xpres beestjes doodmaken. Hoe ga ik hier mee om?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Mamzie, Aug 6, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    hoi allemaal,

Heb een probleempje met onze oudste zoon.
    Mijn man en ik zijn enorme natuurliefhebbers en zijn zelfs verzot op insecten ;)
    We proberen onze oudste zoon ook respect voor de natuur en de beestjes te hebben.

Maar nu dood ie soms xpres beestjes. Zoals een slak of een lieveheersbeestje. Snap niet waarom want hij is juist dol op die beestjes en als je hem de kans geeft sleurt ie ze overal mee naar toe en geeft ze zelfs kusjes.

Maar net als vanmorgen. Vond ie een lieveheersbeestje. Beestje mee naar binnen want beestje moest mee tv kijken ;)
    Maar tijdje later hoorde ik opeens : lieveheersbeestje DOOD!
    En hij plette het beestje gewoon.

Ben enorm kwaad geworden! Kan er niks aan doen maar vind zoiets echt niet kunnen! Heb gelijk zijn favoriete speeltjes afgepakt en hij mag de hele dag niet meer met de spelcomputer.

Maar ik snap niet waarom ie het doet. Dagen, weken, maanden dan is ie dolblij en lief met allerlei beestjes en dan opeens plet ie ze.
    Waarom doet ie dit en hoe ga ik hier het beste mee om?

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Deed hij het expres of ging het beestje dood doordat hij te hardhandig was. Die kleine beestjes zijn natuurlijk zo dood.

Als mijn dochter een beestje in de tuin dood maakt zeg ik dat dat niet mag en dat mama dat niet lief vindt. Als ik zie dat ze het expres doet dan krijgt ze op haar kop en als ze het nog een keer doet dan mag ze op de trap (vindt ze vreselijk en probeert dat te voorkomen).

Ik wil niet dat ze beestjes uitmoord die nuttig zijn. Alleen vliegen en muggen sla ik wel dood. Met mieren is het ook wel krom in de tuin laat ik ze met rust, maar binnen maak ik ze ook dood.

3. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Mamzie dat is echt de leeftijd, ze weten gewoon nog niet wat het in houdt. Hij doodt ze niet expres (echt niet ;) )

4. wendy77

wendy77 Actief lid

Feb 3, 2007
    247
    0
    0
    hellevoetsluis
    Hahaha, laura die maakt altijd mieren en muggen dood. Want ja, papa en mama maken muggen ook dood! En de juf op school de mieren!

Hoe meer je er aandacht aan besteed hoe interessanter ze het vinden. Gewoon proberen uit te leggen dat het niet leuk is dat hij ze dood maakt omdat ze dan niet meer kunnen vliegen, slapen en eten! En maar hopen dat hij er overheen groeit!

5. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik denk dat je kunt boos worden wat je wil. maar een kind van 3 snapt dat niet hoor. en al helemaal niet dat jullie extreem met de natuur bezig zijn en hij jullie dus persoonlijk kwetst. schuldgevoel hebben ze ook pas als ze 6/7 jaar zijn. dan pas zijn hun hersenen daartoe in staat.

6. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Misschien kun je hem uitleggen dat hij de diertjes zo pijn doet? En dat de familie en vriendjes van het diertje heel verdrietig zijn omdat hij nu niet meer thuis komt?

Ik heb er natuurlijk nog geen ervaring mee, maar dat was mijn eerste gedachte.

7. Done

Done Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    2,634
    0
    0
    Huismoeder
    Hier doet onze zoon het zelfde...tot ik hem vertekde dat hij het toch ook niet leuk zou vinden als hij een klein kruipbeestje (zo noem ik insecten vaak) zou zijn en er ineens een kindje boven op hem zou gaan staan

8. knor

knor Fanatiek lid

Mar 4, 2007
    2,392
    0
    0
    Groningen
    Mijn zoontje is gek op mieren maar pakt er ook weleens een op en dan drukt ie hem natuurlijk ook dood want zoveel verstand heeft hij er nog niet van...hij doet het heus niet met opzet dus word ik ook echt niet boos op hem.

9. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

May 5, 2007
    1,308
    0
    0
    hier worden de lieveheersbeessies eerst ontvleugelt en dan geplet en dan verbaast kijken, "hij doet het niet meer mama!"

10. knor

knor Fanatiek lid

Mar 4, 2007
    2,392
    0
    0
    Groningen
    Vergeet nooit meer een filmpje op tv: een meisje had een langpootvlieg gevangen en was hier erg blij mee maar eerst trok ze zijn pootje er 1 voor 1 uit en toen de vleugels en toe "deed hij het ook niet meer" Huilen dat ze deed....echt sneu!

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@mamzie: ik ken het idee ja...
    hier is ze er of doodsbang voor of ze wil er mee spelen
    in geval van het beestje is doodsbang de betere situatie :)

ik laat dr dus ook nooit gewoon niet met beestjes spelen waar ik niet bij ben :)
    als ik het zie blijf ik altijd even opletten want ik vind dat inderdaad ook zielig

vraag me alleen wel af wat vor zin het heeft om een spelcomputer af te pakken als hij 10 minuten later wel wat anders heeft gevonden om mee te spelen (en waarschijnlijk niet meer aan de spelcomputer denkt)

ik denk dat het gewoon bij het ontdekken van vanalles hoort.. dood is ook iets waar mijn dochter redelijk mee bezig is.. niet in de vorm van beestjes pletten.. maar ze praat er wel over.
    (en over niet al te lange tijd gaat ze het ook van ietsje dichterbij meemaken vrees ik... maar dat zien we dan wel weer)

12. Female

Female Niet meer actief

Van mij mag ie alleen spinnen en mieren doodmaken, en dat gaat altijd goed, het is hartstikke duidelijk voor hem en de rest laat hij keurig met rust

13. misstiana

misstiana Fanatiek lid

Mar 13, 2008
    1,565
    0
    0
    Hoi,

Kinderen weten niet precies wat dood is. Mijn dochter heeft wel een sslak per ongeluk te hard geknepen en toen zei ze ook: mmm hij doet het niet meer. Ik heb haar uitgelegd wat dood betekend. Ze gaan sapen en ze worden nooit meer wakker. Toen heeft ze voor het beestej een gebedje gezongen en nu doet ze heel voorzichtig.

groetjes

14. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    denk dat Erik best weet wat dood zijn betekend. Hij heeft namelijk wel eerder per ongeluk een beessie gedood. En de hond van opa en oma is laatst gestorven en opoe een aantal weken geleden.

Nee dit was echt om gemeen te zijn zeg maar. Zo zei hij het ook. DOOD! En dan xtra hard knijpen.
    En niet zo van oepsie dood.
    Dus het was hem echt om te doen om het beessie te doden. En dat vond ik zo erg.

Zijn spelcomputer afpakken werkt hier zeker wel. Vind ie echt heeeeel erg!

15. misstiana

misstiana Fanatiek lid

Mar 13, 2008
    1,565
    0
    0
    Ja mamzie dan is het wel heel heftig, zou ik persoonlijk ook niet zo goed tegen kunnen. Ik hoop dat het de eerste en de laatse keer is.

16. missmariska01

missmariska01 Fanatiek lid

ik zou dit ook heel erg vervelend vinden, onze zoon heeft is een keer een lieveheersbeestje dood geknepen toen was hij nog maar 1 jaar, toen hebben we tegen hem verteld dat het heel zielig is en sindsdien heeft hij dat niet meer gedaan daarna nog welleens geprobeerd van die torretjes plat te willen trappen maar toen hebben we uitgelegt dat het beestje ook gevoel heeft en nu is hij eigenlijk heel voorzichtig met ze en als er welleens een hommel in de tuin ligt laat hij die op een takje lopen en zet die tussen de bloemetjes zodat we er zeker niet perongeluk op zullen stappen. en dat doet hij ook met de lieveheersbeestjes. we hebben samen een slak gevangen en in een bakje gedaan die krijgt elke keer nieuwe blaadjes enzo van hem en af en toe mag de deksel er even af, hij heeft hem nu zo n 2 maanden en heeft hem een naam gegeven:)

17. Tink

Tink Niet meer actief

Ik vind 3 jaar nog wel heel klein om bewust gemeen te zijn hoor... en ook om écht te beseffen wat dood is, en 'nooit meer'.
    Hij heeft gezien wat er gebeurt als hij knijpt en dat vindt hij interessant (net zoals hij interessant zou vinden dat een kruimeltje waar je op stampt daarna plat is), maar gemeen? Nee. Volgens mij hoef je echt nog niet bang te zijn dat je zoon aan het opgroeien is tot halve crimineel ;)

Ik denk dat je er weinig aan kunt doen, behalve blijven herhalen dat hij de beestjes geen pijn mag doen en dat hij er zachtjes mee moet doen, en dat de beestjes liever buiten willen spelen dan binnen bij hem.
    Op een gegeven moment valt het kwartje dan echt wel.

18. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    Bedankt voor jullie reacties allemaal!
    Gelukkig heeft ie naderhand geen enkel beestje meer gedood :)

Nu is ie helemaal in zijn nopjes want het is weer slakkentijd ( veel regen he ) en dus moeten er een hoop slakjes worden gered (slakken die midden op de stoep glijden worden naar de zijkant verplaatst zodat ze niet worden vertrapt ).
    Dat maakt de wandeling van 5 minuten wel een kwartier maar das niet erg ;)

19. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik denk dat het ook uitproberen is: wat gebeurt er als ik knijp. Oepsie ... kapot! Jongens zijn erg van het uitproberen, experimenteren, aan den lijve ondervinden etc (koop de J/M maar van jul/aug, inhoudelijk erg goed), dus dit hoort daar ook bij. Empathie is nog lastig hoor! Dus inderdaad uitleggen dat het beestje nu dood/kapot is en dat ie niet meer gemaakt kan worden. Verder bij doodmaken idd duidelijk zeggen dat het niet mag, straffen zou ik zelf denk ik niet snel doen (maar goed, ik ben niet de mama van Erik, dus misschien zou ik het in dat geval wel doen ;)).

20. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Laat je dat toe?? Als Thijmen naar beestjes zoekt of ze oppakt zorg ik dat ik er bij ben en zorg ik dat hij ze geen pijn doet.

Share This Page