Hoi dames, Ik word er zo onderhand gek van.. ik moet bij mijn dochter van 6 elke hap er in praten. 'neem nou een hap, hou je vork vast, neem weer een hap, hap op je lepel, hup neem nou weer hap". Dit geeft bij iedere maaltijd een hele vervelende sfeer. Ze is snel afgeleid, zit maar wat te draaien en om zichheen te kijken heb al vanaalls geprobeerd, belonen, maar dit hou ze dan maar een paar dagen vol. Negeren dan eet ze maar niet maar dat is ook niet handig, ze moet wel eten. Ze krijt bijna geen snoep oid ik zorg dat ze trek heeft. Kortom ik weet het niet meer!! Dit gaat zo met alle maaltijden, Alle tips zijn meer dan welkom
Toch echt negeren, een gezellig samenzijn van maken. Niet steeds zeggen neem nou eens een hap of bijv max 2 keer en daarna niet meer. Stel voor jezelf een tijd in, is het eten daarna nog niet gelukt dan heeft ze pech ( en dan ook geen boterhammen of een toetje ofzo) Het lijkt erg moeilijk maar geef die strijd op, dan wordt het vanzelf gezelliger aan tafel en ze gaat ook vanzelf weer eten! Ps. Eet ze sochtends/smiddags wel goed brood ed? Ik ben er vanuit gegaan dat het om het avondeten gaat...
Jullie zitten in een machtstrijd, en die ga je nooit winnen. Gewoon aangeven dat ze moet eten aan het begin van de maaltijd, en dan laten gaan. Niet eten betekend honger krijgen, dan gaat ze wel eten. Wat ik heb geleerd van een pedagoog is dat kindjes maar kort aan tafel kunnen zitten. Als ze zich gaat vervelen kun je haar bijvoorbeeld een boekje aan tafel laten lezen?
Ik vind het ook zonde om eten weg te moeten gooien. Nou ja ik ga het maar eens proberen. Het gaat ook om het ontbijt en de lunch ze kwebbelt aan 1 stuk door en vergeet daardoor te eten. Ik zeg dan dat ze moet eten of even stil moet zijn maar ze vind het allemaal gezellig en leuk waardoor ze vergeet te eten. En met het negeren, ik heb dan snel het idee dat ze denk... Prima! hoef ik niet meer te eten! Nou ik ga maar eens jullie tips uitproberen Bedankt!!
Hier precies hetzelfde met m'n zoontje. Ik haal m nu ook 10 min eerder uit bed zodat ik niet zo op z'n huid moet blijven zitten. Hij zit zo, als je niks zegt, bijna een half uur met een beker drinken en soms wel langer met 1 broodje. Avondeten idem.. Hij was vroeger ook een fles weigeraar. Maar wij geven m nu een half uur met t avondeten en anders geen toetje, dit helpt wel iets.
Maak er geen strijd van want je wint hem idd niet. Wat misschien wel helpt, is de borden van iedereen aan tafel opscheppen, je zegt tegen je kindje dat wanner papa en mama klaar zijn met eten alle borden van tafel gaan, dus ook die van de kinderen. Of je geeft ze bv 5 minuten extra als jullie heel snel eten. Maar na die tijd gaan alle borden hop van tafel en is het eten klaar. Geen gevaar en gezeur. Als je dit volhoudt zal je zien dat ze vanzelf gaan eten!! Heb het zelf nie geprobeerd maar mensen duik ken wel en daar werkte het heel snel. Succes, blijft lastig dit!!
Ik heb goede eters, als ze willen, dus ik weet niet of het bij jou helpt maar; mijn dochter wil meestal niet eten (lust dus wel veel en kan ook genoeg op). Ze heeft het druk met praten en spelen. Wij leggen dan een hap klaar (net wie naast haar zit) en zeggen: "die leg ik alvast klaar en dan neem ik die straks als ik deze uit mijn eigen bord op heb. Niet aankomen hoor!" Zo eet ze met gemak haar hele bord leeg. De zinnetjes veranderen wel en na het opeten verbaasd kijken waar die hap nou is; hier werkt het. S morgens eet de jongste juist niet. Hem houd ik dan een hap voor en zeg ik dat hij niet in mijn vingers mag bijten. Supergrote happen neemt hij dan: toch proberen he? Elke keer hapjes klaarleggen, ook voor de jongste want die wil natuurlijk ook, is wel vermoeiend en ook niet hoe ik het wil maar als ik een tijdslimiet instelde en de borden opruimde, at ze gewoon niet en zaten wij met een van de honger chagrijnig kind. Ooit gaat ze zelf wel eten denk ik maar.
Hier ook gehad, heel vervelend maar ik heb misschien wel een goede tip. In ieder geval heeft het hier heel goed geholpen.... Een kookwekker dus! Ik zette het ding op 20 minuten en zodra hij op 0 kwam, bord weghalen en wel gewoon een toetje geven.. Verder het eetgedrag totaal negeren (ja ik weet het, dat is heeeeeeeeel moeilijk), daar win je zoveel meer mee dan met commentaar en geërgerde blikken etc. Gewoon lekker jullie dag doornemen, gezellig babbelen.. Van te voren wel zeggen dat ze dus 20 minuten krijgt en als het belletje gaat, dat haar bord dan weggaat. Gewoon doen met alle maaltijden, dus ook met het broodje.. Twintig minuten om, brood weg.. Uiteindelijk kiezen ze toch echt eieren voor hun geld hoor, helemaal als ze merken dat er met klieren helemaal niets meer te winnen valt bij papa en mama.. Succes!!
zou liever voor een kleurenklok kiezen dan, deze is beter te volgen dan een kook wekker. je kan m zelf heel gemakkelijk maken de kleurenklok een oude klok kopen bij de kringloop of nieuwe en je plakt daar naar eigen zeggen kleuren in en de tijden, google maar eens op kleuren klok zelf maken dan krijg je wel voorbeelden.
Mijn zoon van 4 snapte de kookwekker prima hoor Haar dochter is 6, lijkt me dat je dan best met een gewone kookwekker kan werken, ipv een kleurenklok..