continurooster wie voor en wie tegen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door jmm, 5 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jmm

jmm Bekend lid

29 mei 2008
    766
    0
    0
    Wat vindt jij van een continu rooster , ben je er voor of tegen?
    wat vindt je er een voordeel aan
    en wat vindt je er een en nadeel aan?

En zijn de resultaten bij jullie school hetzelfde gebleven?
    gr jmm

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Een continue rooster heb je in héél veel vormen... (lees: schooltijden) .
    Mijn dochter is pas 5,5 en zit op jenaplanonderwijs (de school is sinds 5 jaar een jenaplan school) - en daar hoort zover ik weet, een continuerooster bij.

Ik vind het praktisch - met name in de winter - dat je niet 2 x extra op en neer moet.
    Het samen eten in de klas (met juf) vind ik op de één of andere manier de saamhorigheid vergroten in de klas.
    Zien eten, doet eten -dus hier wordt net zo goed of zelfs beter dan thuis gegeten op school
    Na school is er iets meer tijd voor speelafspraakjes en zijn de kindjes dan ook weer op tijd thuis ;) . (hier: 14.45 uur uit - spelen vaak tot 16.30 uur)
    Een middagslaapje van de jongste is geen probleem

Nadelen heb ik zelf nog niet ondervonden, maar wij zijn dus ook niets anders gewend.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Hier alleen ervaring met continurooster, want de school had dat al toen onze dochter er naar toe ging. Ik vind het wel prettig, met name omdat ik de jongste nu gewoon kan laten slapen en omdat de oudste niet tussen school ook nog ergens anders naar toe moet of met andere mensen te maken heeft (die mogelijk minder orde ed kunnen houden dan de juf). Ook fijn vind ik dat ze vrij vroeg klaar is, zodat we echt nog wat aan onze middag hebben. :) En ook fijn dat we niet een keer extra heen en weer hoeven en dan maar heel kort thuis hebben. Een nadeel kan ik eigenlijk niet noemen...behalve misschien elkaar tussen de middag even zien (maar gaat natuurlijk ook niet op als je werkt)...

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Jenaplan hoort niet per definitie continurooster bij. Verschilt daarbij ook gewoon per school.

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    is dat zo? Ik dacht dat het wel zo was - maar dat er ook uitzonderingen zijn (zoals altijd ;) ) die het dus niet hebben maar oke, het maakt ook niet uit :)

6. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Ja, inderdaad, zoon heeft pas om een extra boterham voor in zijn broodtrommel gevraagd :$

Als werkende ouder ben ik pro continurooster en heb nog geen nadelen kunnen ontdekken. Die middagpauze vind ik alleen maar onhandig.

7. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Hier geen continuerooster op school, wat ik erg jammer vind. Mijn dochter blijft 3 dagen over. De woensdag en vrijdag zijn ze 's middags nog vrij. Ik vind het ideaal, want dat gedraaf tussen de middag is nu ook niet je van het. De juffen in de kleutergroepen zijn er geen voorstander van. Die vinden de kinderen jengelig worden, als ze op school blijven eten. Tja, daar heb ik dus mijn twijfels over.

8. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Geen idee, hier ook een jenaplan school met continurooster, het hoort erbij zei de directeur.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    De Jenaplanscholen hier in de buurt (3 stuks) hebben allemaal geen continurooster, dus vandaar mijn reactie. :)

10. stefanenlaura

stefanenlaura Fanatiek lid

19 jul 2012
    1.590
    1
    36
    Vrouw
    noord-brabant
    hier ook een jenaplan school om de hoek en die hebben ook geen continurooster.

Werk op het speciaal dus ken niet anders. Voor ons werkt het heel prettig.
    De andere school in ons gebouw is sinds vorig jaar of het jaar daarvoor begonnen met een continurooster en zij hebben pauze met de kinderen. De leerkrachten daar geven aan dat het voor de meeste kinderen juist heel fijn is om op school te blijven eten. Er is dan een vaste structuur en dit was voor die kinderen echt nodig. Nu kunnen de kinderen in de middag ook nog geconcentreerd werken. Dit was voorheen een hele opgaven.

11. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Hier continuerooster en ben er heel erg blij mee, heb zelf ook op een school met continuerooster gezeten dus ik weet niet beter, mij lijkt het voor de kinderen rustiger (en voor mezelf ook). Dat tussen de middag thuis eten ken ik dus helemaal niet en lijkt me een hoop gesleep en gedoe met een treuzeldochter die laaaaaaaaaaaangzaaaaaaaaaaaam eet en weer op tijd op school moet zijn en dan ook 2 broertjes die meegesleept moeten worden, pff word al moe van het idee.
    Ze eet nu lekker op school met de rest haar bammetjes en daarna lekker spelen en elke dag om 14.00uur is ze vrij, als ik avonddienst heb kan ik ze dan nog precies naar opa en oma brengen en op tijd op m'n werk zijn.

12. jmm

jmm Bekend lid

29 mei 2008
    766
    0
    0
    En de resultaten in het jaarplan zijn nog het zelfde gebleven ?

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik vind het ideaal. Lijkt me niets dat gerace op en neer.

Nadeel lijkt me wel als ze al om 14u klaar zijn iedere dag ;) Hier 1445u en de vrijdagmiddag (+woe-middag) vrij, maar op vrijdag gaat ze gelukkig ook naar de bso. Vorig jaar nog niet en dan vond ik het weekend wel erg lang duren!

Ik zat vroeger op een jenaplanschool, waar ze 28 jaar geleden (dus) al continurooster hadden, ingevoerd toen ik naar gr3 ging. Geen idee of het perse daarbij hoort tegenwoordig, lijkt me niet van oorsprong iig.

14. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Hier nog geen continurooster maar ze willen een 5 gelijke dagen rooster invoeren, dus continurooster en elke dag tot 14 uur. Lijkt me juist wel ideaal, altijd genoeg tijd om te spelen en elke dag optijd thuis.

15. Eiveo

Eiveo Niet meer actief

Dit snap ik wel, bij een continurooster is de pauze ongeveer een twintig minuten tot een half uur. Bij overblijven is die tijd vaak een uur of nog iets langer, dat maakt de dag voor hun veel langer. Met overblijven zijn er vaak ook veel minder speelmaatjes om die tijd mee te spelen omdat veel klasgenootjes wel naar huis gaan.

16. zon1980

zon1980 Bekend lid

16 dec 2007
    915
    174
    43
    Lijkt me ideaal! Mijn dochter gaat nu net sinds 1 week naar school en ik vind het heen en weer gerace echt niet fijn, zeker niet met een kleintje van 7 weken.
    Ook lijkt het me rustiger en duidelijker voor de kindjes als iedereen in de klas 'overblijft.' Ik geloof niet dat hier snel wordt overgegaan op continurooster, heb opgevangen dat veel ouders hier tegen zouden zijn.

17. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Als ouder.... ideaal! Helemaal toppie! Lekker doen.

Als leerkracht, mwah niet zo'n voorstander van. Maar op mijn werk gaat het er waarschijnlijk dan toch van komen. Ik vind het heftig, maar het zal wel wennen. Maar ik krijg wel een gigantisch probleem met kdv. Die gaan pas om half acht open en ik ga het dan dus niet redden, en zo hebben heel veel leerkrachten dit probleem.

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Aan de ene kant vind ik het wel gezellig als ze thuis eten, aan de andere kant is het nogal veel gehaast. Eerst wachten tot beide klassen uit school zijn (soms zit daar nog een aantal minuten tussen), dan naar huis, eten en weer terug naar school. Tijd voor spelen is er vaak niet. Ze blijven daarom 1 of 2 x per week over en dat vinden ze prima en ik ook. Van mij mogen ze het wel invoeren.

19. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Bij een continurooster is de pauze (eten + spelen) ook wel een uur hoor. Of toch minstens 3 kwartier meestal, dacht ik.

En tja, spelen.. Volgens mij speelt ze op school (in de kleuterklas) ook de hele dag zowat. En na schooltijd is er nog genoeg tijd om af te spreken.
    Ligt er natuurlijk ook nogal aan hoe je woont. Hier in de buurt is buiten niet zoveel te spelen. Dus als ze om 14u al uit zou zijn is dat best een lange tijd, als ze geen speelafspraakje heeft.

20. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Als ouder zou het mij enerzijds ideaal lijken: geen gerace van en naar school met 3 kids. Maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer erg gezellig om even te horen hoe het was en merk ik ook dat onze dochter dat erg nodig heeft. Gewoon even vertellen, even thuis rustig eten en dan vol nieuwe energie weer naar school. Als ze op school zou blijven vrees ik dat het voor haar enorm veel energie zou vreten (erg drukke klas dus even een rustig momentje om je op te laden met lunch en spelen is er dan niet bij).

Deel Deze Pagina