Gigantische stapel was snel wegwerken??

Discussie in 'De lounge' gestart door Chai, 28 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik was elke zaterdag alles.
    2 handdoeken/onderbroeken/sokken wassen
    En dan 4 wassen met broeken shirts etc.
    Donker, gekleurd, lichte en witte was.

Dus het lijkt me dat dit in 1 dag toch wel moet lukken?
    Wasmachine aan, timer aan en even doorgaan.

2. Ballon

Ballon Niet meer actief

Omdenken! Op het moment dat je denkt. Dit lukt niet.. ga je er zo tegen op zien. Het is maar was en dat kun je gewoon tussendoor doen ( zo moet je het bekijken, maakt het wat luchtiger :) )

Ik gebruik regelmatig het programma voor dagelijkse was ( een uurtje ) voor de 60 graden gebruik ik het normale programma en dit duurt altijd wel even. Ik gebruik dan start uitstel. Wanneer ik naar mijn werk ga doe ik de was erin op start uitstel en stel hem zo in dat hij klaar is wanneer ik thuis kom zodat het de droger in kan. Ook doe ik hetzelfde Savonds. Dan draai je er al 2 zonder dat je "erbij" bent.

Ik hang veel op en strijk veel. Maar de dingen die ik niet hoef te strijken ( ondergoed ect ) vouw ik zo snel mogelijk op ( voor de tv! ;) )

Succes ermee!

3. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Minder was creëren. Ik heb hier de regel ingesteld dat iedereen kleren minstens twee dagen aan moet tenzij er duidelijke vlekken op zitten. Handdoeken na douchen moeten ook nog 2-3 x worden gebruikt. Bed verschonen doe ik vaak alleen kussenslopen en hoeslaken. Ik heb twee kinderen onder de drie en eentje ook nog in wasbare luiers.

Elsss vindt dit leuk.
  4. p1982

p1982 Niet meer actief

Hier doe ik 5 wassen op een dag . Programma duurt 70 min. Wat in droger kan gaat daar in en rest ophangen op rek.

Begin op tijd
    Je moet het echt bijhouden

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben ze op 1 groep maar zo'n verdeelstekker ertussen. Als de wasmachine veel stroom vraagt gaat de droger even uit, en gaat weer verder als de wasmachine minder stroom verbruikt.

Zoiets:

https://www.toolstation.nl/shop/p84254?channable=e10897.ODQyNTQ&gclid=EAIaIQobChMIr-7HrfSu2AIVE40bCh3gqAJyEAQYAiABEgJeTPD_BwE

Maar ik gebruik de droger eigenlijk nooit. Heb 2 wasrekken waar 2 wassen op kunnen, heb 3 wasmanden en als er eentje vol is ga ik wassen.

Chocolat vindt dit leuk.
  6. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Hier staat de wasmachine en droger ook wel eens samen aan en heb er nooit bij nagedacht over de groepen haha. We hebben wel aparte elektriciteitsgroepen in huis, maar de droger en wasmachine draaien gewoon op 1 groep en dat gaat prima samen. Wel de afgelopen jaren iets zuinigere wasmachine en droger aangeschaft, maar voor die tijd ging dat ook gewoon goed samen.

7. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Ik was eigenlijk altijd in het weekend en sorteer dan op zaterdagochtend de was in de verschillende wasjes (gekleurd, zwart, wit en handdoeken en beddengoed). Meestal kom ik tot 4 wassen verdeeld over 2 dagen, prima te doen. Heb ik wel eens meer wassen en krijg ik dat in het weekend niet weg, dan draai ik er nog een doordeweeks, zodat ik in ieder geval elk weekend weer met nieuwe wassen het weekend in ga en niet nog eens ook de oude was mee moet wassen die er al (meer dan) een week ligt.
    Meestal begin ik met een gekleurde was (veel kleine maten vanwege mijn dochter) die ik dan daarna meteen uithang over het rek (die helaas in de slaapkamer staat, in de zomer kan ik het gelukkig wel buiten hangen). Dan een handdoeken was die ik eind van de dag in de droger kan doen en dan nog een witte was ofzo, die ik dan nog op hetzelfde rek als de gekleurde was kan hangen. De volgende dag dan de laatste was en vaak is een groot gedeelte van de gekleurde was van de dag eerder al droog en haal ik die eraf en hang ik de andere was op.

De was opvouwen is helaas een ander puntje... daar ben ik ook niet zo goed in.... Ik probeer het meestal meteen te doen als ik het van de wasrek afhaal, dat gaat dan vaak wel het snelst. Maar vaak beland het dan toch in een wasmand met gewassen goed (heb er 3, die helaas regelmatig vol liggen :oops:). En dan probeer ik vaak een avond of dag in het weekend er even voor te gaan zitten om op te vouwen, vaak is het ook zo gebeurd maar moet je even de moed er voor vinden. En als de wasmanden eenmaal leeg zijn komt het volgende weekend er weer aan en kunnen we weer van voor af aan beginnen :confused:
    Strijken doe ik trouwens niet, dat scheelt wel qua tijd. Het enige wat hier in huis gestreken wordt zijn de blousen van mijn vriend en die doet dat lekker zelf.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Veel is al gezegd :) Voor nu, aangezien jullie wondertje zich elk moment kan aandienen, het hoogstnodige eerst in de machine. Je man mobiliseren en toch je schoonmoeder nog maar eens lief aankijken. Desnoods vraag je haar of ze je thuis kan komen helpen.

Wij sorteren meteen in de wasmand. Heb twee manden met klep (kleding en witte kleding/panty's) en een flexibele draagmand voor ondergoed en handdoeken. In de wintermaanden moet ik meer planmatig wassen als in de zomer. Kleding gaat, bij voorkeur, niet in de droger. Dat droog ik op twee droogrekken in huis, hier kunnen in principe 2 draaien op. Handdoeken, ondergoed en beddengoed gaan in de droger.
    In de zomer gaat alles op de grote droogmolen en kan ik vaak drie draaien in een paar uur wegwerken (incl opvouwen)
    Ik draai een was zodra de wasmand vol is en dit wordt ook "verwerkt" (droger of ophangen) zodra de machine klaar is. Ik probeer ook zoveel mogelijk het droge goed direct op te vouwen en te strijken waar nodig. Kleding wordt meteen per persoon gestapeld en naar de juiste kledingkast gebracht.
    Ondergoed, handdoeken en sokken, dat sorteert/vouwt/ruimt mijn man normaal gesproken weg... al heeft hij daar een broertje dood aan :)

Ik moet wel zeggen dat de was momenteel meer gestructureerd wordt weggewerkt, aangezien ik momenteel zonder werk thuis zit.

9. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.809
    9.317
    113
    Gelderland
    Ik heb een nieuw was systeem waardoor ik het goed kan bijhouden. De was wegvouwen/ ruimen is nog een ander verhaal.

Ik heb 4 wasmanden gesorteerd op zwart, kleur, wit en sport. Als de bak vol zit dan gaat de was aan. Deze bakken staan op zolder en een kleine bak in de badkamer om alle was in te verzamelen. Deze leeg ik in de 4 bakken op zolder. Dit werkt voor mij perfect omdat ik was als de bak vol is. Nog nooit gehad dat ze alle 4 tegelijk vol zitten.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik had ook altijd volle wasmanden met schone was zoals ik hier ook lees ;), hoe voller de wasmanden hoe groter de stap om alles op te ruimen... nu als ik het opvouw ruim ik het meteen op. Onze kasten zijn op zolder waar ik ook was dus dat is makkelijk. Als ik naar beneden ga neem ik een stapeltje van 1 kind meteen mee en ruim het op. Dat zijn niet zoveel kledingstukken dus ben dan zo klaar. De volgende keer als ik op zolder ben neem ik het stapeltje van het andere kind mee. Dus heb geen wasmanden vol met schone was meer, zo fijn!

11. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Bij ons staat de wasmachine op aparte groep en droger ook.
    Wij hebben sowieso veel groepen. Dus als moet kan vaatwasser, droger en wasmachine tegelijk aan. Kun je dat niet terug vinden in de meterkast bij jou? Bij ons hangt hier een kaartje met wat op welke groep zit.

12. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.012
    3.667
    113
    Ik heb 3 ronde (wasmanden) bakken van de action, 1 voor natte handdoeken enz 2 voor wit en 3 voor gekleurd/donker.

Zelf doe ik een was gelijk zodra een bak vol is dat is precies 1 was. Als je dit dglks doet of om de dag of 2 wassen achter elkaar ligt er bijna nooit echt veel hoor. En geloof mij ik heb best veel was.
    Alleen de handdoeken en witte was gedeeltelijk gaat in de droger de rest op een droogrek.

13. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ik heb een was schema. Ik doe het 's avonds in de machine en stel de tijd zo in dat het om 7 uur 's ochtends klaar is. Terwijl de kinderen ontbijten hang ik het op.
    Maandag: kleding van de kinderen
    Dinsdag: kleding van vriend en mijzelf
    Woensdag: 60 graden was (ondergoed, sokken, handdoeken)
    Zondag: beddengoed en witte was

14. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

5 wassen op een dag, Elke dag?
    Hoeveel was heb je dan wel niet :eek:

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Sorteren, grootste stapel eerst, daarna meteen in de droger en tweede stapel wassen etc. Vouwen. Klaar. Met eem flinke berg kost dat even wat tijd, maar is echt wel te doen als je bv vandaag en morgen wast. Daar ben je ook niet continu druk mee.

16. roundandaround

roundandaround Niet meer actief

Ik zelf vind het niet prettig om alles op één dag te doen, maar gelijk zodra de wasmand vol zit een machine aanzetten.

Geen idee of je een timer op je wasmachine hebt, maar ik zet soms ook de wasmachine op timer. Dan gaat ie bijvoorbeeld om zes uur smorgens aan en is ie om 08.00 klaar. Hup de droger in.

Verder zou het idd fijn zijn als je beide tegelijk kunt aanzetten. Kan dat niet? Dan zou ik een nieuwe groep laten aanleggen.

17. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Ik heb een ‘wasmanden-tik’, maar is wel handig als zeg ik het zelf.

De kinderen hebben 2 wasmanden op hun kamer, een voor donkere was en een voor de lichte was.
    (Kinderen zijn trouwens 6-8-10 en sorteren zo al jaren hun eigen was)

Boven bij de wasmachine staan nog 5 wasmanden.
    -witte was
    -donkere was, 30 graden
    -donkere was, 40/60 graden
    -handdoeken
    -werkkleding man

We werken allebei best veel, maar ik ben op vrijdag vrij en alle kinderen op school. Ik probeer dan alles al te wassen en te drogen.

@Chai, heb je een droger?
    Dat is met veel was toch echt wel handig.

Verder staan er best veel tips in het topic. Maak je niet druk... ga beginnen en kijk tot hoever je komt.

18. smarlicia

smarlicia Niet meer actief

Maandag was dag
    Hele dag wasmachine en droger aan
    Wit bij wit
    En handdoeken en vaat doeken bij de donkere kleding
    En kleur kleding apart
    De rest van de week opvouwen en af en toe een klein wasje

19. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    Ik neem aan dat @p1982 1x in de week een wasdag heeft en dan 5 wassen draait. En dat ze niet iedere dag 5 wassen draait. Of wel dan heeft ze een heel groot gezin ofzo

20. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik hanteer een wasschema:
    Ik doe altijd op maandag witte was en handdoeken.
    Dinsdag bonte was.
    Woensdag donkere was.
    Donderdag heeft de wasmachine rust ;)
    Vrijdag witte was en handdoeken
    Zaterdag bonte was
    Zondag donkere was

Ik hang de was uit de machine gelijk te drogen. Hebben geen droger en mis die ook niet. Zodra het droog is, doe ik hetgeen gestreken moet worden ook gelijk. Laat het dus niet opstapelen.

Hier nooit bergen was of strijk op deze manier.

Deel Deze Pagina