Mijn zoontje is nu 8.5 week en ik ben enorm aan het kutten met zijn slaapjes overdag. Het komt er op neer dat hij alleen op mij slaapt of in de draagdoek, hij laat zich 9 van de 10 keer niet wegleggen. Soms een hazenslaapje in de wagen maar vaak is dat alleen maar brullen. Ik heb dit met het cb besproken en zij komen met de rust en regelmaat methode van Ria Blom. Maar dit stuit me zo tegen de borst, ik wil hem helemaal niet laten huilen. Nu is mijn vraag, denken jullie dat dit vanzelf goed komt of moet ik ermee aan de slag? Over een maand moet ik weer werken en ik ben wel bang hoe dat dan moet op de opvang als hij dan nog niet zelfstandig kan slapen..
Hier heeft dochter de eerste 9 weken alleen maar in de doek geslapen. En van een op andere moment viel ze zo zelf in slaap. Eerst in de box, maar momenteel gewoon in bed. Ze is anderhalf uur wakker en slaapt dan drie kwartier.
Het komt vanzelf wel, dit is echt niet ongewoon bij een baby van deze leeftijd; af en toe eens proberen en ineens lukt het. Ik ben mijn dochter met 8 weken gaan inbakeren, eerder was ik niet op het idee gekomen, en toen sliep ze ineens uren in haar bedje.
Het is alsof ik mijn berichtje teruglees uit die tijd. Was er ook veel mee bezig. Ben principieel tegen laten huilen (nu nog steeds en ze is 14 maanden) en als ik het zo lees wil jij dat ook niet. Misschien de methode van Stephanie Lampe? Wij probeerden ieder slaapje in bed, maar uiteindelijk sliep ze voornamelijk op me/in de draagzak/in de wagen naast de bank. Op de opvang sliep ze vervolgens wisselend: in de wandelwagen/in bed/bij een leidster op schoot. Ze sliep daar eerder in bed dan thuis dus maak je daar geen zorgen over als opvang in het spel is.
Ria Blom + kliko = Er zullen vast kindjes en mama’s zijn die het erg goed dien bij deze methode maar ik ken ze niet.... het is ondertussen een verouderde methode. Stephanie Lampe is een goed alternatief! Kan ik aanraden iig Mijn oudste sliep ook slecht.... die heeft tot 12 weken alleen op Mn arm geslapen en (schrik niet!) tot ruim 2,5 jaar niet doorgeslapen .... met 8 weken lekker bij je nemen, goede draagdoek aanschaffen en kiiiiilometers lopen.... en voor de rest; het komt vanzelf! Nu heb ik een baby die wel goed slaapt... weet niet wat mij overkomt hahaha maar dat is ook pas sinds een week of 2. Maak alles voorspelbaar. De 3 R’s zijn nog steeds geweldig. Rust, reinheid en regelmaat en dan niet op de klok maar met handelingen. Wakker worden, schone luier, voeden, knuffelen/spelen, slaapritueel (hier dmv inbakeren, gordijnen dicht en Ewan het droomschaap aan), bed. Succes!
Ik ben geen Ria Blom fan in de zin van 10 min laten huilen en dan pas troosten etc. Wel heeft het inbakeren mij nu voor de tweede keer geholpen. Mijn kinderen hebben dat blijkbaar echt nodig om zich aan de slaap over te kunnen geven, houden zichzelf anders wakker. Mijn dochter huilt wel even als ik weg ga van haar kamertje maar dat wordt vaak snel zachter en minder waaraan ik hoor dat ze in slaap valt. Anders soms even terug voor een speentje geven. Maar als ze blijft huilen of harder gaat huilen, laat ik haar ook niet liggen hoor! Ik geloof echt niet dat ze daar wat van zou ‘leren’. Mijn zoontje had ik eerst veel in de draagdoek maar daar sliep hij ook niet echt rustig in, uiteindelijk is mijn ervaring dat (mijn) kinderen toch het best/meest rustig slapen in hun bed. Maar dan moet het wel lukken om ze in slaap te krijgen in hun bed inderdaad..
Inbakeren doe ik met een Pacco (summer) doek trouwens, Puckababy piep etc. is niet ‘strak’ genoeg voor mijn dochtertje.. Oh en de kamer donker maken hielp hier ook wel, al lees je overal dat baby’s overdag dat niet nodig zouden hebben.
Mijn dochter sliep de eerste 10 weken ofzo alleen op een van ons dus de draagdoek was de redding na paar weken En ineens kon ze het wel zelf...speen heeft ze nooit gepakt maar als we er even bij bleven om speen in haar mond te houden viel ze toch in slaap...wandelen in de kinderwagen deed het ook altijd goed. En met 13 weken oid inbakeren ontdekt. Dat een paar weken gebruikt maar toen ging ze rollen dus mocht dat niet meer. Op dat moment hadden we inmiddels wel een redelijk ritme ontwikkeld en kon ze het wel zelf, vanaf toen nooit meer problemen met slapen gehad en sliep ze alles in bed of in de auto/wagen als dat zo uitkwam
Onze dochter hebben we vanaf de kraamweek tot een week of 10 ingebakerd in een hydrofiel of molton (afhankelijk van de temperatuur) ze sliep zo beduidend rustiger dan zonder. Daarna begonnen met afbouwen overdag en uiteindelijk ook s nachts. Heb ook gemerkt dat ze overdag in de box een stuk korter slaapt dan in bed. In de box 20 minuten tot max 1 uur, en in bed meestal minstens 2 uur. Ook de kamer donker maken was een goeie tip voor ons
Baby in een droomritme. Goed boek waar ik veel aan heb gehad. Niet laten huilen zo'n uk. Geborgenheid, rust en regelmaat. Hier veranderde zoon van een moord en brand krijsend oververmoeid kind, in een acceptabel slapende vrolijke baby. En soms moeilijk slapend, vooral in sprongen. Het komt vanzelf goed, blijven proberen en weg met ria blom!
Oh ja... thuis sliep zoontje voor geen meter. Op de opvang als een roos. Dus daar zou ik me niet al te druk om maken.
Hier dochter de eerste 5 maanden volledig gedragen of op me laten slapen. Mislukte pogingen met huilen om haar in de wandelwagen te laten slapen waar ze niet aan toe was en ineens viel ze zelf in slaap in bed en nu doet ze al haar slaapjes in bed of in de wandelwagen. Hier kwam het dus vanzelf goed
Herkenbaar hoor. Omdat ik echt heel erg moe was en zo veel al geprobeerd had, heb ik wel Ria Blom uitgeprobeerd op aanraden van Cb op de leeftijd van 4 maanden. Moeilijk! Ik vond het verschrikkelijk! Ik ben er ook mee opgehouden omdat ik het echt niet okey vind. Mijn dochtertje raakte helemaal overstuur. Toch heb ik er wel wat aan gehad. Ik heb nu een aantal soorten huiltjes leren onderscheiden. Puur omdat ik haar de kans gaf om te huilen. Bij een aantal soorten huiltjes weet ik nu dat ze gaat slapen. Ik hoor dan ook echt dat ze zichzelf aan het troosten is. Ik zou haar alleen maar extra geprikkeld hebben als ik dat onderbreek door toch haar kamertje binnen te lopen. Ik ben dus blij dat ik dat ontdekt heb. Ik zou zeggen: geef lekker die nabijheid. En blijf ondertussen nog steeds hem ook in bed of in de wagen in slaap te laten vallen. Dan heb je minder kans op gewoonte wording.
Even een update. Donderdag begonnen met 'baby in een droomritme' van Stephanie Lampe. Inmiddels al een aantal slaapjes in de wieg gedaan, waar ik enorm blij mee ben. Het zijn echt meestal korte slaapjes van 30-45 minuten, hem opnieuw in laten slapen lukt dan niet. Ook kost het vaak wel een half uur (met daarin een hoop huilen en troosten) voordat hij ligt te slapen. Kost me dus een hoop energie voor relatief korte slaapjes. Soms lukt het niet en doe ik hem in de doek. Dan slaapt hij makkelijk 1.5 a 2 uur. Is hij er gewoon nog niet klaar voor? Of moet ik doorzetten en wordt het vanzelf beter? De afgelopen 2 nachten waren ook verschrikkelijk, dus ik ben een beetje bang dat we een soort aversie tegen de wieg creëren ofzo
Ik wil je niet teleurstellen maar hier sliep ze pas met 13 weken in bed overdag en ging ze pas met 7 maanden langer dan 45min achter elkaar slapen overdag. Gewoon volhouden is denk ik het beste! En die doek is toch prima? Behalve dat ik snap dat je daar soms geen zin in hebt tenminste ik was het soms zat hahaha
Ik zou gewoon doorgaan. Hij moet leren slapen in de wieg. Zolang je hem niet laat huilen en gewoon troost komt dat echt goed. Kost ook echt even tijd. Je zal merken dat je steeds korter hoeft te troosten en dat ie sneller en langer gaat slapen. Is niet in een paar dagen bekeken, duurt enkele weken voor er plots verbetering is. Elk slaapje is er één.
Hier helaas een andere situatie ivm extreem huilen maar dat had zo zn redenen. T was laten huilen en iedereen kon slapen of niet laten huilen en elke 3-18 minuten een speen/aai brengen en er werd per saldo helemaal niet geslapen. Veel keuze was er niet, t was doorbijten of ziekenhuisopname met huilprotocolletje om te resetten. Maar dat is een heel ander scenario hoop ik. Op t kdv bij ons kunnen ze prima met een moeilijk slapend kindje overweg. Ook een kindje wat bij een go en ouders in de draagdoek zat vanwege onrust konden ze prima aan met t materieel daar. (was noodopvang, gastouder was door dr rug gegaan) Je kleine is daar echt niet de eerste en ze hebben onwijs veel voorzieningen die voor ons thuis niet rendabel zijn, misschien dat ze zelfs nog tips hebben voor je. Bij veel onrust en beweging nodig zou ik eens kijken of een schommelwieg wat is, bij ons op de kdv vond ze het helemaal fantastisch en lag languit gestrekt te genieten in dat ding. Tis een simpele constructie waarbij een wieg aan een lange veer verbonden is. Ging ze trappelen of bewegen dan ging hij weer deinen en had ze t prima naar dr zin met grote grijns. T ding is mateloos populair op de kdv bijna geen een die er niet van geniet. Ze was toen al wat ouder en we hadden alles al dus hebben t niet gedaan toen meer maar komt er OOIT nog een tweede ukkepuk dan staat er bij ons een schommelwieg.
Komt van zelf wel goed! Ik zou hem zelf niet laten huilen omdat hij nog zo klein is , maar dat is mijn gevoel. Uit eindelijk zullen ze dan idd wel slapen want ja mama komt toch niet helpen of een knuffel geven.