Solicitatie/cv brief schrijven do's and don'ts

Discussie in 'De lounge' gestart door Suzzert, 1 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik ben eigenlijk op zoek naar de dames/heren die in de solicitatie commisie zitten en dus heel veel brieven in handen krijgen.

Wat zien jullie graag in brieven of cv's? En wat juist niet?

Zojuist weer afgewezen op een functie en ik ben dus opzoek naar hoe val ik op!

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Leest even mee :)

3. KimK

KimK Niet meer actief

Is het niet zo dat ook heel veel vacatures viavia worden ingevuld? Dus dat sollicitatiebrieven sneller worden afgewezen? Zelf was ik bewust tbm maar werd via mijn LinkedIn benaderd voor een bedrijf om eens te komen praten. Ging goed en ze hebben me meteen een baan aangeboden. Dus ik ben uitgenodigd puur obv mijn LinkedIn. Hoor ik toch van veel mensen dat LinkedIn echt een goed netwerk is qua carriere.

4. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik vind dat lastig, ik zit in de zorg sector en ik heb nog niet echt het idee dat LinkedIn werkt binnen de zorg. Ik heb er wel 1 die helemaal up to date is.

5. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    ik lees ook mee

6. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Ook ik lees mee. :D

7. KimK

KimK Niet meer actief

Hmm, nee dat is zo. Is het echt uitvoerend werk dat je zoekt? Heb je soms een gat op je cv? Misschien dat je daarom wordt afgewezen. Krijg je een standaardbrief terug? Misschien eens bellen naar het laatste bedrijf waar je bent afgewezen en vragen waarom?

8. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Wat ik vaak terug krijg is dat ze 200 reacties hebben gehad en een keuze hebben gemaakt op ervaring. Ik ben maatschappelijk werker en daar telt ervaring zwaar.

Ik zal eens vragen aan mijn laatste afwijzing waarop ik afgewezen ben.

9. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Ik deed altijd een foto bij mijn cv, wel een pasfoto, geen vakantiefoto :) Op mijn werk hoor ik ook regelmatig dat het een nadeel is als er geen foto bij zit. Of het discriminatie is weet ik niet, maar het werkt wel.

10. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik heb net een email gestuurd met de vraag waarop ik ben afgewezen! Ben benieuwd.

Een foto op mijn cv heb ik al. Een nette pasfoto

11. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Niet héél veel ervaring, maar ik let op:
    - werkervaring
    - persoonlijke kwaliteiten
    - de reden van sollicitatie (persoonlijke noot mag best, vind ik)
    - schrijf- en stijlfouten en opmaak
    - onzinnige cursussen en ervaringen bij vroegere bijbaantjes die totaal niks met de functie waarop je solliciteert te maken hebben (zou ik weglaten)

Soms ligt het ook echt aan de persoon hoor. Wij zochten laatst een jong iemand, zodat hij/zij nog lekker 'kneedbaar' is (in de positieve zin), niet te hoog opgeleid (ivm. azen op andere functies wanneer ze de kans zouden krijgen - er was iemand nodig voor langere tijd op deze plek en moet lang ingewerkt worden)
    Mensen die niet aan dat profiel voldeden vielen eigenlijk meteen af.

12. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Het belangrijkste is dat je je in je brief richt op waarom het bedrijf iets aan jou gaat hebben. Dus niet wat jij denkt te vinden in de functie en waarom het je zo leuk lijkt (ook wel in het kort natuurlijk maar dat is niet de hoofdmoot) maar waarom jij een aanwinst bent voor het bedrijf.

- wat kun jij betekenen voor het bedrijf
    - welke van jouw kwaliteiten kun je daar goed inzetten en op welke manier
    - waarom ben jij een aanwinst op het reeds bestaande team, welke aanvulling geef jij

13. raspberry

Hoop instellingen hebben nog geen pagina op linkedin idd. Maar een heel aantal ook wel :) Zorgen dat je instellingen volgt en reageren op berichten, dan kom je iig in beeld :)
    Heeft mij tot nu toe niets opgeleverd, maar het is dan op dit moment wel echt heel dieptriest gesteld met het aantal vacatures en ik hoor van clienten uit de GGZ ook dat er heel erg geschoven wordt met personeel: mensen die op plekken zitten waar bezuinigd wordt, worden gezet op functies die openvallen en niet wegbezuinigd kunnen worden. Maar daardoor zitten er mensen op plekken waar ze helemaal niet geschikt voor zijn... :(
    Vriend van ons volgt een cursus autisme, maar de vaste trainer is weggegaan en de nieuwe trainer heeft he-le-maal niets met autisme. Hij heeft meer aan de gesprekken die wij af en toe hebben, dan aan de training, zegt hij.... :(

14. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Goede punten tralalala!

En ik heb net mijn linkedin weer eens helemaal nagelopen en inderdaad eens goed reageren op discussies en mijzelf bekend maken.

@Rozemarijke, ik weet waar het helaas over hebt. Ik heb ook drie oud studie genootjes die alle drie hun baan kwijt zijn geraakt en mensen die op de verkeerde plek terecht komen. Ik probeer het 'nieuwe werken' als een kracht te zien in mijn cv en dat ik open sta voor verandering en flexibiliteit. Het is gewoon onwijs lastig op het moment :(

15. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik kreeg een reactie waarom ik afgewezen was en het was op basis van ervaring. Ze hadden een aantal mensen meer ervaring en mijn brief en cv waren goed!

16. raspberry

Da's iig weer fijn om te horen. Alhoewel.... als je brief nou reteslecht was geweest, had je zelf nog invloed kunnen hebben op wel uitgenodigd worden... :(
    Frustrerend he? :(

17. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ja! Als ik nu echt verbeterpunten had ofz... Maar ja, weer nieuwe vacatures gevonden en we gaan er weer tegen aan. Tips toepassen, cv misschien nog verder uitdiepen.

Deel Deze Pagina