Mijn zoon komt momenteel door veelvuldig ziekzijn weinig aan en groeit slecht. We zijn hier inmiddels mee aan het dokteren. Maar nu ben ik op zoek naar gezonde voeding die veel calorieën levert. Want hij eet niet veel en ik wil dus graag dat wát hij eet wat zoden aan de dijk zet. Zelf moet ik altijd mijn best doen om juist niet teveel te eten... ben daarom niet zo thuis in gezonde producten om juist aan te komen. Wie wel? Ik dacht aan banaan (vindt hij lekker), druiven, avocado (misschien een andere bereidingswijze want vindt hij tot nu toe niet lekker). en ik gebruik voor beide kinderen altijd volle producten: Griekse yoghurt, roomboter). Maar verder?
wat kokosolie door rijst en een scheut olijfolie door de pasta. Roomboter door de aardappelen. avocado als broodbeleg?
Wat extra olie is inderdaad een goed idee! Avocado op brood is nog geen succes. Banaan gelukkig wel. vandaag ook wentelteefjes gebakken (in ei en melk dus), met kaneel maar zonder suiker. Dat gaat er wel in (bijna een boterham). Pannenkoeken vindt hij ook heerlijk en daar kan ik ook fruit en groente door doen. Maar dat wil ik niet te vaak eten, wil ook graag 'normaal' eten met hem. Pompoen en zoete aardappel vindt hij ook lekker. wel een zoetekauw.
wilde ook avocado en banaan noemen. Als hij de pure avocado niet zo lekker vindt kun je het mengen met appel, dan wordt het wat zoeter...even appeltje met laagje water in de magnetron, dan wordt het heel zacht en kun je het prakken net als de avocado. Pasta en aardappel bevatten ook veel calorieen.
Iets van havermout pannenkoekjes? Zijn ook heeeel veel gezonde varianten van pannenkoeken, met bv courgette etc. erdoor. Ver zou ik ook niet echt iets weten behalve avocado .... ow en misschien iets van humus? Humus vult iig wel altijd en zijn ook veel verschillende soorten van.
Ik kreeg als dun kleutermeisje kaas en nootjes als gezond, maar calorierijk tussendoortje. Verder indd de dag starten met havermout. Succes!
Dank voor de tips! Heb zeker weer wat ideetjes. Hij is en erg kritische eter dus hoop dat er wat voor hem tussen zit! (Zo'n verschil met mijn dochter, die lustte alles. ..)
Mijn dochter heeft short bowel syndrome waardoor zij maar weinig voedingsstoffen opneemt. Zij moet daarom ook veel meer calorieën eten op een dag om een beetje aan te komen. Wat wij doen: "smorgens pap met volle melk, lunch gebonden groentesoep( met aardappel, vlees, heel veel groente, pasta en een beetje creme freche en dan gepureerd) en een boterham met roomboter en bijv. pindakaas of volle smeerkaas. middags een smoothie met banaan, avocado, aardbei of mango en volle kwark. 's avonds groente met aardappel of pasta of rijst met vlees en voor het slapen gaan nog een keer pap. Erg veel als ik het zo opschrijf maar het is helaas nodig. tussendoor eet ze een koekje of chippie. Je zou zijn flesvoeding ook gewoon calorierijke kunnen maken door er iets meer schepjes in te doen, dit deden wij altijd op advies van de diëtiste. Onze dochter is 22 maanden dus niet alles is wellicht van toepassing op jullie zoontje.