Hallo lieve meiden, Ik hoop dat ik dit topic open bij het goede onderwerp... Ik heb vandaag na een suikertest met glucose drankje helaas dus de stempel 'zwangerschapsuiker' gekregen omdat mijn waardes te hoog waren. Na 2 uur wachten was hij dus nog te hoog en niet goed, ik moet nu as donderdag dus in het ziekenhuis zijn voor een groei echo, gesprek met de gyn want ik moet nu dan bij vk weg helaas en een gesprek met de dietist....het valt allemaal onwijs rauw op mn dak want ik was iemand die niet in de risicogroep viel...niet ouder dan 35, niet te dik (eerder te dun) en ga zomaar door. Hier moest ik de test dus doen omdat het volume van mijn vruchtwater te hoog was en dus mij bm voor mijn termijn te groot moest ik van de vk deze test dus doen... Ben me natuurlijk rot geschrokken...dit had ik niet verwacht. Ik ben dus op zoek naar mama's die dit ook hebben gehad of nu ook in hetzelfde schuitje zitten en wat hun ervaringen zijn, verhalen en mss tips? Wat kan ik verwachten bijv. etc etc. In iedergeval harstikke bedankt voor het lezen en reageren alvast... liefs
Oja bij de reguliere bloed onderzoeken kwam er dus niks van de zw suiker uit! met 12 weken niet netjes laag en met 25 weken dus ook gewoon netjes laag.....en dan ineens zo'n uitslag raar hoor
Hoi, Het is schrikken hé? Ik was ook echt van slag toen ik hoorde dat is zwangerschap suiker had. Momenteel ben ik 37 weken 3 dagen zwanger. Ik moest naar het ziekenhuis, afspraak bij de internist. Ze heeft me doorgestuurd naar de diabetesverpleegkundige en de diëtist. Ik kreeg een dieet en een thuisprik apparaat om thuis 5 keer per dag te meten. Nuchter, twee uur na elke maaltijd en voor het slapen. Ik moest een voedingsdagboek bijhouden en prikken. Twee keer per week moest ik mn waardes doorgeven en aangeven wat ik had gegeten. Na een week hebben ze besloten dat ik ondanks een dieet toch insuline moest spuiten. Ik vind het allemaal toch wel heftig en hoe verder ik in de zwangerschap kom, hoe meer insuline ik moet spuiten om mn waardes goed te houden. Hopelijk is het zodra ik bevallen ben weer normaal. Hopelijk kunnen ze het met een dieet voor je onder controle houden en anders.... Komt het ook wel goed hoor
Ik heb het bij mijn 1e zwangerschap gehad. Toen erg geschrokken maar uiteindelijk bleek het wel mee te vallen. Ik kon het met een dieet goed onder controle houden. Mocht uiteindelijk ook thuisbevallen. (Niet gedaan maar dat had een andere oorzaak) Ik ben nu 13 weken zwanger en mijn suikertest was nu al niet goed. Nuchter gelukkig wel maar ik ben benieuwd hoe het verder verloopt. Ik heb nog een priksetje thuis dus ik hou het zelf een beetje in de gaten.
Ik heb het ook gehad, vanaf een week of 30 kwamen ze er achter omdat de baby's te groot zouden zijn. Met een dieet was het bij mij onder controle. 'Voordeel' van later ontdekken is dat het met een dieet vaak op te lossen is. Er zijn een heleboel lekkere koolhydraat arme recepten! Sterkte!
Ik heb het ook gehad, vermoedelijk was het in NL niet eens ontdekt... ik groeide gewoon netjes binnen alle lijntjes, geen rare dingen. Maar in Duitsland, waar ik woon, worden alle zwangeren tussen de 24 en 28 weken standaard op suiker gecontroleerd (het ontstaat ook vaak in die periode, daarom kan het wel kloppen dat er bij jou met 25 weken nog niets aan de hand was) Mijn controle sloeg ook uit na het drankje. Daarna nog een double-check gehad in het ZH met vier prikmomenten in drie uur tijd... helaas dus toch suiker. Ik kon het met een dieet gelukkig goed in de hand houden. ONze dochter volgde netjes de lijntjes en mn suikerwaarden waren aardig. Op 36 weken was de vpk in dubio omdat mijn nuchtere waarden steeds net te hoog waren. Ze heeft toen nog een aanvullend bloedonderzoek gedaan, dat was gelukkig goed, anders had ik alsnog met insuline moeten starten. Uiteindelijk ben ik met 40+4 ingeleid en met 40+5 bevallen van een lekkere dochter van 4120 gram... maar ook 53 cm lang. De gyn geloofde het gewicht in eerste instantie dus ook niet, omdat ze best lang en smal was/is. Dus niet direct in de stress schieten, ik snap dat het een tegenvaller is, maar het is een overkomelijk probleem!
Ik heb zw diabetes maar gewoon normale hoeveelheid vruchtwater en de baby Loopt 2 weken achter en echt een dieet heb ik niet, moet wel opletten maar na het drankje was het te hoog (nuchter oke na drankje echt net te hoog 0,2 ofzo) dus tja protocol... Beetje vervelend maar heb me er bij neer gelegd dus vind het wel prima en heb nu een 'gratis' zh bevalling ....
Ik kreeg het afgelopen vrijdag ook te horen en moet morgen naar de Gyn. 0,1 te hoog. Ik hoop maar gewoon dat dieet helpt. Voel me er wel dubbel onder, Lekker zo voor de feestdagen... Vind het niet zo heel erg om te dieeten als het goed is voor mijn dametje maar ik had het niet verwacht en ben er toch wel van geschrokken. Weinig andere keus dan dinsdag afwachten en zien wat er komt.
ah het is maar tijdelijk! Een aantal weken opletten op wat je eet of insuline spuiten en je bent er vanaf. Het is niet chronisch. ik zou zeggen wees blij dat het maar zwangerschapsdiabetes is.
ik krijg 23 december de glucotest omdat ons kindje vooruit loopt op de groei en het gewicht.maar wat waren bij jullie de symptomen?of had niemand iets gemerkt?ik heb dag en nacht dorst,zin in frisdrank(wat ik anders niet drink)en begin soms erg te zweten en gloeien,kan dat een teken zijn van zwangerschapsdiabetes? veel sterkte voor jullie en wat erg,dieeten met de feestdagen
Ik had geen symptomen en ben pas veel dorst beginnen krijgen toen ik met insuline moest beginnen van 't ziekenhuis (en allicht is de oorzaak dat die periode mijn suikerspiegels meer verstoord raakten en niet de insuline op zich). Bij mij is op 12w het etiket geplakt en intussen ben ik er 31 ver. P.S.: Zin hebben in zoetigheid is volgens mij geen teken van diabetes maar eerder van te veel suiker of zoetstof gebruiken, de enige periode dat ik veel zin had in chocolade (normaal dus nooit, ben niet zo'n chocolademens) was toen het ziekenhuis me op Modifast dieet gezet had (een soort zakjes waar enorm veel zoetstof in zit, enkel de minst zoete daarvan vond ik qua smaak eigenlijk doenbaar); zweten duidt eerder op een suikertekort (hypo) dan op te hoge suikerwaardes (dus db, want db = niet verwerkt krijgen van aanwezige suiker) en mij is verteld dat je enkel hypo's kunt krijgen als je insuline gebruikt omdat je lichaam anders automatisch tijdig ingrijpt door suiker te maken uit vet.
Dit is natuurlijk niet waar want het kan blijvend zijn. En maar zwangerschapsdiabetes??? Heb je er zelf ervaring mee??? Sorry dat ik misschien een beetje fel reageer maar ik heb helaas wel ervaring hiermee en misschien gaat het in vele gevallen allemaal prima, in mijn geval was het niet leuk... Een tien-ponder wat haar suiker zelf niet kon regelen na haar geboorte waardoor ze met gevaarlijk lage suiker is opgenomen, aan toeters en bellen etc. Haar hakjes waren blauw van het constant suiker prikken... Ik kan een pagina vullen maar daar heb ik geen zin in. Maar ga aub niet zeggen dat het MAAR zwangerschapsdiabetes is...
Vandaag ben ik naar de verloskundige geweest en met 32weken weegt de kleine 2300gram.. dit was voor mn verloskundige rede om mij te laten testen op zw diabetes. verdorrie.. baal echt als een stekker! ik die normaal obsessief bezig is met sporten en voeding is nu 20kg aangekomen sinds de zwangerschap. Ik moet nog bloedprikken hoor, dus het is nog niet zeker, maar vind het echt een rot idee.
Hoi, Bij mij hebben ze in de 17e zwangerschapsweek zwangerschapsdiabetes ontdekt. Even schrikken natuurlijk. Inmiddels ben ik alweer een aantal weken verder en went het enigszins. Ik spuit insuline voor elke maaltijd en moet 4x per dag mijn bloedsuiker prikken. Wekelijks heb ik contact met de diabetesverpleegkundige en die kijkt mijn waarden na. Ik moet regelmatig weer iets omhoog met dosering, maar dat schijnt normaal te zijn, naarmate je zwangerschap vordert. Vanaf 28 weken krijg ik een aantal groei echo's om de grootte van het kind hopelijk een beetje in kaart te kunnen brengen. Mijn zoon woog bij de geboorte 4580 gram, ik hoop dat deze baby daaronder komt. En ze laten me sowieso niet langer doorlopen dan uiterlijk de 40e zwangerschapsweek. Dat vind ik dan wel weer een fijn idee. Het is wennen en je bent er natuurlijk veel mee bezig omdat het je voeding betreft.
Ik heb met 16 weken een glucose test ondergaan en het was ontregeld niet enorm maar gewoon te hoog. Bij onze zoon heb ik ook zwangerschapsdiabetes gehad dus vandaar zo vroeg testen. Nuchter was het 5.2 en na 2 uur was het 9.0 Nu ben ik inmiddels 12 weken verder en ik ben al die tijd bezig met een dieet en gaat het hartstikke goed gisteren op controle geweest en toen zei ik al ik weet niet mijn gevoel zegt dat het binnenkort niet meer goed gaat. Nou ja vooralsnog zag alles er goed uit. Mijn buik was van te klein (veel complicaties deze zwangerschap ) naar te groot gegaan in 2 weken de baby was 2 weken geleden ietsje aan de grotere kant niet enorm trouwens. Gisteren zagen ze niets geks maar over 2 weken weer een groeiecho om te kijken hoe of wat. Ik ben nu even wat strenger met prikken vaker curves maken hopelijk zit mijn gevoel mis maar mijn nuchtere waarde van vanmorgen zegt mij van niet 6.4 Ik ben doodsbang om het weer terug te krijgen dit door alle complicaties die ons zoontje heeft gehad en ik wil nu een band met mijn kind kunnen hebben ik wil bevallen terwijl ik wakker ben ik wil kroelen met mijn kind showen trots zijn. Hopelijk blijft dit mij nog bespaard Maar het is maar zwangerschapsdiabetes is absoluut niet waar het is veel meer dan dat.