Adviezen schuiven / kruipen / staan tegenstrijdig... ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door WenT, 2 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Mmmh, toch even van me af schrijven...
    Mijn dochtertje is Hypermobiel in knietjes en heupjes en de Fysio zei dat ze pas met 22 - 24 maanden zou gaan staan en lopen.

Nu begint ze zich sinds twee weken ineens al wel op te trekken en te staan (heel wankel en haar voetjes staan nog niet stevig, maar toch... ze staat wel), dus wij wisten niet wat we zagen... :$

Toen de Fysio hoorde dat ze aan het billen schuiven was gegaan werd ons verteld dat kinderen die billenschuiven nooit gaan kruipen, dus daar hoefden we niet op te rekenen...

Nou, sinds 4 weken wisselt madammeke het billenschuiven en het kruipen regelmatig af. Gladde ondergrond is schuiven, ruwe ondergrond is kruipen :p

Gisteren stond ze tegen de bank aan geleund en zag sleutels op tafel liggen (ze is dol op sleutels) en wilde die zo graag hebben dat ze zowaar twee stappen naar de tafel deed :$
    Helaas zijn haar knietjes en heupjes zo flexibel en haar spieren nog niet sterk genoeg om dat op te vangen, dat ze het niet haalde, maar ze liep dus wel eventjes.

Blijkbaar is er dus geen lijn op te trekken hoe een kind zich ontwikkelt... ook voor een Fysio niet.

Zijn er meer mensen die die ervaring hebben ? Dat je advies krijgt en bepaalde richtlijnen en dat het toch compleet anders gaat ??

2. adi

adi Niet meer actief

sorry, maar wat een onzin!!! :$.. Er zijn hier op ZP genoeg kindjes die nooit hebben gekropen, alleen billenschuiven, en die zijn volgens mij allemaal gewoon gaan lopen

Mijn zwager was een billenschuiveraar, en hij speelt basketbal sinds zijn 5de, inmiddels op een heel hoog niveau.

Maar je dochtertje is hypermobiel, ik weet natuurlijk niet hoe het dan werkt, maar de feit dat ze al opstaat en een paar stapjes zet, bewijst het tegendeel vind ik :D

Het is natuurlijk wel zo dat kruipen zorgt voor de versterking en ontwikkeling van de juiste spieren die nodig zijn om te lopen, billenschuiven niet. En voor de hypermobiele kinderen is de versterking van die spieren extra belangrijk. Ik zou kruipen gewoon extra aanmoedigen, net zolang totdat ze loopt.

3. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Vaak is het wel zo dat billenschuivers later gaan lopen en het kruipen ook niet altijd erbij gaan doen.

Billenschuiven is natuurlijk ook een manier om te komen waar je wilt komen.

Ik vind je dochter wel vindingrijk om kruipen en schuiven af te wisselen en afhankelijk van de ondergrond te kiezen!

Ntuurlijk kan de fysio er ook naast zitten, hij/zij schat iets in op dat moment. En zolang hij verder haar goed begeleidt is dat ook niet zo heel erg vind ik.

4. Rosado

Rosado Niet meer actief

@ Adi: Jij quote bovenstaande van TS en zegt dan wat ik van jou ge-quote heb. Maar TS zegt toch nergens dat de fysio heeft gezegd dat billenschuivers niet gaan lopen. De fysio heeft gezegd dat billenschuivers vaak niet gaan kruipen. En vaak is het idd zo dat billenschuivers niet eerst nog gaan kruipen, maar van het billenschuiven overstappen op het lopen.

5. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    mijn oudste was ook een billenschuiver. Heeft ook nog nooit gekropen ( ja pas met 2 jaar hihihi )
    Hij stond wel met 10 maanden en liep los met 17 maanden.

Ook hij is hypermobiel. Vooral in zijn knieen. Resultaat is dat ie heel vaak gevallen is ( en nu valt ie ook nog vaak, gewoon als ie loopt, vooral rennen dan valt ie )

Heb van de fysio aantal tips gekregen. Veel laten klimmen, bergjes op en vooral AF lopen, voetballen, loopfiets. Dit allemaal om de spieren te versterken.

TS : vind het heel knap van je dochter dat ze zelf toch best goed dingen kan en de fysio zo versteld laat staan :D

6. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Ja, ben ook heel trots op haar hoor :D

Vond het alleen vreemd dat de fysio zo resoluut had gezeg dat billenschuivers echt niet gaan kruipen en dat ons meisje dan twee weekjes na het bezoek aan de fysio spontaan wel gaat kruipen... alsof ze het gehoord heeft ofzo...;)

Ligt misschien aan de fysio... maar werd ook zo duidelijk gezegd dat we niet moesten verwachten dat ze vóór de 22 maanden zou gaan staan of stappen, dat wij er helemaal niet op gerekend hadden dat ze dat wèl ineens ging doen...

Maar ze staat wel heel wankel en vaak verkeerd op haar voetjes (scheef op de zijkant enzo)... Dus we merken wel dat haar spieren nog niet sterk genoeg zijn. Maar goed, die worden wel sterker nu ze het vaker gaat proberen natuurlijk.

Deel Deze Pagina