productie stimuleren

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door tinusjeikke, 17 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tinusjeikke

tinusjeikke Actief lid

1 dec 2011
    193
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Ik ben nu volledig aan het kolven en geef dat met de fles.
    Dit doe ik omdat mijn dochter (1 week oud) niet goed mijn tepel naar binnen krijgt. Dit heeft geresulteerd in kapotte tepels. Ik denk dat het mis gegaan is met het aanleggen in het ziekenhuis.
    Heb geprobeerd met tepehoedje, maar het was na een aantal dagen weer zo pijnlijk dat ik tegen het plafond aan zat van de pijn.
    Ze hapt, zuigt en laat los en dat keer op keer.

Nu zitten er dikke korsten op mijn tepel, zo kapot is het.

Lisa krijgt dus niet genoeg voeding uit mijn borsten. Daardoor groeide ze niet goed.
    Daarom ben ik nu weer gaan kolven.
    Met kolven krijg ik nu elke 3 uur 80 cc totaal uit mijn borsten.
    Maar Lisa heeft daar nog steeds niet helemaal genoeg aan.

Heeft iemand tips om zo snel mogelijk meer productie te krijgen?
    Zodat ik Lisa kan blijven voeden.... Vrijdag gaan we weer proberen aan te leggen. Ik wil zo graag dat het lukt.

Bij elke voeding heb ik tranen omdat ze niet aan de borst kan.
    Maar als ze er aan ligt dan durf ik haar amper vast te houden omdat het zo pijn doet dat ik bang ben dat ik haar knijp. en lopen ook de tranen over mijn wangen.

Ik hoor graag jullie tips!

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Om de 2 uur gaan kolven, verder goed drinken en je rust nemen.
    Lisa lekker bij je houden.
    Heeft ze geen zuigbehoefte na de voeding? 80cc lijkt me een mooie hoeveelheid.

Wat gebruik je voor je tepels? Mother mates kunnen goed helpen bij het herstel.

3. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    80 cc is hardstikke mooi voor een baby van een week. Denk ook dat het meer zuigbehoefte is!

Hier hielpen mothermates ook erg goed om kloofjes te laten herstellen.

Is haar tongriempje niet te kort? Dat bleek hier namelijk de oorzaak voor het slechte aanhappen en kloven.

4. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Is er al een lactatiekundige bij geweest ? Het zou geen pijn moeten doen, wat vervelend voor je.
    Naar je baby of een babyfoto kijken dat doet de melk stromen.
    Rust vocht en borstvoedingsthee.
    Sterkte

5. tinusjeikke

tinusjeikke Actief lid

1 dec 2011
    193
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de tips.
    Mother mates heb ik in huis, ga ik vanaf morgen erbij gebruiken.
    Nu smeer ik melk uit over de tepel en gebruik ik calendula zalf.

Tongriempje is nagekeken. en volgens de verloskundige prima. Misschien iets aan de korte kant maar Lisa kan prima haar tong uitsteken.

Lactatiedeskundige is er nog niet bij geweest, maar onze kraamverzorgster heeft wel meerdere cursussen gevolgd om ondersteuning te bieden.

In het ziekenhuis hebben ze allemaal verschillende meningen door mijn strot geduwd en daar ben ik helemaal van in de war geraakt.
    Lisa heeft dus de eerste dagen alleen maar aan mijn tepel gesabbeld voor uren lang en daardoor zijn ze kapot gegaan voor mijn gevoel.

Het is voor mij de eerste en ik deed dus precies wat er tegen mij gezegd werd.

Ik ga morgen nog eens met de kraamverzorgster kijken wat we kunnen doen.

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    Jeetje wat vervelend allemaal...en wat goed dat je aan het kolven bent! Zo ben je wel je productie op gang aan het brengen :)
    Ik wil je echt aanraden toch een LK te laten komen.In de opstartfase is het zooo belangrijk het juiste pad te vinden. Een kraamhulp is,ondanks goede bedoelingen en cursussen, geen LK.
    Ik heb bij al mijn kindjes (3) een LK laten komen. Had ik dat niet gedaan,dan was mijn borstvoedings-verhaal snel afgelopen zijn.
    Er kunnen verschillende redenen zijn,ook medische, waarom je kindje niet goed hapt. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat het tongriempje toch wel net iets te kort is. Daarom moet er iemand meekijken met verstand van zaken.
    Heel veel succes, en neem van mij aan, met de juiste hulp en doorzettingsvermogen , komt het goed! :)

7. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Ik sluit me aan bij Zoé ;)
    Ook bij m'n derde had ik een LK meerdere x nodig en het hielp.
    Dat sabbelen is idd funest voor je tepels en de LK ziet het verschil en kan jou dat leren.
    Succes !

8. Lenne

Lenne Actief lid

16 mei 2011
    218
    0
    16
    Ook ik sluit me aan! Ik heb bloedblaren en kloven gehad, zo erg dat ik echt door de grond ging van de pijn. Heb daardoor ook een paar dagen fulltime gekolft in de kraamweek, het voeden was niet meer te verdragen. Na anderhalve week ben ik bij een lactatiekundige geweest. Zij heeft me andere manieren van aanleggen geleerd, andere houding enzo. Zelfs met de megakloven die ik had, kon ik meteen op dat moment al bijna pijnloos voeden. Echt bizar wat een verschil dat maakte! Binnen twee dagen waren mijn kloven genezen en kon mijn zoontje goed aanhappen.

Die lactatiekundige heeft mijn borstvoeding absoluut gered. En dat in een consult van minder dan een uurtje! Dat is dus sowieso mijn beste tip :) Een kraamhulp die cursussen heeft gedaan is toch niet hetzelfde als iemand die er vier jaar volledig voor heeft gestudeerd.

Andere tips:
    - Een goede kolf, liefst dubbelzijdig elektrisch
    - Veeeel drinken, water en borstvoedingsthee van Weleda

Succes!!

9. Kiewie

Kiewie Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.341
    5
    38
    Levi hapte in het begin ook niet goed.. ik had een kraamhulp die er geen verstand van had en telkens zei dat het goed ging.. na 4 weken ploeteren en een constant huilende Levi (bijna uitgedroogd en na iedere voeding 60cc bijvoeding) heb ik een lactatiekundige mee laten kijken.. bleek dat ik hem niet goed aanlegde en dat hij niet goed hapte!

Als hij hapte deed hij zijn mondje niet goed open en 'beet' hij alleen op mijn tepel. Zo gauw als hij mijn tepel in zijn mondje had, moest ik tegen zijn kinnetje duwen zodat zijn mondje verder open ging en hij meer tepel en tepelhof in zijn mondje kreeg.
    Ook hij liet telkens los.. maar door hem te voeden in een andere houding veranderde dat gelijk (ik voed nu altijd in de doorgeschoven houding)! vanaf toen hoorde ik hem echt drinken en slikken.

de eerste 4 weken deed het ook telkens zo'n pijn! Maar nadat ik het bovenstaande ben gaan doen, deed het geen pijn meer.

ik hoop echt dat je er iets aan hebt!

Ik vind 80cc echt netjes.. bij mij komt er soms maar 60 uit :( en dan kolf ik ipv voeden! Denk dat dat komt doordat ik pas later ben gaan kolven en ik niet in de gaten had dat Levi er bijna niets uit kreeg :(

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dit is al te ver gevorderd voor een kraamverzorgende met cursussen. Ik denk dat je liefst voor je kraamzorg weggaat een consult van een lactatiekundige moet nemen.
    Als ik dit zo lees zie ik twee lampjes branden: tong- of lipriem en spruw!

11. tinusjeikke

tinusjeikke Actief lid

1 dec 2011
    193
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dames, bedankt voor de opmerkingen.
    Tongriem is nagekeken en het is ook geen spruw.

Nu ik alleen maar kolf en niet meer live voed, zijn mijn tepels eindelijk genezen.
    Ik heb ook geen pijn bij het kolven.
    Alleen wisselt mijn productie enorm: snachts bijna niks, 1e voeding in de ochtend(9 uur) zo rond 90 cc en dan rond de middag 150 cc en vanaf dan krijg ik er met moeite om de 3 uur 90 cc uit.

Ben nu vaker aan het kolven, maar dan steeds een paar minuten.
    Snacht ook weer vaker kolven.

Maandag ga ik een afspraak maken met een lactatiekundige.
    Kijken of zij mij verder kan helpen.

@ Kiewie: Lisa bijt ook alleen maar op puntje van mijn tepel. Ze krijgt haar onderkaak niet goed onder mijn tepel.

Ik wacht dit weekend even af en dan maandag aan de slag hopelijk!

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Google eens op biological nurturing. Mogelijk wil deze houding haar helpen om groter te happen.

Mijn jongste had ook moeite met aanhappen en ik kreeg toen ook kloven. Na 2 weken kon ze steeds beter happen.

Deel Deze Pagina