Hallo allemaal! Bij mijn dochter moeten de keelamandelen eruit. Deze zijn te groot. Ze heeft nu al een aantal keren oorontsteking en keelontsteking gehad. En ze is veel en vaak verkouden. Zelf zie ik er op tegen de operatie en de herstelperiode erna. Wat zijn jullie rvaringen? Hoe snel knapte jullie kindje op na de operatie? En wat was de leeftijd toen de amandelen eruit gingen?
Mr K was 3.5 toen vorig jaar zijn keel en neusamandelen zijn verwijderd. Wij hebben hem goed voorbereid op het roesje ( het ziekenhuis had op hun site er een verhaaltje over op staan met foto's) Daardoor was hij heel rustig toen hij het roesje kreeg wat voor iedereen prettig was. Ze zijn er ook heel snel van terug. Alleen moest hij van de verpleegster elk half uur een bekertje drinken leeg drinken, dit was natuurlijk heel erg pijnlijk, en hoewel alle ouders het na een paar slokjes wel best vonden spoorden wij Mr K aan om zijn bekertje leeg te drinken. Helaas bleek hij bij controle nog te bloeden en moest hij dus onder algehele narcose om het dicht te laten schroeien. Ook het onder narcose gaan verliep heel rustig omdat hij wist wat er ging gebeuren. Daarna moesten we naar de kinderafdeling omdat de dagopname ondertussen al gesloten was. Daar bleek dus dat een bekertje elk half uur helemaal niet nodig was, gewoon regelmatig een slokje drinken was daar het beleid en ze moedigden hem ook echt aan op een positieve manier. Toen de arts kwam hoorden we ook dat ze zijn maag hadden leeggepompt omdat deze propvol ranja zat. De eerste dag was het echt praten als brugman om hem wat te laten drinken, we hadden trouwens alleen paracetamol zetpillen meegekregen van het ziekenhuis (las later hier dat er ook ziekenhuizen zijn die ook ibruprofen meegeven). Na 2 dagen begon hij weer een beetje normaal (dus zonder mopperen) te drinken en te eten. De eerste tijd advieseren ze toch om zacht eten te geven (dus geen beschuiten of patat) Maar Mr K is er enorm door opgeknapt, dus het wat het zeker waard.
Ik lees even mee, mijn meiske wordt over 10 dagen geopereerd aan neus en keel amandelen. Ik zie er enorm tegenop eerlijk gezegd..
@pluk dank je wel voor je verhaal! Heftig hoor dat je kereltje weer terug moest onder narcose omdat het bloeden niet stopte!! fijn om te lezen dat het zeker de moeite waard is!! @wijffie spannend he!! Ik wens jou en je dochtertje alvast heel veel succes!! Laat je even weten hoe het is gegaan? Het narcose verhaal hebben we al gehad. 3 weken geleden had Anoeska een kraaltje te ver in haar neus gestopt. Ik heb toen de HA gebeld. Die had gekeken en stuurde ons door naar de eerste hulp. Daar zagen ze het kraaltje al niet meer zitten, dus hup door naar de KNO arts. D.m.v een slangetje in Anoeska's neus zag hij het kraaltje zitten. Het zat vast tussen de neus en keel amandelen. We moesten de dag erop terug komen om Anoeska onder narcose te brengen, hij zou dan het kraaltje verwijderen. Ik moet eerlijk zeggen, die narcose is een drama! Vooral voor de ouder die meegaat! Pfff wat een rot gezicht om je kindje te zien liggen! Gelukkig werden we binnen 5 minuten al geroepen dat we bij Anoeska mochten. Toen Anoeska mijn stem hoorde vloog ze overeind en het eerst wat ze zei was: mama ik heb lekker geslaapt! Dus die vond het helemaal niet eng gelukkig!! Maar toen de KNO arts even kwam praten hoe het was gegaan vertelde hij dat ik een afspraak bij mijn HA moest maken want de keelamandelen van Anoeska zijn wel erg groot! Dus ja zo'n KNO arts zegt dat niet voor niks denk ik dan. Ik weet dat het na de operatie heel pijnlijk is, daarom zie ik ook zo tegenop! Heb nog meer succes verhalen nodig
Dat is ook waar ik zo tegenop zie. Ik ben alleenstaand ouder, dus ik moet t ook nog s allemaal in mn upje doen. Ik vond de afspraak vorige week bij de KNOarts al heftig. Op dat moment beslissen of ze wel of niet geopereerd zal worden, langs anesthesist, datum prikken etc en dat allemaal in mn eentje. Dus kun je nagaan hoe ik er volgende week voor zal staan, smorgens vroeg al zorgen dat ze nuchter blijft, zetpil geven, spullen mee, etc etc. Maarja, ze heeft last dus het is maar beter. Haar keelamandelen zijn zo groot dat ze zo'n beetje tegen mekaar aan komen en haar keelopening dicht duwen zeg maar. Dus ik hoop echt dat ze zich daarna gewoon lekker beter gaat voelen, dan vergeten we het hopelijk snel. En ze verheugt zich nu al op de ijsjes die ze straks mag gaan eten haha. Maar hoezo zegt je KNO dat je naar de HA moest ivm die amandelen? Ik werd door HA juist naar KNO arts gestuurd
Kylian had ze ook heel groot, zo groot zelfs dat het zijn eten belemmerde en hij dus best vaak moest overgeven omdat er wat bleef hangen. Ze waarschuwden me tijdens het geven van de narcose ook dat het naar kon zijn om te zien omdat ze raar met de ogen gaan draaien. Maar dat doet/deed Kylian ook toen hij baby was en heel moe was, dan draaiden zijn ogen ook zo weg dus ik was het gewend.
Mijn dochter is in maart 2010 geopereerd aan haar neus/keel. Ze hebben toen de neusamandel gepeld, een stukje van het neus tussenschotje weg geschraapt en de slijmvliezen aan de binnenkant van haar neus gedeeltelijk weggesneden i.v.m chronische verkoudheid. (mijn dochter heeft een longaandoening en is altijd al benauwd maar door de chronische verkoudheid was dit veel erger) Ze hebben toen ook de keelamandel gepeld omdat deze erg groot was. 2 weken geleden is ze opnieuw geopereerd omdat ze een vernauwing in haar keel bleek te hebben en haar keel amandel niet goed gepeld was en weer was aangegroeid. De vernauwing en keel amandel zijn weggesneden. Ook hebben ze toen nog meer neus slijmvlies weggesneden. De eerste operatie was mijn kleine meid na ongeveer 5 dagen weer goed herstel. De 2e operatie is nu 1,5 week geleden en ze is nog niet de oude. Ze is nog heel erg moe en slapjes en eet heel slecht waardoor ze ruim een kilo is afgevallen en aangezien ze al ondergewicht had moeten we begin volgende week beslissen of we gaan starten met sondevoeding. Beide operaties zijn natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar met alleen maar neus en keelamandel verwijderen maar ik denk dat het herstel daarvan alleen maar sneller/makkelijker zal zijn. Overigens kreeg mijn dochter pcm en diclofenac als pijnbestrijder. succes en beterschap met je kleintje!
mijn mannetje van 23 maand is vorige maand geopereerd aan zijn keelamandelen. Vorig jaar al aan zijn neusamandelen en buisjes. Hij kwam er heel verdrietig uit en heeft lang last gehad. Vooral omdat hij zo jong is is het lastig om uit te leggen dat hij moet drinken zodat het beter word. Na 5 dagen ging het beter gelukkig. Wijffie. Ik ben ook alleenstaand en heb ook nog een kleine van toen 2 maand oud, maar het ging allemaal prima. Eerste dagen wel even lastig omdat hij zich helemaal niet lekker voelde natuurlijk. Succes Ylona
Hier dan een succes verhaal Onze meid was net zo oud als jouw meisje toen ze geholpen werd. We hebben haar niet echt voorbereid, snapte ze toch niet. Wel gezegd dat ze pijn kan hebben. Onder narcose gaan was geen probleem, ze was ook erg snel bij. In operatiekamer al. Ze vond het wel heel naar dat ze 2x een hele golf bloed moest overgeven. Drinken ijsjes, ging ook nog niet zo goed, ze viel ook steeds in slaap. Om 13.30 waren we weer thuis, we hadden diclofenac zetpillen meegekregen voor de eerste 3 dagen. Thuis knapte ze heel snel op, eerste nacht helemaal doorgeslapen, dag erna kreeg ze wel wat koorts, maar dat was na een dag ook over. Ze is op woensdag geopereerd en op zaterdag was ze weer helemaal opgeknapt!! Het was wel even zoeken naar wat ze wilde drinken de eerste dagen, het is niet zo'n grote drinken, maar dat moet natuurlijk wel.
Hier ook een ervaringsverhaal. toen dochter 1,5 was zijn voor het eerst haar neus-amandelen geknipt en van de week zijn haar neus en keel amandelen geknipt (3 jr. en 2 mnd) Ik vond de eerste keer erg heftig vergeleken met deze keer. Volgens mij zit dat overgeven van bloed etc. hem in de neusamandelen. Die waren nu wel teruggegroeid maar niet enorm groot zoals de eerste keer. De KNO arts heeft mij ook uitgelegd dat ze de eerste keer zo extreem gebloed heeft omdat ze ook een extreem grote neusamandel had. De eerste keer was ze te klein om er iets van te snappen (gelukkig) en deze keer hebben we haar wel goed voorbereid. Ik vond de eerste dag even heftig, maar daarna knappen ze snel op. Wij moeten 3 dgn lang paracetamol zetpillen geven, en daar reageert ze erg goed op. Ze rent ondertussen het hele huis weer rond. Ik zou in ieder geval niet te nieuwe kleren aandoen als ouder, en het verder maar gewoon op je af laten komen.
oh wat fijn dat er ook genoeg positieve verhalen zijn!! Geeft de burger moed! We hebben besloten dat we begin april gaan bellen voor een afspraak! @wijffie ik moet eerst weer langs de HA omdat ik een verwijsbrief nodig heb voor de KNO arts. Vind het zelf een beetje omslachtig hoor! De KNO arts geeft aan dat hij de amandelen wil verwijderen, maar eerst weer langs de HA. Dus weer een afspraak maken, de HA moet dan even kijken en dan krijg ik de verwijsbrief! Ach ja er moet geld verdient worden, toch?!? Lijkt me erg pittig hoor dat je er volgende week helemaal alleen voor staat!! Ik wens je alvast heel veel sterkte en heel veel succes!! Ook voor je kleine meid!!
Onze zoon was bijna 2,5 jaar (11 januari jl geopereerd) toen zijn keelamandelen verwijderd werden. Hij was het jaar daarvoor al een x geopereerd aan zijn neusamandel en buisjes. Ik vond het niet echt heftig, ik was het nog gewend voor de operatie ervoor natuurlijk. Alleen was het nu wat meer bloed dat hij uitspuugde omdat de wond in zijn keel zit natuurlijk. Hij heeft denk ik 2 dagen niet echt gegeten, maar erna wilde hij langzaam weer iets proberen. Wel heeft hij een week lang gespookt tijdens het slapen en was hij erg hangerig en pieperig. Toen de korst eenmaal eraf was gevallen (na ongeveer een week) was hij weer zoals vanouds. Kwa verschil merken we dat hij nu EINDELIJK eens geen kuurtje nodig heeft als hij ziek is. Als hij nu verkouden is, is dat een snotneus en meer niet en na een aantal dagen weer over. Normaal werd het gelijk een oor of keelontsteking en dus AB.