Bedankt meiden! Ik weet het hoor, dat ik het los moet laten, maar dit soort "goede" tussendoortjes zijn voor mijn gemoedsrust @Zogelukkig, heb ff de volledige curve niet, maar ze was vanaf 14 maanden tot 17/18 maanden maar 150 gram aangekomen. Daarbij gaat het ook om haar lengte groei. Ze is nog maar 77,5 cm lang. Dat zit inmiddels (bij het CB, weet eigenlijk niet of dat ook in de BV curve zo is) onder de -1 lijn. Dat vonden ze geloof ik erger. CB wees me er op, dat ze beter moest gaan eten. Maar ja, dat is altijd zo'n advies wat je beter aan je kind kan zeggen. Ik kan d'r niet dwingen En dat wil ik ook niet. Gelukkig is ze de laatste dagen voor haar doen echt super goed aan het eten. Elke dag een paar hapjes avondeten en wat fruit. Dan vind ik dat gemuizel met brood eten niet zo heel erg
Ze kijken inderdaad meer naar de lengte dan naar het gewicht. maar dan vind ik ook zo lastig. Wie zegt dat een kindje LANGER wordt als die meer eet? Je kunt haar moeilijk uitrekken! Melisa was met 18 maanden 79cm, maar we kregen geen commentaar. Ze zeiden alleen dat haar ouders ook niet zo groot zijn (mama 1,62m en papa 1,75cm), en dat het dus begrijpelijk is.
Nee, maar slechte (niet gevarieerde of te weinig) voeding beinvloed de groei wel degelijk negatief. Daarnaast heeft een mens energie nodig om te kunnen ontwikkelen en dit is ook groeien in de lengte.
Mijn zoontje ging met z'n lengte op een gegeven moment ook van net-onder-gemiddeld naar de -1 lijn. Daar heeft het CB nooit iets over gezegd. Ik heb het idee dat hij nu weer bijna tegen het gemiddelde aanzit, maar zeker weet ik dat niet. Hij is soms wekenlang een extreem slechte avondeter, maar gelukkig eet hij wel redelijk goed qua fruit en brood. Er is toch ook niets mis met een -1 lengte? Dat zegt alleen maar dat je dochter (iets meer dan) één standaarddeviatie onder het gemiddelde zit. Oftewel dat 84% van de meisjes van haar leeftijd langer is (en 16% (1 op de 6 meisjes) is dus korter). Sterk afbuigen zie je natuurlijk liever niet, maar van een beetje variatie zou ik niet schrikken. Nou ja, bij het CB zeggen ze dat natuurlijk ook niet voor niets (dat is althans niet mijn ervaring) en ik snap wel dat je je zorgen maakt. Lust ze misschien haar brood wat liever als het geroosterd is? Omdat ze wel graag koekjes e.d. eet, houdt ze misschien meer van iets wat stevig/hard/korrelig in haar mond voelt, in plaats van het zachte/glibberige van de meeste groentes bijvoorbeeld. Of misschien helpt het om tussen de middag warm te eten ipv 's avonds? Voor de rest heb ik hier al wel goede tips gezien voor aardige tussendoortjes.
Die -1 lijn betekent inderdaad niets anders dan dat er meer kindjes langer en zwaarder zijn dan korter en lichter, maar er zijn er nog genoeg. Op het kdv van mijn zoontje zit een meisje die 2 dagen jonger is, maar bijna een kop kleiner en heel wat lichter. Tja, manneke is groot en zij is klein, maar ze pakt mooi wel alle speelgoed van hem en de grotere kinderen af. De grote vraag blijft altijd groeit ze goed genoeg. Dat kun je niet zeggen op basis van 1 of twee metingen. Sowieso kun je er geen eten in dwingen.
Zou het werken om fruit als een traktatie aan te bieden om het aantrekkelijker te maken? Bijvoorbeeld: - een fruitspies; - een gezicht van fruit met een schijf peer als mond, mandarijnenpartjes als ogen, rozijntjes als pupillen en een druif als neus - Een fruitmannetje waarbij je op de schil van de appel, peer of banaan bijvoorbeeld stickertjes plakt in de vorm van een gezichtje en het een naam geeft 'meneertje appelwang' bijvoorbeeld en die maakt dit en dat mee en wil uiteindelijk heel graag opgegeten worden. Het zijn zomaar wat ideeën hoor. weet nog wel dat ik het vroeger machtig interessant vond als mijn moeder 'onverwachte' dingen met eten deed. ik keek er dan anders tegenaan ofzo. Yoghurt met een paar rozijnen erin als gezicht lepelde ik zo naar binnen.
Het was ook niet dat we heel ongerust waren hoor, maar ze is wel een ukje nog. Eerder was ze ook juist heel dun in verhouding tot haar lengte (lengte rond gemiddeld en gewicht rond -1). Nu is haar lengte ook naar onder de -1 gezakt en is ze dus meer in verhouding, maar wel nog erg klein. Dus het zakt wel. Maar ja... We zien de volgende keer wel met meten, hoe het dan is. Misschien ga ik nog wel een keertje tussendoor om te kijken of ze ergens een spurtje heeft gemaakt. Aan d'r kleren te zien is ze wel iets gegroeid. Mijn man is ook niet groot (1,75), maar ik zelf ben 1,70 en dat is toch niet bijzonder klein. Gemiddeld geloof ik. Vandaar dat vanuit dat opzicht ze niet gemiddeld kleiner zou hoeven zijn. Maar goed, joh, ze doet het verder prima en ze eet gelukkig weer beter!
Lees je de tips eigenlijk wel? Oke; volkorendingen bevatten trage koolhydraten en zijn een bron van vezels en ijzer. Dat zijn tegenwoordig echt geen blokken beton meer. rijstwafels volkorencrackers natuurhoningkoek volkorenbiskwietjes gezoet met moutstroop bakje gekookte volkorenpenne of - fussili Ik bak zelf koekjes met volkorenmeel, oerzoet en roomboter. Uiteraard is onze natuurhoningkoek ook volkoren.
Ehm, ja... hoezo? Ik ben niet zo bekend met oerzoet en moutstroop. Geen idee hoe ik aan zoiets moet komen...
Ik heb het natuurlijk over dat volkoren. Je vraagt toch tips voor gezonde tussendoortjes? Ik nam dus aan zonder witte suiker, dus geef ik alternatieven. Maar fijn dat ze alweer eet. Toch handig als je een topic erover opent ze weer gaat eten.