Ruilen vind ik ook geen afpakken natuurlijk En als ze blij is met de ruil, of het okee vindt om het af te geven, zal ze ook niet gaan gillen... want daar ging het in dit topic initieel over. Dus als ze wel gilt is ze niet blij, dus dan pas noem ik het afpakken. En als een kind van 1,5 een boek sloopt doet het dat niet om het "kapot" te maken, toch? Ze vindt het waarschijnlijk gewoon super interessant om te zien wat papier doet als je eraan trekt. Ze heeft nog geen idee van de permanentie van de verandering die ze teweeg brengt, de (geldelijke/emotionele) waarde van een boek etc. Dus de handeling is wel gericht, maar het doel niet.
Hier ook een gillerd..als hij gilt omdat hij een dekseltje ergens niet afkrijgt help ik hem wel, hij kan immers nog niet vragen: "mama wil je dat even openmaken". Terwijl ik hem help zeg ik wel: " dan vraag je: mama helpen, of mama open" zodat hij wel hoort hoe het moet. Maar hij kan ook vreselijk gillen om eten..als hij nog een stuk broid in zn mond heeft al weer krijsen om het volgende..dat negeer ik (en hoop dat die fase snel over is) hij krijgt dan niks tot hij stil is en blijft hij gillen dan draai ik hem met zn stoel om tot tie stopt. Duidelijk aangeven dat het ongewenst gedrag is. Ik benoem daarbij ook alles wat ik doe en waarom ik dat doe.
Dat is ook een goeie tip Tuc! Tja, respectloos omdat je iets afpakt vind ik erg overdreven. Als ik alles maar toelaat kweek ik alleen maar verwende kinderen vind ik.