hallo, ik ben gisteren op controle bij de vk geweest en tijdens het luisteren van het hartje ging het in het begin wat trager, de vk zei baby's hartje zakt wat af naar 110 maar het herstelt zich goed hoor, maar ik vraag me nu af, hoe komt dat dat het hartje wat afzwakt, de vk zei iets over dat hij dan de navelstreng raakt en dan de bloedsomloop even verstoort is, gebeurt dat vaker en kan dat kwaad ,vraag ik me nu af , of heeft dat te maken met de bewegingen vd baby? ik hoop dat u me dat uit wilt leggen, hoe dat zit want de vk zei er eigenlijk verder niet veel over maar ik vraag het me toch af! Heeft de baby het dan benauwd? of wat ik ook wel eens lees:dat ze het niet fijn hebben in de baarmoeder? alvast bedankt groetjes gaby
Hi gaby, Bij volwassenen willen we graag een stabiele regelmatige hartslag horeb. maar bij babytjes horen we graag dat ze van 110 naar 140 naar 160 naar 100 gaan. Op het moment dat de verloskundige naar je baby luisterd lig je op je rug, daarbij kan soms de grote ader die achter je baarmoeder word een beetje worden bekneld daarom kan je soms een wat trager hartslagje horen maar je kindje liet goed horen dat het weer herstelde. Ze hebben hier gaan last van en als dat zo zou zijn dan krijg jij een seintje om anders te gaan liggen. Je vind het dan vaak zelf ook niet prettig meer in die houding. Geen zorgen je kindje heeft bewezen dat het erg goed zijn of haar best doet! Imke
dank je wel voor je antwoord! maar wat ik dan niet snap is dat de vk het had over dat de baby tegen de navelstreng aanzat dus raakte en dat de bloedsomloop even verstoort raakt kan dat het dan ook geweest zijn? groetjes gaby
ja dit kan inderdaad, de kleine kan net even tegen de navelstreng hebben aangelegen. waardoor het hartje wat langzamer gaat. Kan geen kwaad! Imke