Hallo leden, Ik zit met het volgende: Ik ben deze week weer begonnen met werken na mijn zwangerschapsverlof. Mijn oud leidinggevende is in deze periode op kraambezoek geweest en daarbij is helaas de corona vaccinatie ook aan de orde gekomen. Ik heb voel mij niet goed bij dit vaccin, dus om die reden ook niet genomen. Moet een ieder zelf weten vind ik. Nu kwam ik deze week dus weer op het werk en was ik in een ruimte waar meerdere mensen waren en toen werden de coronamaatregelen besproken. Ik heb mij hier maar buiten gelaten tot 1 persoon zich tot mij richtte en zei: oh ja jij bent toch zo'n wappie? Heel bijzonder vond ik. Het was bijna het einde van mijn werkdag dus daarna ook naar huis gegaan. Het zat mij toch niet helemaal lekker dus de volgende ochtend mijn directe collega's hier over verteld en ik vroeg mij af hoe deze persoon dit weet. Wat blijkt nou, onze oud leidinggevende heeft aan mijn directe gevaccineerde collega's gevraagd of zij zich wel veilig voelen nu ik en een andere directe collega niet de vaccinatie hebben genomen. Ben ik nu gek, maar dit kan toch niet? Zij kan mijn medische status toch niet zo maar gaan bespreken zonder mijn aanwezigheid? Ik wil nu een gesprek met haar aan gaan. Wat vinden jullie?
Dat is echt heel onprofessioneel van je leidinggevende en mag ook echt niet. Ik zou contact opnemen met hrm en een klacht indienen!
Zeker een gesprek aangaan. Is ze nog helemaal besodemieterd! Niet leuk voor je om zo weer terug te komen na je verlof. Eerst iemand die je een wappie noemt en dan ook nog eens dit. Ga maar eens flink van je laten horen daar heb je alle recht op!
Dank voor de reacties dames! Ben blij dat jullie dit ook niet normaal vinden en ik niet gek ben ik ga haar even berichten dat we deze week even moeten praten.
Nee niet oké, je leidinggevende hoort dat sowieso niet ter sprake te brengen, maar zeker niet te delen. Ook de manier van aanspreken van je collega's is niet oké.
Ik zou hier een officiele klacht over indienen. Misschien kan je de collega's vertellen dat ze een zeer besmettelijke soa heeft en dat ze vooral niet naar hetzelfde toilet moeten gaan. Raar wijf om dit zomaar rond te verspreiden. Mensen raken steeds meer hun fantsoen kwijt. Als ik dit soort info op mijn werk zal gaan zitten verspreiden heb ik toch echt een heel groot probleem.
Ik zou haar aanspreken en haar gelijk vertellen dat je een klacht indient Schrikt ze gelijk van want dit kan natuurlijk niet
Wat de anderen ook zeggen: dit kan niet. Er kunnen in theorie situaties zijn waarin een werkgever dit wil weten. Dan is het aan de medewerkers/OR of ze ermee akkoord gaan om dit vast te leggen en of dit van bovenaf tussen collega's gedeeld mag worden. De handelwijze van jouw leidinggevende is op zoveel fronten verkeerd!
Wat hier is gebeurd kan natuurlijk niet. Maar corona en vaccinatie zijn natuurlijk wel een gespreksonderwerp op het werk. En iets dat regelmatig terugkomt (door al het nieuws). Dus gesprekken gaan daar natuurlijk over. En mensen vragen elkaar daarnaar. Dat is (wat je hier ook over denkt) wel de realiteit. Ik weet van mijn collega's of ze gevaccineerd zijn. En datzelfde hoor ik van iedereen in mijn omgeving. Ook hoor ik dat niet gevaccineerde collega's soms worden aangesproken of onderdeel zijn van een discussie. Wat zou jij zeggen als ze jou hiernaar vragen? Dus directe collega's. Als je niets wilt zeggen weet men natuurlijk ook genoeg. Jouw leidinggevende heeft niet goed gehandeld. En die collega die je zo aanvalt is ook niet netjes. Maar de tijd dat dit onder een groot geheim valt is wel voorbij. Want bedenk dat jij binnenkort wellicht dagelijks langs de scanner mag of thuis moet blijven. Dat is in de persconferentie al genoemd en dat zou zomaar zeer binnenkort kunnen gebeuren (en is bij diverse werkgevers al ingevoerd zoals op het nieuws te zien was).
@Amberxx maar zo ver zijn we niet en veel partijen zijn helemaal niet voor dit plan. Daarbij komt dat op dit moment de wet daar niet voor is aangepast en dus is dit op dit moment zeker nog gewoon geheim/vertrouwelijke informatie tussen leidinggevende en medewerker. Beetje te gaan lopen nuanceren nu alsof de leidinggevende het recht heeft dit zo te bespreken…..
Ik zou dit bespreken met deze direct-leidinggevende. Met een klacht zet je de boel wel meteen op scherp namelijk en ik neem aan dat jullie nog langer door één deur moeten. Een klacht kan altijd nog, bijv. als je geen goed gevoel overhoudt na het gesprek.
Geeft haar leidinggevende nog niet de vrijheid om dit zomaar te delen met haar collega's. Is altijd aan haarzelf om het naar buiten te brengen. En met die scanners of thuis blijven, niet iedereen doet daar aan mee hè.......... @ts ik zou er zeker werk van maken.
Ik heb duidelijk gezegd dat zowel de leidinggevende als die collega niet goed bezig zijn. Maar ik ken geen bedrijf waar dit niet (in meer of mindere mate) onderwerp van gesprek is. En dan spreken collega's onderling ook over maatregelen of vaccinaties. Het zal daarbij toch een keer ter sprake komen. Of mensen vragen er direct naar. En wat ga je dan doen? Ontkennen? Dat heeft natuurlijk weinig zin. Of liegen (erg kinderachtig). Als je het niet wilt sta dan ook voor je mening en leg uit hoe het zit en waarom. Ook als je daar kritiek op kunt krijgen (want ook dat zal in deze tijd gebeuren).
Daar gaat het toch helemaal niet om? Totaal niet belangrijk wat er mogelijk wel en niet op de werkvloer wordt besproken tegenwoordig. Feit blijft, leidinggevende en collega hebben fout gehandeld, punt.