Giftige stoffen in (baby)voeding??

Discussie in 'De lounge' gestart door Melrose, 3 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beschuitje

beschuitje Fanatiek lid

9 jun 2010
    4.556
    0
    36
    Vrouw
    Het zal uiteindelijk toch meevallen met de schadelijke stoffen, maar persoonlijk zou ik dit spul niet meer gebruiken. Avondpapjes kregen wij vroeger toch ook niet? Geef dan 'eerlijke' verse producten aan je kleine...

2. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.231
    6.692
    113
    Het blijkt alweer dat ook van dit onderwerp weinig kaas is gegeten. Zoals gezegd is kaliumhydroxide (KOH) een zout dat de pH verhoogt. In de maag reageert het direct met maagzuur (zoutzuur (HCl)), waardoor je water (H2O) en KCl krijgt. KCl (kaliumchloride) is de 'gezonde' variant van keukenzout. In zoverre gezond dat het veel minder bijdraagt aan een hoge bloeddruk dan keukenzout. Zeezout bevat ook meer KCl in verhouding. Bovendien is kalium echt heel essentieel voor een goede zenuw/hersen/hart/spierwerking.

3. littleladybug

littleladybug Niet meer actief

ik geloof ook niet dat dit direct gevaar kan, maar geloof wel dat al dit soort "rommel" bijdraagt aan het ontwikkelen van kanker. Ga maar eens googelen op een lijst met de gevolgen van de E-nummers. Heel veel is onbekend en een gedeelte bewezen kankerverwekkend....

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Zou gewoon die kant-en-klare papjes niet meer geven. Wat is er mis met good old rijstebloem of de gewone bambix zonder toevoegingen?

Of het nu kwaad kan of niet, al die toegevoegde stoffen zijn echt niet nodig.

5. henkie24

henkie24 Niet meer actief

hier nooit dat spul gegeven. gewoon bambix en klaar

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
  7. Galaxy

Galaxy Actief lid

17 feb 2013
    354
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben ook geen fan van die avondpapjes. Mijn zoontje krijgt ook gewoon rijstebloem.
    Nu ben ik wel een muts in dat soort dingen, eet ook zo weinig mogelijk E nummers en zoveel mogelijk biologisch.
    Als je weet wat er tegenwoordig allemaal door je eten gaat....dan is mijn honger snel verdwenen.
    Ik zou het niet meer geven...

8. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Nou dames, ik heb Nutricia even gebeld, haha.

Ik had een aantal vragen, maar de dame in kwestie kwam er zelf ook niet helemaal uit, ze moest een boel opzoeken en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat ik word terug gebeld door iemand die daadwerkelijk verstand heeft van het maken van dit papje en de inhoud daarvan.

Mijn vragen waren:

- Wat is het verschil tussen de kaliumhydroxide in het avondpapje en de kaliumhydroxide in bijvoorbeeld gootsteenontstopper?

- Waarom is de kaliumhydroxide in het avondpapje niet schadelijk en in gootsteenontstopper wel?

- Is er een bepaalde hoeveelheid waarbij het papje wél schadelijk kan worden?

De antwoorden die ik kreeg:

- Ik weet het niet precies, maar de papjes worden moeten aan strenge regels en eisen voldoen anders komt het niet in de schappen. Maar in het papje mag het gewoon niet schadelijk zijn! (lekker duidelijk dus ;))

- Ook dat wist ze niet, maar nee schadelijk kan het gewoon niet zijn en het zal vást anders zijn. Ook kwam ze met het antwoord: Dat in het papje is kalium. Waarop ik zei; ben ik het niet mee eens, anders heette het wel Kalium en geen kaliumhydroxide. Waarop ik haar hoorde typen en ze me gelijk gaf.

- Ook gaf ze aan dat er wel degelijk een maximum zit aan de hoeveelheid je van het pap mag geven, anders kan (!) het wel schadelijk zijn. Dat was overigens het antwoord waar ik het meest van schrok.

Als ik terug gebeld wordt, zal ik weer vragen om welke hoeveelheden het dan gaat waarop het wel schadelijk kan zijn en waarom dat niet op de verpakking staat?!

Maargoed, wordt vervolgt dus.

9. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Oja, eerst kreeg ik een man aan de telefoon die eerst naar mijn verhaal luisterde en toen zei; Oh je moet de voedingsdeskundige hebben? Ja, die is alleen bereikbaar tijdens bepaalde tijden en anders alleen voor dringende vragen. Waarop ik zei; Verbind me dan maar door, want ik heb een zéér dringende vraag, wat over jullie papjes gaat... Nou, kreeg binnen 30 seconden de dame in kwestie aan de telefoon...

10. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Het is ook anders.

De kaliumhydroxide die in de papjes zit is een E nummer en geen gootsteen ontstopper anders hadden de meeste kindjes allaaaannngggg dood geweest.
    Zou zeggen neem een slokje gootsteen ontstopper :) Merk je snel genoeg verschil :D

11. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Haha, ik snap het verschil wel, ben eigenlijk vooral benieuwd of zij het verschil weten. Waarom staat het dan niet op het pakje als een E-nummer? ;)

Maar ik ben benieuwd waar ze mee komen als antwoorden, mijn kind krijgt het sowieso niet, die geniet gewoon van borstvoeding haha

12. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Omdat het precies het zelfde is en ze niet verplicht zijn om het als E nummer aan te duiden.

Net zoals gist extract is ook een E nummer maar staat ook niet overal als E nummer op.

13. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Kijk, dat is helemaal prima. Maar vind jij het niet vreemd, dat de dame die ik heb gesproken niet het verschil weet tussen Kalium en kaliumhydroxide? Want het is NIET hetzelfde en dat probeerde ze me wel eerst wijs te maken... Bijzonder en ach, kan er verder niet wakker van liggen hoor. Vond het gewoon leuk om ze te bellen en te kijken hoeveel ze er zelf van af weten, haha.

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    In Otrivin zit waterstofchloride, oftewel zoutzuur. Ook in die voor baby's.

Een lage dosis van bepaalde stoffen is vaak niet alleen niet schadelijk, maar juist goed voor een mensenlichaam. Veel dingen zitten al in ons lichaam. Van grote merken kun je wel uitgaan, dat alles goed getest en (extern) gecontroleerd is. Dat ze aan alle wettelijke eisen en regelgeving voldoen. Ik zou me geen zorgen maken.

15. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik vind dat eerlijk gezegd niet vreemd dat zij het verschil niet weet.

Ze zeggen wel dat het voedingsdeskundige zijn maar het zijn gewoon callcenter medewerkers die in grote lijnen van babyvoeding af weten.

Bedoel ik ben een leek ik weet ook echt niet van alles wat ik eet wat het is. ( en dat wil ik ook niet :D )

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Denk het ook. Maar dan nog... dit is toch basis scheikunde?

17. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Maar niet iedereen krijgt scheikunde op school hoor. Ik heb het nooit gehad in ieder geval haha

18. mamavan2

mamavan2 Actief lid

29 jan 2011
    315
    0
    0
    Daar kun je dus mooi niet van uitgaan..helaas. Wat in veel landen verboden is, proppen ze hier gewoon door je eten. Volwassenen kunnen zich er nog in verdiepen wat zij binnenkrijgen (al doen maar weinig mensen dat), maar dat er tegenwoordig zelfs zoveel troep in kindervoeding zit, en dat het allemaal maar gewoon toegestaan is, of zelfs reclame voor gemaakt wordt, vind ik echt schandalig! Alles draait om geldgeldgeld, dus een fabrikant zal je nooit serieus antwoord kunnen geven. Allemaal eigenbelang.

Een hele goede die ik altijd onthoud: eet niks wat je grootouders ook niet aten, of ingredienten waarvan je de woorden niet eens kunt uitspreken. Waarom denk je dat de mensen van vroeger tegenwoordig zo oud worden? Niks medische wetenschap, maar puur natuur voedsel en geen gefabriceerde chemische rommel.

19. mamavan2

mamavan2 Actief lid

29 jan 2011
    315
    0
    0
    Ik check ALLES wat er op een verpakking staat voordat ik het aan mijn kind geef en had al gauw genoeg door wat rommel is of goed. Een lichaam heeft goed en puur voedsel nodig, en dat van mijn kindjes helemaal. En er is meer dan genoeg wat we nog kunnen eten, hoor;)

20. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Die voedingsdeskundigen werken gewoon met een programma waar FAQ in staan. Vandaar dat ze typen terwijl je wat vraagt.

Ik zou trouwens niet durven zeggen dat voedsel vroeger beter was. Er werden toen veel verdelgingsmiddelen gebruikt die inmiddels verboden zijn, juist omdat ze schadelijk waren voor de gezondheid. Fijnstof is nu in onze tijd veel schadelijker voor je gezondheid dan wat toevoegingen in je eten.

Deel Deze Pagina