Esther heeft op de psz haar beste vriendinnetje ontmoet, hahaha. Volgens de juf zijn ze elkaars steun en toeverlaat. Maar komen ze straks bij elkaar in de klas? Zij is van eind december 2007 en gaat dus begin januari 2012 heen en esther is van 20 april 2008
Wij kwamen er 2 weken geleden bij het inschrijven van onze knul achter dat de kleuterklassen bij ons alleen combinatieklassen groep 1/2 zijn. Als dat bij jou ook zo is zouden ze allicht bij elkaar in de klas kunnen komen. Maar volgens mij zouden ze ook zonder combinatieklas wel bij elkaar in de klas komen, toch? Wij konden trouwens ook een voorkeur opgeven van een kindje waar hij bij in de klas wilde komen. Heb je haar al ingeschreven?
en gaan ze uberhaupt wel naar de zelfde basisschool? Hier gaan van de psz waar mijn dochter heen gaat de kinderen naar 3 of 4 verschillende scholen, dus hier is het niet vanzelfsprekend
Als je allebei dezelfde school hebt gekozen die maar 1 kleuterklas heeft vast wel, maar anders is de kans ook dat ze in 2 verschillende klassen komen. Hier hangt het er nml vanaf in welke klas er nog plaats is. En jouw dochter gaat in principe een jaar eerder naar groep 3 dan haar vriendin (januari grens sinds 1985). Hoewel ze meestal naar de oktober-november-december kinderen induvidueel kijken. En op sommige scholen hanteren ze nog de (ouderwetse) 1 oktober regel. Als jullie school dat heeft zouden ze wel in een jaar komen.
Ligt er denk ik ook aan, hoeveel kleuterklassen er zijn. Ze zullen allebei in hetzelfde leerjaar komen en blijven. Zullen samen starten in de voorloper van groep 1 en dan na de zomer echt naar groep 1 gaan. Onze dochter is van januari 2006 en starte dus toen ook op die manier. Mocht er meerdere klassen zijn, misschien op school vragen of je voorkeur aan kunt geven om ze samen in 1 klas te hebben?
Hier is maar 1 school en er zijn geen combinatieklassen. Ze gaan dus naar dezelfde school, ook de andere mama vroeg zich al af of ze straks bij elkaar in de klas komen. Denk zelf ook van wel, omdat zij in januari begint en onze dochter in april, ik neem dan aan dat het vriendinnetje niet direct naar groep 2 gaat, aangezien zij pas in januari komt. Ja toch?
Inderdaad aangeven. Ik zou het daarnaast ook even aankijken. Januari 2012 is nog ver weg, wie weet heeft ze tegen die tijd nog wat meer beste vriendinnen 'versleten'
dat ligt aan de methode die ze hanteren. soms laten ze de klas vollopen zoals ze dat noemen. zit die vol gaan ze naar de volgende klas. maar als je er expleciet om vraagt maken ze misschien wel een uitzondering?
En dan zijn er ook nog scholen die uberhaupt niet aan vaste klassen doen. Wel om de dag mee te beginnen in de kring, maar daarna volgt iedereen z'n eigen programma. Maar als ik het zo lees, geldt dit niet voor jullie school. In principe zitten zij in het zelfde leerjaar, dus zullen ze waarschijnlijk wel klasgenoten worden.
volgens mij komen ze in eerste instantie bij elkaar in de klas maar na de zomervakantie gaat het kindje van april naar groep twee en het december kindje blijft in principe in groep 1. maar zoals boven geschreven kijken ze inderdaad kritisch of het dec kindje mogelijk wel over kan of niet.....
Klopt niets van het december kindje (2007) zou naar groep 2 moeten gaan en het april kindje is van april 2008 en blijft dus zeker in groep 1! Je hebt gelijk als het kindje van april de oudste zou zijn, maar dat is niet het geval.
Dat klopt niet hoor. Mijn dochter is van januari 2006 en een klasgenootje van December 2005. Ze zijn beide gestart in groep 0 vorig schooljaar. En dit jaar dus samen overgegaan naar goep 1.
wat Yolanthe zegt klopt wel, maar het is niet zeker dat elke school dat ook goed hanteert. Volgens de wet van 1985 zou een decemberkindje in principe door moeten gaan naar groep 2 in het volgende jaar, mits het voldoet aan de leereisen van groep 2. Er wordt dus per kind gekeken (okt, nov en dec.kindjes met name en bij uitzondering ook jan /febr kindjes nog) of ze al door kunnen naar groep 2. Een april kindje zit echter in groep 1 en zal ook in groep 1 blijven normaal gesproken. Echter....als groep 1 en 2 samen zitten op school kunnen ze in elk geval minstens een heel schooljaar samen in de klas zitten en misschien ook wel blijven als het dec. kindje nog niet voldoet aan de eisen van groep 2 of...als de school toch -tegen de wet in- de oude 1 okt. grens hanteert.
Ik denk dat ze wel tegelijk naar de volgende groep gaan. Het dochtertje van de TS is van eind december...dan zal ze waarschijnlijk pas na de kerstvakantie fulltime naar school gaan. En dat is echt te kort om over te gaan. Bij de kleuters in mijn klas zitten ook kinderen van eind december die in dezelfde klas zitten als kinderen van april of zelfs later.
mijn decemberkindje is ook pas in januari fulltime naar school gegaan, maar als hij zich zo doorontwikkelt als nu gaat hij in augustus naar groep 2. Het is dus afhankelijk van de ontwikkeling van je kindje. Het kan.....het moet niet het kan ook heel goed dat een decemberkindje wat in januari begint groep 1 nog een keer overdoet -of- bij onvoldoende ontwikkeling in groep 2 groep 2 nog een keer overdoet. Pas iets van te zeggen dus als het kindje op school zit. Ik had nl.niet op de boodschap van de juf gerekend dat hij al door zou kunnen naar groep 2 bij doorontwikkeling zoals nu.
Bij ons hanteren ze de 1 januari regel, wie er voor 1 januari van het schooljaar 6 wordt gaat dat schooljaar naar groep 3 (indien aan de norm wordt voldaan) Als ze bij elkaar in de klas komen zal het december kindje dus in groep 1/2 in dezelfde klas zitten maar een schooljaar eerder (als de ontwikkeling naar wens verloopt) een schooljaar eerder naar groep 3 gaan. Maargoed, het duurt nog zo lang, je weet niet hoe het gaat lopen. Mijn dochter heeft al vanaf dat ze 3 een een vast vriendje die bij ons achter woond. Nu (3 jaar later) is het van de een op andere dag over.