Hallo allemaal Mijn kleine van 15 maanden doet standaard na het ontbijt poepen. Ik vraag dan heb je gepoept en moet je een schone broek? Gaat dan gelijk naar de schone luiers. Is het verstandig om na het ontbijt op een potje of brilverkleiner te zetten? Wat werkt trouwens makkelijker in de praktijk, een potje of brilverkleiner?
Volgens mij kun je het gaan proberen hoor. Ik zou gaan voor de brilverkleiner ipv het potje. Je hoort wel eens dat kindjes op een gegeven moment niet van het potje op het toilet durven. Dus om die reden gebruiken wij brilverkleiners plus een klein opstapje zodat ze er zelf op kan klimmen (ze zit in de zelf doen fase). We hebben wel een potje maar gebruiken die in principe alleen voor als we een weekendje weg zijn ofzo.
Denk dat ik er toch maar eens spelenderwijs mee ga beginnen. Zijn er ook ervaringen met zo'n verkleiner met een trappetje ervoor?
wc met trap is erg goed. zo kan hij zijn voetjes op zetten. dat is wel belangrijk voor spier ontwikkeling bij zindelijk worden. maar ik zou nog niet beginnen. je begint wanneer je kind je vertelt voordat hij het doet.
Mijn kind kon amper praten toen we met zindelijkheidstraining begonnen. Was geen probleem, hij was eerder zindelijk dan dat hij kon praten. Zou het gewoon proberen, werkt het niet, dan probeer je het later weer.
Op die leeftijd zou ik eerder voor een potje gaan. Deden wij hier ook. De wc boezemt toch net iets meer angst in voor zo'n kleintje.
Leuk om alle verschillende meningen te lezen Ik ga er wel wat spelenderwijs mee beginnen. Alleen nog even uitvogelen hoe
Onze dochter is nu 17 maanden en hier zijn we ook begonnen, eerst het potje weggezet maar daar ging ze hele dagen mee lopen slepen dus dat schoot niet echt op als ik steeds dat ding moest gaan zoeken. De 'grote mensen' wc vind ze enorm interessant, de pot zelf, het wc papier, het doortrekken. Kortom het hele gebeuren wekt haar interesse. Ook knijpt ze in haar luier als ze moet plassen/gaat plassen, maar echte plassen of poepen op de wc heeft ze nog niet gedaan. Maar alle tekenen zijn er, voor mij, dat het besef er is wanneer ze plast of poept. En dat vind ik genoeg om spelenderwijs te gaan proberen. Hier gaat ze overdag met kleding aan (als ze moet plassen of poepen) op de wc zitten, zodat ze wel weet waar het moet maar zonder luier doet ze toch nog niks. Ze wil wel altijd erna 'afvegen' met wc papier, want dat hoort Zo stukje bij beetje komen we er wel. Er zijn ook kinderen die heel laat gaan praten en om tot die tijd te wachten (terwijl ik merk dat het besef er is) vind ik niet nodig. Zolang het geen moeten is, en er geen druk op ligt, waarom niet? Je merkt snel genoeg of de interesse blijft, dl heeft namelijk ook een paar weken gehad dat het haar helemaal niet uitmaakte en ze ook niet aangaf dat ze moest plassen. Dan laat ik het ook gewoon, en pikken we het weer op als ze er weer open voor staat. En wanneer ze dan zindelijk is/zal zijn weet ik niet, maar het is ook niet de insteek om haar z.s.m zindelijk te maken. Ik denk dat je dus best in de ochtend even de brilverkleiner erbij kunt pakken om het te proberen. Merk je dat hij/zij er nog niet aan toe is, prima, maar zonder te proberen weet je het nooit
ik heb Dl (20 mndn) vorige week uitgelegd dat ze geen luier meer aanhoeft als ze het op het potje gaat doen. Sindsdien ontkent ze het tenminste niet meer als ze wat heeft gedaan. Dus ik ga proberen haar naar het potje 'toe te praten', ipv steeds voor niks uitkleden en erop te zetten Wc is hier vooral leuk om 1000000x door te trekken, dus begin maar met potje.
Alle kindjes beleven het weer op een andere manier blijkt wel weer Ik kan me wel vinden in jouw verhaal/uitle Sennavt
mijn zoon was ook heel vroeg zindelijk. maar die kon wel duidelijk maken dat hij moest plassen, en zelf zijn broek uit doen. naar po gaan. en als ik me goed herinner was je kindje toch wel voorbij 21 maanden oud toen? dit kind is 15 maanden oud. ik weet niet hoe land het kan los lopen? advies cb is echt toch wachten tot 24 maanden oud. TENZIJ je kind vanzelf naar po of Wc gaat. kennis laten maken en vaak meenemen als jij zelf gaat, zodat kindje leert wat er allemaal moet gebeuren. kleding uit, zitten,schoon vegen, doorspoelen handen wassen.