Word je in winkels vriendelijker en leuker geholpen als je knap bent.

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavoorde2x, 30 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavoorde2x

mamavoorde2x Bekend lid

25 jul 2010
    602
    79
    28
    wie is het daar mee eens?
    ik heb zelf zeg maar nie't echt vooraan gestaan bij het uitdelen van schoonheid en in het verleden regelmatig wel eens vervelend nageroepen.
    Nu merk ik regelmatig dat mensen in winkels of andere gelegenheden toch vriendelijker en amicaal er zijn bij mensen die hun uiterlijk mee hebben.

het is soms best naar om te zien dat 2 vrouwen voor mij heel leuk geholpen worden en als ik aan de beurt ben alleen het hoognodige gezegd worden. en ik ben echt zelf dan wel vriendelijk
    volgens een vriendin zie ik spoken maar vind het wel opvallend.

wie heeft dat gevoel ook wel eens ?

2. Eblr4

Eblr4 Niet meer actief

Waaa ik had dit gevoel dus vandaag zo sterk!!

Bij mij is het zo dat heel me uitstraling veranderd als ik me haar op een bepaalde manier doe. Doe ik het los, gekruld of gestijld, lijkt het ineens dat iedereen erg vriendelijk is en me heel graag wil helpen. Zit me haar in een vlecht en zie ik er uit als een 16 jarige erdoor dan merk ik dat het net is of ik niet besta en maar snel snel geholpen word.

Zo had ik bv een keer dat ik naar de bank ging (even snel op de fiets) om geld te storten zonder pinpas want die was kwijt. Nou kon niet. Geld opnemen ook niet (had 40 euro nodig en had 20 op zak en 20 op rek dus moest of opnemen of storten).

En later had ik het weer (ja ik verlies vaker me pasjes..) en toen liep ik verzorgd de winkel in en ja hoor. Er werd iemand geroepen die aan het pauzeren was die voor mij me geld moest storten. En werd me zelfs gezegd als u geld wil opnemen kan dat ook zonder pas.

Ik voel wat je voelt... En je gevoel klopt.

3. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Nee ik heb niet dat gevoel. Ik heb meer het idee dat op de dagen dat ik juist wat vermoeid ben ze meer hun best doen om wat aan te smeren.

4. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Zeker waar! Ik ben van maat 52 naar maat 42 gegaan en serieus ik word ineens fatsoenlijk geholpen in winkels.daar waar ze me eerst met de nek nog niet aankeken

5. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Nou ik vind mezelf niet bepaald moeders mooiste, maar ik word wel altijd vriendelijk geholpen.

Ik denk dat het meer te maken heeft met je uitstraling.
    Zo ben ik van nature een heel open, spontaan persoon.
    Dan gaan mensen er veel sneller in mee dan wanneer ik een pestbui heb of echt niet lekker in mijn vel zit.

Dus om te zeggen dat het te maken heeft met 'knap' zijn... nee. Sowieso is wat iemand onder 'knap' verstaat persoonlijk. Maar ik denk dat het wel te maken heeft met wat je zelf uitstraalt.

6. Soulfood

Soulfood Niet meer actief

Heeft het niet meer te maken met het feit dat mensen die onzeker zijn over hun uiterlijk zelf ook minder joviaal en amicaal de wereld in gaan in dergelijke situaties? Ik kan mij namelijk voorstellen dat doordat je dan onzeker bent je heel erg bezig bent met hoe je overkomt en jezelf heel erg wegcijfert of op een verkeerde plek zet (ik zal maar niet... en ze vinden me vast niet de moeite waard, ik doe alsof ik onzichtbaar ben) Ik denk dat mensen die die onzekerheid niet hebben misschien meer de ruimte "nemen" en daarom als spontaan worden gezien waar als reactie ook openheid en misschien dus wel vriendelijkheid op komt?

Maar dat is psychologie van de koude grond hoor :) ik word zelf altijd netjes en leuk geholpen. Ik ben zeker niet lelijk (heel raar om te zeggen van jezelf haha) maar ik voel me ook niet mega knap ofzo. Ik ben altijd zelf heel extravert en maak in winkels ook vaak grapjes met het personeel etc.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.885
    113
    In mijn ervaring ligt het heel erg aan de winkels. In de steps/didi wordt ik altijd goed geholpen, ook nu met een maatje meer. Bij vero moda word ik altijd een beetje weggekeken heb ik het idee. Daar werkt ook vaak een wat ander soort type.

8. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik vrees van wel.. Ik ben van maat 52 naar 34/36 gegaan en het verschil is immens. En dan niet alleen in winkels..

9. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb wel een ander verschil gemerkt, er zijn mensen die, als ik iets vraag (in de winkel of bij kassa's) compleet over me heen kijken en tegen mijn man gaan praten met het antwoord. (In mijn rolstoel zit ik dan)
    Mijn man is dan ook een etter, die gaat stoïcijns de andere kant op kijken en de winkel medewerker negeren, net zolang tot ze het door hebben en mij gewoon aankijken.

10. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Ik merk het verschil totaal anders. Ik droeg altijd goedkope kleding. Merkloze spijkerbroeken en simpele t-shirts dat idee.
    Nu we het ruimer hebben heb ik ook wat designer kleding (antony morato, versace e.d.)
    Als ik de winkel in ga met de "normale" kleding wordt ik meestal bot geholpen.
    Ga ik de winkel in met mijn nieuwe kleding is iedereen ineens vriendelijk.

Het is dus niet alleen mooi qua uiterlijk, maar ze kijken ook naar kleding.

11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ja.
    Op straat ook. Als een vriendin van me met haar kleine baby en kinderwagen liep, had zenooit aanspraak of dat er naar de baby gekeken werd. Als ik of een andere vriendin dan met haar wagen liep dan wilden er constant mensen kijken.

Ze was (is) niet lelijk, zelfs knap maar ze heeft een bepaalde uitstraling van laat me met rust

12. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Het is veel uitstraling en kleding die je draagt denk ik. Als ik druk en moe ben, of ik zie er slonzig uit dan gaan mensen heel anders met je om dan wanneer ik heel blij, open en netjes verzorgt erbij loop.

Geloof niet dat het met knap of lelijk te maken heeft maar wat je uitstraald.

Een vriendinnetje van mij is heel erg knap en haar negeren ze gewoon , ze kijkt namelijk vaak heel chaggo. En om eerlijk te zijn dacht ik ook vaak toen ik haar net kende, van wow meid ik ga wel weer. En mijn moeder heeft heel lang grote maat gehad maar die had altijd de grootste lol met verkopers in de winkel en werd super geholpen, stuk beter dan dat ik geholpen werd.

13. Roanchie

Roanchie Actief lid

24 apr 2016
    495
    5
    18
    NULL
    NULL
    Me eigenlijk niet opgevallen, al denk ik wel in bepaalde winkels dat dat zeker wel gebeurd. Denk dan aan douglas loreal enzo.
    Ook denk ik dat je bij mannen in de winkel ook wel beter geholpen word ala je er goed uitziet dan je je niet goed verzorgd. Denk echt dat er wel een punt inzit.

Ik werk zelf in de winkel en voor ons maakt het niet uit hoe je eruit ziet, wat me wel altijd opvalt is als de klant met een goed humeur binnen komt je echt veel beter geholpen word en veel gezelliger.
    Ik voel me dan altijd veel prettiger als iemand met de verkeerde been uit bed is gestapt om te helpen.
    Ikzelf ben van mezelf al een vrolijk persoon dus probeer dan altijd om de saggo's nog op te vrolijken. Het lukt aardig vaak, zo gaat de klant met een lach op hun gezicht de deur uit en ik weet dat ik me best heb gedaan!

14. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam

Dit! Ik heb dit dus ook. Ik ben 52 kilo afgevallen en ik word ineens veel vriendelijker geholpen. Ik had het er een tijdje terug al over met mijn vriend of het nu lijkt of ik vriendelijker geholpen word en nu ik dit lees ben ik blijkbaar niet de enige die het ervaart :p

Raar eigenlijk

15. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik werk in een supermarkt en ben tegen (bijna) iedereen vriendelijk. Na 5 jaar ken je bijna iedereen wel en je hebt zoveel soorten mensen. Tegen mopperkonten zeg ik ook alleen het hoognodige, maar je hebt ook mensen met wie je een praatje maakt. Het maakt mij verder niet uit of iemand knap is of niet maar uitstraling zegt vaak ook al veel over mensen.. Ik vind verzorging wel belangrijk. Er zijn een paar die zo vreselijk stinken en zo vies zijn brrrr dan heb ik wel echt moeite om normaal te blijven kijken. Bij sommige is het zo erg dat je gewoon niet kan ademen.

16. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik denk het niet alleen, ik weet het wel zeker. Er is ook genoeg onderzoek naar gedaan. Mensen zijn geneigd meer positieve eigenschappen toe te schrijven aan aantrekkelijke mensen.

17. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
  18. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    En aantrekkelijkheid is een veel bredere definitie dan alleen 'knap', dus jullie voorbeelden over sjaggo uitstraling, etc kloppen zeker!

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ik merk het niet zozeer met hulp in de winkels, maar ik merk wel dat ik bijv veel meer aanspraak krijg van 70+ers (op de een of andere manier pikken ze me eruit bijv bij een bushalte om een praatje te maken) maar met mensen van mijn eigen leeftijd heb ik veel meer moeite mee om te klikken op straat/in de winkel.

Deel Deze Pagina