Giftige stoffen in (baby)voeding??

Discussie in 'De lounge' gestart door Melrose, 3 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    +1 :d

2. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    De app van e nummers schrijft het volgende (dit e nummer is rood)

"Zuurteregelaar en synthetisch technisch hulpmiddel.

Dit additief wordt in zuigelingenmelk, cacaopoeder, roomijs en druivensap gebruikt. Verschillende analyses melden dat de consumptie een branderig gevoel in de mond, keel of maag geeft. Daarnaast kan het de slokdarm aantasten of interne bloedingen en duizeligheid veroorzaken. Het is interessant om te weten dat dit additief gebruikt wordt om de groei van de hoorns van kalveren te remmen! Het is dus onbegrijpelijk dat dit additief toegestaan is in bijvoeding voor baby's."

3. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Hey dames,

Bedankt voor de vele aan- en ontmoedigende reacties. :p
    Ik heb de pakjes van dit papje voor de zekerheid weggegooid. En ik ga ze niet meer kopen.

Ik gaf gisteravond een avondpapje van Kruidvat, daar zit nog minder spul in dan in de opvolgmelk.
    En over de suikers, kweenie hoor. Ik heb alle verpakkingen grondig vergeleken en trok absoluut niet de conclusie dat er in dat papje meer suiker zat dan in onze opvolgmelk. Volgens de verpakking is het tot op de gram evenveel. Dat geldt ook voor het Bambix avondpapje en het Nestle pyjamapapje. Misschien kan iemand dit mij, op een respectvolle manier :))) uitleggen?

Oh en ik probeer deze week ook eens gewone Bambixpap (dus de baby-Brinta zeg maar), we hebben er nog geen goede ervaring mee omdat ze vroeger weigerde. Maar ik ga het opnieuw proberen.

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hangt er vanaf of je het papje moet aanmaken met water of met opvolgmelk. In het laatste geval kun je alles optellen ;)

5. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Dat snap ik. :)

Maar het door mij gebruikte Avondpapje is een kant- en-klaar pakje. En omdat men altijd roept dat er veeeeel meer suiker inzit heb ik de pakken naast elkaar gelegd (avondflesje en opvolgmelk).
    Maar ik kan het verschil in suiker echt niet vinden! In opvolgmelk zit 6,4 gram suiker per 100 ml en in ons avondflesje ook. Dus misschien een domme vraag, maar waar komen al die suikerverhalen dan vandaan?

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Geen idee... Ik vind het sowieso wel grappig, dat mensen al meteen gaan panikeren als er érgens suiker in zit. Oh neeeeee! Er zit suiker in babymelk! Ja DUH! Babymelk is (in het geval van de nummer 1 althans) het enige wat de baby's binnen krijgen en suiker IS nu eenmaal een van de voedingsstoffen die een mens(enkind) nodig heeft. Sterker nog, er zijn aanbevolen dagelijkse hoeveelheiden (a.d.h.). Dat zijn geen maxima, maar eerder minima...

Fosfor bijvoorbeeld. De a.d.h. voor een baby'tje is 35 tot 50 gram fosfor per dag (indien niet gevoed met moedermelk!!!) Voor borstvoedende moeders is dat 900 tot 1800 mg per dag. Fosfor! Help! Fosfor werd vroeger gebruikt om mensen mee te vermoorden! En voor op lucifers, ook nog. En dat stoppen ze nu in poedermelk! Ze vergiftigen onze baby's! Of ze zorgen er gewoon voor, dat kindjes voldoende voedingsstoffen binnen kunnen krijgen.

Maar goed...

7. Bri

Bri Niet meer actief

Volspuiten, toe maar.... Zo groot zijn die spuiten niet hoor, dat gaat om milliliters, ongeveer 15 keer in een mensenleven.

Volgens mij zegt dirksmama overigens in de door jouw gequote post helemaal niet dat iets zo ontzettend ongezond is, maar steekt ze juist de draak met het gepanikeer van sommigen. Door aan te geven dat het altijd om dosering gaat. En dat als je er maar genoeg van inneemt álles giftig (en zelfs dodelijk) is. Ook natriumchloride (oftewel keukenzout). Neem daar niks van en je gaat dood. Neem er teveel van en je gaat ook dood. Ergens daartussenin zit een goede hoeveelheid.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Dit vind ik een leuke. Hangt er wel van af van wanneer je grootouders zijn.

Mijn grootouders zijn zo rond 1900 geboren. Ze brachten een groot deel van hun jonge leven door in Nederlands-Indië, dus ik ben wel blij dat ik me dan niet hoef te beperken tot de hollandse pot met deze stelregel ;)

De oma's van velen hier zullen zo'n beetje uit de jaren 40/50 zijn (toen we bijvoorbeeld radium prima geschikt vonden om toe te passen in horloges en op kinderspeelgoed). Zij begonnen met hun eigen huishouding in de tijd van grote gifschandalen. Lijkt me niet het meest gezonde tijdperk, qua omgang met voedsel.

9. knap

knap Niet meer actief

Je hebt helemaal gelijk.

We kunnen niet helemaal zonder suiker maar ook niet zonder zout.

10. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    In principe zit er in onze voeding genoeg suiker uit fruit of andere voedingsmiddelen.je hoeft dus geen extra suiker toe te voegen...je kan ook een beetje honing nemen, maar dat mag pas vanaf 1 jaar...

Zit er niet ook al genoeg zout in ons voedsel van nature?ik heb altijd toch het idee dat de natuur zo goed in elkaar zit, dat daar vanzelf voor gezorgd is!

11. Bri

Bri Niet meer actief

Dat hangt er van af wat je onder 'van nature' verstaat.
    Het klopt wel dat iemand die gewoon eet, eigenlijk nooit te weinig zout binnenkrijgt. De enigen die daar wel een probleem mee hebben, zijn eigenlijk over de hele linie ondervoed. Het komt wel voor bij kwetsbare ouderen bijvoorbeeld, of bij ernstig zieken.
    Onze voornaamste bron van zout is de boterham-met-kaas. Is dat 'van nature'?

12. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.243
    6.705
    113
    Hou er ook rekening mee dat de hersenen van baby's en jonge kinderen zich volop aan het ontwikkelen zijn. De voornaamste energiebron voor hersenen is suiker.

13. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Maar de suikers uit de voeding zijn genoeg.eet een lekkere banaan en je krijgt genoeg binnen!

14. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Ok dat is duidelijk.ik heb m'n zoontje de eerste twee jaar bijna geen zout gegeven...
    En ook nu ben ik heel voorzichtig met chips zoutjes etc.alleen op feestjes maar ik heb. Niet in huis.het is erg slecht voor kinderniertjes...

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ons dagelijks voedsel bevat meer zout dan we nodig hebben. Maar zout heeft een heel belangrijke functie: het maakt eten smakelijker. Vooral bij mensen en kinderen die slecht eten kan een klein beetje zout ervoor zorgen dat er beter gegeten wordt.
    Suiker doet dat ook trouwens.
    Bij beiden treedt er ook gewenning op, je proeft het niet meer, en gaat er meer van gebruiken. Daarom zie je soms volwassenen hun neusoptrekken bij een bord groente waar een baby van smult...ze missen het zout. Maar die gewenning kun je ook weer ontwennen gelukkig.

De voedselindustrie weet dat ook, vandaar dat alle snacks en tussendoortjes bol staan an zout en suiker. En dan krijg je gekke dingen als: suiker in mayonnaise en zout in chocolade (want dan wil je er meer van eten).

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Spot on Bri;)
    Volgens mij had Jada natriumchloride en dihydromonoxide nog niet gegoogeld. Maar goed, bij dezen nog een waarschuwing voor al diegenen die het met haar eens waren...
    Kijk uit met dit voedingsmiddel dat het volgende bevat!

Arginine (stimuleert de aanmaak van groeihormoon)
    Amylalcohol ( mogelijk gevaarlijk)
    H20(water)
    Octylalcohol(?)
    2- hydroxypropaan- tricarbonzuur (irriterende stof)
    Decylaldehyde(mogelijk kankerverwekkend)
    D-limoneen(?)
    Choline(verbetert het geheugen van proefdieren)
    Methanol(soort alcohol, kan blindheid en de dood veroorzaken)
    Oxaalzuur
    Hesperidine (?)
    Asparagine (?)
    Tyramine (mogelijk de grondstof van een pil tegen depressies)
    Synefrine (?)
    Fructose (een zoetere vorm van suiker)
    Sucrose (suiker)
    Tangeretine (?)
    Formaldehyde(precies dezelfde stof als het verondersteld kankerverwekkende spaanplaatgas)
    2 Keto L gulonolaceton (mogelijk gevaarlijk)
    Polygalacturonzuur (?)
    Anthocyanine (zwakke broertje van cyanide)
    Caroteen (een vitamine die mogelijk tegen kanker beschermt, maar valt in de praktijk nogal tegen)
    Ascorbinezuur (Vitamine C)

17. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Kom toevallig artikeltje tegen over suiker en diabetes
    Mooie combi met de suiker in de babyvoeding die we op zich meestal niet zien als giftig.
    ‘Alleen suiker gerelateerd aan prevalentie diabetes’ - Voeding Nu, informatie over voedsel, voeding en gezondheid, voeding en ziekte

18. Saskia78

Afgezien van dat ik het helemaal met je eens ben..
    Moet ik toch zeggen dat olvarit ook nergens naar smaakt als je gewend bent geen zout/suiker in je warme maaltijd te gebruiken... :)
    Wij maakten zelf de "potjes" maar soms kocht ik ze bij de tropische supermarkt.
    Daar hadden ze wat smaakjes die ik zelf niet kook.. En onderweg is zo'n potje vaak wel handig. Lekt niet, knoeit niet.. En als je in een restaurant zit merkten wij nog weleens dat koks potjes zonder tijdsaanduiding erop soms een beetje eng vonden.
    (Op zich goed... Blijkbaar hebben ze weinig met de magnetron)
    Kousenband met lamsvlees enzo.. En typisch genoeg zit daar dus wel echt smaak aan. Blijft gepureerd dus je mond blijft het een apart gevoel vinden.. Maar vies was het niet.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Veel potjes uit andere landen bevatten wel zout.

20. Saskia78

Hmm i checked.. Dat zat er niet in.
    En wij eten zelf ook meestal zonder zout trouwens.
    (Daardoor kon ze al heel snel meest van de tijd met ons mee eten.. Ideaal. En de restjes verdwenen in portie-verpakking in de vriezer )

Deel Deze Pagina