screening nav Hellp (ZH Maastricht)

Discussie in 'De lounge' gestart door PJO1983, 10 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PJO1983

PJO1983 Actief lid

27 okt 2011
    437
    0
    0
    Noord Holland
    Hoi,

Ik weet niet waar ik dit topic moet plaatsen, daarom maar even hier! Ik had al eerder dit gepost maar geen reactie gehad, helaas.

Dinsdag heb ik een afspraak in het zh van Maastricht voor screening naar aanleiding van zwangerschapsvergiftiging.
    Op 15 oktober 2005 ben ik met 34.5 weken bevallen door middel van een spoedkeizersnede omdat ik het hellp syndroom had.

Nou kwam ik na googlen terecht op dit onderzoek en dit lijkt mij wel erg nuttig maar zie er ook tegenop ivm mogelijke resultaten. Nou ben ik erg benieuwd naar ervaringen van anderen die dit of een soortgelijk onderzoek hebben gehad.

Hebben jullie dit onderzoek gedaan en wat waren hier de uitslagen van of heb je juist bewust geen onderzoek willen laten doen?

Ik twijfel wel omdat het voor mij ruim 2 uur rijden is, een nachtje hotel en weer 2 uur terug. Maar weet ook wel dat het beter is om het onderzoek te laten doen. Omdat de word gekeken wat de herhalingskans is maar ook om te weten of er risico's zijn voor hart- en vaatziekten en suikerziekte op langer termijn.

Ik ben erg benieuwd of er meiden zijn met ervaring met dit onderzoek. Of wat jullie mening is hierin!

Bedankt alvast voor de reactie!

liefs,
    Patricia

2. ProudMom28

ProudMom28 Niet meer actief

Hallo, je kan hem plaatsen bij gezondheid. Maar wil er natuurlijk wel op reageren. Toen kan je het prius onderzoek doen in Nijmegen (Radbout) Deze arts zit nu idd in Maastricht. Ik zou even heel kort zijn. Als ik het onderzoek niet had gedaan was onze 2e dochter er niet geweest. Plus dat je helemaal na gekeken wordt.. EN weet mischien wat je kunt veranderen. En hoe zo een percentage je zou hebben met een volgend kindje. En wat is nu een ghezellig nachtje weg in een leuke hotteletje? Okey de hele aanloop is wel iets anders. Want je moet vroeg opstaan en je mag niet eten. maar ik had het ect zo weer gedaan. Wil je meer weten. Pb dan maar even. Groetjes

3. ProudMom28

Oja Mijn percentage was 17% en door te sporten mischien 10%. Ik werd vergleken met een toyota met aanhanger i.p.v een mercedes haha.

4. ProudMom28

Sorry nog een keer haha. Google maar eens op prius onderzoek Maastricht dan krijg je meer info

5. PJO1983

PJO1983 Actief lid

27 okt 2011
    437
    0
    0
    Noord Holland
    Bedankt voor je reactie!

Dan zeker maar even doen, ik ga er eens verder naar googlen, helaas geen gezellig nachtje weg. Ik ga alleen namelijk vl moet thuis blijven voor mijn dochter hihi. Maar je hebt gelijk, het is zeker goed om helemaal na gemeten te worden. Zie er gewoon een beetje tegen op, denk ik!

Had jij bij de 2e zwangerschap ook hellp gekregen?

6. ProudMom28

Heey je kon in Nijmegen ook een nachtje in het zh slapen. Ik denk dat dit mischien ook wel in Maastricht kan. Ik heb idd wel hellp bij de 2e gehad. Maar dit was echt uiterst zeldzaam en ik heb chronische hoge bloedddruk en heb suikerziekte dus.. ben denk ik niet echt te vergelijken met een ander "die gezond is'' Klinkt een beetje gek he haha.

7. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Ik werd a.d.h.v. mijn PE gelijk in het ErasmusMC helemaal binnestebuiten gekeerd.
    Urine onderzoek, bloed, glucose etc.

Kwam er uit dat ik Proteine S deficiëntie heb wat dus een grote veroorzaker kan zijn bij PE en help.
    Bij mijn tweede zwangerschap kreeg ik echter een miskraam (MA), waarna ik op aanraden van mijn huisarts vanaf de eerste week ben begonnen met ascal. Tot en met 36 weken.
    Met 38 weken is mijn zoontje geboren. PE vrij en alles zag er keurig uit. Na de 34wk ging mijn bloeddruk echter wel iets omhoog, wat gecorrigeerd is met bloeddrukverladers.

Ik weet niet hoe het Prius onderzoek gaat, maar als het half zo goed is als wat ze bij het dijkzicht uithaalde, dan ben ik dik tevreden hahaha :D.

8. PJO1983

PJO1983 Actief lid

27 okt 2011
    437
    0
    0
    Noord Holland
    @Proudmom, wat naar dat je bij je 2e dit ook had maar idd misschien wel dat dit sneller kwam door je te hoge bloeddruk en suikerziekte....ben wel benieuwd of ik straks een Toyota of een Mercedes ben haha! Zal bij een volgende zwangerschap me misschien meer voelen als een vrachtwagen haha
    Ik kan helaas geen nachtje in het zh slapen, moet echt in een hotel nabij...ach ook weleens lekker, hopelijk een hotel met bad ga ik 's avonds lekker even in bad met een boekje erbij :)

@Partyrocker, dan heeft het onderzoek bij jou idd veel geholpen en heb je daardoor ook preventieve maatregelen gekregen. Wel erg naar dat je eerst een MA hebt gekregen. Maar gelukkig is je zoontje gezond geboren.

Ik ga het allemaal wel beleven, zie er wel tegenop maar goed, moet maar! alleen al dat er bij een volgende zwangerschap mogelijk door het onderzoek preventieve maatregelen genomen kan worden is al een hele goede reden

9. singa

singa Niet meer actief

Je kan altijd even op bij prematuur zoeken op het onderwerp PE / Hellp. Daar vind je ook veel mensen die aan dit onderzoek hebben meegedaan en er meer over verteld hebben al. Het onderwerp is al gesloten daar.

10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb hellp gehad bij de eerste, met 27 weken en met 33+2 bevallen. Ik heb geen prijs onderzoek laten doen, maar wel een aantal deelonderzoeken daaruit in mijn eigen ziekenhuis. Ze hebben me op stollingsstoornissen en zo getest. Maar omdat mijn moeder en mijn zus ook hellp hebben gehad en we aan die kant van de familie problemen hebben met de bloeddruk hebben we al snel vast gesteld dat het hoogstwaarschijnlijk een vaatprobleem is, ook omdat mijn dochtertje heel dysmatuur was vanwege een slecht doorbloedde placenta.

Dus ik heb het bij nummer 2 en 3 kunnen redden met allen ascal om mijn bloed te verdunnen en zo te compenseren dat mijn vaten te 'strak' staan. Bij mijn tweede kindje een licht gevalletje pe met 39+1 en mijn derde is helemaal zonder problemen geboren.

Als de hellp bij jouwt de lucht is komen vallen zou ik me zeker helemaal binnenstebuiten laten keren. Goede medische begeleiding tijdens je zwangerschap doet wonderen. De angst blijft wel, maar bot gezegd is de kans dat je er dood aan gaat door de goede begeleiding een heel stuk kleiner.

11. singa

singa Niet meer actief

12. PJO1983

PJO1983 Actief lid

27 okt 2011
    437
    0
    0
    Noord Holland
    Zo, gisteren de onderzoeken gehad, was een lange en vermoeiende dag. Ook al komt er uit dat er geen verklaring voor is dat ik hellp heb gehad dan ben ik toch blij dat ik het heb gedaan. 27 juni pas de uitslagen, dat duurt toch nog wel even dus!

Bedankt voor jullie reacties!

Deel Deze Pagina