(Gezonde) kindermaaltijden

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Sweety28, 14 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dreamer29

Dreamer29 Fanatiek lid

25 feb 2015
    2.612
    996
    113
    Dochter van 3 is geen fan van groente, maar bij wraps (met sausje om te dippen), pasta en rijst (met kroepoek) gaat het er vaak verrassend makkelijk in. We houden verder geen rekening met haar eetwensen, het is mee eten of niet. Wel bieden we variatie aan, zodat ze keuze heeft.

2. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.065
    4.318
    113
    Hier eten ze gewoon met de pot mee. Soms doe ik iets anders voor de jongste vanwege zijn koemelkallergie.

Beide jongens zijn dol op macaroni en bami. Dit doe ik dan op de kdv-dagen. Ze zijn dan moe en dan kunnen ze het beste iets eten wat ze echt lekker vinden.
    Verder houden ze van rijst, met kip, groenten en een sausje, zoals kip hawai of kip tandoori.
    Aardappel, groenten en vlees los geeft altijd gedoe, vooral de oudste wil dan alleen vlees eten, dus eigenlijk eten we dat bijna nooit meer. Geen zin in strijd aan tafel en er is gelukkig genoeg wat ze wel lusten..

3. Mapje

Mapje Niet meer actief

Dit is ook hoe wij het doen. En verrassend genoeg eten ze vrij makkelijk. Ok als peuter heel veel weigering en de jongste heeft een neus om alles wat groen is eruit te vissen maar vanaf een bepaalde leeftijd moeten ze wat hapjes proberen. En dat doen ze eigenlijk altijd wel. Hier zijn juist overschotels wraps etc populair. Gekookte aardappelen eten ze niet.

Ik let wel op dat we 1 a 2 keer per week iets eten wat ze makkelijk eten. Dat is hier vooral spaghetti of wraps

Verder:
    - plaatpizza met rode biet en zoete aardappel
    - gebakken aardappels met rode kool en hamburger
    - allerlei pasta
    - Boboti
    - rijst met saus
    - soep

Verder krijgen ze rond 16/17 altijd wat rauwkost. Zit dat er tenminste in. Ik weiger pertinent om meerdere maaltijden te koken. Je hoeft niet te eten maar ik maak ook niet anders.

Je kunt ook je kinderen inspraak geven door te zeggen dat ze 3 dingen op de lijst mogen zetten die ze echt niet hoeven te eten en dat ze de rest dan minimaal proeven. Schijnt ook te werken!

Adje, MinnieMouse94 en Siepie85 vinden dit leuk.
  4. Mapje

Mapje Niet meer actief

#44 Mapje, 15 mrt 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mrt 2021
    Maar elk kind heeft toch een eigen smaak? Ik denk dat het een illusie is om te denken dat je in een gezin alleen maar succes gerechten op tafel kan zetten eigenlijk. Mijn oudste eet heel makkelijk mijn jongste het liefste alleen spaghetti. Maar wij gaan niet de hele week spaghetti eten natuurlijk. Ik probeer dan wel enigszins rekening te houden dat we een paar keer per week wat eten wat redelijk gaat maar verder zijn we juist van: als je niet wil eet je gewoon niet.

Mijn kinderen vinden spaghetti carbonara of pesto niet te eten terwijl veel kinderen dat heel lekker vinden. En die van ons eten juist alles in een wrap ofzo weg maar los niet terwijl ik het hier andersom lees. Ik denk dus niet dat we perse succes recepten zijn maar ik denk dat je inderdaad wel het beste vanalles kunt proberen om erachter te komen wat ze wel eten. En als dat maar beperkt is kun je of zeggen: we eten vooral dit of je maakt iets anders of je zegt je kunt eten wat er op tafel staat toch? Ik vind dat je kinderen al best een aardig lijstje wel eten want ik ken kinderen die minder eten. Misschien variaties met die recepten bedenken?

Vaak doen zoete dingen (pompoen, zoete aardappel) of dingen die ze zelf kunnen vullen het goed omdat ze dan invloed hebben naar het schijnt.

Edit ik heb geen pubers overigens dus ik praat vanuit kinderen va. 6-3 en onze tactiek nu. Geen idee wat ik doe als mijn puber niet meer wil mee eten. Al vermoed ik dat het antwoord dan is: dan pak je maar een boterham :roflmao: (zeiden mijn ouders ook als ik echt niet wilde in mijn puberteit)​

Adje en NiekeKris vinden dit leuk.
  5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.083
    12.042
    113
    Dat klopt, maar mij zoontje eet behalve patat, pizza of pannenkoeken liever helemaal niets. Door de weeks is het gemopper, dus ik ben heel blij als we een paar succesreceptjes hebben.
    Dus als ik hier gezinsrecepten voorbij zie komen, die wellicht tot de mogelijkheden behoren, dan ben ik al blij:)

6. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.545
    3.057
    113
    Onze jongste eet ook slecht, lust weinig en áls hij al wat proeft, is het met tranen en kokhalzen. De andere eten alles.
    Hij eet; krieltjes, pom duchess en soms rösti.
    Komkommer,paprika, heel soms 1 wortel.
    Hamburger, kipschnitsel, soms gehaktbal, soms kip.
    Macaroni met ham&kaas
    Ovenpasta
    Patat en pizza
    Gelukkig eet hij wel fruit.
    We gaan geen strijd aan, eet vaak brood als hij het niet lust en dat vind hij vaak prima.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  7. Mapje

Mapje Niet meer actief

Ik zou dan gewoon alles aanbieden wat je tegen kan komen en kijken wat wel lukt. Ik denk dat er, buiten hele hete dingen, dan altijd kindvriendelijke recepten zijn. Je moet alleen dan even kijken wat het beste bij je kind past. Dus van aardappelen(verschillende) groente tot vlees en vega ( en dan groente op verschillende wijze zoals geglaceerde wortels met Honing (zoet!) tot aan rode kool met appel) tot aan wraps met kip, bonen, gehakt, tot aan pasta met saus tot aan dingen als hartige pannenkoeken (werkt soms haha) of hartige taart. Dus eigenlijk juist wel alles aanbieden en kijken hoever je komt.

Ik zou namelijk zo niet weten wat echt kinderrecepten zijn behalve patat/pannenkoek/pizza.

Chickslovefood heeft ook een sectie kids. Deze vinden wij bijv lekker (de oudste niet, de jongste wel)
    https://chickslovefood.com/recept/kids-pasta-pesto-gaat-als-een-raket/

Dubbelgeluk en Adje vinden dit leuk.
  8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    #48 NiekeKris, 16 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2021
    Ik zou dan vooral gerechten maken die je zelf lust en gewoon zorgen dat er tenminste een of twee dingen bij zitten die voor hem ook acceptabel zijn. Hier is er bv. altijd kale pasta, rijst met pindasaus of iets van aardappels wat ze lusten en een groente (en dat kan ook rauwkost zijn) om te eten. Gemixte dingen eten ze hier sowieso niet, maar ik wil niet iedere avond AVG eten (vlees eet ik sowieso niet, maar vleesvervanger dan ;)). En daardoor komen zijn ook met verschillende dingen in aanraking, zonder dat je steeds veel weg moet gooien of steeds hetzelfde moet eten omdat je veel over hebt of dat zij met honger naar bed moeten ofzo. En heeeeel soms is iets onverwachts een succes, dat is dan helemaal fijn!

Het lijstje met wat hij eet biedt toch heel wat mogelijkheden? Ik vind het in ieder geval verre van ‘alleen pizza, patat en pannenkoeken’. Mijn jongste eet bv. snijbonen, sperziebonen, broccoli, bloemkool, rösti, duchesse aardappels, patat (een paar patatjes), lasagnebladen met spinazie en kaas (dat is hier lasagne voor haar ;)), kale pasta met kaas, rijst met pindasaus en qua sauzen enkel curry (uit een fles, geen Indiase ;)), mayonaise en pindasaus. Vlees eet ze sowieso selectief. Al met al voldoende om haar niet uitgehongerd door het leven te hoeven laten gaan. ;)

Dubbelgeluk en Mapje vinden dit leuk.
  9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Ik heb wel pubers, maar ik ben daar nooit aan begonnen (gelukkig). Die zijn toch echt wel oud genoeg om te snappen dat ik niet iedereen tevreden kan stellen. Als ze het niet lusten, eten ze maar niet. En dat weten ze ook, dus dat levert nooit strijd op, want dat is er met de paplepel ingegoten :roflmao:

En dan probeer ik gewoon een beetje af te wisselen met wat ze wel lekker vinden (tot op zekere hoogte). Zo moet de oudste vanavond werken en dan eet ze niet mee, dus eten we juist vanavond Indisch, want dat vindt ze echt verschrikkelijk.

Edit: er is overigens natuurlijk weleens gemopper (bv als ze de vraag stellen 'wat eten we?') Maar daar kan ik gewoon niet zo mee zitten. En ik zeg ook regelmayig dat als het echt niet bevalt, ze zelf maar de winkel kunnen gaan een kunnen gaan koken. Dat wordt zelden gebruik van gemaakt, dus ik denk dat het allemaal wel meevalt :roflmao:

NiekeKris, NiVa0230 en Mapje vinden dit leuk.
  10. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.913
    113
    Vrouw
    Wat de ene dag een succes kan zijn, lusten ze de andere dag ineens niet meer (en andersom).
    Ik probeer rekening te houden dat er elke week 2/3 maaltijden op tafel staan die ze sowieso lusten (en dan geen patat/pizza/pannenkoeken). Vaak is dat dan pasta, wraps en avg. Op de andere dagen staat er iets nieuws (oftewel: blegh dat lust ik niet ;)), iets waarvan ze delen lekker vinden (prima als ze dan gaan vissen), of iets wat man en ik graag eten (dan mogen ze uiteraard proeven of een restje van een andere dag eten).
    Oudste was echt wel een hele selectieve eter (ook met veel kokhalzen aan tafel gezeten, lastig met structuren), maar merk dat het steeds beter gaat.
    Eten ze niet, ook prima (maar dat is makkelijk gezegd met kinderen die niet (te) licht zijn).

11. Sweety28

Sweety28 Bekend lid

25 jun 2014
    808
    285
    63
    Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Super leuk én interessant om te lezen.

Wij vinden het zelf op deze leeftijd (3,5 jaar) belangrijker dat hij eet én het liefst gezond ipv dat hij perse volledig met de pot mee moet eten en als gevolg daarvan niet eet. Als ik iets apart maak voor hem dan is dat over het algemeen met dezelfde ingrediënten. Wij eten bijv rijst met kip en oosterse groente in pittige woksaus en dan krijgt hij rijst met kip en boontjes met een beetje soja. Wil drama’s aan tafel voorkomen en ga (zag het iemand anders ook al schrijven) er wel echt voor zitten om een weekmenu te bedenken waar we allemaal enigzins blij van worden én wat ook nog eens qua koken handig voor te bereiden is ivm werken en spitsuur savonds.

Een tip die ik voorbij zag komen is de poke bowl. Man en ik halen dit al regelmatig maar lijkt mij een goede manier om hem ongedwongen verschillende groentes te laten ontdekken. Deze staat nu voor komend weekend op het programma! Thanks voor de tip!

Vanavond toevallig de ovenschotel bloemkool, gehakt en aardappelschijfjes geprobeerd van Maggi. Dit was een groot succes! Bordje was helemaal leeg en hij zei zelfs dat hij het erg lekker vond. Nog steeds bloemkool maar toch even anders dan de oer-Hollandse aardappel, bloemkool, vleesje en heel makkelijk de oven in terwijl zoon in bad zat. Daar word ik blij van!

Ons weekmenu voor deze week samengesteld. Ben benieuwd welke gerechten in de smaak vallen. Zitten absoluut nieuwe dingen voor hem bij of juist weer op een andere manier bereid of al even geleden weer.
    Zo: Brocolli Kip krokant en krieltjes
    Ma: Rijst met kip en boontjes (met soja) en wij met pittige oosterse groente
    Di: Bloemkool ovenschotel
    Wo: Pasta toscana (= met boontjes)
    Do: Hutspot met runderbraadworst
    Vr: Zoete aardappelfriet met hamburger en rauwkost (komkommer, paprika, peen julienne en tomaatjes)
    Za: Zelfgemaakte poke bowl met basmati rijst
    mais/ soja bonen/ komkommer/ bosui/ mango/ radijs/ avocado en tempeh
    Zo: groentesoepje met stokbroodje en ovensnacks

Ga zeker alle genoemde gerechten nog eens rustig doorkijken voor nieuwe inspiratie. En misschien is de titel gezonde kindermaaltijden niet helemaal de juiste titel maar ben vooral heel nieuwsgierig wat jullie peuters nou graag lusten en dan geen patat, pannenkoeken en pizza. Wellicht kunnen we inspiratie bij elkaar opdoen en hebben we er allemaal iets aan.

NiVa0230 vindt dit leuk.
  12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Wat bij al mijn kinderen eigenlijk altijd de grootste successen waren/zijn: als ze zelf iets mogen samenstellen.
    Dus met name pitabroodjes of wraps die ze zelf mogen vullen. Dan staat er een lading bakjes op tafel en ze kiezen zelf wat ze willen.
    En zoon maakt er met wraps dan graag iets moois van. En hij vindt het geweldig om zelf te kiezen wat erop gaat en eet dan als een malle.
    732E4A85-DB3E-40E5-BF2C-F9AC4A770051.jpeg

NiekeKris, MinnieMouse94 en Neskio vinden dit leuk.
  13. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.720
    113
    In het kader van patat: je kan veel knolgroenten en wortelgroenten tot patatjes snijden he. Knolselderij, zoete aardappel, pastinaak, wortel... in de airfryer supermakkelijk. Trapt hij daarin denk je? (De mijne wel)
    We eten ook soms pannenkoeken met groente. Dr eerste pannenkoek moet belegd worden met gewijde gemengde groente, daarna is de keus vrij. Met volkoren pannenkoeken zitten ze dan al vrij vol, en gaan er nog maar 1 of 2 zoete achteraan.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  14. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.873
    5.151
    113
    Home
    Wat bij ons favoriet is

Nasi
    Pizza en dan doe ik er wat extra paprika op
    Macaroni met verschillende groente