Ervaring gezocht

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Cygnet2, 28 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoontje is een echte ingenieur. Hij vindt het geweldig om uit te vogelen hoe dingen werken. Waterbanen e.d. zijn helemaal zijn ding. Vandaag heeft hij heerlijk bij de brugwachter staan kijken hoe de brug bediend wordt.. "hoe werkt dat?", "waar is dat knopje voor". Mama, hoe werkt het koffiezetapparaat? etc etc..

Nu wordt hij bijna 4 en we zijn opzoek naar een leuk kado. In de afgelopen jaren heb ik me altijd een beetje negatief verbaasd over de aanwezigheid van knikkerbanen bij speelgoedwinkels. Wat is daar nou aan dacht ik dan. Dat gevoel heb ik nog steeds bij die zigzagbanen waar je alleen het effect ziet maar ik zie nu ook dat er knikkerbanen zijn die je zelf kunt bouwen. DAT lijkt me misschien wel leuk voor onze ingenieur. Wie oh wie heeft ervaring met deze knikkerbanen en kan me er wat over vertellen?

Knikkerbanen :: Hibba speelgoed

2. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
  3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

nee, geen plastic hier.. brrrr... maar vindt ze het leuk.. wat vindt ze er leuk aan. Hoe speelt ze ermee.. etc

4. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Die zijn echt super, me neefje heeft er ook 1 en die speelt er echt elke dag mee voor zijn verjaardag hebben we een uitbreiding set gekocht met meer banen en 'spook'knikkers haha hij vind het geweldig, vaak maakt hij aan het einde van zijn baan ook nog een hele rij met domino stenen haha hij is er echt heel de dag mee bezig hij bouwt zich suf ;)

Ik denk dat het een goed kado is ik zou inderdaad nog wat extra knikkers erbij kopen hoe meer je erdoorheen kan gooien hoe leuker ;)

edit: hij heeft deze had je linkie nog niet bekeken ;) knikkerbaan kopen? Bestel dan hier uw Quadrilla knikkerbaan online!

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    haba heeft houten knikkerbanen met muziek tredens trampolinens etc.

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
  7. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Chris heeft een plastic set gekregen met ijn vierde verjaardag. Hij vind het erg leuk en de set is al vaak in en uit elkaar gegaan. Telkens op een andere manier de knikkers erdoor en bekijken hoe ze er uit komen. Als ik hem hier in doe mama....dan komt hij in het gele bakje he! En daar er in dan in het blauwe bakje! Hij denkt er dus echt over na.
    Hout lijkt me echter veel stabieler en fijner, echter een gegeven paard mag je niet in de bek kijken.

8. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    ik heb ook zo'n wondertje. ik vraag me alleen af of je hem blij maakt met een knikkerbaan.
    mijn zoontje is gek op knex en lego, met name technisch lego. knex zit hij echt met de gebruiksaanwijzing voor zijn neus in elkaar te zetten of laat zijn fantasie erop los en bouwt zelf dingen.
    een knikkerbaan was hier geen succes, dingen die al wat doen zoals bijv een racebaan ook niet, maar lego en knex vind hij geweldig.
    onze zoon wil ook alles weten en het liefst haalt hij alles uit elkaar, wat ik inmiddels wel niet in ellkaar heb zitten schroeven, ook oude apparaten zijn een succes, gewapend met een schroevedraaier haalt hij hem helemaal uit elkaar.

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoontje is dus anders.. hij wil niet persé bouwen (duplo en blokken zijn niet een groot succes).. hij wilt het proces snappen.. begrijpen hoe het werkt, en kijken hoe het gaat. En als je dit doet, gaat het zo.. en als je het zo doet gaat het zus.. en waarom is dat dan.

Denken ipv bouwen

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@cygnet: dan zou ik straks ipv Lego ook Fischer technik kopen :)
    Geniaal spul en net ff leuker dan Lego...

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ga ik naar kijken maar kan iets leuker zijn dan LEGO? (ben zelf enorm fan!)

12. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    duplo was het hier ook niet, vond hij te saai. echte lego wel en dan dat technische wat ook wat doet. fisher techiek hebben we ook nog van mijn vriend, vind hij ook erg leuk, maar daar wachten we nog even mee.
    metalen meccano met kleine schroefjes enzo zijn ook een succes.
    met knex kun je ook bewegende dingen maken,een reuzenrad of zo.
    doordat dit allemaal stap voor stap in elkaar wordt gezet en je er nog mee kan spelen ook is het super interressant.
    die van mij wil ook echt alles weten zit overal met zijn neus bovenop.

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Jup! Maar hij is er nu wel nog wat klein voor :)

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Om een echt constructief bouwwerk te maken, moet je toch echt goed na kunnen denken en ruimtelijk inzicht hebben. Een huis met verdiepingen met de ramen en deuren op de juiste plaats, maar deuren voor tractoren natuurlijk breder. En het leuke is, dat als het af is je er enorm creatief mee kan spelen.

Mijn zoontje maakt taarten, bedden, fietsen en treinen, stations en treinviaducten van duplo. Maar ook complete 3 verdiepingen tellende woonhuizen, boerderijen met stallen en een kdv met een slaapkamer met bedjes.

Hij speelt ook heel fantasievol met zijn treinbaan: 'Passagiers uitstappen ... Instappen ... Verder rijden' waarbij hij op zijn fluitje blaast. 'Oh, even wachten, de kinderwagen moet nog mee'. Het mooie van Duplo en Brio is dat je er van alles mee kan maken. Steeds wat anders. Verveelt niet gauw.

Een Cuboro knikkerbaan is echt harstikke mooi (zou hem zo willen hebben:p) maar wij vonden het eigenlijk simpele blokken met gaten. Is ie af, dan gooi je er wat knikkers doorheen. Echt fantasierijk spelen kan je er niet mee doen. Ons zoontje zou het kunstje gauw doorhebben en dan zijn aandacht verliezen, te saai. En daar is ie met nét iets te duur voor (ruim 100 euro voor een simpel beginnerssetje).

Waar ik aan denk voor K is technisch Lego! Dat kan hij denk ik echt al wel!

En Baufix, dat is ook echt leuk spul.

15. Nummer 10

Nummer 10 Actief lid

2 feb 2012
    382
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben zo'n simpele van plastic gekregen met véél knikkers en dat is en groot succes.
    Mijn dochter probeert helemaal een systeem erin te maken en uit te vogelen hoe ze hem zo kan aanpassen dat de knikker toch uit komt waar ze hem wil hebben.
    Erg leuk voor kinderen die graag willen onderzoeken hoe iets werkt.

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik ben er niet mee eens. knikkerbaan is eigenlijk nog moeilijker om te maken en daarmee te gaan experiementeren.
    mijn jongen is ook niet van lego of bouwen maar meer van snappen,uittesten en toeschouwen van bewegingen.
    maar als je wilt dat hij bouwt dan denk er aan dat zo een kind niet om bouwen bouwt!!!!
    mijn jongen is gek op toweren abrakadabra zaken en op bruggen. de echte bruggen fascineren hem in de werkelijkheid en regenboog ziet hij ook als n magische brug. met lego bouwen om zo een brug te maken vindt hij dan wel heel leuk. een groot towerstokje maken van lego, of een brug of tunnel. niet n huis of zo.dat fascineert hem helemaal niet. hij bouwt dus om zijn autos er onder te rijden of towerstokje om mama weg te toweren. heeft je zoon ook objecten in de werkelijkheid die hem fascineren? je noemt water...dan zijn de knikkers perfect die ook vloeind bewegen. maar misschien ook andere objecten?

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    met zogelukkig ni mee eens bedoelde ik.

18. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Net Thijmen op de bso afgezet en daar zat een hele groep kindjes met een knikkerbaan te spelen (in elkaar zetten etc). Denk dat Thijmen het ook wel leuk vindt, vind het wel een goeie om in gedachten te houden voor zijn verjaardag :) Hij vindt treinbanen bouwen namelijk ook erg leuk (bruggetjes etc)

Als je al lego hebt, dan zou ik eerder technics lego erbij kopen. Daar kun je veel mee doen en later zou je ook mindstorms voor hem kunnen kopen (robotjes bouwen met lego :) ). Thijmen mag soms spelen met de technics lego van mijn vriend en hij vindt het helemaal geweldig.

19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
  20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Haha, ík begreep dat wel hoor, alleen moest ik het 3x lezen: toweren? Torens? Oh nee, tóveren!:D

Mijn zoontje combineert Duplo met Brio. Stations, bruggen, viaducten.

Hij denkt iets uit, implementeert dat en gebruikt het. Een échte ingenieur, net als zijn papa.

Misschien moet je voor die knikkerbaan wel even goed puzzelen hoe dat moet en het is denk ik per kind verschillend hoe lang het kind daarover doet en hoeveel plezier het daaraan beleeft, maar het zijn vaste strusturen. Ik weet iig dat mijn zoontje het spelen met zoiets als het af is niet veel aan vindt, hij is heel creatief en dit prikkelt hem niet. Zelf iets bedenken, uitvoeren én er vervolgens ook nog mee kunnen spelen vindt hij leuk en da is het mooie van Lego/Duplo: je kan er alles mee maken (LEGO lied pagina), een knikkerbaan is en blijft slechts een knikkerbaan.

Deel Deze Pagina