Hoi mama's met 3 of meer kids ! Hoeveel kinderen hebben jullie en van welke leeftijden? Wat vinden jullie voor en/of nadelen van leeftijdverschil dicht op elkaar en een groter verschil? Me gevoel voor een 3e is groot alleen de oudste is 2,5 en de jongste is 9 maanden maar het kriebelt alweer maar opzich is het nu wel fijn dat het eindelijk weer wat rustiger is en daarbij zou ik het wel fijn vinden dat ze wat zelfstandiger zijn en misschien als het de laatste kindje word, volledig ervan kan genieten en de andere kindjes het ook beter beseffen. Maar krijg het niet uit me hoofd dus graag jullie ervaring met meerdere dicht op elkaar of juist grotere verschil...
Ik heb 4 kids. De twee oudsten schelen precies 2 jr. wat me prima bevallen is. Ze hebben veel aan elkaar en zijn dikke vriendinnen (dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn natuurlijk). Mijn jongste dochter kwam bij ons wonen toen ze 2,5 jr was, dus dat ligt dan een beetje anders. Ze scheelt met haar zussen 5 en 3 jr. Ze trekt veel met haar zussen op, maar is ook soms een 'stoorzender' omdat ze jonger is. Haar komst was wel pittig voor ons allemaal, omdat een pleegkind nou eenmaal met bagage komt en je elkaar op een andere manier moet leren kennen. Dan hebben we deze zomer onze vierde gekregen. En dus duidelijk een groot leeftijdsverschil met zijn zussen, die 8, 11 en 13 jr ouder zijn. En wat is dat heerlijk Ik kan echt aan iedereen aanraden om een nakomertje te krijgen (doe ik niet, want dat gaat natuurlijk niet zo vanzelfsprekend). Ik zie het zo: bij de eerste is alles nieuw. Je moet eigenlijk nog een soort van 'leren' moeder te worden en je hele wereld veranderd van de ene op de andere dag. Bij de 2de had ik een peuter, en daardoor heb ik van mijn 2de dochter veel minder bewust meegemaakt. Ik ben veel dingen vergeten over die zwangerschap en ook haar ontwikkeling als baby. Ik heb wel echt genoten hoe ze met zijn tweeën als zusjes waren. De komst van een pleegkind is dus een iets ander verhaal, dus dat laat ik maar even. En bij mijn zoontje heb ik, met de realisatie dat tijd echt voorbij vliegt, zo intens genoten van de zwangerschap (ook al was het de pittigste). En ook na zijn geboorte maak ik alles zo veel bewuster mee. Echt fantastisch! En... Ik heb grote kindren die dus echt kunnen helpen. Ze kunnen even oppassen. Ze kunnen hem een flesje of prakkie geven. Ik laat ze wat meer taakjes in het huishouden doen. En dus ervaar ik het moederschap voor een baby veel makkelijker, ondanks de gebroken nachten (die echt voor mij zijn ) Dus mag duidelijk zijn dat ik heel blij ben met en dankbaar voor mijn gezinssamenstelling
Ja dat bedoel door peuters die eisen wel wat aandacht dus heb dat gevoel bij me dochtertje ook dat ik er minder van meekrijg. Maar krijg het bijna niet uit me hoofd en omdat ik toch ook wellis over een 4de denk maar goed dat weet ik pas zeker na hoe het met de 3de is natuurrlijk.. Pff je gevoel en verstand op een lijn brengen he 😁
Ik lees mee. Mijn kindjes zijn ongeveer net zo oud als die van jou. Ik vind het heel leuk om ze zo kort op elkaar te hebben maar de nachten zijn hier vaak nog steeds pittig. Dus grote kans dat wij nog even wachten.
ik heb vier kinderen in 6 jaar, de oudste twee schelen 18 maand en de jongste twee net geen twee jaar ik vind er zelf vooral voordelen aan vast zitten maar meer leeftijdsverschil ( oudste en jongste schelen 6 jaar) zie ik ook zeker voordelen aan, wij zijn niet gezegend met door/uitslapende kindjes, momenteel worden de jongste twee ( 3,5 en 1,5jaar ) nog elke nacht een paar keer wakker. toch gaat hier onze voorkeur naar weinig leeftijd verschil, enige nadeel daarin is dat ze fases hebben waarin ze allemaal het zelfde willen, zo is de oudste van 8 oud genoeg om te zeggen ik ga naar het voetbalveld op het schoolplein ( 1 straat oversteken) maar mijn dochter van 6,5 mag dat nog niet en daar is weleens strijd van omdat zij vind dat als hij dat mag dan mag ik dat ook, nog een nadeel aan meer kinderen hebben is dat de griep ons meerdere keren per jaar te pakken heeft maar dat ligt niet aan het leeftijdsverschil haha
helemaal waar. Ik kan dan ook alleen maar vertellen hoe ik het tot nu toe heb ervaren. En dan moet ik er ook even bijvertellen dat wij een hele tijd ook echt 'klaar' waren. Het ging om onverklaarbare reden anderhalf jaar geleden weer kriebelen en tot mijn verbazing was ik ook nog eens in ronde 2 zwanger, wat ik als pure mazzel ervaren heb (op mijn 39ste) En je weet nooit hoe het leven loopt, dus ik zou ook niet perse aanraden om 10 jaar te wachten
Ik heb tussen de oudste 2 een leeftijdsverschil van 7 jaar. Dit verschil is wel groot omdat ze totaal andere interesses hebben. De oudste moedert graag wat haar zusje niet altijd leuk vind. Verder is het wel handig dat de oudste zelfstandig is en het ook leuk vind om te helpen. Tussen de jongste 2 zit net geen 2 jaar. Het is wel drukker. Ze hebben dezelfde interesses en zijn beide erg ondeugend. Daarin stoken ze elkaar dan op. Echt een stel boefjes. Nu een 4e onderweg en die zal 2,5 jaar schelen met de jongste. Dan word het weer iets rustiger omdat de middelste dan naar de basisschool gaat en de 3e naar de peuter voor 2 dagdelen. Persoonlijk vind ik een kleiner leeftijdsverschil prettiger. Maar beide heeft voordelen
Ik heb nu nog 2 kinderen maar in juni uitgerekend van de derde en zij zal dan 11 maanden schelen met haar zus. Was mijn wens altijd kinderen kort op elkaar.
Hier drie, bijna vier kindjes heel dicht op elkaar. Het is zwaar, maar ook ontzettend leuk. Ze hebben veel aan elkaar en liggen qua interesses en ontwikkelingen natuurlijk vlak bij elkaar. Maar ze hebben ook vaak zat ruzie en vliegen elkaar in de haren.
Ik kom zelf trouwens ook uit een gezin van 3, broer is ruim 5 jaar ouder en zus is ruim 4 jaar jonger dan ik. Heb dat als kind nooit leuk gevonden want totaal andere interesses vanwege levensfase. We hadden gewoon niets aan elkaar en het leek voor mij alsof ik enigs kind was. Mijn moeder en vader hebben trouwens bewust gekozen voor zo'n groot verschil.
Oke duidelijke antwoorden! Hier gelukkig wel goede slapers alleen de oudste is pittig en vaak driftig mannetje als het niet naar zijn zin gaat dus dat vind ik wel zwaar vooral het dan lijkt of ik ze tekort doe dus ben wel bang dat dat gevoel groter word met een 3de erbij Maar goed dat in de haren vliegen heb je denk wel met alle leeftijden haha hoe vaak ik en me broer ruzie hadden en schelen 4 jaar en natuurlijk dicht op elkaar dat de ene net wel iets meer mag dan de andere Je weet toch eigenlijk nooit hoe het gaat, wie weet wacht je paar jaar en krijg je een zorgkindje wat ook veel aandacht vereist.
Ik heb 2 om 2. de oudste schelen 2 jaar en dan zit er een gat van 5 jaar tussen 2 en 3. Tussen de jongste 2 zal straks ook weer ong 2 jaar zitten. Ik vond/vind het heerlijk, het grotere leeftijdsverschil tussen 2 en 3. De oudste 2 al zelfstandig en veel tijd voor de baby omdat ze allebei al op school zaten. Qua karakter hebben de oudste 2 elk meer met hun zusje dan met elkaar, dat is vaak haat en nijd. Dus ik ben niet zo van: als ze dicht op elkaar zitten hebben ze meer aan elkaar. De oudste 2 hebben meer last van elkaar dan geluk zeg maar. Het grote leeftijdsverschil was geen echte keuze, of eigenlijk wel, ivm relatieproblemen was het onverstandig een kind op de wereld te zetten. Ook waren/zijn de oudste 2 erg pittige kinderen. Waarom we toch weer 'gekozen' hebben voor een kleiner leeftijdsverschil is onze wens voor een vierde, mijn leeftijd (hele belangrijke) en het leeftijdsverschil tussen de oudste en de jongste. Dat wilde ik niet meer dan 10 jaar hebben. Ook omdat ie straks gaat puberen enzo, leek me dit fijner. Succes met jullie beslissing.
Hier zijn ze 4, 11 en 13 jaar. Wij vinden het geweldig zo'n kleintje erbij. De oudste kinderen beginnen vervelende pubers te worden en met zo een kleintje erbij blijft het goed in evenwicht. Oudste kinderen zijn helemaal gek op hun zusje maar samen kunnen ze alleen maar ruzie maken en bekvechten. Ben blij dat ik er niet drie op elkaar heb want dan zou het helemaal oorlog hier zijn haha Hier veel mensen met drie kinderen en een groter leeftijds verschil tussen 2 en 3.
Tussen mijn eerste en tweede zit ruim 2 jaar. Tussen de tweede en derde bijna 4 jaar. Ik vond de zwangerschap, baby- en peutertijd van de eerste en derde het leukst. Omdat ik toen meer tijd had, dan met de tweede. Het voordeel van dichter op elkaar is dat ze wel beter een band kunnen krijgen. De oudste twee van mij zijn echt twee handen op 1 buik, de derde hobbelt er een beetje achteraan. Ze zijn dol op hem, spelen ook wel met hem, maar hij is nu eenmaal pas 4 en zij zijn al 8 en 10 en dat scheelt toch wel veel. Andere interesses, andere mogelijkheden. Maar dat heb je met drie kinderen toch wel, denk ik. Er zijn er altijd 2 die qua leeftijd dichter bij elkaar in de buurt zitten.
Hier zijn ze net 7, net 5 en bijna 1. Tussen de eerste twee zat 22 maanden en dat vond ik best zwaar; vandaar nu wat langer en toen duurde het ook nog best even voordat ik zwanger was. Vandaar dat er nu ruim 4 jaar tussen de jongste twee zit en dat bevalt eigenlijk prima. Als de oudste naar school zijn heeft de jongste even lekker rust in huis en ook zijn de oudste twee al behoorlijk zelfstandig.
Wij hebben ook 3 kids, er zit steeds 22 mnd tussen. Pittig, leuk, vermoeiend, gezellig, druk maar prima te doen. Ik was steeds weer net na de 1e verjaardag zwanger, ongepland Maar het gaat goed. Ik moet wel zeggen dat ik de afgelopen 1,5 jaar thuis was en niet werkte maar nu werk ik weer 4 dagen en mijn man ook en gaat prima! De kids hebben veel aan elkaar, zijn nu 1,5, 3,5 en ruim 5 jaar en ze spelen vaak lief en gezellig maar ook wel ruzie hoor. Hoort erbij. Ik vind het fijn dat ze allemaal dezelfde bedtijden hebben en kunnen makkelijk uitjes doen omdat het dan voor iedereen leuk is. Passen allemaal in dezelfde autostoelen en de kleding gaat ook snel door van t ene naar t andere kind zit vaak maar een jaar tussen en dan past de volgende het al. En de jongste trekt zich op aan de twee ouderen omdat het niet een te groot verschil is. Het was niet zo gepland maar is perfect eigenlijk! Mocht er een 4e komen wachten we wel tot de jongste naar school gaat, dan is het iets rustiger en weer alle tijd voor de kleine!
Wij hebben 7 kinderen. De oudste is binna 17 ( en heeft haar eerste rijlessen al gehad) de jongste is 15 maanden. Tussen de oudsten zit ongeveer 1,5 jaar. De oudste moest nog 3 worden toen de derde geboren werd en was net 5 toen nummer 4 kwam. Tussen de jongste 2 zit 4 jaar. Het voordeel van kinderen kort op elkaar is dat je in een keer 'doorgaat' zeg maar. Dat is soms best druk en vermoeiend, maar je zit ook in een bepaalde flow. En bij kinderen kort op elkaar liggen de interesses vaak ook dicht op elkaar. Dat is makkelijk met dagjes uit. Bij ons zit er tussen de oudste en de jongste 15 jaar. Daardoor is het best lastig om een leuk gezinsuitje te verzinnen.
Zo 7 kinderen werk je dan zelf ook of zit je thuis? Wat ik me wel aanvraag, hebben jullie zo goede baan om alles te financieren of moeten ze er zelf een bijbaantje nemen voor bv opleiding en rijbewijs? Want dat is nogal wat, zit nu al te tobben over de opleidingen want kost tegenwoordig nog wel wat.. Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie dat doen misschien dat wat ervaring erin me wat rust geeft of niet 😉
Ik ben tbm. Mijn man heeft een goede baan. De oudste 3 hebben een baantje waarmee ze wat bijverdienen. De oudste is begonnen met rijlessen en ja dat moet ze zelf betalen. Ze zitten nog op het VO en dat betalen we ook allemaal. Hoe dat zal gaan als ze gaan studeren? Dat zien we wel. Maar best kans dat ze dat ook grotendeels zelf zullen moeten betalen of misschien een studielening. De tweede gaat volgend jaar naar het MBO zij krijgt dan een studie-ov. Mooi geen reiskosten meer voor haar. Haar oudere zus is stinkend jaloers, want zij moet nog steeds een deel van het jaar naar school fietsen. Ze mogen in de winter met de bus. Maar ja gratis reizen....dan kun je wel het helejaar met de bus.