Er is een verschil tussen een GGZ terrein en een TBS terrein. Ik heb ooit vanuit mijn werk (even een beetje vaag blijven) bij veel verschillende GGZ instellingen en ook een aantal TBS klinieken rond gelopen. Er is een serieus verschil tussen die 2! Zoals al gezegd, een TBS terrein loop je niet zo maar op. Als je je er niet senang bij voelt terwijl je in de buurt woont zou ik gewoon eens bellen en vragen of ze je wat uitleg kunnen geven en een rondleiding kunnen geven. Instellingen zijn gebaat bij rust in de buurt en een goede verstandhouding met de buren. Dit soort verzoeken komt vaker voor dan je denkt. En het is, echt waar, super interessant en leerzaam. GGZ patienten zijn net gewone mensen
Maar het is niet waar dat mensen met een tbs maatregel niet op een ggz terrein (kunnen) zitten. Zolang er "tbs bedden" aangeboden worden zitten er vaak ook tbs' ers. Een tbs kliniek is dan weer een andere fase van behandeling....
Even heel precies: dat is niet zo. Zo lang iemand nog een strafrechtelijke titel heft zit hij niet in de reguliere GGZ zorg maar in de forensische psychiatrie. En forensische GGZ kan ambulant zijn, eens maar dat is wee wat anders dan TBS. Maa als jij bedoelt te zeggen dat iemand die net van zijn strafrechtelijke titel af is of in afwachting daarvan al met een behandeling is begonnen, ja die kun je in een reguliere GGZ instelling vinden. Maar meer kans om ze gewoon op straat tegen te komen.
En om dan nog preciezer te zijn. Iemand met een strafrechtelijke maatregel kan op een FPA zitten en die kunnen net zo goed op een (regulier) ggz terrein zitten. Maar iemand met TBS kan ook gewoon (weer) thuis wonen. Ik werk dagelijks met tbs gestelden. En daarnaast woon ik naast een ggz terrein waar toch echt dik 50 tbs bedden zijn en daar dus ook wonen. En buiten lopen als hun vrijheden dat toe laten
Echt even interesse, ik ben er al weer een tijdje uit. Wat zijn huidig de instellingen waar.TBS en GGZ zo verweven zijn? Want ik kende 'v'roegah' alleen de van der hoeven kliniek met dan redelijk ambulant de Waag erbij als voorportaal van het forensisch traject, maar dat is nu dus verder uitgebouwd? Dat juich ik toe, dat liep voorheen vast op de verschillende financieringsvormen.
Toch hebben ze bij ons op het ggz terein wel tbs'ers zitten in een gesloten gedeelte. Ooit is er een ontsnapt en toen was er paniek in de wijk.
Er worden bij justitie bedden ingekocht door organisaties. Waar justitie naar kan verwijzen. Dit zijn vaak bedden op FPA's Maar ook begeleid wonen hebben forensische woonvormen waar tbs bedden zijn. Er komen steeds meer plekken bij waar zorg op maat geboden kan worden tijdens de tbs dwangverpleging, transmuraal verlof, proefverlof of voorwaardelijke beëindiging van de dwangverpleging. Maar ook tijdens tbs voorwaarden kunnen mensen wonen bij organisaties die forensische zorg leveren aan tbs gestelden. Daar moet wil voldaan worden aan veel eisen om dat te mogen doen hoor...
Samen met kindjes zou ik prima diertjes kunnen aaien op zo’n terrein. Maar ik zou er niet naast hoeven te wonen. Juist omdat ik met ‘zulke mensen werk’ ken ik de gevaren. Uiteraard kunnen ook mensen die regulier wonen net zo gestoord zijn. Maar mijn visie is dat ik het prive niet hoef op te zoeken