik vind het sneu om alles om te gooien!

5. Biejie

Biejie Bekend lid

12 aug 2008
    723
    0
    0
    Klinkt heel praktisch Cygnet! Het is alleen wel anders dan dat ze op het CB zeggen. Of zal dat ook nog per CB verschillen??
    Tegen mij zeiden ze dat mijn dochtertje eigenlijk naar 4 BV moet op een dag, en niet meer 5. En dat ik dus een tussendoortje kan gaan geven om die 5e BV te kunnen laten vervallen...

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Ja, ik heb hem gewoon bij het ontbijt en het avondeten gezet en hem een paar hapjes gegeven, in het begin was dat gewoon nog heel weinig, want hij had dan 's ochtends bijv. bij het wakker worden (maar het was met 6 maanden nogal een vroege vogel, dus tussen 6 en half 7) bv gehad. Ik ben trouwens eerder met avondeten begonnen dan nog met onbijten, omdat hij tussen de middag al brood kreeg. Dat brood ben ik gaan geven voor de flesvoeding (ik combineerde fv met bv) die hij normaal om die tijd kreeg, dus eerst een beetje brood en dan nog een klein flesje melk er achteraan, als ik het andersom zou doen, had hij echt geen trek nog in brood, want dan zat hij al vol.
    Oh ja, bij mij op het CB zeiden ze gewoon dat ik moest doen wat voor mijn kindje het beste werkte, sterker nog, ik heb geeneens een schemaatje of foldertje meegekregen met wat, hoe en wanneer ik eten moest geven. Ze zeiden alleen dat hij bijv. vanaf zoveel maanden dit mocht hebben en ik een boterhammetje kon gaan geven of wat extra groente, meer niet.

7. Biejie

Biejie Bekend lid

12 aug 2008
    723
    0
    0
    Thanks voor je reactie, misschien moet ik het inderdaad gewoon 'op onze' manier blijven doen... omdat dat werkt voor ons meisje. Lijkt me een stuk relaxeder! ;)

8. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik heb nooit echt een schema met vaste tijden aangehouden, gewoon hoe het uitkwam. Toen we met bijvoeden begonnen heb ik hem er gewoon bijgezet aan tafel (meestal zat hij er al bij trouwens) en hem ook wat gegeven. Hij vond het geweldig, dus al snel at hij 's avonds flinke hoeveelheden.

Met een half jaar zag het er hier ongeveer zo uit (met variabele tijden):
    wakker worden + bv
    9.30 bv en naar bed
    11.00 wakker + bv
    12.30 boterhamkorstje
    13.00 bv en naar bed
    15.00 fruit
    16.00 bv
    17-18 soms nog even slapen (niet altijd)
    18.00 aan tafel hapje mee-eten

De avonden waren toen erg rommelig, met veel huilen, veel bv, slecht slapen, nog meerdere nachtvoedingen.

Ik hield eigenlijk vooral een vaste volgorde aan, niet zozeer vaste tijden. Dat doe ik nog steeds. Zo eet hij nu 's ochtends fruit en daarna gaat hij naar bed, als hij z'n peer op heeft staat hij al bij de trap. Na het middagslaapje krijgt hij ook fruit en op de trap wijst hij dan al naar de fruitschaal. En dat kan dan om 1 uur zijn of om 3 uur, dat maakt niet zoveel uit.

9. adi

adi Niet meer actief

Wat kunnen die CB's toch op mijn zenuwen werken!!:x

Het bovenstaande is echt een kunstvoedingsadvies, en heeft niks met borstvoeding te maken, tenzij je wilt gaan stoppen met de borstvoeding.

Borstvoeding wordt doorgaans gewoon op verzoek gegeven rondom de bijvoeding. En die tussendoortjes zijn al helemaal niet nodig met 6 maanden.

Je kunt fruit en groentehap bijv op vaste tijdens introduceren, en daaromheen bv op verzoek geven. Daarnaast is het belangrijk dat je vóór de groente en fruit eerst de borst geeft, dan groente/fruit en dan weer de borst.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Eerste vraag? Wil je de borstvoeding afbouwen of wil je nog wel een tijdje doorgaan? Zo ja, dan zou ik niet naar het cb luisteren. Wil je nog een tijdje doorgaan met voeden, houd dan vooral je eigen rimte aan en begin eens voorzichtig met nieuwe dingen na de borstvoeding. Dit hoeft niet allemaal tegelijk hoor, het eerste jaar is borstvoeding nog het belangrijkste. Als jullie je er allebei goed bij voelen, wie is dan het cb om te bepalen dat het anders moet?

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik zou gewoon bv op verzoek blijvend doen en dan op 2 vaste tijden de fruit en groenten doen.

en ik moet zeggen 3 voedingen met 6 maanden vind ik wat weinig.

12. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Het is algemeen bekend dat de meeste CB's niet direct de meest BV-vriendelijke adviezen geven... ;)

13. Biejie

Biejie Bekend lid

12 aug 2008
    723
    0
    0
    Ik wil graag BV blijven geven! Ik ben fulltime thuis voor mijn meisje, dus geen reden om te stoppen. We hebben er beiden nog (veel) plezier in! Uiteindelijk wil ik naar 3 BV op een dag (rustig aan...) zodat ze leert genieten van vaste voeding, en went aan verschillende smaken... Ik zie eigenlijk voorlopig nog geen reden om minder dan die 3 voedingen te geven!

Dat lijkt me super toch? Als voor je kindje duidelijk is wat er gaat gebeuren kan dat -volgens mij- alleen maar goed voor hem zijn, zodat hij zich al kan instellen op een slaapje of op lekker eten!

De voedingsmomenten van groenten en fruit sluit ik dan ook af met BV... dan neemt ze nog wat ze zelf nodig heeft. Ik denk dan wel dat ze uiteindelijk aangeeft dat ze al genoeg heeft aan alleen fruit of groente, of ze zal nog een slokje voor de gezelligheid nemen misschien ;)

Nee he? Weet je misschien waar ik op internet wat objectieve info kan vinden over wat het beste is voor je baby mbt borstvoeding en vaste voeding?
    Want je kindje heeft (hoor ik overal) ook op het gegeven moment meer nodig dan borstvoeding, terwijl borstvoeding volgens mij ook aardig compleet is!

Bedankt dat jullie zo meedenken! Voel me al gesterkt om het te doen zoals ik zelf denk dat goed is voor mijn dochtertje, in plaats van de standaard CB-adviezen te volgen! 8)

14. adi

adi Niet meer actief

Hier op de forum in de 'voeding' gedeelte staat al heel wat, en je kunt ook kijken op borstvoeding.com.

Maar 3 of 4 voedingen met 6 maanden lijkt mij ook weinig eerlijk gezegd als je lang wilt blijven voeden. Volgens mij zitten de meeste bv-kindjes pas rond 1 jaar op 3 voedingen per dag.
    Je moet vooral onthouden dat vaste voeding in het begin geen melkvoeding vervangt (bij kunstvoeding ook niet overigens).

Dat begint pas een beetje zo rond de 9 maanden.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Net wat adi al zegt, 3 of 4 voedingen op deze leeftijd is waarschijnlijk te weinig om je productie langere tijd op peil te houden. Er zijn vrouwen waarbij het wel kan, maar er zijn ook genoeg vrouwen waarbij die niet kan.

Als je lang wilt blijven voeden zou ik zorgen dat je kindje eerst de borst drinkt voor de bijvoeding. Op die manier blijft de borstvoeding het belangrijkste. Ook bied je tot je kindje 1 jaar is het liefste geen ander drinken aan.

Op borstvoeding.com kun je hier inderdaad heel veel informatie over vinden, maar ik zou zeggen luister vooral niet naar het CB, want dikke kans dat je dan over 1 of 2 maand de bv hebt afgebouwd en als je dat nog niet wil (groot gelijk hoor) dan zou dat toch zonde zijn.

16. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik ken ria blom niet. maar wij doen ook op verzoek voeden. inmiddels krijgt onze jongste gewone maaltijden en die gaan ook min of meer op verzoek. verzoek is nu geworden hoelaat hij wakker wordt en daar wordt het dagschema op aangepast. dus het schema staat min of meer vast de tijden schommelen.en de bedtijd schommeld daar ook weer aan. het bevalt ons uitstekend.

17. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Je kan ook eens op het bijvoedingsforum kijken en het boek 'Eten voor de kleintjes' van Stefan Kleintjes zou een goede hulp voor je kunnen zijn! Is écht een superhandig en interessant boek!!

18. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Altijd je eiegen gevoel volgen. JIJ kent je kind het beste en cb kan alleen wat advies geven en vaak ook het verkeerde. Kijk naar je kindje en als ze ergens genoeg van hebben stoppen ze wel met eten en als ze extra honger hebben , hoor je het ook wel.
    Niet in een keurslijf laten persen, iedreen is ander en elk kindje is ook anders.

19. Biejie

Biejie Bekend lid

12 aug 2008
    723
    0
    0
    Bedankt voor alle (hulpzame!) reacties.. Ben echt op weg geholpen door jullie, en ga lekker verder zoals we al deden... op verzoek!

20. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik weet niet of je nog op advies zit te wachten, maar wij deden de borstvoeding op verzoek en de bijvoeding op "vaste" tijden. Op het kdv doen ze rond half 10 een beetje fruit, dus dan kreeg ons kindje ook een beetje fruit. Thuis gaf ik het hem ook vaak rond die tijd. Tijdens het avondeten gaf ik hem dan een beetje van de groente die wij ook aten, bijvoorkeur gewoon een stukje waar op geknabbeld kon worden. Als ik ontbeet of lunchte kreeg hij een broodkorst. Zo deed hij qua eten gewoon met ons mee.
    Op een gegeven moment merkte ik dat hij de bijvoeding echt nodig had en ben ik hem gewoon op die momenten steeds meer gaan geven. Een tijd lang kon hij niet wachten op de avondmaaltijd (wij eten vrij laat) dus op werkdagen kreeg hij dan een potje, inmiddels eet hij altijd mee, maar hij gaat wel als eerste aan tafel.
    Tot ik stopte met de bv overdag ivm einde kolfrecht, wilde ons mannetje 4-5 borstvoedingen, dat is heel normaal.

Trouwnes wel raar, ons consultatiebureau heeft een heel handig schemaatje voor bijvoeding die zij hanteren als handig advies ipv de wet. Ze hebben nooit tegen mij gezegd dat ik af moest bouwen of minder voedingen moest geven.

Deel Deze Pagina