Gezonde ontbijt

Discussion in 'Voeding' started by piccolina, Feb 24, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    #1 piccolina, Feb 24, 2014
    Last edited: Feb 24, 2014
    Onze draakje was tot kort geleden altijd hard huilend wakker flesje moest ze gelijk hebben zonder te wachten anders krijste ze heel hard.
    Sinds weekje doet ze dat niet ze is dan gewoon wakker maakt ons wakker met hoofd op ons leggen en met handje slaan.
    Ze kan dan gewoon verder aangekleed worden etc zonder gezeur.
    Dus nu denk ik om ontbijt te geven ipv flesje.

Zo eet ze nu(10.5mnd):08.00 -180cc; 10.00-2stuks fruit plus 1/2 wafeltje;
    12.00- brood met beleg en water; 15.30 yogurt met 1/2 wafel en water;
    18.00 stevige maaltijd met water; 20.30 -180cc

Ik wil geen extra brood geven al eet ze alleen speltbrood maar om redenen wil ik brood niet buiten lunch geven dus brood met beker melk ontbijt wil ik niet. Ze lust alles en eet ook vrij veel.
    Ze heeft geen allergie en drinkt amandelmelk (koemelk geef ik liever niet)
    Enige wat ze niet lust is pap op water;) ik heb volkorenap/speltpap/quanoa etc lust ze dat niet is ook vrij nat op bord.
    Ze lust wel pap op die manier:
    Gestoomde fruit bijv. 2 peren pureren en dan daarin 5 eetlepels pap oplossen.

-Nou nu vraag ik mij af wat kan ik geven in de ochtend beste naar aanleiding wat ik omschreef?
    -Hoeveel is voldoende ter vervanging van flesje? Omdat ze veel eet zonder stoppen moet ik echt hoeveelheid weten
    -wat is lekkere manier voor pap? Word die lekker als ik aanmaak ipv water op amandelmelk??

- misschien kan ik kwark/yoghurt geven met fruit? Maar hoeveel dan? Elke dag?? Dus ze zal elk dag krijgen 2x yoghurt en soms drie als toetje na eten. Ik weet dat kind mag niet meer dan 100gr kwark per dag ipv belasting nieren (te veel eiwit) en worden ze niet dunner van.. Ze eet dan al dat per dag zonder ontbijt.
    - omletje of gebakken eitje kan niet elk dag max 2x per week dus is geen optie voor elk dag
    - müsli?: ze lust rozijnen en gedroogde cranberryes en fruit maar dat harde dingen denk ik niet. Ik denk dat het ook dan te nat zal zijn soort soep? Ze eet zelf met lepel zo zal het haar niet lukken..
    - misschien brood met beleg geven ontbijt met beker amandelmelk en dan bij lunch gewoon extra warm eten?

Wat ik belangrijk nog vind is dat het gezond is en met zo weinig mogelijk suiker en vetten is. Pap dan is een goede maar ik kom niet uit met hoe ik het beste zal bereiden. Ze lust wel gebak van speltmeel en kwark maar dan moet ik het in avond ervoor maken al

2. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Je kunt de pap toch maken met de melk die je normaal geeft in de fles??? Kan me voorstellen dat ze pap op waterbasis niet lekker vindt... lijkt me ook écht niet lekker!
    Hier maken we altijd pap op melkbasis, zo wordt mi de meeste pap bereid?
    Waarom wil je 's morgens geen boterham geven? Evt cracker?

Je kunt ook kwark met muesli oid geven, evt met wat fruit erdoor?
    Fruit kan ook door de pap...

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,820
    5,956
    113
    Female
    Je kan ook een schema maken.
    De ene ochtend pap met kv
    De andere ochtend een eitje
    Dan een keer kwark met fruit
    Etc etc

4. gusto

gusto Niet meer actief

Inderdaad, pap op waterbasis lijkt me ook echt niet lekker! Gewoon pap maken van melk, of de amandelmelk die jij geeft.
    Kwark met iets erdoor kan ook. Kan me voorstellen dat je niet teveel brood wilt geven, krijgt mijn dochter ook niet. Zij krijgt smorgens pap, melk met de pap erdoor, en verder veel kwark met bijvoorbeeld granen erdoor, of kwark.

5. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

Jun 5, 2013
    1,042
    80
    48
    havermoutpannekoekje?

1 banaan, 1 ei, beker havermout en beker water door mekaar mixen en daar een pannekoek van bakken.

Ook lekker met een beetje honing.

6. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    die havermout pannenkoek klinkt heerlijk :)

piccolina, hoewel je meissie de amandel melk gelukkig lekker vind kun je de pap ook maken met gemengde notenmelk. dat is heel zoet en romig. hier thuis een favoriet. en ook erg lekker zoet in de pap.
    en dan de pap maken van brinta (8 granen pap), havermout, muesli de avond te voren maken, of ontbijtgranen droog met een beker "melk" ernaast. dat doen wij regelmatig.

7. meelezer

meelezer Niet meer actief

Je kan gewoon de bambix 8+ pap kopen of iets biologisch als je dat liever wilt. Geen extra brood vind ik echt de reinste onzin. Jij beweert teveel zout maar ik kies liever voor een extra boterham ipv een koekje.

Het gaat er niet om wat jij niet wil, jij hebt een actieve baby. Geef dan zoveel mogelijk gezonde dingen en iets meer. Ze heeft het hard genoeg nodig omdat ze veel verbrand. Pap is niet erg en bovendien een goede start van de dag.

8. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    #8 piccolina, Feb 24, 2014
    Last edited: Feb 24, 2014
    Ik wil juist fles eruit(niet als fles maar als opvolgmelk zeg maar)
    Dan idd probeer ik op amandel/noten melk morgen.
    Moet ik het aanmaken dan ook zoals gewoon? Iets opwarmen en roeren of eerst roeren en dan opwarmen??
    Meergranen heb ik ook is hetzelfde verhaal.
    Ik denk met melk moet het lukken.

Pannekoekje klinkt lekker maar ik zie het niet zo mijzelf sochtends koken 8/ maak dat soort wel vaak alleen in vorm koekje in oven.
    Heb ook spelt/boekweit pannenkoeken gedaan keerje was ook hap slik en weg..

Koekjes crackers geef ik niet. Heel zelden buiten huis nijntje maar dat is echt op hand te tellen.
    Brood is mijn keuze ik vind brood niet gezond of zeg maar minder gezond dan pap en minder vezelrijk. Ik geef nu boekweit/spelt brood is beter uiteraad maar nog steeds. Wil het voorlopig bij een per dag houden.
    Ik zie liever idd dat ze ochtend eet wat steeds zich opbouwd tot musli etc. En brood zal al in patroon zitten.
    Veel eten echt 6-8 stuks per dag omdat het gewoon zo altijd was en geleerd. Maar ik zelf zie het gewoon anders al vind ik bakkersbrood lekker en niet per se slecht.

Ik ga dan wisselen gewoon pap keerje en keertje roereitje keertje kwarkcake etc.

Dat musli: dat is toch te hard nog voor maar 3 tandenof niet???
    Of zijn er speciale voor kids???
    Ontbijtgranen droog??- eten ze dat echt??

Wat is voldoende voor ontbijt ter vervanging van fles? Aangezien over 2 uur krijgt ze weer fruit?
    Met pap is dan duidelijk maar wat is genoeg in
    kwark?
    Pannenkoek(hoeveel stuks?)

Ps: ze beweegt veel idd maar ze is niet slankie ze is vrij stevig zat met 9mnd in 9100kg en 71cm. Ik geef haar vaak te veel omdat ze zo vraagt en snel eet dus als we nog niet klaar zijn gaat ze gillen.
    Daarom probeer ik gewoon basis op fruit/groente/rijstwafel en de rest zo min mogelijk zoals kwark, brood etc.

9. meelezer

Muesli voor baby's weet ik niet. Ik weet wel brinta voor baby's en dat zijn o.a de Bambix pakken.

Hoeveel voldoende is kan jij beter zeggen, jij weet wat ze nodig heeft. Qua kwark denk ik 150ml ofzo?

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je beseft hopelijk wel dat amandelmelk geen volwaardige zuivelvervanger is? Ze heeft nog minimaal 450cc zuivel per dag odig in de vorm van koemelk, kunstvoeding, yoghurt of kwark.

Als je geen brood wilt geven, geef dan pap van melk met papvlokken.
    Andere dingen waar je mee kunt ontbijten: gebakken of gekookt ei, nasi goreng, bonenschotel, stevige groentesoep met rijst, pannenkoeken, wafels, croissants, yoghurt met knäckebröd er in verkruimeld.

De meeste muesli's zijn ongezond, ze bevatten veel te veel zoetigheid.

11. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    #11 piccolina, Feb 25, 2014
    Last edited: Feb 25, 2014
    Okey met amandelmelk aangemaakt was zoet zelfs ik zou dat eten. 5 lepeltjes en verder wilde ze niet :((
    Heb cranberrys gedroogd tussen gedaan dat at ze wel ook rozijntjes en druifjes maar gewoon pap niet. Probeerde nog tussendoor zonder rozijntje geven had ze gelijk door en begint huilen.
    Kwark doorheen ook wil niet..
    Diksap ook niet en veel wil ik niet erin gooien.

Misschien ligt structuur haar niet aan?

Nog tips ontbijnt met ingredienten zoals:
    Gedroogde fruit, rozijnen etc?? Zodat het voldoende is voor de start van de dag?? Begalve kwark doorheen?

Ja ze eet genoeg zuivel per dag hoor ze eet heel gewarieerd en gezond
    200cc fles, boter, kaas, kefir, kwark,
    Overigens kma kids krijgen dat niet eens en niets mis mee...
    Ik vind zelf noten melk gezonder dan koemelk gewoon maar ik ga het niey uitsluiten ze zal het ook drinken als ze 1+ is hoor

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Notenmelk is vergeleken met dierenmelk een soort limonade!
    Voedingstechnisch gezien is notenmelk echt niet te vergelijken met dierenmelk, het levert je kind niet wat het nodig heeft om gezond te groeien, qua vitaminen, proteinen en mineralen.

Kinderen met een koemelkallergie hebben even goed zuivel nodig, bij voorkeur moedermelk, en anders een dieetproduct waarin de koemelkeiwitten verknipt worden. Ik snap niet hoe je op het idee komt dat een 'kma kid' dat niet zou krijgen.
    Kijk verder uit met notenmelk, noten zijn nogal allergeen!

Gedroogd fruit, rozijnen, cranberries, etc. zijn gewoon een wat gezondere vorm van snoep. Bomvol suikers, weinig andere voedingsstoffen. Dat is echt geen volwaardig ontbijt, laat staan dat het 'gezond' is.

Waarom geef je je kind niet een doodgewone boterham, als ze die wel eet. Brood is al een paar duizend jaar de basis van ons dieet, net als zuivel. En de mensheid heeft het ook al een paar duizend jaar overleefd.

13. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Daar ben ik niet mee eens, cranberryes zijn erg belaangrijk als fruit of als verse sap etc. zit vol vitaminen en belaangrijk voor weerstand. En amandelmelk bevat vitaminen en mineralen zo uit mijn hoofd 4 stuks. Koemelk??- niets behalve calcium.
    Is eeuwige discussie is mijn beslissing en onnodig discuseren denk ik.
    Wat is beter etc iedereen zijn eigen mening ervaring etc.
    Koemelk moedermelk amandelmelk wat is beter is maar hoe je dat zelf bekijkt. Ik heb nog geen enige nadeel gezien in mijn dochter op kv bijvoorbeeld al is bv beter etc geld niet voor elk baby. Mijn dochter is altijd minder ziek meer sterk en actiever en slimmer dan sommige op bv dus bewijs voor mijzelf heb ik niet dat het beter is al zegt dat idereen heb ik nog geen enige voordeel gezien hier. Mijn ervaring mijn menig hoeft niemand te delen maar ik hoef ook niet per se koemelk geven omdat jij dat zegt want er zijn ook mensen die zeggen anders.
    Ik kies het pad in voeding en opvoeding wat ik zelf beter vind en niet iemand anders.
    Ik wil altijd horen onderbouwde mening van andere over koemelk en brood maar tot nu toe ben ik niet overtuigd helaas.
    Jij bent geen voedingsdeskundige of kinder diëtiste om dat zwart op wit te drukken. Of vergis ik mij? Het is geen aanval ik wil gewoon weten waarop je baseert je mening op eigen ervaring/gedachten/mening of op je professionele achtergrond
    Maar dan wil ik ook horen wat precies welk vitaminen en mineralen zitten in koemelk? Want van tabel op verpakking zie uk niets nuttigs staan

Ik ga voorlopig kwark/kefir geven met wat fruit en 2 eetlepels speltpap doorheen.
    Ontbijt vind ik gewoon lastige onderdeel omdat we zelf ontbijten niet maar ze moet goed en gezond krijgen eten. Flesje was makkelijk jammer dat het af moet hihi

14. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Als je googelt op amandelmelk, wordt overal aangegeven dat dat weliswaar minder calorieën bevat dan koemelk, maar ook minder calcium, proteïnen en vitamines. Het is dus sowieso niet 'beter' dan koemel, alleen 'anders'.

15. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

Jun 5, 2013
    1,042
    80
    48

Over gezond en ongezond kunnen we altijd blijven discussieren, maar dat borstvoeding beter is dan koemelk/kv is nu iets wat wel wetenschappelijk is aangetoond. Erg vreemd dat je dat af doet met: ik merk niks bij mijn dochter. Terwijl je de rest wel wetenschappelijk onderbouwd wilt hebben.

Komt een beetje over als meten met twee maten.

Je mening over dat brood niet altijd even gezond is, deel ik wel.
    Hier nog een artikel naar evt vervangingen van brood: Geen brood - maar wat dan wel? - De Groene Vrouw

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #16 dirksmama, Feb 26, 2014
    Last edited: Feb 26, 2014
    Cranberry's zijn gewoon fruit, geen superbesjes. Superfood bestaat niet, ook al zie je om de haverklap nieuwe claims op internet opduiken. Fruit is belangrijk als onderdeel van een gevarieerd dieet. Gedroogde cranberries bevatten net als rozijnen veel suiker, terwijl veel goeds van het verse fruit verdwenen is, leuk als verantwoord snoepje, maar niet als maaltijd. Therapeutisch gezien heeft cranberrysap nut als je gevoelig bent voor blaasontstekingen, maar daar hoef je je bij een baby van 10 maanden geen zorgen over te maken. Cranberry is van zichzelf erg bitter en zuur, daarom wordt er aan cranberryproducten zoals sappen, comptes en gedroogde bessen veel suiker toegevoegd.

Ontbijt is een belangrijke maaltijd voor iedereen, dus misschien is het verstandig om je eigen eetpatroon eens goed onder de loep te leggen en gewoon gezellig samen met je dochter te gaan ontbijten. Bij baby's geldt: zien eten doet eten, dus als jij wilt dat ze gezond eet, dan zul je zelf ook het goede voorbeeld moeten geven.

Koemelk is niet goed voor je als je een KEA hebt, en als je volwassen bent heb je het ook niet zo hard nodig. Maar een kind in de groei heeft echt melk nodig, liefst moedermelk natuurlijk, maar als dat niet kan andere zuivel. En de meeste kinderen hebben helemaal geen KEA.

Kwark is ook gewoon zuivel natuurlijk, maar geef dan wel volle kwark. Kefir bevat alcohol en is niet geschikt voor een baby!

Koemelk bevat o.a.: eiwitten, vetten, vitamine A, vitamine D, vitamine B1, vitamine B2, vitamine B6, vitamine B11, vitamine B12, calcium, fosfor, magnesium, jodium, zink en lactose. Lactose heeft ten onrechte een slechte naam. Het is een gezond soort suiker (langzaam), belangrijk voor de ontwikkeling van een kind.

Amandelmelk bevat: eiwitten, vitamine B2, vitamine B12, vitamine E en in de fabriek wordt er vitamine D2 toegevoegd.

Zoals je ziet, afgezien van dat het allebei wit is en vloeibaar, weinig overeenkomsten.

Daarbij, je dochter is pas 10 maanden. Als je al heel jong veel noten(melken) geeft is de kans dat je een allergie triggert vrij groot, noten zijn nogal allergeen.

Amandelmelk (en andere notenmelken) maak je heel simpel zelf: noten malen, heet water er op, laten rusten en dan zeven. Als je zelfgemaakte notenmelk proeft, dan proef je ook meteen hoeveel suiker de fabrikanten in de kantenklaar notenmelken stoppen!

Ik heb al eerder postings van je gelezen waarin je het hebt over wat jij gezond of ongezond vindt, maar wat me niet duidelijk is is waar je die ideeën op baseert. Is dat alleen maar je gevoel? Of heb je echt onderbouwing?

17. meelezer

Piccoliba zit alsjeblieft niet zo te zeiken. Je wilt alles onderbouwd hebben, vervolgens doe je het toch of geloof je het niet.
    Geef alsjeblieft een extra boterham. Bak het desnoods zelf zonder zout. Als je 300 euro aan een nieuwe garderobe kan steken, kan je ook wat extra geld besteden aan de gezondheid van je dochter. De dingen die jij hebt uitgeprobeerd hebt is gewoonweg niet normaal te noemen.
    Verder wil je toch wat je ZELF wil, waarom heb je dan een dochter?? Kijk naar je kind! Als 10 mensen zeggen dat noten niet goed zijn dan kan je ook een keer luisteren!!

Je doet maar wat je niet laten kunt. Kom dan niet zeiken want je bent al tig x gewaarschuwd. Hulde aan Dirksmam voor haar onderbouwde post. Veel succes verder. Met de hartelijke groeten uit de Randstad.

18. 2jees

2jees Niet meer actief

Whaha slimme baby WANT ze krijgt KV. Ik ben niet zo snel sarcastisch maar dit rijst de pan uit.

19. meelezer

Nou dat kan wel kloppen hoor. Ik heb nl een heeeeeeeeeeel slim kind.... :cool:

20. meliez

meliez Actief lid

Apr 26, 2013
    324
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Whahaha, mijn dag is weer goed.

Maarre... @piccoliba:
    Betekend dit dat je helemaal niet ontbijt???? Als dat zo is, zou ik eerst maar daarmee beginnen. Want niet ontbijten is pas ongezond. Geef het goede voorbeeld zou ik zeggen.

Share This Page