Gierige acties

Discussie in 'De lounge' gestart door Lomo, 1 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elizah

Elizah Niet meer actief

Ik pas altijd een beetje op met vergelijken omdat ik in/met 2 culturen ben opgegroeid. De Nederlandse en de Indische/Molukse. Zo verschillend en niet te vergelijken. Want dan zou de NL kant echt heel ongastvrij zijn tov de Indische. Terwijl dat natuurlijk niet zo is, ze zijn er gewoon anders in. Ik ben ook niet zo van iedereen maar laten eten bij me, als ze niet uitgenodigd bij me binnen komen vallen rond etenstijd. Maar dat komt omdat ik altiid voor 8/9 man kook en dan niet opeens voor 3 of 4 man extra heb.
    Ben ik dan niet gastvrij? Ik denk t niet.

Gewooniemand, einad en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik ken de situatie van je tante natuurlijk niet en jij wel dus geloof je meteen als je zegt dat ze gierig is. Maar bijvoorbeeld een rijk iemand kan bijvoorbeeld zelf helemaal niet van hapjes en lekkere dingen houden en dat dus niet in huis hebben. Net als frisdrank of ander drinken. Als er dan onverwacht bezoek komt dan vind ik een biscuitje met water niet gierig omdat ze iets anders niet in huis heeft. Heeft ze dat andere wel in huis of is het bezoek niet onverwacht maar gepland dan vind ik het ook super gierig.

3. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Dit bedoelde ik meer. Ik hoef niet ieder dingetje te vergelijken qua culturen (overal heb je min- en pluspunten natuurlijk) maar op vlak van gastvrijheid scoort Nederland volgens mij gewoon niet zo hoog.
    In Nederland had ik een Belgische vriendin en haar vielen bepaalde dingen ook op. Maar zoals ik al aangaf, mijn eigen moeder was ook heel gastvrij en verbaasde zich vaak over de "gastvrijheid" van bekenden. Ik weet alleen niet of mijn moeder nou zo buitengewoon gastvrij was, of haar kennissenkring gewoon gierig.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Golden1213

Golden1213 Fanatiek lid

14 apr 2020
    2.453
    1.830
    113
    Ik gaf aan het goed zelf te kunnen:) mijn ex stond altijd achter zijn moeder. Het ging niet om de spullen volgens hem, ze had toch gelijk? Dus hij betaalde dit altijd:mad:
    Ik gaf altijd aan dat het niet netjes was spullen te kopen zonder overleg:(

5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.174
    23.255
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ook al voel ik me aangesproken, het is denk ik wel zo. Wij koken altijd afgepast, heb niet een kast vol lekkers. Daarentegen is het hier de zoete inval voor de vriendjes en vriendinnetjes van dochter, mogen ze zeker wel tussen de middag mee eten, en als er onverwachts bezoek komt en wil mee eten, kijk ik wel wat ik in elkaar kan flanzen en anders ff naar de supermarkt. Maar ik ga niet bij voorbaat al extra koken, want haat eten weggooien. Daarbij komt dat echt superweinig voor, dat er onverwacht avondeters komen. Dat gaat altijd op afspraak, weer zo typisch nederlands, haha.

6. GossipGirlxoxo

Nee hoor ik vind je niet ongastvrij omdat jij daar anders mee omgaat. Ik voel mezelf alleen niet gastvrij als ik mensen die hier zijn of binnenkomen rond etenstijd niet aanbied om mee te eten of de deur te wijzen. Daar voel ik mezelf helemaal niet prettig bij maar dat zegt niet dat ik gastvrijer ben dan iemand die dat anders zou doen.

citroenrasp vindt dit leuk.
  7. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Gepland of onverwacht zit inderdaad een groot verschil in.

8. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    Zeeuwen staan erom bekend dat ze erg zuinig zijn toch? Ik vind dat niet perse gierig, maar verstandig met je geld omgaan.

Gierig vind ik het als je niets wil delen of altijd voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten.

Qua gastvrijheid merk ik ook wel verschil. Bij mijn vriendinnen met een Indonesische en Poolse moeder mocht ik altijd blijven (avond)eten. Geen probleem en er was altijd genoeg en ze deelden gewoon alles. En bij kinderen met Nederlandse ouders moest het echt op afspraak. Niet dat daar wat op tegen is, maar het viel wel op.

P.S: als mensen heel weinig geld hebben vind ik het een ander verhaal, maar dan kun je toch nog met wat basismiddelen een hoop lekkere dingen maken, wat de Indonesische moeder van mijn vriendin goed kon.

Neuzeke, citroenrasp en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik vind gastvrijheid altijd wel een lastig begrip. In Nederland is het gebruikelijk dat je koffie en thee aanbiedt, in de meeste culturen is dat eten. 1 van mijn beste vriendinnen is van Chinese afkomst en zij zei dat haar ouders ook standaard teveel koken, dan heb je altijd eten in de koelkast staan voor bezoek, zo hoort dat.
    Maar ik ben echt opgevoed met koffie met koekjes en mijn ouders hadden een melkveehouderij, dus daar kwamen erg veel mensen over de vloer en er werd altijd koffie aangeboden met koekjes erbij geserveerd, dat is toch gewoon gastvrij?

Wat betreft de zogenaamde typische gierigheid van Nederlanders, dat zal vast opgaan in sommige gevallen, maar mijn ervaring is dat met uitgaan bijvoorbeeld Duitsers veel gieriger zijn, zij betalen ieder eigen drankjes, terwijl Nederlanders meestal rondjes geven of met een pot werken (in ieder geval, zo was het in mijn studententijd in Nijmegen). Dus ik denk dat het er maar net aan ligt met welke mensen je ervaring hebt.

Syane en Gewooniemand vinden dit leuk.
  10. Elizah

Elizah Niet meer actief

Jij ziet t dan niet als niet/minder gastvrij, maar ik hoor vaak dat je niet gastvrij bent als je mensen niet laat mee eten. Want...en dan volgt er een hele opsomming van landen, culturen enz waar ze dat wel doen.
    En dan voel ik me opeens best wel weggezet als een ongastvrij iemand.
    Ook bijv als je iemand een trommel koekjes voorhoudt, schijnt ook niet gastvrij te zijn.;)

Gewooniemand en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

Dat laatste heb ik nog nooit gehoord! Dat een koekje uit de koektrommel aanbieden niet gastvrij is? Waarom is dat zo dan?

12. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.442
    4.368
    113
    De definitie van gastvrij is voor mij dat mensen zich in mijn huis op hun gemak voelen en dat ze zich welkom voelen.
    Dan kan je al het eten van de wereld hebben, maar als dat gevoel er niet is vind ik het niet gastvrij.

Happyhope, Aszz, Syane en 7 anderen vinden dit leuk.
  13. Elizah

Elizah Niet meer actief

Nog even een aanvulling, koekjestrommel voor houden, 1 koekje laten uitkiezen en dan weer terug in de kast zetten.
    t Is gastvrijer als je de trommel laat staan en je gasten gewoon zelf kunnen kiezen om er nog 1 (of veel meer) te nemen.

14. GossipGirlxoxo

Ik kook en koop bijna nooit afgepast voor het avondeten. Tenminste alleen dingen die ik niet in kan vriezen of kan bewaren voor de volgende dag als lunch kook en koop ik afgepast. Vandaag een pan nasi gemaakt en daarvan gaan nog een paar porties de vriezer in. De kippenvleugels waren van de vorige keer koken over en kwamen uit de vriezer dus die waren dan wel afgepast maar als ik die vandaag vers had gekocht had ik daar ook teveel van gehad. En dat in grotere porties koken doe ik omdat het hier vaak zoete inval is ook rond etenstijd. Eten weg gooien vind ik ook zonde dus ik kook zo goed als altijd meer en wat te veel is gaat in porties de vriezer in. Ik koop dus nooit 4 kipfilets als we kip eten bij het avond eten maar 8 stuks. Tegen de tijd dat ik ga bakken weet ik of er mee eters zijn en zo niet gaan er 4 de vriezer in. Eet ik toevallig net die 4 kipfilets uit de vriezer en we hebben onverwachts een of meer mee eters dan word het vlees delen en krijgt iedereen een halve kipfilet of snij ik het in kleine blokjes voor het bakken en krijgt iedereen een beetje. En heeft iemand na het eten nog honger dan pakken ze (of we) nog een broodje, stuk fruit of extra groot toetje.

Rosa Canina en 11131618 vinden dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

Goed omschreven. En ik probeer mensen zich op hun gemak te laten voelen door ze (lekker) eten aan te bieden en niet weg te sturen tegen de tijd dat wij gaan eten. Daarom vind ik mensen die dat anders doen niet per definitie niet gastvrij. En waar dat gevoel vandaan kwam kon ik niet omschrijven maar dat is dus wat jij nu benoemd. Omdat mensen die niet dat eten aanbieden me weer op een andere manier op mijn gemak kunnen laten voelen. Mensen die me weg zouden sturen als ze gaan eten zouden mij dat gevoel niet geven en daarom voelt dat voor mezelf als niet gastvrij om dat te doen.

YaelStone vindt dit leuk.
  16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.174
    23.255
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik heb ook niet zo'n grote vriezer, haha. Hier kan het ook eigenlijk niet doordeweeks met werk en vriend die slaapt met etenstijd, Dafne en ik eten doordeweeks met zn 2en. Dan heeft vriend al gekookt en hoef ik het alleen op te warmen en wat rauwkost bij te snijden. In nood of als een vriendinnetje mee wil eten zou wel iemand mee kunnen eten, dan eet ik zelf wel een boterham of diepvriesboontjes ofzo.

17. GossipGirlxoxo

Oh op die manier! Dan ben ik in dat opzicht denk ik niet gastvrij. Ik hou niet van droge koek, dus nooit in huis. Alleen "luxere" grotere koek zoals gevulde koeken enzo maar daar geef ik er inderdaad 1 van bij de koffie of thee op een schoteltje en als die op is dan geef ik er niet nog een uit mezelf. Tenzij de gast vraagt of ik nog een koek heb.

18. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Vaak is dat je dan één koekje mag pakken en dan wordt de trommel alweer opgeborgen:)

citroenrasp en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  19. Mercurius

Mercurius Actief lid

23 jun 2020
    211
    88
    28
    Vrouw
    Jeetje echt bizar! Het eerste wat ik doe bij visite is drinken aanbieden. Misschien dat wij zo gastvrij zijn. Als we onverwacht eters hebben dan regelen we meestal gewoon even iets als we er in eerste instantie niet op gerekend hadden.

Ik vind het altijd lastig bij andere culturen dat ze extreem gastvrij zijn en je willen volstoppen met vanalles. Ik heb zelf nogal aanleg om dik te worden dus ik eet nooit zoveel. Op de een of andere manier zijn deze gastvrije mensen altijd beledigd als je iets afslaat, terwijl je dat niet slecht bedoeld maar doet voor je eigen gezondheid. Dan denk je nog vooruit 1 stukje gebak dan, en dan krijg je vervolgens nog 3 stukken aangeboden als je het op hebt. Dan zit ik ook al zo vol, krijg dat niet eens op.

Nellie4, Gewooniemand, Rosa Canina en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. GossipGirlxoxo

Dat scheelt ook, ik heb drie vriezers. Een kleine, zo een deurtje, in de koelkast in de keuken. Een in de koelkast in de schuur van 3 lades en een losse vriezer op zolder die hoger is dan ik ben (ik schat 1,75 hoog) met 2 vakken en 7 lades. En met mijn nek is het altijd fijn om al bereid eten in de vriezer te hebben omdat ik nooit weet wanneer ik veel pijn krijg van te voren. Op zulke dagen hoef ik dan geen boodschappen te doen en niet te koken maar alleen iets uit de vriezer te halen en op te warmen rond etenstijd. Of als we iets eten wat net 1 iemand in het gezin minder lekker vind dan haal ik voor diegene een portie van iets anders uit de vriezer.

citroenrasp en Liekje81 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina