Zullen we een lijst maken met gezonde lekkere tussendoortjes! Vind het soms zo lastig! Kom maar op! (Wie weet hoe we dit het beste kunnen doen, zodat we 1 lange lijst krijgen?)
Komkommer, cherrytomaatjes, fruit (max 3), handje noten liefst ongebrand en ongezouten, gedroogde abrikoos ed, olijfjes, gekookt eitje, stuk avocado, kom groentesoep, volkoren cracker met kaas of avocado of hummus etc, gerookte makreel... Nu heb ik trek.......
Niet handig om tussen de 'gezonde' lijst te plaatsen maar een handig overzicht van allemaal tussendoortjes onder de 100 kcal, Liga - Evergreen, 1 biscuit 72 kcal - Milkbreak, 1 biscuit, 94 kcal - Continue, 1 biscuit, 60 kcal - Sultana, 1 stuk, 60 kcal Peijnenburg - Ontbijtkoek, 1 plak zonder boter, 78 kcal - Ontbijtkoek minder suiker, 1 plak zonder boter, 67 kcal - Happers naturel, 1 plak, 80 kcal - Happers karamel, 1 plak, 73 kcal - Kapitein koek, 1 reep, 70 kcal - Krentenbrood, 1 snee, 95 kcal Koekjes - Mueslireep, 1 reep, 100 kcal - Balisto, 1 koek, 90 kcal - Eierkoek, 1 stuk (30 gram), 90 kcal - Pennywafel, 1 koek, 75 kcal - Negerzoen, 1 stuk, 75 kcal - Mini mars/bounty/snickers, 1 reep, 70 kcal - Bonbon, 1 stuk, 65 kcal - After Eight, 1 staafje, 50 kcal - Kruidnootjes, 10 stuks, 50 kcal - Biscuitje, 1 koekje, 45 kcal - Slagroomsoesje, 1 stuk, 45 kcal - Borstplaat, 10 gram, 40 kcal - Rijstwafel, 1 stuk, 38 kcal - Popcorn, 10 gram, 35 kcal - Lange vinger, 1 stuk, 20 kcal - Schuimpje, 1 stuk, 15 kcal IJs - Calippo, 1 stuk, 92 kcal - Festini, 1 stuk, 50 kcal - Raket, 1 stuk, 40 kcal - Sorbetijs, 1 bolletje, 45 kcal Hartige snacks - Salami, 3 plakjes, 93 kcal - Vlammetje, 1 stuk, 60 kcal - Chips, 1 handje, 55 kcal - Kroepoek, 10 stuks, 50 kcal - Nibbit, 10 gram, 50 kcal - Bitterbal, 1 stuk, 45 kcal - Zoute stokjes, 3 stuks, 45 kcal - Olijven, 10 stuks, 22 kcal - Tuc, 1 biscuit, 20 kcal - Kaasvlinder, 1 stuk, 20 kcal - Japanse mix, 1 handje, 40 kcal Snoep - M&M's, 1 minizakje, 95 kcal - Chocolade melk/puur/wit, 1 stukje, 25 kcal - Zuurtje, 1 snoepje, 20 kcal - Marsmallow/spekje, 1 stuk, 20 kcal - Mentos, 1 stuk, 20 kcal - Dropje, 1 stuk, 15 kcal - Pepermuntje, 1 stuk, 10 kcal Fruit - Fruit2Day, 1 flesje, 95 kcal - Watermeloen, 250 gram, 92 kcal - Abrikozen, 4 stuks geweekt, 80 kcal - Appel/peer/sinaasappel/grapefruit/perzik, per stuk, 65 kcal - Kiwi, 2 stuks, 60 kcal - Mandarijnen, 2 stuks, 50 kcal - Ananas, 1 schijf, 50 kcal - Aardbeien, kersen of bramen, 200 gram, 50 kcal - Banaan, een halve of een kleine, 45 kcal - Pruimen, 3 stuks, 45 kcal - Suikermeloen, 150 gram, 45 kcal - Druiven, 75 gram, 40 kcal Groente/rauwkost - Cherrytomaatjes, 10 stuks, 10 kcal - Wortelen, 70 gram, 10 kcal - Rauwkost van vaste groente, schaaltje, 10 kcal - Komkommer, 100 gram, 9 kcal - Rauwkost van bladgroenten, schaaltje, 5 kcal
Dames niet alleen naar calorieën kijken, maar ook naar zout(natrium) vetten en suikers kijken. Suiker, vet en zout zijn erger dan calorieën.
Sinds ik een eetdagboek bijhoud weet ik pas wat voor mij geschikte tussendoortjes zijn. Ik zat ook steeds te kijken naar zo laag mogelijke calorieen. Maar wat blijkt nu, zelfs als ik mezelf flink te buiten ga zit ik nog verantwoord in de calorieen. Ik krijg juist teveel zout en vet binnen, en dan is een suikerbommetje zo slecht nog niet... Misschien een tip voor jullie? Mijnvoedingscentrum.nl
Kaas bevat juist hartstikke veel kcal en noten helemaal! Noten zijn echter wel gezond, kaas bevat veel verzadigd vet en zout, dat noem ik niet verantwoord.
Ik denk dat je moet kijken of je een lijst wil met producten met weinig kcal of een lijst met gezonde producten. En dan nog is dat laatste een discussiepunt. Kaas bijvoorbeeld vindt de ene gezond en de andere niet en bevat veel kcal. Zelfde als ontbijtkoek. De ene zegt dat het gezond is en de ander dat veel koolhydraten en suikers bevat dus ongezond. Ik weet het ook niet
Het ligt eraan waar je op wilt letten. Ik let op suikers. Heb al vaker gehoord dat als je geraffineerder suikers bant, je verder niets raars hoeft te doen en langzaam gewicht kwijt raakt of neit aankomt. Vet hoeft helemaal niet slecht te zijn. Mijn tussendoortjes: Verse smoothie Volkorenboterham of speltboterham met pindakaas, geitenkaas, magere vleeswaren of appelstroop Rauwkost Kaas Stukjes kip Rijstewafels met beleg Soms draai ik extra balletjes gehakt om als tussendoortje te eten. Maar eigenlijk moet je gewoon doen wat je lekker vind en dan met mate. Dat geldt voor alles.
Oh ja en veel vet erin , maar werkelijk dames is er iemand die het bij 1 of 2 blokjes last zonder verdere trek te kweken
Wat gezond is ligt aan de juiste verhoudingen. Wat een verantwoord tussendoortje is, is afhankelijk van de voedingsstoffen die je in je dagelijkse voeding binnenkrijgt. Omdat dit per persoon verschilt is een lijst met verantwoorde tussendoortjes eigenlijk heel persoonlijk. Als je kaas als gezond tussendoortje wil eten dan moet je er rekening mee houden hoeveel vet je binnen mag krijgen. Voor mij dus alleen nog maar 20+ kaas (weinig vet). En ook wat betreft noten en pinda's is er heel wat te vergelijken. Walnoten zijn bijvoorbeeld erg gezond maar een stuk vetter als bijvoorbeeld pistachenootjes. Wat betreft calorieen is bijvoorbeeld chips verantwoorder als nootjes, maar nootjes vullen beter waardoor je minder behoefte hebt om daar veel van te eten. Zelf dacht ik gezond bezig te zijn, door veel fruit te eten en zo min mogelijk vet, maar nu krijg ik teveel suiker binnen, dus ook fruit is geen verantwoord tussendoortje meer voor mij. Het draait allemaal om het vinden van de juiste balans, en als je bewust bezig wil zijn met tussendoortjes, dan kun je bijvoorbeeld eens kijken voor "gezondere" alternatieven. Neem je regelmatig een Mars, vervang deze dan door bijvoorbeeld een paar lange vingers. Als je alleen naar calorieen wilt kijken dan vind je bijv hier een lijst met vergelijkingen. Succes!
Wat hier bij de kinderen een succes is: (biologische) appel gehalveerd, klokhuis eruit gesneden en de holte die dan ontstaat wordt opgevuld met (biologische) rozijntjes.
Gewoon fruit of groente ( noten, maar kinderen mogen dat nog niet tot een bepaalde leeftijd) Dus stukjes tomaat...paprika et cetera.. Verder is denk ik een tussendoortje ( elk ander aanbod, ) nooit echt gezond.