Ik kan er niks aan doen. En ben benieuwd of ik het groter maak dan het is of dat ik niet de enige ben. Alle nieuwsberichten die ik de laatste tijd lees over de VS denk ik steeds aan the handmaids tale. Abortus wordt illegaal in sommige staten. Als je als zwangere vrouw wordt neergeschoten en je baby overlijdt daarbij dan ben je zelf schuldig. Waar gaat het heen met dat land?
Ik heb exact dezelfde gedachte en vele (vrouwen) met ons. Daarom zijn er ook regelmatig demonstraties in de VS waarbij de vrouwen gekleed gaan als handmaids. Goede toevoeging van het kostuum nu sinds de laatste aflevering. Het is ontzettend treurig allemaal.
Ik vind juist het gebruiken van die kostuums tijdens protesten slaan als een tang op een varken (en een beetje de serie verpesten). Er zijn zorgelijke ontwikkelingen op bepaalde gebieden in amerika, maar dat heeft natuurlijk allemaal geen moer te maken met vrouwenonderdrukking of zaken zoals in Gilead, maar het aan de macht zijn van partijen waar je het finaal mee oneens kunt zijn. Over het hoe, wanneer en waarom van abortus kun je nu eenmaal heel goed van mening verschillen, omdat daar niet alleen het belang van een vrouw speelt, maar ook dat van een kind en vader. Het is niet automatisch zo dat iedereen die een belang verdedigt wat misschien voor sommige vrouwen rechtstreeks ingaat tegen wat zij belangrijk vinden, dat er dan sprake is van onderdrukking. Je kan ook gewoon van mening verschillen of andere prioriteiten hebben. Als je vergelijkingen wilt trekken met Gilead zou ik in eerste instantie eens kijken naar gebieden waar controversiële wetten wat minder democratisch tot stand komen en waar vrouwen ECHT niets ik te brengen hebben, zoals bepaalde landen in het midden-oosten. Waar vrouwen gewoon ter dood worden gebracht voor overspel, bij scheiding hun kinderen kwijtraken en soms niet eens mogen autorijden. Dat vinden we ook allemaal al jaren prima en hoor ik eigenlijk nooit iemand schande over spreken.
Sorry, hoe dan? Ik heb het even 3 keer moeten lezen voordat het tot mij doordrong, welke idioot verzint zulke dingen en welke gek gaat daarmee akkoord? Word de moeder dan aangeklaagd wegens moord?
Wegens doodslag, omdat zij als «goede moeder» beter had moeten weten en zichzelf én haar baby uit de gevaarlijke situatie had moeten halen. De vrouw die de moeder vijf keer in de buik schoot is overigens niet aangeklaagd, omdat in Alabama het recht geldt dat je een wapen mag trekken als je je onveilig voelt, en de moeder de ruzie gestart was.
Je tweede alinea klopt natuurlijk niet, daar wordt al jaren schande over gesproken. De eerste klopt ook totaal niet. De reden waarom de parallellen met Gilead getrokken worden, is omdat het wel degelijk mannen zijn die beslissingen nemen over vrouwen. Los van of je voor of tegen abortus bent: als je als vrouw vervolgd kan worden voor het plegen van abortus, ook na verkrachting of incest, betekent dat dat een vrouw zodra ze zwanger is herleid wordt tot een broedmachine. «Het maakt niet uit of jij toestemming gegeven hebt voor seks, en het maakt niet uit wat deze zwangerschap fysiek en mentaal van jou zal eisen: dat kind móet geboren worden». Does that ring a bell? En voor nu opgeworpen wordt dat die mannen die daarvoor stemmen democratisch verkozen zijn (want dat argument werd eerder ook in een ander topic aangehaald): nee, dat is niet zo. Of jawel, verkozen wel. Maar als je de Amerikaanse situatie ietwat volgt, weet je dat bij verkiezingen een gigantische bias optreedt. Kansarmen, en dus zeker zwarte en/of alleenstaande vrouwen, wordt het steevast moeilijk gemaakt te gaan stemmen door in hun regio minder kiesbureaus open te stellen, door hun aanvraag om te kunnen gaan stemmen ruwweg te weigeren, etc etc. Bovendien zit je met een ol' boys club in politiek waarbij het makkelijker is voor mannen om zich verkiesbaar te stellen. En zijn vrouwen, omwille van slecht geregelde kinderopvang en verlofsystemen sowieso minder geneigd zich verkiesbaar te stellen omdat ze het toch niet kunnen combineren met een gezin. Bijgevolg: vrouwen hebben sowieso minder te zeggen in de politiek. Sound familiar? Voeg daar nog even aan toe dat Amerika wel het eerste land is om te gaan roepen dat islamitische landen religieus extremistisch zijn, maar dat het Amerika wel is dat tegenwoordig wetten aanneemt op basis van religieuze standpunten (het hele concept van de heartbeat abortion law is gebaseerd op religie) en je zit helemáál in de premisse van The Handmaid's Tale.