Gezonde voeding, wat en hoe?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Joyful, 21 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joyful

Joyful Actief lid

19 feb 2010
    457
    54
    28
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is de laatste tijd nogal moe, en dat komt mede door haar voeding denk ik.

Gisteren heeft ze het volgende gegeten:

's Ochtend: 2 boterhammen met hagelslag met ranja

Tussendoor: appel, handje ongezouten cashews en water

's Middags: 2 boterhammen met kipfilet en kaas en ranja

Tussendoor: een biscuitje

's Avonds: Volkoren penne met groenten en tomatensaus (zelfgemaakt van gezeefde tomaten en kruiden)

Mijn dochter heeft een continue rooster, dus in de middag kan ik niets anders geven dan brood.

Ik weet dat ze van de hagelslag en ranja af moet, maar water wil ze eigenlijk niet drinken. Ze krijgt vaak één beker water, en één beker ranja mee naar school. De beker met ranja neemt ze vaak vol weer mee terug.

Zoals ik het nu zie, is haar voeding te eenzijdig. Ik wil haar wat anders geven, als alleen maar brood. Maar hoe kan ik dat veranderen?

Iemand ideeen, recepten hoe ik haar gezonder kan laten eten?

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Je zou ook bijv iets van rauwkost kunnen toevoegen aan de boordtrommel? Of eens ontbijten met havermoutpap, crackers e.d.? Op zich is er niet zoveel mis met boterhammen toch? Gewoon variatie met beleg (appelstroop misschien? zuivel of groentespread?). En eet ze bijv 's avonds nog iets van yoghurt als toetje? Hier is volle yoghurt met muesli ook een variatie op de broodmaaltijd en anders 's avonds een bakje yoghurt met bijv. fruit. Vinden ze een fijne afwisseling hier, maar het is ook net wat ze lekker vindt of gaat vinden ;)

3. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Wil ze geen melk bij haar brood? Of karnemelk of optimel puur oid? Ik zie niet zo veel zuivel. Of evt thee met een smaakje ipv ranja? Verder zie ik weinig geks.
    Als je brood wil vervangen zou je crackers mee kunnen gevel of salade. Een keer een eitje voor erbij evt

4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Misschien wat meer fruit (2x per dag is aanbevolen) samen met een cracker of stukje brood , en wat meer groente (evt soep in de middag) , en genoeg vlees (niet alleen kip), en minder suiker.

5. Veera

Veera Niet meer actief

Tomaatjes, komkommer, vis, meer fruit, crackers, rijstwafels, salades...

Ben je al naar de dokter geweest voor die vermoeidheid?

6. Boommm

Boommm Niet meer actief

Geef je ook fruit?
    Ik maak elke dag een sapje of smoothie die de kinderen ook drinken. Naast het fruit wat ze al eten.
    En thee drinken ze ook graag. Geef je nog vitamine D?

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm wij hebben sinds kort een blender.. En ontbijten dus regelmatig met een smoothie.

Zeker die met pindakaas was laatst een behoorlijke voltreffer :)
    Banaan, pindakaas, yoghurt, melk, haverzemelen.
    Vulde goed ook.

Heb zelf net op een dergelijke smoothie 8km hardgelopen en nu normale lunch-trek.
    Dat mag ook wel om half 1.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Waarom kun je niks anders dan brood meegeven?
    Hier blijft dochter 1x per week over en ik geef behalve brood ook het volgende mee:

- omelet opgerold in stukjes
    - verschillende soorten rauwkost met yoghurt dip
    - volkoren crackers
    - pastasalade
    - gekookt eitje
    - koude pannenkoek

Verder zou ik een hoop meer groenten en fruit geven. Introduceer bij meerdere maaltijden rauwkost bv. Dus je geeft bv die appel mee, paar nootjes en wat rauwkost (paar worteltjes/reepjes komkommer, paprika.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Als ze iedere dag exact hetzelfde eet is het nogal eenzijdig, maar als je met het broodbeleg, fruit en avondeten afwisselt dan is het toch prima? En anders inderdaad gewoon wat anders in haar 'brood'trommel voor tussen de middag. tuc noemt al het eea en wraps en quiche ed kunnen ook prima koud. En 's ochtends een keer wat anders als ontbijt kan natuurlijk ook.

10. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik zou vooral melk of karnemelk geven in plaats van die ranja. Verder weinig op aan te merken. Ik geef de kinderen altijd volkorenbrood (zonder pitten/zaden) en dat is toch heel gezond? En maximaal 1 boterham met hagelslag per dag.

11. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Opzich denk ik dat zein verhouding met andere kinderen oke eet... je kan gezonder broodbeleg proberen. S morgens een geprakte banaan of verse aardbeien. En thee ipv Ranja

... idd wat rauwkost aan het eind van de middag en ik zou ook kiezen voor melk bij het brood

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Hoe zit het trouwens met haar slaappatroon?

13. Joyful

Joyful Actief lid

19 feb 2010
    457
    54
    28
    NULL
    NULL
    Haar slaappatroon is goed. Ze slaapt zo'n 11 uur per nacht. Een tijdje terug bloedonderzoek gehad, en dat was ook goed.

Bedankt voor de tips. Die van de smoothies, omelet ed ga ik zeker proberen.

En vandaag heb ik reepjes komkommer gegeven, in yoghurt dip. Dat was een succes.

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Min dochter van bijna 4 is ook vaak /snel vermoeid.
    Ben ook bij de dokter geweest afgelopen winter maar die adviseerde roosvicee ferro en wat extra vitaminen (wat ze vervolgens beide weigerde omdat het van de dokter was, slimpie) verder wilde hij niks doen, tenzij het met een maand slechter werd.
    Met het mooiere weer en dus meer buiten spelen is het al een stuk opgeknapt.
    Ze eet weinig groente maar wel veel fruit en brood met heel divers beleg omdat wij de regel hebben zelf kiezen maar wel elke boterham iets anders. Aangezien ze gemiddeld 4/5 per dag eet eet ze dus al vrij gevarieerd. Kaas, vleeswaren, pindakaas, appelstroop, jam (ook goed ivm ijzer) en een chocoproduct max 1x per dag, dus vlokken, hagelslag of pasta.
    Ze drinkt melk of water. Soms wat slokjes thee, diksap of ranja. Maar bij het eten eigenlijk altijd gewone halfvolle melk. En tussendoor meest water.
    Van veel suiker kunnen ze vermoeid raken idd, merk je ook wisselingen in haar energiepeil voor en na eten/drinken? Dan zou ik zeker matigen met suiker want dan is ze gevoelig voor schommelingen in de bloedsuikerspiegel.

15. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    #15 samarinde01, 21 mei 2016
    Laatst bewerkt: 21 mei 2016
    Avocado is ook een goeie. Gezond en je kunt het op brood smeren, door een salade doen in plakjes of gewoon zo opeten, met een lepeltje. Mijn zoon is er dol op. Ook drinkt hij havermelk (oatly). Weer eens wat anders dan water, koemelk of sap. Pindakaas op brood is toch iets minder hartig, vind ik. En als je kiest voor een pure variant zonder suiker en gehard palmvet is het ook nog eens voedzaam. Je vindt die bij de biowinkel.
    Je hebt daar ook vegetarische spread voor op brood. Tartex heet het. Beetje leverpasteiachtig. Ik schrok hoe weinig vlees er werkelijk in normale vleeswaren zit tov de toevoegingen en zocht alternatieven daarvoor.

Ik kies ook voor (fijn)volkoren brood en geef gewone yoghurt of biogarde. Ik doe er zelf een schepje palmsuiker in, maar mijn zoon eet het puur. Tis maar hoe je het gewend ben. Helaas ben ik een enorme zoetekauw. Ben blij dat zl dat dus niet is.
    Verder bak ik aardappels van zelf geschilde aardappels, omdat aan de meeste supermartkzakjes aardappelen zout is toevoegd.
    Tis even zoeken, maar er zijn heel veel ècht gezonde keuzes te maken als je voorbij alle reclames en kreten van bekende merken kijkt. Hoe korter de ingredientenlijst, hoe beter..

Deel Deze Pagina