Ons ventje wordt volgende maand alweer 1 jaar. Mijn man & ik willen nu zijn speentje gaan afleren. Hij heeft hem alleen in als hij gaat slapen. Hij ligt nu net in bed zonder speen, dus ben benieuwd hoe het gaat... Meestal voor wij zelf naar bed gaan, gaan we nog even kijken bij hem en trek in de speen ook uit en dan slaapt hij ook verder. Maar 's morgens bij het wakker worden doet hij 'm wel weer in, maar ik denk meer omdat hij het gewoon lekker/fijn vindt dan dat hij echt zuigbehoefte heeft. Iemand nog tips?
mijn zoontje is 1½ en heeft zijn speen nog als ik heel eerlijk ben zou het best wat minder mogen die speen. Hij loopt er niet de hele dag mee rond hoor maar pakt hem nog vrij regelmatig wel eens. dit meestal als hij moe begint te worden of als troost. als hij een driftbui krijgt of zoiets dan geeef ik de speen vaak ook even voor rust en troost. hahaha en dat voor een pedagoog (werk zelf als pedagoog op een speciaal dagverblijf namelijk) als moeder ga het niet goed praten dus want ook ik wil het hem binnenkort gaan afleren. Maar aangezien ik alleen ben zonder vader vind ik die speen soms nog wel verdraaid handig en mijn zoontje gebruikt dat ook echt als zijn troost. Nogal gehecht aan zijn speen dus. Ik denk dat er ik half juli in mijn vakantie echt mee ga beginnen. Dan geef ik hem alleen nog met slapen en overdag niet en als dat goed gaat kan ook met slapenn later de speen wegblijven. Dan kan ik ook direct bekijken hoe dat gaat en erop inspelen. ben benieuwd heb namelijk nogal een temperamentvol manneke dus vrees dat het niet makkelijk zal worden haha. TS: succes met het afleren van de speen !!
Gewoon weggooien en de ramp duurt niet langer dan een paar dagen. Hangt af van het karakter van je zoontje. Nodig heeft hij hem echt niet meer, het is een verslaving geworden. Als je hem nu terug geeft dan is het mislukt als je nu een dag of wat volhoudt is het klaar en is hij hem vergeten.
Hoi, Die van mij krijgt zijn speen alleen bij het slapen. Overdag verstop ik ze, want als ie ze niet ziet, vraagt hij er ook niet om.
Ik had zo'n boek gezien van de foppiefee ofzo, van difrax, dan werk je er samen met je kind naartoe om hem weg te doen, aan het einde van de week stuur je hem naar de foppiefee en dan krijg je eenn troostmuis terug (ofzo), hier gezien bij de prenetal, vond het heel leuk. Misschien is 1 jaar daarvoor nog een beetje jong, maar bij 1.5 zou je er al aan kunnen denken..!
Poging 1 is mislukt. Hij kon niet in slaap komen en helemaal overstuur tot overgeven aan toe. Morgen poging 2!
Ik heb hem gewoon weggehouden.. Mijn jochie gebruikte hem alleen in bed, om in slaap te komen. Hij werd alleen 5x per nacht wakker, en dan moesten we dus lopen om die speen te geven. Rond de 9 maanden waren we het zat.. Dus even doorgezet: Manlief op het werk, want die kan er niet tegen. Mijn jochie zijn ochtendslaap. Brullen natuurlijk, maar na 20 minuten huilen was het stil. De middagslaap, nu 10 minuten brullen en in slaap. De avondslaap, na 5 minuten wilde manlief naar boven lopen, maar toen was het ook al stil. En daarna heeft hij er nooit meer naar omgekeken. Zelfs 1,5 week later, kind helemaal overstuur ergens op bezoek, was er warm en kon niet slapen. Dus uit ellende (en huigende schoonmoeder in mijn nek) toch de speen aangeboden. Maar hij wilde hem niet eens meer. (Een wandeling buiten hielp gelukkig wel)
Hier met 1,5 jaar gedaan. Het is in het begin even drama maar daar moet je doorheen. Als je niet 100% overtuigd ben dat je die speen echt niet meer gaat geven dan kan je beter nog even wachten want de speen weghouden en na 20min alsnog geven is juist verwarrend. Demi heeft een dag of 3-4 gehuild bij het slapen en ik ging haar dan wel troosten maar geen speen geven .. En langzaamaan was ze er vanaf. Succes iig want het is best zwaar om ze zo te laten huilen
Hier heeft Djayson hem zelf afgeleerd.. Hij kreeg een mondzweer voorin zijn mond en kon daardoor niet zuigen op zijn speen, deed zeer.. Dus eigenlijk best wel zielig, pijn hebben maar niet kunnen troosten met speen.. Maar nu de mondzweer over is, heb ik de speen ook weggelaten, en hij wil hem al niet eens meer, trekt hem nu zelf uit zijn mond.. Dus een geluk bij een "ongeluk"
Goeie tips allemaal! Mijn man heeft bijna vakantie, dus dan gaan wij er ook mee aan de slag. Mijn dochter heeft hem ook alleen in bed en in de auto soms. Daarom vind ik eigenlijk ook dat ze wel zonder kan. Het zit niet in de weg bij het praten ofzo, maar ze begrijpt nu steeds beter dat die speen in haar bedje ligt en ze gaat hem soms even halen Hoe eerder we nu dus stoppen, hoe beter! Maar goed, wij gaan het dus wel even met z'n tweeën doen, dan helpen we elkaar
Cold turky of niet. Eerst overstuur laten huilen en dan alsnog de speen geven das pas zielig!! en nutteloos.
Vandaag weer een nieuwe dag! Hij ligt nu lekker in z'n bedje en in slaap gekomen zonder speen! Heeft even wat liggen jammeren en heb 'm 2 x goed moeten leggen omdat hij in bed stond maar daarna is hij lief gaan slapen. Nu heeft hij de gewoonte z'n knuffeltje uit bed te gooien! :x Ieder heeft zijn eigen kijk daarop en zo denken wij er niet over. Daarbij ken jij totaal zijn achtergrond niet dus je hebt echt geen recht van spreken in dit geval en al helemaal niet op zo'n "toon"!!
Dat lijkt me een beetje gevaarlijk..! Als zo'n ding kapot is moet je hem meteen weggooien dus zelf aan knippen lijkt me niet gezond voor het kindje. Vooral niet bij 1 met tandjes... En die zijn scherp!!
Alsof ze dat expres deed, van kom 'laat ik hem eerst weghouden en dan pas geven..'. Soms vindt je iets moeilijker dan dat je van te voren verwacht had en dan kan er weleens iets dergelijks gebeuren. Beetje een jammere reactie.
Soms toch lastiger dan het lijkt he... Denk dat ik toch ook een poging ga ondernemen !! Hij gaat immers steeds meer praten en met speen in de mond is dat niet zo handig en niet zo goed ook voor de ontwikkeling van de spraak dan. Dusse... jullie zullen me hier waarschijnlijk ook terug gaan vinden.
Waarom wil je de speen afleren? @ mamametzoon: mijn zoontje wilde ook altijd overdags de speen. Vooral als ie moe was of inderdaad als ie een driftbui had. Wij hebben de speen op een gegeven moment gewoon op zijn kamer gelaten. Hij krijgt de speen nu alleen als ie naar bed gaat en dat weet ie. Het heeft amper een week geduurd voordat ie het door had en nu krijgt ie nooit meer de speen. Hij vraagt er ook niet om en als we hem uit bed halen, gooit ie zelf zijn speen zijn bed in.