Gft bak en maden

Discussion in 'De lounge' started by Luna86, May 11, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,230
    7,277
    113
    Female
    Brabant
    Hier mag vlees er gewoon bij volgens de site van het afvalverwerkingsbedrijf. Wij gebruiken ook die biozakjes en hebben dan nooit maden. Hebben vroeger wel eens maden gehad, die deed ik in een bakje en strooide die uit op het grasveld bij ons achter, lekker eten voor de vogels :). Als de bak leeg was uitspoelen met de tuinslang, chloor is echt niet nodig, dat ding hoeft toch niet steriel te zijn? ;)

2. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    ik spuit er met warm weer regelmatig citroensap in.
    en de zakken goed dicht knopen..
    heb nooit geen maden

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,230
    7,277
    113
    Female
    Brabant
    Dit staat er op de site van ons afvalverwerkingsbedrijf:

Maar wat mag er u nu eigenlijk in de groene container?
    Wel GFT-afval
    Etensresten incl. vlees en visresten
    Botjes
    Broodresten
    Doppen van pinda's en noten
    Eeierschalen
    Kaas en kaaskorsten
    Kattenbakkorels met milieukeur
    Koffiefilters en koffiedik
    Loof, schillen en resten van groente en frui
    Mest van kleine huisdieren
    Noten en pitten
    Plantenmateriaal
    Klein snoeihout
    Gras, stro en bladeren
    Theebladeren / theezakjes
    Visgraten
    Snijbloemen en kamerplanten
    Géén GFT-afval
    Zand, tuinaarde, potgrond
    As uit Asbak (sigarettenpeuken)
    Bagger uit sloot of goot
    Haar van mens en dier
    Jus, vet, vloeibare slaolie
    Kattenbakkorrels zonder milieukeur
    Kauwgom
    Kerstbomen
    Kurk van wijnflessen
    Koolresten uit barbecue of openhaard
    Luiers
    Sap- en zuivelverpakkingen
    Schelpen
    Slachtafval
    Stofzuigerzakken

4. Mommysince13

Mommysince13 VIP lid

Nov 7, 2012
    5,683
    326
    83
    Female
    Horeca medewerker Hotel
    Wat er in de GFT-bak mag verschilt per gemeente. Bij ons mag er ook gewoon vlees in. binnenkort komt bij onze gemeente de grijze bakken ook 'ter vervallen' (die worden dan nog maar eens per maand geleegd ipv elke 14 dagen) en moet er nog meer gescheiden worden, we krijgen dan ook zo'n oranje bak voor plastic.
    Maar er komt dan ook weer een uitbreiding op wat er in de GFT mag.

5. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Bij echte gft die gecomponeerd wordt mag niet eens gekookte groente. Enkel 'levend' afval, dat dus kan composteren.

Blijkbaar mag het bij opgehaald gft soms wel, maar als je in de toekomst geen maden wilt, sowieso niéts van vlees of vis erbij.

6. Mommysince13

Mommysince13 VIP lid

Nov 7, 2012
    5,683
    326
    83
    Female
    Horeca medewerker Hotel
    Maar als je vlees en vis in de grijze bak doet krijg je toch hetzelfde probleem lijkt me..

7. frums

frums Bekend lid

Sep 25, 2011
    644
    287
    63
    hier helpt bleek niet echt hoor...ja als er 2 maden inzitten, maar ik heb een keer gehad...dan gooide ik bleek en kokend water...alles wat ik zag dood...ging naar binnen voor een nieuwe lading kokend water, kom weer buiten, weer alles wit :$
    ik heb toen zon roxasect-spuitbus gekocht, tegen kruipende insecten. Dat hielp wel!
    En voordeel is..het werkt door...dus nu spuit ik bij mooi weer preventief de bovenrand van de bak en het deksel aan de binnenkant in....

8. frums

frums Bekend lid

Sep 25, 2011
    644
    287
    63
    ja klopt....ik ben erg slecht in afval scheiden en gooi vrijwel alles in mn rest-afval bak...ik heb de maden dan ook in mijn grijze bak, niet in de GFT...maar ik neem aan dat je ze hetzelfde bestrijdt :p

als het heel heet is en de bak is net leeg, gooi ik (rauw) vleesafval in een zakje in de vriezer....op de ophaaldag gooi ik dan het zakje nog in de bak.

9. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Composterend groenteafval wordt bijzonder heet. Ideale omstandigheden voor maden. Bij restafval heb je dat een pak minder.

10. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

Oct 19, 2013
    2,646
    1,529
    113
    OV
    Sorry, maar bleek bij het groenafval kan echt niet.

De reden dat vlees in sommige gemeenten niet bij het groenafval mag is dat er veevoer mee gemaakt wordt. Vlees bevat helaas nogal wat antibiotica, en als de dieren dat dan dubbel binnenkrijgen loopt het antibiotica probleem nogal op. Kijk dus even goed of het mag - als het wel mag wordt er geen veevoer van je gft afval gemaakt.

11. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    Wij hebben standaard de gft bak op een kiertje staan. Nooit maden gehad. Licht en lucht weert vliegen.

12. Bailief

Bailief Niet meer actief

Wij hebben elke zomer maden in de container. Verschrikkelijk smerig. Ik laat ze altijd zitten, ze vliegen uiteindelijk vanzelf uit. (Leuk als je na een tijdje de container open doet 😅) hij wordt altijd geleegd, ook als de maden er uit kruipen.

13. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,835
    9,338
    113
    Gelderland
    Ik heb zout op de rand gedaan en azijn in de bak en een paar dood gedrukt en het lijkt erop dat ze voor nu weg zijn. Ik ga door met zout en azijn en haal morgen mottenballen. Misschien was ik er ruim op tijd bij? hopelijk hebben ze geen eitjes gelegd :D

14. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

Mar 2, 2013
    3,295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Meel erin gooien helpt ook goed, absorbeert de sappen ook, stinkt minder en onze maden gingen dood!

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,230
    7,277
    113
    Female
    Brabant
    Madden leggen geen eitjes, dat doen de vliegen. Dus zorg dat er geen vliegen in de bak komen ;)

16. irongirly

irongirly Actief lid

Apr 4, 2015
    117
    42
    28
    Wat hier altijd geweldig heeft geholpen is glassex. Beetje op de maden sprayen, uurtje later is alles vertrokken

17. void

void Fanatiek lid

May 19, 2012
    2,356
    19
    38
    0161
    Wel aan de bio afbreekbare zakjes maar ondertussen er bleek in gooien? Mijn man deed dat ook een keer en gooide vervolgens de flessen bleek erin.. Doei gft bak, rij jij maar lekker wekelijks naar de stort..

18. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik zit hier ook met mijn ogen te knipperen ivm alle vieze rommel die mensen daarin gooien...

Ik schrik sowieso altijd van de hoeveelheid bleek die veel mama's hier blijken te gebruiken. Ik heb dat niet eens in huis. Zou leuk zijn als mensen toch íets meer aandacht aan het milieu gaven...

19. Disneyfan

Disneyfan Fanatiek lid

Oct 14, 2013
    1,036
    158
    63
    Een stokje ertussen zodat hij op een kier staat dan heb je er geen last van

20. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

Feb 19, 2011
    1,105
    2