Gezonde keuzes maken maar daardoor afvallen. Is dat nog oké?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Dejavu85, 2 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Tijd voor boterhammen weer in de middag: eet je bakje yoghurt zonder honing maar als toetje na normale portie avondeten. Je at gezond en nu te weinig. Volkoren brood is ook goed voor de vezels en stoelgang. En bespreek dit met je verloskundige want je moet niet minderen in calorieën in jouw geval
     
    SAARC en citroenrasp vinden dit leuk.
  2. Dejavu85

    Dejavu85 Lid

    22 apr 2020
    77
    44
    18
    Bacon met een roerei is anders heel erg lekker:thumup: En als je mijn reacties daaronder leest eet ik niet dagelijks een roerei als avondeten maar staat er bijna dagelijks normaal avondeten op het menu;) Ik wil alleen niet enorm veel aankomen en ben dit niet gewend. Mensen reageren alsof ik richting anorexia ga met mijn eetpatroon maar dit is zeker niet het geval. Ik wil alleen gezonde keuzes maken en niet teveel aankomen deze zwangerschap. Heel verkeerd lijkt me dit niet:)
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar als je gewoon gezond eet naar behoefte, moet je niet bang zijn als je wat aankomt - dat hoort dan gewoon bij deze zwangerschap. Als je de hele dag snaait met snoep, koek, chips en nog een bak ijs - en je komt dán veel aan, dan zou ik wel aan je voedingspatroon werken. Maar dat is bij jou niet zo, dus echt niet nodig bv brood te gaan vervangen door yoghurt of te minderen in avondeten, dat te vervangen door ei etc etc.

    Ik kwam bij de eerste ruim 20kg aan ;) Ben meerdere keren getest op zwangerschapsdiabetes, maar had dat niet - ik at gezond, niks aan de hand. En een maand of 3 na de bevalling was ik 30kg afgevallen. Eindigde bij 52kg.
    Bij de jongste vergelijkbaar, maar toen moest ik echt flink eten om geen ondergewicht te krijgen 3-4mnd na de bevalling. Ik woog toen 48kg.
    Mijn lichaam gaat gewoon op aankom-stand als ik zwanger ben, en daarna vliegen de extra’s er weer af.
     
    citroenrasp en Dejavu85 vinden dit leuk.
  4. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.928
    12.400
    113
    Vrouw
    Er is een groot verschil tussen aankomen door ongezond eten of gezond eten. Tijdens zwangerschap kom je nou eenmaal aan. De ene zwangerschap meer dan de andere, en dat is helemaal niet erg.
    Zolang je maar wel gezond eet, en het is ook logisch dat je meer honger krijgt in zwangerschap daar mag je heus wel aan toegeven. En je mag ook wel eens wat lekkers nemen is ook niet erg.
     
  5. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Maar wat je gezond noemt is het niet. Ik zou eens gaan verdiepen wat echt gezond is en niet. Zoek eens online naar zwangerschapsmenu’s of praat met de huisarts over dan kan die je doorsturen naar de diëtiste voor eenmalige consult bijvoorbeeld. Je zegt: ik wil gezonde keuzes maken: dat doe je echt niet. En ik wil niet aankomen of niet te veel: daar heb je geen invloed op minst je zwangerschapsdieet volgt met iemand die daar verstand van heeft. Je komt nu de helft puur aan dankzij je ongezonde eetpatroon en je denkt juist dat daar niets mis mee is. Is ook zo er is niets mis mee met roerei en bacon en gebak etc, maar er is wel veel mis mee met te zeggen: het is mijn gezonde keuze eten. Het gaat al in basis mis, snap je?
    Als je zou zeggen ik eet super gezond: elke fruit en groenten smoothies, weeg continu alles af, veel kaas noten en zuiver, geen vet, geen gist geen dit en dat, maar kom toch aan, is een andere verhaal.
    Je kan veel aankomen tijdens je zwangerschap en dat niet per se van slecht eten of veel eten maar ook van grote baby/placenta/navelstreng en andere factoren maar ook veel vocht die je vasthoudt. Nadat je bevallen bent ben je meestaal gelijk 10kg kwijt de rest komt van zelf langzaam uit en als je gaat sporten en echt gezond eten dan komt je heel snel op je oudere gewicht of zelfs beter.

    een nichtje van mij was super slank en sportief en ze komt aan als ze slechter eet. Ze eet dus super gezond en was bij bij week op bezoek jaartje terug we hebben gewoon gegeten zoals we normaal eten niet per se taart of becon maar gewoon normaal hollands, ze kwam 3 kg aan! In haar zwangerschap kwam ze 14 kg aan en volgde zwangerschaps menu maar daarna gelijk sporten veel en echt gezond eten en kwam ze net zo slank en sportief uit na twee maanden als voor zwangerschap. Het afvallen gaat hij moeilijk en aankomen juist makkelijk daarom let ze juist echt op wat ze eet terwijl ze 1x per week cheatdag heeft ze eer die dat wat ze maar wil dus ook taart en becon etc. Alles gaat om balance en roerei met becon per week kan maar dan moet je het andere 6 dagen flink compenseren met enkel salade in de avond :D
     
  6. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.621
    3.550
    113
    Vrouw
    Ik haal nu deze twee dingen eruit, maar eigenlijk vind ik jouw hele post ook zorgwekkend. Net zoals je vorige.

    Ik heb hier niet voor geleerd, dus kan niet met echte feiten komen. Maar zo met je eten omgaan, vind ik alles behalve gezond. Dit is nog een schepje bovenop waar ik juist bij TS bang voor was dat ze die kant op zou gaan.

    Zoals ik al zei, heb ik hier niet voor geleerd. Maar als ik naar mezelf kijk en ik zo met mijn eten om zou gaan, dan zou ik echt erin doorslaan. En goed ook.

    Alles gaat om balans, dat ben ik volledig met je eens. Maar niet op de manier die jij bedoelt. In mijn ogen is zelfs een keer een bak patat met een frikandel speciaal en dikke klodders mayo niet perse ongezond. Ja, dat is het wel natuurlijk. Maar zolang je dat af en toe doet, dan gaat je lichaam daar echt niet zomaar schade van krijgen.
    Alleen maar salade eten is ook niet gezond. Alleen maar water drinken (en er niets naast eten) al helemaal niet.

    Ik ben het wel met je eens dat als TS er echt van overtuigd is dat het anders moet, ze dit het beste met ondersteuning van een diëtist kan doen. Want die hebben er wel voor geleerd en kunnen goed helpen kijken met wat jij als persoon nodig hebt om je lichaam gezond te houden.
     
    LindaS80, zonnetje2015, SAARC en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Dejavu85

    Dejavu85 Lid

    22 apr 2020
    77
    44
    18
    2 plakjes bacon van 5 gram, 26 calorieën en jij zegt dat ik niet weet wat gezond is? Want moet daarmee de andere 6 dagen compenseren voor die keus? :| :rolleyes: Ja ik zal daar zeker tonnetje rond van worden :roflmao:
     
  8. Dejavu85

    Dejavu85 Lid

    22 apr 2020
    77
    44
    18
    Ik neem dit advies ook alles behalve serieus, wees maar niet bang;) Ik heb vanaf gisteren gewoon weer mn normale eetpatroon opgepakt van 4 boterhammen per dag en een lekkere pasta s avonds (niet teveel maar normale portie). Ik besef me dat geen enkele zwangerschap hetzelfde is en ik deze keer zeer waarschijnlijk meer aankom maar ik zie wel weer hoe die kilo's eraf gaan als ik mijn baby op mijn borst heb liggen:thumup: of een paar maanden later wanneer mn leven weer wat minder op zijn kop staat:)
     
  9. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.621
    3.550
    113
    Vrouw
    Gelukkig maar!
     
  10. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.928
    12.400
    113
    Vrouw
    @Dejavu85 Goedzo! Glutenvrije pasta is ook lekker en kan je dan iets meer van eten als je wil haha! AH/Jumbo eigen merk
     
  11. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.858
    7.805
    113
    Amsterdam
    gelukkig dat te lezen want zo’n eetpatroon klinkt idd helemaal niet gezond meer richting eetstoornis aan.
    Gewoon zo door hoor klinkt allemaal gewoon prima! Eerste zwangerschap kwam ik 12 kg aan en de tweede 6.5kg en ik heb beide keren niets anders gedaan eerlijk gezegd.
    Moet zeggen dat ik zelf elke keer in het begin meer aan kwam en ik het laatste trimester eigenlijk nauwelijks meer.
     
  12. Claudia88

    Claudia88 Fanatiek lid

    7 mrt 2013
    1.301
    599
    113
    Ik begrijp je gedachtegang wel hoor. Eerste zwangerschap kwam ik 14 kilo in totaal aan, na de bevalling was er al 7 kilo af. Nooit moeite hoeven doen om die kilo's eraf te krijgen, na paar weken zat ik op mijn oude gewicht. Ik vind mijn figuur en gewicht erg belangrijk en ja daar let ik op.

    Nu 2e zwangerschap zit er nu al 15 kilo aan:eek:. En dat ging in het begin echt heel snel, ik schrok er zelf ook van.. 5 kilo overigens is echt niet veel hoor om midden in de zwangerschap aan te komen. Je hebt het dus niet altijd voor het zeggen..

    Maargoed je eetpatroon klinkt zelfs voor mij behoorlijk weinig.. Eet vooral als je er behoefte aan hebt. Je weet zelf vast wat de 'gezonde keuzes' zijn. En ja, al kom je alsnog 20 kilo aan dan.. Het zal er vast vanzelf weer af gaan. Je lijf heeft het dan blijkbaar nodig. Zolang je je niet vol gooit met chips en chocolade.. Succes ermee:thumup:
     
  13. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Bij een zwangerschap kom je aan en de 1 maar 10 kilo en de ander 30 kilo. Daar heb je niet veel invloed op.

    https://www.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/zwanger/dagmenu-s-voor-tijdens-de-zwangerschap.aspx
    Kijk hier eens voor voorbeeld menu’s.
    Je kan ook de eetmeter van voedingscentrum installeren om een beeld te krijgen en dan bij instellingen hem wel even op zwanger zetten.

    Ik ben maar 10 kilo aangekomen. Maar aankomen is zonder zwanger zijn al zeer moeilijk bij mij. Ik ben beter in afvallen :roflmao:

    Ik zou de honing in de yoghurt vervangen door fruit.
    Ik mis noten, die zijn zoooo belangrijk.
    En ik mis fruit en groente in je verhaal.

    Wat ik zelf at tijdens de zwangerschap.
    Ontbijt: volle yoghurt met muesli en noten, plakje ontbijtkoek, glas water en thee.
    Tussendoor: 1 cracker zonder beleg, een stuk fruit, glas water.
    Lunch: 3-4 volkoren of spelt boterhammen met roomboter en beleg (waarvan 1 met pindenkaas/notenpasta), wat rauwkost of soep met groente erin, een gekookt ei, beker karnemelk en beker thee.
    Tussendoor: 1 cracker zonder beleg, een stuk fruit, een glas water
    Avondeten: 200 gram groente, 50-75 gram pasta/rijst of 150 gram aardappelen en een vleesvervanger.
    s Avonds: paar bekers thee met wat koekjes zonder toegevoegd suiker.
     
  14. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113

    Zo en dit is dus hoe je iemand een eetstoornis aanpraat. Jeetje ik heb meer reacties van je gelezen die kant nog wal raakte maar deze slaat echt wel alles..

    @Dejavu85 je leeft gewoon normaal gezond, je aankomen is normaal en gezond, je gedachten even niet.

    Gelukkig nu weer normaal gezond. Aankomen in de zwangerschap heb je niet helemaal in de hand.

    bij mijn dochtertje stond ik met 20 weken precies op 0. Niks erbij niks eraf. ( eerst een kilo of 4-5 eraf en dat stabiliseerde rond week 20.)
    Deze zwangerschap was ik met 18 weken al op + 3,5/4.
    Inmiddels op +8/9. Wij eten normaal gezond maar ik snaai wel veel en drink graag cola. Niemand die aan mij ziet dat ik al best wat kilo’s erbij heb totdat ik me omdraai en mensen vragen waarom ik nog werk..

    laat je niet beïnvloeden door je gewicht, dat komt na de zwangerschap wel weer.

    meer gezond en als je wil mag snacken of snaaien ook best een keer. Jij moet je er goed bij voelen zonder dat eten een probleem wordt.
     
    Malbec, Soturi en Sado vinden dit leuk.
  15. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.172
    6.695
    113
    Vrouw
    Er zijn richtlijnen voor wat je 'zou moeten' aankomen per BMI. Ken je die? Ik ben de eerste weken helaas afgevallen, en 'moet' nu in de resterende 24 weken van mijn zwangerschap zo'n 10 kg aankomen. Graag meer zelfs, maar ik heb daar altijd moeite mee (fysiek gezien, niet mentaal ;) ).

    Aankomen tijdens je zwangerschap is echt juist gezond. 7 kg is best weinig, en alleen aan te raden als je overgewicht hebt.

    https://www.24baby.nl/zwanger/gezondheid/gewichtstoename-tijdens-zwangerschap/#:~:text=Ideale gewichtstoename tijdens zwangerchap,11,5 kilo te beperken.
     
  16. LindaS80

    LindaS80 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    Nou inderdaad. Ik denk ook niet dat TS puur aankomt door haar “ongezond eetpatroon” maar doordat ze zwanger is. Dat is heel normaal als je zwanger bent. Ik vind het dan ook heel jammer voor TS dat die tijdens de zwangerschap zo obsessief bezig is met haar gewicht ipv te genieten van het kleintje dat bij haar in de buik groeit.
     
  17. Dejavu85

    Dejavu85 Lid

    22 apr 2020
    77
    44
    18
    Sorry wie zegt dat ik niet geniet van de baby in mijn buik? Als je de reacties eronder zou hebben gelezen dan zou je nu deze reactie niet plaatsen. Het is wel duidelijk dat ik niet obsessief bezig ben en er meer vrouwen zijn die tegen het aankomen tijdens een zwangerschap aanlopen. Blijkbaar wordt er door meerdere mensen gedacht dat je heel slecht bezig bent wanneer je alleen vraagt hoe je ervoor kan zorgen dat je niet onnodig veel aankomt. En blijkbaar geniet ik dan ook direct niet meer van het kindje wat ik me groeit? Dat heeft toch niets met elkaar te maken:|
     
    Malbec vindt dit leuk.
  18. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Oei.. ik vind dat laatste wel een heftige en gevaarlijke aanname hoor als ik eerder ben. Dit kan erg kwetsend overkomen.
     
  19. Lara123

    Lara123 Actief lid

    27 okt 2013
    160
    42
    28
    Noord-Holland
    Ik denk dat je vooral lekker veel groente en fruit moet eten. Niet je porties minderen, maar anders eten. Voeg overal lekker veel (rauwe) groente aan toe. Dan val je misschien wel af of kom je minder aan, maar krijg je wel binnen wat je nodig hebt. In yoghurt zit natuurlijk niet zoveel toegevoegde waarde voor de baby. Ik wou dat ik er bij de eerste bewuster mee bezig was dus begrijp je wel, maar zou het op een andere manier invullen. Succes!
     
    LindaS80 vindt dit leuk.
  20. LindaS80

    LindaS80 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    Niet iedereen leest eerst alle reacties voordat ze reageren. En aanvankelijk vond ik het obsessief overkomen. Je leek juist zelfs te weinig te eten en niet zo gezond/gevarieerd. Vandaar mijn opmerking om lekker te genieten van het kleintje dat in je buik groeit ipv eten.
    Als je trouwens zelf even was gaan googlen dan had je kunnen lezen dat een gewichtstoename van 5kg helemaal niet veel is.
     

Deel Deze Pagina