Gezonde school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Woezel 25, 30 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Eens en eens.

Maar ik ben dan ook een veel te strenge moeder die haar kinderen mishandelt, omdat ze nooit suiker mogen :p

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier dronken er kinderen in groep 5 al blikjes energy-drank en kregen ze een zakje chips mee voor in de pauze... Echt geen gezicht als je dan 's middaga op het plein ging kijken... Dat vond school echt te gek worden, zodoende zijn er wel regels gekomen. Maar ik zie nog steeds kleuters die 2x per dag een roze koek eten, geen fruit meekrijgen, als drinken een fruit-shoot... Ik vind best dat school regels mag opstellen en ouders daarop aan mag spreken. Geen frisdrank, wel sap. Geen snoep en koek, maar bv wel ontbijtkoek of een cracker. Om 10u fruit, daarbij een cracker of een boterham maar niks anders. Etc.

Mijn dochter krijgt water mee. Om 10u fruit + 1 boterham, 's middags fruit/rauwkost, nootjes + 2 boterhammen. Nooit snoep/koek/etc.

3. Veera

Veera Niet meer actief

Mij zou t veel te ver gaan maar ik zou dan ook nooit een school of kdv kiezen waar in zoverre bepaald wordt wat ik wel of niet meegeef, dat maak ik zelf wel uit. Een school hoeft niet te voorkomen dat mijn kind overgewicht krijgt, dat kan ik zelf wel.

4. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    In dat soort regels zou ik me dan wel weer prima kunnen vinden, je houdt het dan ruim genoeg om aan de moeilijke eters/drinkers tegemoet te komen en beperkt het hele ongezonde.
    Wie geeft er nou zijn kind blikjes energy drank :$. Alsof ze nog niet druk genoeg zijn op die leeftijd.... Nee, zowiezo frisdrank mee naar school vind ik te zot voor woorden.

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dan zal ik wel nóg strenger zijn, want mijn kinderen mogen geen noten. Ik ben veel te bang dat ze erin stikken!

En fruit is hartstikke gezond, maar niet als je voor praktisch alle fruit allergisch bent.

En zoals gezegd drinken mijn kinderen graag water, maar ik vind het ook belangrijk dat ze een smaak ontwikkelen. Dat ze thee lusten, of melk, allerlei sap etc. Daarbij zijn er gewoon genoeg kinderen en volwassenen (zoals ik) die dus geen water lusten. En inderdaad dan dus gewoon niet drinken.

En om bovenstaande redenen vind ik gewoon dat een school zich niet heeft te bemoeien met wat de ouders willen geven.
    Zijn het inderdaad marsen en roze koeken, oke, maar als het gewone normale lunchpakketjes zijn (en daar valt voor mij dus ook nog ontbijtkoek en ranja onder) vind ik dat een school zijn mond moet houden!

6. tuc

tuc Niet meer actief

Maar waarom wel ontbijtkoek en geen snoep? Ik bedoel mijn kinderen krijgen ook ontbijtkoek hoor af en toe. Maar ik doe niet alsof dat een verantwoord tussendoortje is. Als ze het krijgen is dat op de tijd dat ze anders een ander koekje of snoepje krijgen. 1x per dag na school.

7. mamabri

mamabri Niet meer actief

Omdat ik ontbijtkoek niet als iets heel slechts zie. Ik vind het ook geen snoep, ik vind het ook geen roze koek en ook geen mars. natuurlijk is een boterham met kaas of een mandarijn gezonder, maar ik ben behalve voor gezond, ook een voorstander van afwisseling. Daarbij heb ik ook het idee dat als kinderen van huis uit alleen maar gezond moeten eten, ze het als volwassenen gaan compenseren en dan juist extreem gaan snoepen, dan wanneer je een kind ook gewoon eens lekker zijn gang laat gaan.

Wij hadden thuis echt nooit snoep in huis, wel een luxekoek iedere dag, maar echt nooit snoep. "Je pakt maar een mandarijn" zei mijn moeder dan. Maar altijd maar fruit moeten eten als "snoep" gaat je ook weleens de keel uithangen (en later kon ik haast geen fruit meer eten, want ik heb door al dat fruit een allergie opgebouwd, en ja, voor zo goed als al het fruit, noten idemdito)

Chips net zo. Werd bij ons op zaterdag afgewogen op een weegschaal.

En ja, natuurlijk klinkt dat verantwoord en gezond, maar als er 1 nu overal suiker in wil, ben ik het (in thee, in yoghurt) als ik een zak chips opentrek, kan ik hem zo in mijn uppie leegeten. Dat doe ik niet, ik let wel op, maar ik weet wel zeker dat die hang naar al die lekkere dingen komt uit een tekort in mijn jeugd.

Dat wil niet zeggen dat mijn kinderen onbeperkt van alles mogen, ik heb ook nooit heel veel snoep etc in huis, maar het is er wel en ze mogen er iedere dag wel een paar van.

Laat ik het zo zeggen: Altijd gezond is heel erg ongezond!

8. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Ik heb een nichtje die altijd maar werd ingefluisterd dat ze niet te dik mocht worden. Nooit snoep, patat of sap kreeg etc. Ze is nu 15, leest werkelijk van alles de etiketten, eet amper in angst om dik en ongezonfd te worden en als ze eens een chipje oid eet dan gaat ze een uur touwtje springen ter compensatie. Nee hoor, liever alles met mate dan ontzeggen

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja, die kant kan het ook opschieten inderdaad!

Waar ik niet mee wil zeggen dat je kinderen niet moet leren gezond te eten. Dat moet je juist wel. Ze moeten leren wat gezond, wat minder gezond en wat echt ongezond is, zodat ze, wanneer ze volwassen zijn goede keuzes kunnen maken.

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Net als liga en sultana....

Wie bedacht heeft dat dat gezonde tussendoortjes zijn....

11. Saskia78

Mja hier ook altijd gezond.
    Maar ook gewoon lekker af en toe een ijsje, we eten 1x per week pizza of iets anders en ook gewoon af en toe een snoepje.

Het leven is geen strafkamp tenslotte :)

12. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zeg toch ook niet dat je een kind alles moet ontzeggen...juist niet. Geef aan dat hier ook ontbijtkoek gegeten wordt. Maar qua suikergehalte staat het gelijk aan snoep. Dus ik snap niet waarom men dit als een "gezond" tussendoortje blijft zien. Wat niet betekend dat je het niet moet geven hoor, een snoepje kun je ook best met mate geven.

13. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Het probleem is dat er tegenwoordig ook vele verschillende definities zijn van gezond. Dus wie bepaalt wat wat de school als gezond ziet? Ik ben het bijvoorbeeld niet geheel eens met de voedingswijzer (bijvoorbeeld margarine ipv roomboter en magere producten ipv volle). Dus als de school daar van uit zou gaan wil ik daar niet in mee gaan.
    Het hele internet staat vol met verschillende gezonde diëten die elk van iets anders uitgaan (vegetarisch/veganistische/paleo/geen suikers enz). Elke ouder heeft het recht om zijn eigen visie hierin te ontwikkelen en daar volgens te leven.
    Persoonlijk eet ik zo puur mogelijk, weinig toevoegingen en niet te veel suiker. Ik eet zelf vegetarisch, maar mijn dochter niet. Ik wil mijn dochter namelijk aan alles laten wennen, ook aan suiker en tarwe (dat ik zelf ook zoveel mogelijk beperk) zodat ze later ook haar eigen keuzes in kan maken en ik het haar niet opleg door haar darmen er niet tegen te laten kunnen doordat ze nooit gewend zijn. Ik zie daarnaast ook juist kinderen die heel vrij worden gelaten met eten sneller kiezen voor gezonde alternatieven dan kinderen die echt heel strikt opgevoed worden hierin. Vandaar mijn keuze om niet moeilijk te gaan doen bij af en toe "slechte" dingen, als de basis maar gezond is.

Stimuleren is goed, en er zijn dingen die overduidelijk ongezond zijn en waar toch iedereen het wel over eens is (bijvoorbeeld de roze koeken en marsen) en dat mag best gezegd worden en verboden worden op school.
    En ik ken inderdaad ook kinderen met een moeder die vroeger een eetstoornis had. Zijn nu prachtige slanke meiden, die meerdere keren per dag zeggen dat ze een dikke kont hebben. Dit hebben ze namelijk dagelijks gehoord van hun moeder (niet te veel snoepen want dan krijg je een dikke kont) en er zit werkelijk geen grammetje vet aan die meiden.

14. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik vind het zelf niet nodig dat dl de hele dag door melkproducten krijgt. 's ochtends pap/melk en 's avonds yoghurt b.v. is genoeg. De basisschool die we alvast uitgezocht hebben kiest ook voor alleen water. School wordt door ouders bestuurd, dus is een algemene wens van velen.

Extra suikerproducten bij fruit lijkt me trouwens niet erg goed voor tandglazuur.

15. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Ik geef naast een of twee stuks fruit vaak ook nog wat gedroogde abrikozen mee. Vult altijd goed.

Zelf ben ik erg voor informeren en niet afdwingen, maar ik kan me voorstellen dat alleen informeren niet het juiste effect heeft. Ik zie bijvoorbeeld ook kinderen van 7/8 van school worden opgehaald en een zak snoep in hun handen gedrukt krijgen. Of pas een gevulde donut met jam in het fruitbakje ... tuurlijk zijn dit extremen, maar de cijfers liegen er niet om.

16. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Dit is precies mijn zorg als school dit tot in detail gaat beheersen: wie maakt de keuze voor een bepaald eetpatroon? Wij eten thuis roomboter en drinken volle melk, volgens een aantal richtlijnen de 'verkeerde keus', maar wij kiezen daar bewust voor.

Op de school van onze oudste zoon wordt 's ochtends fruit gegeten. Onze zoon drinkt hier water of sterk aangelengde ranja bij. Er zijn ook kinderen die iedere dag een pakje drinken meekrijgen. Tussen de middag (continu rooster) mag wel brood, liga, kaas, worst, rauwkost etc. maar geen snoep. Drinken maakt ook hier niet uit.

Ergens is dit beleid wel een beetje vreemd: wel streng met eten, niet met drinken. Maar ik zou er wel moeite mee hebben als er verplicht alleen water gedronken zou mogen worden.

17. Saskia78

Mja maar als school daar geen beleid in heeft.. Kun je zelf kiezen om dat niet te geven.
    Andersom, kan dat dus niet.

Ik ben toch vooral fan van vrije keuze wat dat betreft.
    Hier gaat elke dag een pakje melk en een fles water mee.
    Of ze dat nou bij dr brood of bij dr fruit drinkt maakt me dan weinig uit.
    En 's ochtends bij het ontbijt een beker melk.
    Want wij eten dan weer zelden tot nooit toetjes na het eten :)

Aan de andere kant.. Als alle kinderen sap hebben en eentje water..
    Wil die ene natuurlijk ook eigenlijk wel sap.
    En dat voorkom je dan weer met een "alleen water"-regel.
    Maar eerlijk gezegd ben ik toch wel blij dat wij daar wel keuze in hebben.
    (En toch qua melkprodukten er net zo in staan als jij dus)

Tijdje terug had een jongetje commentaar op dochters bietjessalade jn dr lunchttrommel (bietjes, wat sla en gorgonzola)
    Hij vond dat geen lunch.. Zijn lunch was veel gezonder.
    Dat was wit brood met chocopasta en brood is gezond.
    Ik was blij dat die dag de gymleraar bij de overblijf was en daar meteen korte metten mee maakte :)

18. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik denk dat dit gewoon per kind erg verschillend is. Er zijn genoeg kinderen die zelf liever water hebben. Zo maakt oma standaard erg sterke ranja. Gevolg; dochter drinkt het óf helemaal niet op óf ze vraagt of ik een grote slok neem en doet er water bij.
    En nog een voorbeeld. We waren ooit ergens iets eten 's middags waar ik water voor haar bestelde. Dat vonden ze daar zielig dus kreeg ze chocolademelk. Dochter vroeg waarom ze geen water kreeg, dat vindt ze lekkerder.

19. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Maar allergieën zijn een uitzondering, dat lijkt me logisch.

Mijn kinderen mogen prima sap (vers) of thee, maar melk vind ik voor kalfjes en dat komt er hier niet in. Ze mogen best wat ongezonds, maar niet dat wat er uit de supermarkt komt. Ik maak met alle liefde een taart met mijn kinderen, sterker nog, dat doen we wekelijks. En dan mogen ze een heerlijk stuk taart. Of een stukje chocolade. Of havermoutmuffins, pannenkoekjes etcetera. Wij eten echt niet dagelijks gezond, maar snoep, chips, roze koeken, ontbijtkoek, ranja, sap uit pak en melk komt er niet in. Dus onze perceptie van normaal is heel anders. Daarom kun je niets zeggen over 'normale' lunchpakketjes.

20. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Overigens gaat het mij niet om dik worden. Ik vind het gewoon gek hoe normaal wij het zijn gaan vinden om ongezond te eten. Wekelijks friet met een frikandel speciaal, dagelijks een snoepje (of meer) met ranja. Veel mensen vinden dat normaal. Ik niet. Prima. Ik voed mijn kinderen op en anderen voeden hun kinderen op.

Ik vind gezonde voeding zonder toegevoegde suiker heel belangrijk, omdat dat zoveel doet voor je energielevel, concentratie en slaap.

Deel Deze Pagina