borstvoeding na borstverkleining

Discussie in 'Gezondheid' gestart door mwag, 22 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mwag

mwag Actief lid

24 mrt 2010
    269
    0
    0
    horeca
    brabant!!!
    ik heb ongeveer 8,5 jaar geleden een borstverkleining gehad. ik zou graag borstvoeding geven maar het is niet zeker of dat lukt. iemand ervaring hiermee?? hoe is het bij jullie gegaan???

2. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    Hoi meid...

ik heb een jaar of 6 geleden een borstverkleining gehad... intotaal 1600 gr weefsel verwijderd ...was dus een mega ingreep...

ik had met 20 weken zwangerschap wel al melkproductie uit mijn borsten... nu met 9 weken zelfs al...

mijn bevalling duurde 62 uur en ik was totaal uitgeput... narcose erachteraan... borstvoeding wilde niet op gang komen en ik had maar 3 spuitende melkgaatjes uit iedere tepel en ze zeiden dat dat er veel meer moesten zijn... dus dagenlang gekolft totdat ik ermee ben gestopt...

we dachten allemaal dat het door de borstverkleining kwam.... maar na een dag of 3 kwam er toch meer melkproductie... uiteindelijk is het niet gelukt..

later toen ik het met de verloskundige besprak vertelde ze me dat het net zo goed kan zijn gekomen doordat ik zo uitgeput was... 3 spuitende melkstraaltjes per tepel zou voldoende moeten zijn.. helemaal omdat het na een paar dagen toch beter ging...

het zegt dus niet zoveel... borstverkleining of niet... het is altijd de vraag of het op gang komt... of het genoeg is...

tegenwoordig zijn de operatietechnieken wat minder barbaars dan vroeger... met microchirurgie zetten ze de tepel weer op de juiste plek... vaak word het kanaal niet dorgesneden..

je moet het gewoon proberen als je het wilt... het is niet zo dat het per definitie niet kan omdat je die ingreep hbt gehad..

gr Jose

3. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Het ligt er maar net aan hoe er geopereerd is. Op heel veel plekken in het land worden borstvoedingscursussen gegeven, wellicht voor jou heel interessant! Verder is het gewoon een kwestie van afwachten wat er gebeurd, je weet namelijk niet van tevoren of en in welke hoeveelheid de melkkanaaltjes zijn doorgesneden. De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk heeft trouwens net een thema-nummer uitgegeven over borstvoeding na borstoperaties (met daarin verschillende ervaringsverhalen), misschien voor jou erg interessant?

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Borstoperatie - Borstvoeding na een borstoperatie

4. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

als ze je tepels heel hebben gelaten (soort paddensteol verplaatsing) dan is de kans op melkproductie heel groot.
    bij mij kwam er melk uit, maar omdat ik een zeer zware bevalling had, koos mijn lichaam er zelf voor eerst zorgen voor meer bloed en energie en daarna pas melk, ik ben gestopt omdat ik te zwak en ziek was om te kolven, maar toch heeft mijn dochter een paar keer aan de borst gelegen. er was wel melkproductie. (mede door keizersnee komt het later op gang)

ik zou het gewoon proberen

5. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    oja dat wilde ik nog zeggen... je kunt een lactatiedeskundige inschakelen en op de borstvoedingscursus gaven ze aan wel meteen extra met kolven te starten om het extra op gang te brengen

gr Jose

6. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Het is heel toevallig. Ik ben lid van Borstvoeding Natuurlijk (vereniging voor o.a. voedende moeders) en die hadden deze maand een complete uitgave over voeden na een borstverkleining! Ik heb m uit, als je het wilt, kan ik hem je wel opsturen?
    Daar staan heel veel ervaringsverhalen in en ook veel contactgegevens van o.a. lactatiekundigen enzo.

Laat het maar weten!
    Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik wilde dit even met je delen ;)

Deel Deze Pagina